Historia i kultura regionów Polski [W1-MP-S1-HKRP]
semestr zimowy 2020/2021
Konwersatorium,
grupa nr 1
Przedmiot: | Historia i kultura regionów Polski [W1-MP-S1-HKRP] | ||||||||||||||||||||||||||||||||||
Zajęcia: |
semestr zimowy 2020/2021 [2020/2021Z]
(zakończony)
Konwersatorium [K], grupa nr 1 [pozostałe grupy] |
||||||||||||||||||||||||||||||||||
Termin i miejsce:
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||
Terminy najbliższych spotkań:
Kliknij w datę by zobaczyć tygodniowy plan z zaznaczonym spotkaniem. |
Wszystkie zajęcia tej grupy już się odbyły - pokaż terminy wszystkich spotkań.
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||
Liczba osób w grupie: | 21 | ||||||||||||||||||||||||||||||||||
Limit miejsc: | 19 | ||||||||||||||||||||||||||||||||||
Prowadzący: | Aleksandra Achtelik | ||||||||||||||||||||||||||||||||||
Literatura: |
Bokszański Z., Tożsamości zbiorowe, Warszawa 2008. Benedyktowicz Z., Portrety obcego. Od stereotypu do symbolu, Kraków 2001. Lewandowska J., Romulewicz A., Historia kultury i dziedzictwo kulturowe Warmii i Mazur", 2010. Świątkiewicz W., Społeczny świat górnośląskiego regionalizmu: kulturowe przemiany i ich konteksty, "Przegląd Socjologiczny", 1999, nr 48/2. Błaszczak-Wacławik, M., Błasiak, W. , Nawrocki, T., Górny Śląsk. Szczególny przypadek kulturowy. Kielce 1990. Pełka, L. J., Polski rok obrzędowy. Tradycje i współczesność, Warszawa 1980. Piskorz-Branekova E., Polskie stroje ludowe. Warszawa. Warmiacy i Mazurzy. Zycie codzienne ludności wiejskiej w I połowie XIX wieku. Stroje i zwyczaje ludowe, red. Irena Nowakowa, Warszawa,1956. |
||||||||||||||||||||||||||||||||||
Zakres tematów: |
1. Polska regionów - ogólne omówienie. 2. Kultura regionalna jako "pigułka komunikacyjna" kształtująca tzw. markę narodową. 3. Polski rok obrzędowy. 4. Polskie stroje ludowe. 5. Śląsk - specyfika regionu: język, zwyczaje. 6. Tożsamość a region. 7. Możliwość przetrwania kultur lokalnych w dobie globalizacji. 8. Święto jako czynnik integrujący lokalną społeczność - na przykładzie Śląska Cieszyńskiego. 9. Specyfika regionu Warmii i Mazur - język, obrzędowość. 10. Dziedzictwo materialne i niematerialne regionu. 11. Ochrona i pomnażanie dziedzictwa kulturowego w regionie (na wybranych przykładach). 12. Rola kultury ludowej w jako dziedzictwa kulturowego małych ojczyzn w kontekście kultury narodowej. 13. Stereotyp etniczny w polskiej kulturze ludowej. 14. Skanseny i muzea regionalne jako tekst kultury. |
||||||||||||||||||||||||||||||||||
Metody dydaktyczne: |
Praca z tekstami teoretycznymi, prezentacja materiałów drukowanych i audiowizualnych, które służą jako podstawa analizy i interpretacji. Metoda poglądowa, dyskusji oraz elementy metody podawczej. Zajęcia prowadzone na platformie MS Teams. |
||||||||||||||||||||||||||||||||||
Metody i kryteria oceniania: |
Prezentacja ustna oraz prezentacja multimedialna. Aktywność na zajęciach - wykazanie się znajomością tekstów omawianych na zajęciach. Test końcowy przeprowadzony za pomocą platformy (pytania zamknięte). Konieczność uczestnictwa w zajęciach (każda nieobecność powyżej dwóch - konsultacje). |
||||||||||||||||||||||||||||||||||
Uwagi: |
1 semestr MSP /stacjonarne I stopnia/ |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Ślaski w Katowicach.