Pisarze i ekonomia [W1-FP-TP-S2-PIE]
semestr zimowy 2020/2021
Ćwiczenia,
grupa nr 1
Przedmiot: | Pisarze i ekonomia [W1-FP-TP-S2-PIE] | ||||||||||||||||||||||||||||||||||
Zajęcia: |
semestr zimowy 2020/2021 [2020/2021Z]
(zakończony)
Ćwiczenia [C], grupa nr 1 [pozostałe grupy] |
||||||||||||||||||||||||||||||||||
Termin i miejsce:
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||
Terminy najbliższych spotkań:
Kliknij w datę by zobaczyć tygodniowy plan z zaznaczonym spotkaniem. |
Wszystkie zajęcia tej grupy już się odbyły - pokaż terminy wszystkich spotkań.
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||
Liczba osób w grupie: | 6 | ||||||||||||||||||||||||||||||||||
Limit miejsc: | 8 | ||||||||||||||||||||||||||||||||||
Prowadzący: | Dariusz Nowacki | ||||||||||||||||||||||||||||||||||
Literatura: |
Baron M., Dlaczego humanista powinien umieć liczyć?, „FA-art” 2010, nr 3-4. English J.F., Ekonomia prestiżu. Nagrody, wyróżnienia i wymiana wartości kulturowej, przeł. P. Czapliński, Ł. Zaremba, Warszawa 2013 (fragmenty). Hörisch J., Orzeł czy reszka. Poezja pieniądza, przeł. Kita-Huber J., Huber S., Kraków 2010 (fragmenty). Jakubowiak M., Przyszłość prawa autorskiego, [w:] tenże, Nieuchronny plagiat, Warszawa 2017. Literatura a ekonomia, [w:] Literatura polska po 1989 roku w świetle teorii Pierre’a Bourdieu. Raport z badań, red. zespół, Kraków 2014. Marecki P., Za darmo. Ekonomia kultury cyfrowej, „Teksty Drugie” 2015, nr 3. Markowski M.P., Reprezentacja i ekonomia, „Teksty Drugie” 2004, nr 4. Olszański G., Piękny i bestia. Rzecz o śladach Niewidzialnej Ręki Rynku, „Świat i Słowo” 2012, nr 1. Rynek książki w Polsce. Biblioteka analiz, red. P. Waszczyk, Warszawa 2017 [lub edycje póżniejsze]. Shell M., Ekonomia literatury, przeł. Małecka A., Kraków 2015. Tomczok P., Tradycje ekonomii literatury, [w:] tenże, Kapitalizm literacki, Katowice 2018. Trzeciak K., Sowiński M., Pisarz jako zawód. Uwagi o polu literackim…, „Przegląd Kulturoznawczy” 2015, nr 2. |
||||||||||||||||||||||||||||||||||
Zakres tematów: |
Problematyka ekonomiczna w badaniach literackich. Przegląd stanowisk i metod. Rynek książki w Polsce i mechanizmy rządzące rynkiem literackim. Najważniejsze parametry. Czynniki społeczno-ekonomiczne determinujące twórczość literacką. Sukces – pozycja – prestiż. Bestseller jako wyzwanie dla krytyki literackiej i badaczy kultury. Nowe zjawiska literackie i medialne w polu ekonomii literatury. Ile zarabia pisarz? Przegląd dyskusji. Nagrody i wyróżnienia literackie jako forma nadawania prestiżu. Self-publishing i ekonomia kultury cyfrowej. Prawo autorskie w świetle ekonomii literatury. Krytycy ekonomizacji literatury i hierarchii literackich opartych na kryterium sukcesu rynkowo-medialnego. |
||||||||||||||||||||||||||||||||||
Metody dydaktyczne: |
wykład (15 godz.), ćwiczenia (15 godz.) Wykłady mają na celu ogólne wprowadzenie do zjawisk i problemów bardziej szczegółowo omawianych na podstawie podanych studentom lektur. Ćwiczenia to praca z tekstem - analiza i dyskusja. |
||||||||||||||||||||||||||||||||||
Metody i kryteria oceniania: |
Zaliczenie przedmiotu na podstawie obecności na wykładach. Warunkiem zaliczenia ćwiczeń jest systematyczna obecność na zajęciach (dopuszczalne są 2 nieobecności) oraz aktywny w niech udział. Najważniejsze kryterium oceny to stopień znajomości analizowanych i interpretowanych na zajęciach lektur. |
||||||||||||||||||||||||||||||||||
Uwagi: |
3 semestr fil.pol. I stopień, specjalność twórcze pisanie |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Ślaski w Katowicach.