Socjologia mikrostruktur społecznych [W3-SO-S1-SMS]
semestr letni 2020/2021
Ćwiczenia,
grupa nr 3
Przedmiot: | Socjologia mikrostruktur społecznych [W3-SO-S1-SMS] |
Zajęcia: |
semestr letni 2020/2021 [2020/2021L]
(zakończony)
Ćwiczenia [C], grupa nr 3 [pozostałe grupy] |
Termin i miejsce:
|
każdy wtorek, 15:30 - 17:00
sala 237 Wydział Nauk Społecznych oraz Wydział Humanistyczny (Katowice, ul. Bankowa 11) jaki jest adres? |
Terminy najbliższych spotkań:
Kliknij w datę by zobaczyć tygodniowy plan z zaznaczonym spotkaniem. |
Wszystkie zajęcia tej grupy już się odbyły - pokaż terminy wszystkich spotkań. |
Liczba osób w grupie: | 22 |
Limit miejsc: | 22 |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę |
Prowadzący: | Rafał Muster |
Literatura: |
J. Szmatka, Małe struktury społeczne. Wstęp do mikrosocjologii strukturalnej, PWN, Warszawa 1989 J. Turowski, Socjologia. Małe struktury społeczne, KUL, Lublin 1999 P. L. Berger, T. Luckmann, Społeczne tworzenie rzeczywistości, Warszawa, PIW, 1983 J. H. Turner, Struktura teorii socjologicznej, Warszawa, PWN, 2008 P. Sztompka, M. Kucia, Socjologia lektury, Znak, Kraków 2006 E. Goffman, Człowiek w teatrze życia codziennego, Wydawnictwo KR, Warszawa 2000 E. Aronson, Człowiek istota społeczna, PWN, Warszawa 1994 |
Zakres tematów: |
1. Zajęcia organizacyjne. Przedstawienie zasad zaliczenia przedmiotu. Omówienie literatury przedmiotu. 2. Człowiek jako istota społeczna. Socjalizacja: rodzaje, efekty. Internalizacja i eksternalizacja. 3. Konformizm i nonkonformizm. 4. Pojęcie osobowości społecznej, postawy. 5. Grupy społeczne: rodzaje, czynniki wpływające na powstawanie grup. Rodzina jako grupa pierwotna. 6. Czynniki integracji i dezintegracji grup. 7. Więź społeczna. 8. Pojęcie konfliktu – teorie K. Marksa, L.A. Cosera, M. Webera, R. Dahrendorfa. 9. Struktura komunikacji w małych grupach społecznych 10. Struktura formalna i nieformalna przywództwa oraz władzy w grupach społecznych. 11. Teoria grup (i osób) odniesienia. 12. Problemy badania struktur grupowych – badania socjometryczne. 13. Teorie jaźni i tożsamości. 14. Podejście dramaturgiczne E. Goffmana – metafora dramaturgiczna. 15. Kolokwium |
Metody dydaktyczne: |
Dyskusja nad zadanymi wcześniej tekstami problemowymi. Praca w grupach - omawianie wybranych przypadków. Studenci będą mieli możliwość przygotowania referatów, które będą stanowić wstęp do dalszej dyskusji nad wybranymi zagadnieniami z zakresu socjologii mikrostruktur. |
Metody i kryteria oceniania: |
- zaliczone kolokwium (cztery pytania, maksymalnie można będzie uzyskać 8 punktów, skala ocen: poniżej 4 punktów - niedostateczny, 4,0-5,25 punktów - dostateczny, 5,26-5,75 punktów dostateczny plus, 5,76-6,5 punków - dobry, 6,51-7,0 punktów - bobry plus, powyżej 7 punktów - bardzo dobry) - obecności na zajęciach (maksymalnie można mieć dwie nieobecności). Chętni studenci będą mogli przygotować referat - za dobrze ocenione wystąpienie studenci będą mogli mieć podwyższoną ocenę z ćwiczeń o 0,5 punktu. Po każdych zajęciach ćwiczeniowych studenci będą oceniani za aktywność merytoryczną, jeżeli na co najmniej 5 zajęciach będą aktywni, wówczas ocena końcowa z ćwiczeń zostanie podwyższona o 0,5 punktu, jeżeli aktywnością merytoryczną wykażą się na co najmniej 10 zajęciach, wówczas ocena z ćwiczeń zostanie podwyższona o 1 punkt. |
Uwagi: |
SRiKS, 2 sem. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Ślaski w Katowicach.