Uniwersytet Ślaski w Katowicach - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Nowy regionalizm [W1-FP-S2-NR] semestr zimowy 2020/2021
Ćwiczenia, grupa nr 2

Przejdź do planu zaznaczono terminy wyświetlanej grupy
To jest strona grupy zajęciowej. Jeśli szukasz opisu przedmiotu, zobacz stronę przedmiotu
Przedmiot: Nowy regionalizm [W1-FP-S2-NR]
Zajęcia: semestr zimowy 2020/2021 [2020/2021Z] (zakończony)
Ćwiczenia [C], grupa nr 2 [pozostałe grupy]
Termin i miejsce: Podana informacja o terminie jest orientacyjna. W celu uzyskania pewnej informacji obejrzyj kalendarz roku akademickiego lub skontaktuj się z wykładowcą (nieregularności zdarzają się przede wszystkim w przypadku zajęć odbywających się rzadziej niż co tydzień).
każda środa, 13:45 - 15:15
sala Zajęcia zdalne
Zdalny jaki jest adres?
Terminy najbliższych spotkań: Daty odbywania się zajęć grupy. Prezentują informacje na podstawie zdefiniowanych w USOS terminów oraz spotkań.
Kliknij w datę by zobaczyć tygodniowy plan z zaznaczonym spotkaniem.
Wszystkie zajęcia tej grupy już się odbyły - pokaż terminy wszystkich spotkań.
Data i miejsceProwadzący
Liczba osób w grupie: 11
Limit miejsc: 11
Prowadzący: Elżbieta Dutka, Magdalena Krzyżanowska, Aleksandra Niewiara
Literatura:

Literatura do zajęć literackich:

Koziołek R.: Ja wybierając los mój, wybrałem… śląski. W: Idem: Wiele tytułów. Wołowiec 2019, s. 271–282.

Koziołek R.: Przy kałuży. W: Idem: Wiele tytułów. Wołowiec 2019, s. 283–297.

Mikołajczak M.: Naród – region – literatura: miejsca wspólne. „Postscriptum Polonistyczne” 2019, nr 1, s. 29–43.

Nycz R.: Percepcja w działaniu. Casus krajobrazu kulturowego. W: Idem: Kultura jako czasownik. Sondowanie nowej humanistyki. Warszawa 2017, s. 83–96.

Rybicka E.: Ponowoczesny regionalizm i badania komparatystyczne. „Rocznik Komparatystyczny” 2011, nr 2, s. 141–161.

http://bazhum.muzhp.pl/media//files/Rocznik_Komparatystyczny/Rocznik_Komparatystyczny-r2011-t2/Rocznik_Komparatystyczny-r2011-t2-s141-161/Rocznik_Komparatystyczny-r2011-t2-s141-161.pdf

Siwczyk K.: Koło miejsca. https://www.dwutygodnik.com/artykul/6505-kolo-miejsca.html

Siwczyk K., Łuczak M.: Koło miejsca/ Elementarz. Gliwice 2016.

Sławek T.: Antygona w świecie korporacji. Rozważania o uniwersytecie i czasach obecnych. Katowice 2002.

Sławek T.: Genius loci jako doświadczenie. Prolegomena. W: Genius loci. Studia o człowieku w przestrzeni. Red. Z. Kadłubek. Katowice 2007, s. 5–25.

Sławek T.: Serdeczna mapa pamięci. „Śląsk” 2010, nr 6, s. 90.

Sławek T.: Wyspa. Kilka lekcji Śląska. „Fabryka Silesia” 2016, nr 4, s. 11–15.

Stasiuk A.: Dziennik okrętowy. W: Andruchowycz J., Stasiuk A.: Moja Europa. Dwa eseje o Europie zwanej Środkową. Wołowiec 2001, s. 77–78.

Szczepański J.: Korzeniami wrosłem w ziemię. Ustroń 2013.

Sznajderman M.: Pusty las. Wołowiec 2019.

Literatura oraz netografia będą aktualizowane pod wpływem zainteresowań studentów i podawane na kolejnych zajęciach.

Literatura do zajęć językoznawczych

Opracowania i materiały

Dialekty i gwary polskie. Kompendium internetowe. Red. Halina Karaś

http://www.dialektologia.uw.edu.pl/index.php?l1=start

Dejna Karol, Dialekty polskie. Wrocław 1992.

Dejna Karol, Atlas polskich innowacji dialektalnych, Warszawa 1981.

Dubisz Stanisław, Halina Karaś, Nijola Kolis, Dialekty i gwary polskie. Leksykon, Warszawa 1995.

Handke Kwiryna, Terytorialne odmiany polszczyzny, [w:] Encyklopedia kultury polskiej XX wieku, t. 2. Współczesny język polski, pod red. J. Bartmińskiego, Wrocław 1993, s. 191-211.

Kucała Marian, Twoja mowa cię zdradza. Regionalizmy i dialektyzmy języka polskiego, Kraków 1994.

Nitsch Kazimierz, Wybór polskich tekstów gwarowych. Warszawa 1960.

Rudnicka-Fira Elżbieta, Aldona Skudrzykowa, Dialektologia. Materiały pomocnicze, Katowice 2010

Zenon Sobierajski (red.), Teksty gwarowe i folklor z różnych stron Polski, Poznań 1991.

Jan Miodek, Śląska ojczyzna polszczyzna, Katowice 1991.

Jerzy Reichan, Gwary polskie w końcu XX wieku, [w:] Polszczyzna 2000. Orędzie o stanie języka na przełomie tysiącleci, red. W. Pisarek, Kraków 1999, s. 262-278.

Urbańczyk Stanisław, Zarys dialektologii polskiej, Warszawa 1968.

Urbańczyk Stanisław (red.) Encyklopedia języka polskiego (wybrane hasła), Wrocław 1991.

Zakres tematów:

Tematy zajęć literackich:

1. Koło regionu - intuicje i różne definicje regionu (biografia i geografia - A. Stasiuk, M. Sznajderman), rodzaje regionów, regionalizm literacki, wymiar geograficzny nowego regionalizmu i topografie emotywne.

2. Region - próba dookreślenia w kategoriach losu i wyboru (R. Koziołek), wymiar antropologiczny nowego regionalizmu

3. Region - miejsce i tekstura miejsca, topoanaliza kulturowa (R. Koziołek, J. Szczepański)

4. Ponowoczesny regionalizm i badania komparatystyczne (K. Brakoniecki, E. Rybicka), na czym polega nowość nowego regionalizmu?

5. Lokalne a uniwersalne (T. Sławek)

6. Genius loci , wymiar performatywny nowego regionalizmu (T. Sławek)

7. Koło regionu/ koło miejsca (K. Siwczyk), region i literatura

Część językoznawcza

Celem kursu w części językoznawczej jest zapoznanie studenta z podstawową wiedzą z zakresu dialektologii, geografii językowej, poszerzenie informacji na temat rozwoju i statusu języków literackich i ich odmian dialektalnych zarówno w odniesieniu do języka polskiego, jak i innych języków europejskich, przybliżenie tematu interferencji językowych. Istotnym elementem zajęć jest zapoznanie się z odmianami terytorialnymi polszczyzny oraz tradycyjną kulturą ludową regionów wraz z jej udziałem w kształtowaniu współczesnej kultury ogólnopolskiej, a także kształcenie umiejętności samodzielnego rozpoznawania istotnych cech językowych polskich tekstów dialektalnych, takich jak mazurzenie, jabłonkowanie, kaszubienie, zróżnicowana wymowa wargowych miękkich i fonetyka międzywyrazowa, wymowa gwarowa samogłosek ustnych i nosowych, akcent, wybrane cechy fleksyjne, słowotwórcze i leksykalne. Po kursie student powinien umieć prawidłowo wyodrębnić cechy dialektalne w tekście i właściwie je zdefiniować, a także wykazać się wiedzą na temat zasad wyodrębniania obszarów językowych.

Metody dydaktyczne:

Metody dydaktyczne - część literacka:

zajęcia w formie zdalnej na Platformie Microsoft Teams odbywać się będą co tydzień w środy po 2 godziny lekcyjne (13.45 - 15.15) przez pierwszą część semestru (od 07. 10. 2020 r.)

zapoznanie z tekstami teoretycznymi, przekład teorii na praktykę, analiza utworów literackich i eseistycznych, burza mózgów, dyskusje, prezentacje, studium przypadku, metoda projektu (wspólny grupowy projekt pt. Koło regionu).

Część językoznawcza

Część językoznawcza: wykład oraz ćwiczenia z tekstem dialektalnym mówionym i śpiewanym (nagrania i zapisy dostępne w przewodniku multimedialnym opracowanym przez Uniwersytet Warszawski, zob. literatura, oraz w innych zasobach internetowych).

Metody i kryteria oceniania:

Metody i kryteria oceniania - część literacka:

oceniany będzie stopień przygotowania do zajęć, aktywność na zajęciach, prezentacje indywidualne lub w małych zespołach (dwuosobowych) z krótką notatką (Times New Roman 12 pkt, interlinia 1,5, do 4000 znaków, przesłane na adres elzbieta.dutka@us.edu.pl przed 15.11.2020 r.). Z notatek powstanie wspólny grupowy projekt pt. Koło regionu, który zostanie zaprezentowany podczas zajęć 18.11.2020 r.

Część językoznawcza. Ocena połówkowa na podstawie a) aktywnego uczestnictwa w zajęciach (przygotowywanie zadanych lektur i prac domowych: 50% oceny połówkowej), b) testu sprawdzającego wiedzę z zakresu fonetyki gwarowej (50% oceny połówkowej).

Ocena końcowa z przedmiotu stanowi średnią arytmetyczną z dwu modułów: językoznaczego i literaturoznawczego (kulturoznawczego)

Uwagi:

3 semestr fil.pol., stacjonarne II stopień

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Ślaski w Katowicach.
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0-1 (2024-04-02)