Uniwersytet Ślaski w Katowicach - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Współczesne kierunki filozofii [W1-KP-S1-WKF] semestr zimowy 2020/2021
Wykład, grupa nr 1

Przejdź do planu zaznaczono terminy wyświetlanej grupy
To jest strona grupy zajęciowej. Jeśli szukasz opisu przedmiotu, zobacz stronę przedmiotu
Przedmiot: Współczesne kierunki filozofii [W1-KP-S1-WKF]
Zajęcia: semestr zimowy 2020/2021 [2020/2021Z] (zakończony)
Wykład [W], grupa nr 1 [pozostałe grupy]
Termin i miejsce: Podana informacja o terminie jest orientacyjna. W celu uzyskania pewnej informacji obejrzyj kalendarz roku akademickiego lub skontaktuj się z wykładowcą (nieregularności zdarzają się przede wszystkim w przypadku zajęć odbywających się rzadziej niż co tydzień).
każdy poniedziałek, 13:45 - 15:15
sala Zajęcia zdalne
Zdalny jaki jest adres?
Terminy najbliższych spotkań: Daty odbywania się zajęć grupy. Prezentują informacje na podstawie zdefiniowanych w USOS terminów oraz spotkań.
Kliknij w datę by zobaczyć tygodniowy plan z zaznaczonym spotkaniem.
Wszystkie zajęcia tej grupy już się odbyły - pokaż terminy wszystkich spotkań.
Data i miejsceProwadzący
Liczba osób w grupie: 60
Limit miejsc: 66
Zaliczenie: Zaliczenie z modułu
Prowadzący: Dariusz Bęben
Literatura:

M. Horkheimer, T.W. Adorno: Dialektyka Oświecenia. Fragmenty filozoficzne. Przeł. M. Łukasiewicz. Warszawa 2010.

G. Ryle: Czym jest umysł?. Przeł. W. Marciszewski. Warszawa 1970.

S. de Beauvoir: Druga płeć. Przeł. G. Mycielska, M. Leśniewska. Warszawa 2003.

M. Heidegger: Drogi lasu. Przeł. J. Gierasimiuk i inni. Warszawa 1997.

H. Arendt: Korzenie totalitaryzmu. Przeł. D. Grinberg. Warszawa 2008.

L. Wittgenstein: Dociekania filozoficzne. Przeł. B. Wolniewicz 1972.

E. Gellner: Słowa i rzeczy: czyli nie pozbawiona analiza krytyka filozofii lingwistycznej. Przeł. T. Hołówka. Warszawa 1984.

H.G. Gadamer: Prawda i metoda. Zarys hermeneutyki filozoficznej. Przeł. B. Baran. Warszawa 2007.

E. Levinas: Całość i nieskończoność: esej o zewnętrzności. Przeł. M. Kowalska. Warszawa 2002.

T.S. Kuhn: Struktura rewolucji naukowych. Przeł. H. Ostromęcka. Warszawa 1968.

J. L. Austin: Mówienie i poznawanie: rozprawy i wykłady filozoficzne. Przeł. B. Chwedeńczuk. Warszawa 1993.

M. Foucault: Słowa i rzeczy. Archeologia nauk humanistycznych. Przeł. T. Komendant. Gdańsk 2006.

J. Derrida: Pismo i różnica. Przeł. K. Kłosiński. Warszawa 2004.

G. Deleuze: Różnica i powtórzenie. Przeł. B. Banasiak, K. Matuszewski. Warszawa 1997.

J. Rawls: Teoria sprawiedliwości. Przeł. M. Panufnik, J. Pasek, A. Romaniuk. Warszawa 1994.

K.R. Popper: Wiedza obiektywna: ewolucyjna teoria epistemologiczna. Przeł. A. Chmielewski. Warszawa 1992.

P.K. Feyerabend: Przeciw metodzie. Przeł. S. Wiertlewski. Wrocław 2001.

R. Dworkin: Biorąc prawa poważnie. Przeł. T. Kowalski. Warszawa 1998.

P. Singer: Etyka praktyczna. Przeł. A. Sagan. Warszawa 2003.

S. Kripke: Nazywanie a konieczność. Przeł. B. Chwedeńczuk. Warszawa 2001.

A. MacIntyre: Dziedzictwo cnoty. Studium z teorii moralności. Przeł. A. Chmielewski. Warszawa 1996.

R. Nozick: Anarchia, państwo, utopia. Przeł. P. Maciejko, M. Szczubiałka. Warszawa 2010.

J. Baudrillard: Symulakry i symulacja. Przeł. S. Królak. Warszawa 2005.

J. Habermas: Racjonalność działania a racjonalność społeczna. Przeł. A.M. Kaniowski. Warszawa 2015.

P. Sloterdijk: Krytyka cynicznego rozumu. Przeł. P. Dehnel. Wrocław 2008.

H. Putnam: Wiele twarzy realizmu i inne eseje. Przeł. A. Grobler. Warszawa 1998.

C. Taylor: Źródła podmiotowości. Narodziny tożsamości nowoczesnej. Przeł. M. Gruszczyński. Warszawa 2012.

S. Žižek: Wzniosły obiekt ideologii. Przeł. J. Bator, P. Dybel. Wrocław 2001.

R. Rorty: Obiektywność, relatywizm i prawda. Przeł. J. Margński. Warszawa 1999.

J. Butler: Uwikłani w płeć. Feminizm i polityka tożsamości. Przeł. K. Krasucka. Warszawa 2008.

D.C. Dennett: Świadomość. Przeł. E. Stokłosa. Kraków 2016.

B. Latour: Nigdy nie byliśmy nowocześni: studium z antropologii symetrycznej. Przeł. M. Gdula. Warszawa 2011.

G. Agamben: Homo sacer: suwerenna władza i nagie życie. Przeł. M. Salwa. Warszawa 2008.

J.R. Searle: Umysł, język, społeczeństwo: filozofia i rzeczywistość. Przeł. D. Cieśla. Warszawa 1999.

A. Negri, M. Hardt. Imperium. Przeł. S. Ślusarski, A. Kołbaniuk. Warszawa 2005.

C. Hitchens: Listy do młodego kontestatora. Przeł. D. Żukowski. Kraków 2017.

S. Benhabib: Prawa innych: przybysze, rezydenci i obywatele. Przeł. M. Filipczuk. Warszawa 2015.

H.G. Frankfurt: O wciskaniu kitu. Przeł. H. Pustuła. Warszawa 2008.

Zakres tematów:

Charakterystka współczesnych kierunków filozofii (po 1945 roku)

- naturalizm

- hermeneutyka

- filozofia feministyczna

- poststrukturalizm

- postmodernizm

- neopragmatyzm

- teoria krytyczna

- konstruktywizm

- filozofia umysłu

Metody dydaktyczne:

Wykład + prowadzenie dyskusji ze studentami (MS Teams)

Metody i kryteria oceniania:

Egzamin - wybór jednego z poniższcyh pytań.

1) Wyobraź sobie, że budzisz się i odkrywasz, że obok ciebie leży znany skrzypek, który został podłączony do twojego układu krwionośnego, tak żeby Twoje nerki oczyszczały jednocześnie twoją krew i krew skrzypka. Stoi za tym towarzystwo przyjaciół muzyki, które porwało cię i podłączyło do skrzypka, aby uratować go przed poważną chorobą. Było to jedyne rozwiązanie, bo tylko ty masz tę samą grupę krwi, co skrzypek. Jeśli skrzypek będzie podłączony do ciebie, przez odpowiednio długi czas, prawdopodobnie przez lata, to wyzdrowieje. W przeciwnym razie umrze. Bez wątpienia skrzypek jest osobą i ma prawo do życia. Czy to jednak znaczy, że jesteś moralnie zobligowany do zgody na to podłączenie przez cały czas aż skrzypek wyzdrowieje? Jakaś wspaniałomyślna osoba może by się na to zgodziła. Czy jednak nie masz prawa powiedzieć skrzypkowi „bardzo mi przykro, ale mam swoje życie i nie zamierzam przeznaczać jego dużej części na ratowanie Twojego. Poproszę lekarza o rozłączenie nas” (Por. J. J. Thomson: A Defense of Abortion.  „Philosophy & Public Affairs” 1971).

Czy masz prawo do takiej odmowy?

2) Czy niemoralna sztuka [stworzona z niemoralną intencją, np. Leni Riefenstahl – wybitna fotografka na usługach Hitlera] może być piękna? 

3) Czy uwierzyłbyś Syzyfowi, jeśli powiedziałby Ci, że jego życie jest sensowne?

4) Czy komputery mogą myśleć? 

5) Czy istnieje wiara niereligijna?

Uwagi:

1 semestr komunikacji promocyjnej i kryzysowej I st.

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Ślaski w Katowicach.
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0 (2024-03-22)