Animaloterapia w pracy z osobami niepełnosprawnymi [06P-KERO-NP-APON]
semestr zimowy 2019/2020
Ćwiczenia,
grupa nr 1
Przedmiot: | Animaloterapia w pracy z osobami niepełnosprawnymi [06P-KERO-NP-APON] |
Zajęcia: |
semestr zimowy 2019/2020 [2019/2020Z]
(zakończony)
Ćwiczenia [C], grupa nr 1 [pozostałe grupy] |
Termin i miejsce:
|
(brak danych) |
Liczba osób w grupie: | 31 |
Limit miejsc: | (brak danych) |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę |
Prowadzący: | Anna Kurzeja |
Literatura: |
Bernatchez A.: L’utilisation therapeutique de l’animal aupres de l’enfant, Animots, Quebec 2000. Coren S.: Dlaczego kochamy psy. Warszawa 2003. Delacato C.H.: Dziwne, niepojęte. Autystyczne dziecko. Fundacja Synapsis, Warszawa 1995. Flynn C.: Battered women and their animal companions: Symbolic interaction between human and nonhum animals, Society and Animals, t.8, nr2 w: Konecki K.T., Ludzie i ich zwierzęta. Interakcjonistyczno-symboliczna analiza społecznego świata właścicieli zwierząt domowych. Warszawa 2005. Redefer L.A., Goldman J.F.: Brie report: Pet facilitated therapy with autistic children, Jurnal of autism and developmental disorders 1989 [w:] Bernatchez A.: L’utilisation therapeutique de l’animal aupres de l’enfant, Animots, Quebec 2000. Serpell J.: W towarzystwie zwierząt, Warszawa 1999. Strumińska A. (red.), Psychopedagogiczne aspekty hipoterapii dzieci i młodzieży niepełnosprawnych intelektualnie, Warszawa 2003. |
Zakres tematów: |
1. Historia rozwoju zooterapii. 2. Domestykacja zwierząt jako proces tworzących się i więzi. 3. Rola zwierząt w wychowaniu i socjalizacji. Badania dotyczące korzyści z posiadania zwierząt domowych. 4. Antropomorfizacja i personifikacja zwierząt. 5. Terapia z udziałem zwierząt. 6. Formy terapii z udziałem zwierząt. 7. Dogoterapia i hipoterapia w odniesieniu do dzieci z różnym stopniem niepełnosprawności intelektualnej. 8. Interwencja realizowana przy udziale zwierzęcia oraz jej wpływ na zachowanie się dzieci wycofanych społecznie. 9. Stymulacja sensoryczna wobec dzieci autystycznych. |
Metody dydaktyczne: |
Prezentacja multimedialna, reportaż, praca w małych grupach |
Metody i kryteria oceniania: |
Przygotowanie prezentacji z zakresu jednego z obszarów tematycznych zajęć ćwiczeniowych, obejmujące także działania warsztatowe. Praca pisemna dotycząca jednej wybranej formy zooterapii z osobami niepełnosprawnymi. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Ślaski w Katowicach.