Nowy regionalizm [W1-FP-S2-NR]
semestr zimowy 2020/2021
Ćwiczenia,
grupa nr 2
Przedmiot: | Nowy regionalizm [W1-FP-S2-NR] | ||||||||||||||||||||||||||||
Zajęcia: |
semestr zimowy 2020/2021 [2020/2021Z]
(zakończony)
Ćwiczenia [C], grupa nr 2 [pozostałe grupy] |
||||||||||||||||||||||||||||
Termin i miejsce:
|
|||||||||||||||||||||||||||||
Terminy najbliższych spotkań:
Kliknij w datę by zobaczyć tygodniowy plan z zaznaczonym spotkaniem. |
Wszystkie zajęcia tej grupy już się odbyły - pokaż terminy wszystkich spotkań.
|
||||||||||||||||||||||||||||
Liczba osób w grupie: | 11 | ||||||||||||||||||||||||||||
Limit miejsc: | 11 | ||||||||||||||||||||||||||||
Prowadzący: | Elżbieta Dutka, Magdalena Krzyżanowska, Aleksandra Niewiara | ||||||||||||||||||||||||||||
Literatura: |
Literatura do zajęć literackich: Koziołek R.: Ja wybierając los mój, wybrałem… śląski. W: Idem: Wiele tytułów. Wołowiec 2019, s. 271–282. Koziołek R.: Przy kałuży. W: Idem: Wiele tytułów. Wołowiec 2019, s. 283–297. Mikołajczak M.: Naród – region – literatura: miejsca wspólne. „Postscriptum Polonistyczne” 2019, nr 1, s. 29–43. Nycz R.: Percepcja w działaniu. Casus krajobrazu kulturowego. W: Idem: Kultura jako czasownik. Sondowanie nowej humanistyki. Warszawa 2017, s. 83–96. Rybicka E.: Ponowoczesny regionalizm i badania komparatystyczne. „Rocznik Komparatystyczny” 2011, nr 2, s. 141–161. http://bazhum.muzhp.pl/media//files/Rocznik_Komparatystyczny/Rocznik_Komparatystyczny-r2011-t2/Rocznik_Komparatystyczny-r2011-t2-s141-161/Rocznik_Komparatystyczny-r2011-t2-s141-161.pdf Siwczyk K.: Koło miejsca. https://www.dwutygodnik.com/artykul/6505-kolo-miejsca.html Siwczyk K., Łuczak M.: Koło miejsca/ Elementarz. Gliwice 2016. Sławek T.: Antygona w świecie korporacji. Rozważania o uniwersytecie i czasach obecnych. Katowice 2002. Sławek T.: Genius loci jako doświadczenie. Prolegomena. W: Genius loci. Studia o człowieku w przestrzeni. Red. Z. Kadłubek. Katowice 2007, s. 5–25. Sławek T.: Serdeczna mapa pamięci. „Śląsk” 2010, nr 6, s. 90. Sławek T.: Wyspa. Kilka lekcji Śląska. „Fabryka Silesia” 2016, nr 4, s. 11–15. Stasiuk A.: Dziennik okrętowy. W: Andruchowycz J., Stasiuk A.: Moja Europa. Dwa eseje o Europie zwanej Środkową. Wołowiec 2001, s. 77–78. Szczepański J.: Korzeniami wrosłem w ziemię. Ustroń 2013. Sznajderman M.: Pusty las. Wołowiec 2019. Literatura oraz netografia będą aktualizowane pod wpływem zainteresowań studentów i podawane na kolejnych zajęciach. Literatura do zajęć językoznawczych Opracowania i materiały Dialekty i gwary polskie. Kompendium internetowe. Red. Halina Karaś http://www.dialektologia.uw.edu.pl/index.php?l1=start Dejna Karol, Dialekty polskie. Wrocław 1992. Dejna Karol, Atlas polskich innowacji dialektalnych, Warszawa 1981. Dubisz Stanisław, Halina Karaś, Nijola Kolis, Dialekty i gwary polskie. Leksykon, Warszawa 1995. Handke Kwiryna, Terytorialne odmiany polszczyzny, [w:] Encyklopedia kultury polskiej XX wieku, t. 2. Współczesny język polski, pod red. J. Bartmińskiego, Wrocław 1993, s. 191-211. Kucała Marian, Twoja mowa cię zdradza. Regionalizmy i dialektyzmy języka polskiego, Kraków 1994. Nitsch Kazimierz, Wybór polskich tekstów gwarowych. Warszawa 1960. Rudnicka-Fira Elżbieta, Aldona Skudrzykowa, Dialektologia. Materiały pomocnicze, Katowice 2010 Zenon Sobierajski (red.), Teksty gwarowe i folklor z różnych stron Polski, Poznań 1991. Jan Miodek, Śląska ojczyzna polszczyzna, Katowice 1991. Jerzy Reichan, Gwary polskie w końcu XX wieku, [w:] Polszczyzna 2000. Orędzie o stanie języka na przełomie tysiącleci, red. W. Pisarek, Kraków 1999, s. 262-278. Urbańczyk Stanisław, Zarys dialektologii polskiej, Warszawa 1968. Urbańczyk Stanisław (red.) Encyklopedia języka polskiego (wybrane hasła), Wrocław 1991. |
||||||||||||||||||||||||||||
Zakres tematów: |
Tematy zajęć literackich: 1. Koło regionu - intuicje i różne definicje regionu (biografia i geografia - A. Stasiuk, M. Sznajderman), rodzaje regionów, regionalizm literacki, wymiar geograficzny nowego regionalizmu i topografie emotywne. 2. Region - próba dookreślenia w kategoriach losu i wyboru (R. Koziołek), wymiar antropologiczny nowego regionalizmu 3. Region - miejsce i tekstura miejsca, topoanaliza kulturowa (R. Koziołek, J. Szczepański) 4. Ponowoczesny regionalizm i badania komparatystyczne (K. Brakoniecki, E. Rybicka), na czym polega nowość nowego regionalizmu? 5. Lokalne a uniwersalne (T. Sławek) 6. Genius loci , wymiar performatywny nowego regionalizmu (T. Sławek) 7. Koło regionu/ koło miejsca (K. Siwczyk), region i literatura Część językoznawcza Celem kursu w części językoznawczej jest zapoznanie studenta z podstawową wiedzą z zakresu dialektologii, geografii językowej, poszerzenie informacji na temat rozwoju i statusu języków literackich i ich odmian dialektalnych zarówno w odniesieniu do języka polskiego, jak i innych języków europejskich, przybliżenie tematu interferencji językowych. Istotnym elementem zajęć jest zapoznanie się z odmianami terytorialnymi polszczyzny oraz tradycyjną kulturą ludową regionów wraz z jej udziałem w kształtowaniu współczesnej kultury ogólnopolskiej, a także kształcenie umiejętności samodzielnego rozpoznawania istotnych cech językowych polskich tekstów dialektalnych, takich jak mazurzenie, jabłonkowanie, kaszubienie, zróżnicowana wymowa wargowych miękkich i fonetyka międzywyrazowa, wymowa gwarowa samogłosek ustnych i nosowych, akcent, wybrane cechy fleksyjne, słowotwórcze i leksykalne. Po kursie student powinien umieć prawidłowo wyodrębnić cechy dialektalne w tekście i właściwie je zdefiniować, a także wykazać się wiedzą na temat zasad wyodrębniania obszarów językowych. |
||||||||||||||||||||||||||||
Metody dydaktyczne: |
Metody dydaktyczne - część literacka: zajęcia w formie zdalnej na Platformie Microsoft Teams odbywać się będą co tydzień w środy po 2 godziny lekcyjne (13.45 - 15.15) przez pierwszą część semestru (od 07. 10. 2020 r.) zapoznanie z tekstami teoretycznymi, przekład teorii na praktykę, analiza utworów literackich i eseistycznych, burza mózgów, dyskusje, prezentacje, studium przypadku, metoda projektu (wspólny grupowy projekt pt. Koło regionu). Część językoznawcza Część językoznawcza: wykład oraz ćwiczenia z tekstem dialektalnym mówionym i śpiewanym (nagrania i zapisy dostępne w przewodniku multimedialnym opracowanym przez Uniwersytet Warszawski, zob. literatura, oraz w innych zasobach internetowych). |
||||||||||||||||||||||||||||
Metody i kryteria oceniania: |
Metody i kryteria oceniania - część literacka: oceniany będzie stopień przygotowania do zajęć, aktywność na zajęciach, prezentacje indywidualne lub w małych zespołach (dwuosobowych) z krótką notatką (Times New Roman 12 pkt, interlinia 1,5, do 4000 znaków, przesłane na adres elzbieta.dutka@us.edu.pl przed 15.11.2020 r.). Z notatek powstanie wspólny grupowy projekt pt. Koło regionu, który zostanie zaprezentowany podczas zajęć 18.11.2020 r. Część językoznawcza. Ocena połówkowa na podstawie a) aktywnego uczestnictwa w zajęciach (przygotowywanie zadanych lektur i prac domowych: 50% oceny połówkowej), b) testu sprawdzającego wiedzę z zakresu fonetyki gwarowej (50% oceny połówkowej). Ocena końcowa z przedmiotu stanowi średnią arytmetyczną z dwu modułów: językoznaczego i literaturoznawczego (kulturoznawczego) |
||||||||||||||||||||||||||||
Uwagi: |
3 semestr fil.pol., stacjonarne II stopień |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Ślaski w Katowicach.