Polityka społeczna [W3-SO-S1-PS]
semestr letni 2020/2021
Ćwiczenia,
grupa nr 1
Przedmiot: | Polityka społeczna [W3-SO-S1-PS] |
Zajęcia: |
semestr letni 2020/2021 [2020/2021L]
(zakończony)
Ćwiczenia [C], grupa nr 1 [pozostałe grupy] |
Terminy i miejsca:
|
|
Terminy najbliższych spotkań:
Kliknij w datę by zobaczyć tygodniowy plan z zaznaczonym spotkaniem. |
Wszystkie zajęcia tej grupy już się odbyły - pokaż terminy wszystkich spotkań. |
Liczba osób w grupie: | 27 |
Limit miejsc: | 30 |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę |
Prowadzący: | Anna Gibińska, Rafał Muster |
Literatura: |
J. Męcina, G. Firlit-Fesnak, (red.), Polityka społeczna, PWN, Warszawa 2018. K. Frysztacki, Socjologia problemów społecznych, Wyd. Scholar, 2009 M. Grewiński, A. Karwacki, (red.), Strategie w polityce społecznej, Mazowieckie Centrum Polityki Społecznej, Warszawa J. Supińska, Dylematy polityki społecznej, Oficyna Wydawnicza ASPRA-JR, Warszawa 2014 R. Muster, Pracujący biedni na rynku pracy. Procesy uelastyczniania zatrudnienia a zjawisko pauperyzacji pracowników [w:] Studia Socjologiczne, nr 3 (206), 2012 J. Klebaniuk, (red.), Oblicza nierówności społecznych. Studia interdyscyplinarne, Wyd. Eneteia, Warszawa 2007 |
Zakres tematów: |
1. Zajęcia organizacyjne. Omówienie zasad zaliczenia przedmiotu. Przedstawienie literatury, zakresu problemowego przedmiotu. 2. Polityka społeczna jako dziedzina nauki. Powiązania polityki społecznej z nauką. Zadania polityki społecznej. Polityczny i społeczny wymiar polityki społecznej. Polityka społeczna jako zawód. 3. Bezrobocie i rynek pracy – problemy definicyjne. Pojęcie osoby bezrobotnej w polskim ustawodawstwie oraz wg metodologii badań BAEL. Rodzaje bezrobocia (frykcyjne, cykliczne, strukturalne) i skutki tego zjawiska. Wybrane teorie bezrobocia (bezrobocie oczekujące, insider-outsider). Kryteria podziału rynku pracy. 4. Aktywna i pasywna polityka rynku pracy. Usługi i instrumenty ograniczające problem bezrobocia. Wpływ programów aktywizacji społeczno-zawodowej na sytuację na rynku pracy. Wybrane przykłady projektów aktywizacji lokalnych ryków pracy. 5. Problem pauperyzacji osób pracujących. Zjawisko working poor na krajowym rynku pracy. Zjawisko underemployment na rynku pracy. Wpływ pandemii Covid-19 na sytuację na rynku pracy. Problem NEET na współczesnym rynku pracy w Polsce i UE. 6. Polityka mieszkaniowa w Polsce. Bezdomność jako problem społeczny. Polityka mieszkaniowa i jej modele wg. Davida Donnisona. Omówienie podziału zadań państwa i samorządu dot. mieszkalnictwa i bezdomności. Mieszkalnictwo społeczne w Polsce. 7. Rodzina jako podmiot polityki społecznej. Polityka rodzinna w Polsce. Podstawowe pojęcia i definicje dot. rodziny. Czynniki wpływające na przemiany rodziny oraz analiza danych GUS dot. polskich rodzin. Analiza aktualnej polityki rodzinnej w Polsce (programy ministerialne, samorządowe). 8. Ubóstwo jako jeden z kluczowych problemów polityki społecznej. Problemy definicyjne, ubóstwo biologiczne, społeczne, absolutne, relatywne.Problemy zaspokajania potrzeb i uczestnictwa w życiu społecznym. Wybrane wyniki badań nad problemem ubóstwa w Polsce. 9. Polityka edukacyjna. Zakres i cele polityki edukacyjnej. Podstawowe wskaźniki w obszarze edukacji. System edukacji w Polsce, zadania władzy centralnej, samorządowej. Edukacja integracyjna i inkluzywna, system edukacji dzieci i młodzieży z niepełnosprawnościami w Polsce. 10. Polityka społeczna wobec osób niepełnosprawnych. Rodzaje niepełnosprawności. Problemy rehabilitacji osób z orzeczeniem o niepełnosprawności. Państwowy Fundusz Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych – rola w zakresie wspierania osób niepełnosprawnych w aktywizacji społeczno-zawodowej, rola organizacji trzeciego sektora w aktywizacji społeczno-zawodowej osób niepełnosprawnych. Problemy aktywizacji zawodowej osób niepełnosprawnych (niepełnosprawni jako kategoria defaworyzowana na rynku pracy). 11. Polityka ochrony zdrowia. Zakres, klasyfikacje i funkcje polityki ochrony zdrowia. Ochrona zdrowia w strategiach krajowych i wojewódzkich. Finansowanie systemu ochrony zdrowia w Polsce. Analiza danych z map potrzeb ochrony zdrowia w Polsce. 12. Europejski model socjalny. Geneza wspólnej, europejskiej polityki socjalnej. Polityka społeczna i polityka gospodarcza. Wpływ globalizacji na politykę socjalną. Swobodny przepływ pracowników. Sieć EURES. Zabezpieczenia i transfery socjalne. 13. Współczesne problemy dyskryminacji i marginalizacji. Równe traktowanie. Kategorie osób defaworyzowanych przez pracodawców. Wykluczenie cyfrowe jako czynnik marginalizacji jednostki. Problemy funkcjonowania kobiet na rynku pracy. Przepisy prawa a problemy dyskryminacji. 14./15. Kolokwium (ustne zaliczenie przedmiotu). |
Metody dydaktyczne: |
Dyskusja nad zadanymi wcześniej tekstami problemowymi, praca w grupach. Omawianie wybranych przypadków. Zajęcia będą odbywać się zdalnie za pośrednictwem aplikacji MS Teams. |
Metody i kryteria oceniania: |
Podstawy uzyskania pozytywnej oceny z zajęć ćwiczeniowych: 1. Zaliczone kolokwium (cztery pytania o charakterze opisowym, maksymalnie można będzie uzyskać 8 punktów, skala ocen: poniżej 4 punktów - niedostateczny, 4,0-5,25 punktów - dostateczny, 5,26-5,75 punktów dostateczny plus, 5,76-6,5 punków - dobry, 6,51-7,0 punktów - bobry plus, powyżej 7 punktów - bardzo dobry), 2. Obecności na zajęciach (maksymalnie można mieć dwie nieobecności). Chętni studenci będą mogli przygotować referat - za dobrze ocenione wystąpienie studenci będą mogli mieć podwyższoną ocenę z ćwiczeń o 0,5 punktu. Po każdych zajęciach ćwiczeniowych studenci będą oceniani za aktywność merytoryczną, jeżeli na co najmniej 5 zajęciach będą aktywni, wówczas ocena końcowa z ćwiczeń zostanie podwyższona o 0,5 punktu, jeżeli aktywnością merytoryczną wykażą się na co najmniej 10 zajęciach, wówczas ocena z ćwiczeń zostanie podwyższona o 1 punkt. |
Uwagi: |
WOWS, 2 sem. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Ślaski w Katowicach.