Wybrane zagadnienia socjologii ogólnej [W3-SO-S1-WZSO]
semestr letni 2020/2021
Ćwiczenia,
grupa nr 1
Przedmiot: | Wybrane zagadnienia socjologii ogólnej [W3-SO-S1-WZSO] | ||||||||||||||||||||||||||||||||||
Zajęcia: |
semestr letni 2020/2021 [2020/2021L]
(zakończony)
Ćwiczenia [C], grupa nr 1 [pozostałe grupy] |
||||||||||||||||||||||||||||||||||
Termin i miejsce:
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||
Terminy najbliższych spotkań:
Kliknij w datę by zobaczyć tygodniowy plan z zaznaczonym spotkaniem. |
Wszystkie zajęcia tej grupy już się odbyły - pokaż terminy wszystkich spotkań.
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||
Liczba osób w grupie: | 27 | ||||||||||||||||||||||||||||||||||
Limit miejsc: | 30 | ||||||||||||||||||||||||||||||||||
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | ||||||||||||||||||||||||||||||||||
Prowadzący: | Maja Drzazga-Lech | ||||||||||||||||||||||||||||||||||
Literatura: |
1. A Giddens, P. H. Sulton (współpraca) Socjologia. Nowe wydanie, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2012 2. P. Berger, T. LUckmann, Społeczne tworzenie rzeczywistości, Państwowy Instytut Wydawniczy, Warszawa 1983 3. Z. Bokszański, Stereotypy a kultura, Wydawnictwo Funna, Wrocław 2001 4. M. Świątkiewicz-Mośny, Konstruowanie nowych tożsamości w warunkach globalizacji, Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego, Kraków 2015 5. M. Świątkiewicz-Mośny, Tożsamość napietnowana, Wydawnictwo Nomos, 2010 6. Socjologia. Lektury, P. Sztompka, M. Kucia (red), Wydawnictwo Znak, Kraków 2005 7. Katarzyna M. Wyrzykowska, Muzyka, młodzież i styl życia. Warszawskie Wydawnictwo Socjologiczne, Warszawa 2017 Raporty: CBOS, Depresja w doświadczeniach i opiniach Polaków, Nr 145/2018 CBOS, Społeczny obraz autyzmu, Nr 44/2018 CBOS, SŁuchanie muzykia, 2019 CBOS, Popularność muzyki disco polo, 2019 CBOS, Zainteresowanie Konkursem Chopinowskim, 2015 CBOS, Reakcje społeczne na rozwiązania tzw. Nowej Piatki PIS, 2019 NCK,Sytuacja artystów w Polsce, 2017 NCK, Stanisław Moniuszko. Znany lecz nieobecny, 2019 Maja Drzazga-Lech, Katarzyna Juszczyk-Frelkiewicz, "Majówka z Moniuszką", projekt dofinansowany przez Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego, Moniuszko-Promesa 2019 Artykuły: W. Świątkiewicz, Świat sztuki in status nascendi [w:]Kilka refleksji. W: Człowiek wybiera medium. Red. A. Kowalczyk-Klus. Wyd. Instytut Sztuki UŚl. Katowice 2006, s. 47-49. M. Drzazga-Lech, M. Świątkiewicz-Mośny, Nowe media jako przestrzeń kształtowania tożsamości osób z zespołem Aspergera. Studium socjologiczne, „Zdrowie Publiczne i Zarządzanie”,16, 2018, s. 55-63 Filmy: "Gadzio", reżyseria: Krispin Pluta "Oksana Malaya" "Der Schwarzfahrer" "Inny szuka szczęścia" "Chcemy być sobą" "Przejawy globalizacji" |
||||||||||||||||||||||||||||||||||
Zakres tematów: |
1. Interakcje społeczne 2. Społeczne tworzenie rzeczywistości 3. Stereotypy 4. Normy, wartości 5. Kultura 6. Zdrowie, choroba, niepełnosprawność 7. Styl życia 8. Uczestnictwo w kulturze 9. Stratyfikacja i klasa społeczna 10. Media 11. Ubóstwo i wykluczenie 12. Stratyfikacja i klasa społęczna 13. Fakty i przedmioty kulturowe. Socjologia humanistyczna F. Znanieckiego 14. Moda jako zjawisko kulturowe 15. Uczestnictwo w kulturze |
||||||||||||||||||||||||||||||||||
Metody dydaktyczne: |
Metoda ćwiczebna Burza mózgów Stoliki ekspercie Moderowana dyskusja |
||||||||||||||||||||||||||||||||||
Metody i kryteria oceniania: |
Zajęcia są realizowane w formule spotkań cotygodniowych, w wymiarze 30 godzin, w semestrze letnim. 1. Obecność na zajęciach - Możliwe są dwie nieusprawiedliwione nieobecności na zajęciach. Studentów obowiązuje znajomość tematyki omawianej na wszystkich zajęciach. - W przypadku większej ilości nieobecności na zajęciach, niż dwie, literaturę omawianą na zajęciach należy zdać w trakcie konsultacji. Studenci mogą skorzystać z opcji przygotowania pisemnych notatek/streszczeń przeczytanych tekstów. Jednak zaliczenie ponadprogramowej/wych nieobecności ma formę rozmowy o przeczytanych tekstach. 2. Kursu przedmiotu zamieszczony na platformie moodle (online) - Zajęcia są prowadzone w formule wspomaganej kursem przedmiotu online, zamieszczonym na platformie moodle. - W trakcie semestru studenci realizują cząstowe działania, których rezultaty są przesyłane do kursu online. Prawidłowo wykonane działania otrzymuje 100% punktacji. Zadanie, które wymaga poprawy uzyskuje komentarz ze wskazówkamia, w jaki sposób e zmodyfikować. Poprawione zgodnie ze wskazówkami i w wyznaczonym terminie zadanie otrzymuje 100% punktacji. - Punkty są przyznawane na zasadzie 0-1. 100% punktacji za wykonanie danego działania ma rangę +. 3. Referaty - Studenci mają możliwość zrealizowania referatu w trakcie semestru. - Referat należy zrealizować zgodnie z instrukcją zamieszczoną w kursie przedmiotu (online) - Każdy widoczny w kursie przedmiotu (online) etap realizacji referatu jest punktowany zgodnie z wyżej opisanymi zasadami - Referaty są nieobiwiązkowe 4. Aktywność na zajęciach - Sensowen, zgodne z tematem zajęć, nawiązujące do omawianych tekstów wypowiedzi studentów są odnotowywane za pomocą + 5. Studenci mają możliwość współtworzenia części zajęć. Przykładowo możliwe jest zorganizowanie Debaty Oxfordziej na temat, który w szczególny sposób zainteresuje grupę. Jest to motyw nieobowiązkowy. 6. Kolokwium. - Test online realizowany w pracowni komputerowej/ w sali zajęciowej z wykorzystaniem własnych komputerów we wspólnie uzgodnionym terminie. - Warunkiem zaliczenie ćwiczeń jest pozytywne zaliczenie kolokwium końcowego. - Zagadnienia na kolkwium są wydoczne w opisie kolokwium znajdującym się na platformie moodle. Zostaną one również umieszczone w kursie przedmiotu. Ocena końcowa jest składową oceny z zaliczonego kolokwium oraz aktywności opisanej w punktach 2-5. - |
||||||||||||||||||||||||||||||||||
Uwagi: |
WOWS, 2 sem. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Ślaski w Katowicach.