Socjologia dewiacji i kontroli społecznej [W3-SP-S1-SDI]
semestr letni 2020/2021
Ćwiczenia,
grupa nr 2
Przedmiot: | Socjologia dewiacji i kontroli społecznej [W3-SP-S1-SDI] | ||||||||||||||||||
Zajęcia: |
semestr letni 2020/2021 [2020/2021L]
(zakończony)
Ćwiczenia [C], grupa nr 2 [pozostałe grupy] |
||||||||||||||||||
Termin i miejsce:
|
Zajęcia prowadzone z częstotliwością "co dwa tygodnie (nieparzyste)" odbywają się w pierwszym tygodniu od rozpoczęcia cyklu dydaktycznego (np. semestru), a potem co dwa tygodnie. Zajęcia prowadzone z częstotliwością "co dwa tygodnie (parzyste)" odbywają się w drugim tygodniu od rozpoczęcia cyklu dydaktycznego (np. semestru), a potem co dwa tygodnie. Jeśli zajęcia wypadają w dniu wolnym, to nie odbywają się, natomiast nie ma to wpływu na terminy kolejnych zajęć - odbędą się one dwa tygodnie później.
|
||||||||||||||||||
Terminy najbliższych spotkań:
Kliknij w datę by zobaczyć tygodniowy plan z zaznaczonym spotkaniem. |
Wszystkie zajęcia tej grupy już się odbyły - pokaż terminy wszystkich spotkań.
|
||||||||||||||||||
Liczba osób w grupie: | 17 | ||||||||||||||||||
Limit miejsc: | 22 | ||||||||||||||||||
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | ||||||||||||||||||
Prowadzący: | Agata Zygmunt-Ziemianek | ||||||||||||||||||
Literatura: |
I. Pospiszyl, Patologie społeczne, Warszawa 2008. handel ludźmi. Informacje o zjawisku 2004. Dostęp online: https://www.strada.org.pl/publikacje/publikacja3.pdf. A. Chmielewska, Znaczenie i rola środowiska rodzinnego w procesie stawania się przestępcą, w: Przestępczość nieletnich – teoria i praktyka, red. S. Ćmiel, Józefów 2012, s. 299-320. Dostęp online: https://wsge.edu.pl/files/Wydawnictwo%202012/2012_Przestpczo_miel.pdf A. Hnatów, Wpływ grup rówieśniczych na popełnianie przestępstw przeciwko mieniu przez nieletnich, w: Przestępczość nieletnich – teoria i praktyka, red. S. Ćmiel, Józefów 2012, s. 479-500. Dostęp online: https://wsge.edu.pl/files/Wydawnictwo%202012/2012_Przestpczo_miel.pdf. I. Ramik-Mażewska, "Dzieci ulicy": problematyka (nie)nowa w pedagogice społecznej. "Niepełnosprawność nr 12/2013. L. Krzywicka, Przemoc w rodzinie – specyfika pacy socjalnej z ofiarami przemocy, w: Praca socjalna wobec współczesnych problemów społecznych, red. S. Pawlas-Czyż, Toruń 2007, s. 121-138. M. Duda, Przemoc w rodzinie wyzwaniem dla współczesnej pracy socjalnej, "Studia Socialia Cracoviensia 4(2012) nr 1 (6), dostęp online: http://cejsh.icm.edu.pl/cejsh/element/bwmeta1.element.ojs-doi-10_15633_ssc_393/c/393-321.pdf |
||||||||||||||||||
Zakres tematów: |
1. Zajęcia organizacyjne. Wprowadzenie do problematyki dewiacji i kontroli społecznej - definicja dewiacji społecznej, - dewiacja pozytywna a dewiacja negatywna, - definicja patologii społecznej, pojęcie i rodzaje kontroli społecznej, - normy, wartości i sankcje jako elementy kontroli społecznej. 2. Handel ludźmi - regulacje prawne, - formy handlu ludźmi, - charakterystyka ofiar handlu ludźmi, - warunki/czynniki sprzyjające handlowi ludźmi, - zasady działania sprawców, - skutki dla ofiar, - formy pomocy ofiarom handlu ludźmi. 3. Przestępczość nieletnich - definicje przestępstwa i przestępczości, - rodzaje przestępczości, podstawowe kategorie przestępstw, - źródła przestępczości nieletnich (m.in. środowisko rodzinne, szkolne, rówieśnicze), - zapobieganie przestępczości nieletnich, - pomoc nieletnim przestępcom. 4. Dzieci ulicy - pojęcie dzieci ulicy (problemy definicyjne), - typologie dzieci ulicy, - fazy przystosowania dzieci do życia na ulicy, - umiejętności przystosowawcze dzieci ulicy, - formy wsparcia adresowane do dzieci ulicy. 5. Przemoc w rodzinie - definicje przemocy, - konflikt a przemoc, - cykl przemocy w rodzinie (fazy przemocy), - źródła przemocy, formy i przejawy przemocy (przemoc fizyczna, psychiczna, ekonomiczna, seksualna; przemoc aktywna/bierna; przemoc chłodna/gorąca), - skutki przemocy, strategie radzenia sobie z przemocą, - mechanizmy psychologiczne związane z doznawaniem przemocy w związku. 6. Pracoholizm - pracoholizm jako uzależnienie behawioralne, - przyczyny pracoholizmu, symptomy pracoholizmu – sygnały ostrzegawcze, - typy pracoholików, fazy i przebieg uzależnienia od pracy, - konsekwencje pracoholizmu; - działania profilaktyczne i wsparcie dla osób dotkniętych pracoholizmem. 7. Mobbing - definicje mobbingu, - uwarunkowania mobbingu, - przejawy mobbingu, - czynniki zwiększające prawdopodobieństwo pojawienia się mobbingu, - typy ofiar mobbingu, - typy sprawców mobbingu, - skutki mobbingu |
||||||||||||||||||
Metody dydaktyczne: |
Zajęcia odbywają się na platformie MS Teams w formule wideokonferencji. Podczas zajęć wykorzystywane są takie metody dydaktyczne, jak: • dyskusja moderowana; • praca w zespołach; • indywidualne ćwiczenia pisemne. |
||||||||||||||||||
Metody i kryteria oceniania: |
Zaliczenie ćwiczeń odbywa się na podstawie: • Obecności podczas zajęć. Dopuszczalna jest jedna nieobecności. Każda kolejna wymaga zaliczenia materiału podczas konsultacji. • Aktywności podczas zajęć. Systematyczna, merytoryczna aktywność podczas zajęć wpływa na podwyższenie oceny (maksymalnie o jeden stopień). • Zadań pisemnych. Do każdego tematu zajęć dołączone zostanie zadanie do wykonania: każde zawiera dwa pytania, spośród których student powinien wybrać jedno, na które należy udzielić krótkiej odpowiedzi pisemnej (długość tekstu: 1200- 1500 znaków ze spacjami – mniej więcej pół strony druku) w ciągu tygodnia od zajęć, podczas których realizowany był dany temat. Każdy student ma obowiązek przesłania dwóch wybranych zadań. Każde zadanie zostanie ocenione. • Testu pytań zamkniętych. Test będzie obejmował zagadnienia poruszane na ćwiczeniach. Test przeprowadzony będzie za pośrednictwem platformy Testportal. |
||||||||||||||||||
Uwagi: |
Praca Socjalna, 4 semestr ( stacjonarne I stopnia) |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Ślaski w Katowicach.