Anatomia czynnościowa OUN dla logopedów [W1-LO-S1-ACOL]
semestr letni 2020/2021
Ćwiczenia,
grupa nr 2
Przedmiot: | Anatomia czynnościowa OUN dla logopedów [W1-LO-S1-ACOL] | ||||||||||||||||
Zajęcia: |
semestr letni 2020/2021 [2020/2021L]
(zakończony)
Ćwiczenia [C], grupa nr 2 [pozostałe grupy] |
||||||||||||||||
Termin i miejsce:
|
Zajęcia prowadzone z częstotliwością "co dwa tygodnie (nieparzyste)" odbywają się w pierwszym tygodniu od rozpoczęcia cyklu dydaktycznego (np. semestru), a potem co dwa tygodnie. Zajęcia prowadzone z częstotliwością "co dwa tygodnie (parzyste)" odbywają się w drugim tygodniu od rozpoczęcia cyklu dydaktycznego (np. semestru), a potem co dwa tygodnie. Jeśli zajęcia wypadają w dniu wolnym, to nie odbywają się, natomiast nie ma to wpływu na terminy kolejnych zajęć - odbędą się one dwa tygodnie później.
|
||||||||||||||||
Terminy najbliższych spotkań:
Kliknij w datę by zobaczyć tygodniowy plan z zaznaczonym spotkaniem. |
Wszystkie zajęcia tej grupy już się odbyły - pokaż terminy wszystkich spotkań.
|
||||||||||||||||
Liczba osób w grupie: | 18 | ||||||||||||||||
Limit miejsc: | 19 | ||||||||||||||||
Prowadzący: | Agata Nicewicz | ||||||||||||||||
Literatura: |
LITERATURA PODSTAWOWA: Gołąb B.K., Anatomia czynnościowa ośrodkowego układu nerwowego. PZWL. Warszawa. Narkiewicz O., Moryś J., Neuroanatomia czynnościowa i kliniczna. PZWL. Warszawa. Matthews G.G., Neurobiologia: od cząsteczek i komórek do układów. PZWL. Warszawa. LITERATURA UZUPEŁNIAJĄCA: Felten D.L., Shetty A.N., Atlas neuroanatomii i neurofizjologii Nettera. Wydawnictwo Medyczne Urban & Partner. Sadowski B., Biologiczne mechanizmy zachowania się ludzi i zwierząt. Wydawnictwo Naukowe PWN. Warszawa. Gałkowski T., Szeląg E., Jastrzębowska G., Podstawy neurologopedii. Wydawnictwo Uniwersytetu Opolskiego. Opole. |
||||||||||||||||
Zakres tematów: |
Ćwiczenia nr 1. Zajęcia organizacyjne. Przewodnictwo synaptyczne – budowa i funkcjonowanie synaps chemicznych. Wpływ leków i używek na synapsy chemiczne. Metody obrazowania struktur mózgowia – analiza. Ćwiczenia nr 2. Budowa i funkcjonalnie kresomózgowia. Ćwiczenia nr 3. Homeostaza organizmu – gospodarka hormonalna, cyklu snu i czuwania, ośrodki termoregulacji, głodu i sytości, gospodarki wodno-elektrolitowej i zachowań rodzicielskich. Ćwiczenia nr 4. Łuk odruchowy. Uszkodzenie rdzenia kręgowego. Śmierć mózgu. Neuronalna organizacja czynności ruchowych – zaburzenia. Ćwiczenia nr 5. Fizjologia wzroku i słuchu. Badanie czucia somatycznego. Ćwiczenia nr 6. Plastyczność i mechanizmy adaptacyjne mózgu – pamięć i uczenie się, emocje. Ćwiczenia nr 7. Prezentacja wyników projektu. |
||||||||||||||||
Metody dydaktyczne: |
1. Wykład konwersatoryjny 2. Metoda projektu - studium przypadku. 3. Przeprowadzanie prostych doświadczeń, obserwacje. 4. Analiza animacji, wyników badań obrazowania OUN 5. Wyszukiwanie i weryfikacja danych w źródłach. |
||||||||||||||||
Metody i kryteria oceniania: |
1. Wiedza zdobyta na zajęciach będzie weryfikowana w trakcie pisemnych kolokwiów. Kolokwia będą odbywać się zgodnie z harmonogramem podanym na początku ćwiczeń. Czas trwania testu to 20 min. Kolokwium sprawdza wiedzę z poprzednich zajęć. Są to testy, złożone z maksymalnie 15 pytań typu zamkniętego, obejmujące obowiązujące treści programowe. Za każdy test można otrzymać maksymalnie 15 pkt. W sumie, w trakcie semestru odbędzie się 6 kolokwiów. 2. Na zajęciach oceniana będzie również praca własna Studenta. Jedną z form sprawdzenia zdobytej wiedzy jest problemowa karta pracy. W czasie trwania całego semestru każdy student będzie zobowiązany do wypełnienia 5 takich kart pracy (patrz harmonogram zajęć). Za każda kartę pracy będzie można otrzymać 5 pkt. Kartę pracy przekazaną przez prowadzącego należy odesłać wypełnioną nie później niż do północy dnia poprzedzającego kolejne zajęcia. 3. Na zajęciach promowana będzie aktywność Studenta. Udział w dyskusji, aktywny udział w realizacji ćwiczeń będzie nagradzany 1 pkt (na każdych zajęciach, za wyjątkiem ostatnich). 4. W cyklu zajęć Studenci w małych grupach realizują projekt dotyczący diagnozy i patofizjologii zaburzeń neurologicznego i/ lub neuropsychiatrycznego u bohatera ulubionego serialu. Rezultaty projektu prezentowane będą w postaci prezentacji multimedialnej na ostatnich zajęciach. Za prezentację można otrzymać 15 pkt. Zajęcia oceniane są systemem punktowym. Łącznie na zajęciach można zdobyć 136 pkt. Warunkiem uzyskania oceny pozytywnej i zaliczenia konwersatoriów jest zdobycie przynajmniej 69 pkt. Punkty przelicza się na ocenę końcową wg. następującej skali: 0-68 pkt niedostateczny 69-81 pkt dostateczny 82-95 pkt plus dostateczny 96-108 pkt dobry 109-122 pkt plus dobry 123-136 pkt bardzo dobry Osoby które nie zdobyły wymaganej liczby punktów, bądź przekroczyły limit dopuszczalnych nieobecności na konwersatoriach, będą mogły przystąpić do zaliczenia całościowego na koniec semestru, w terminie ustalonym z koordynatorem przedmiotu. |
||||||||||||||||
Uwagi: |
4 sem. logopedii /stacjonarne I stopnia/ W roku akademickim 2020/2021 zajęcia będą odbywać się przy wykorzystaniu narzędzi do kształcenia na odległość. Weryfikacja efektów kształcenia odbywać się będzie także z wykorzystaniem tych narzędzi. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Ślaski w Katowicach.