Językoznawstwo: Moduł 1, Wstęp do językoznawstwa [W1-FA-TX-S1-WJ-1]
semestr zimowy 2020/2021
Ćwiczenia,
grupa nr 2
Przedmiot: | Językoznawstwo: Moduł 1, Wstęp do językoznawstwa [W1-FA-TX-S1-WJ-1] | ||||||||||||||||||||||||||||||||||
Zajęcia: |
semestr zimowy 2020/2021 [2020/2021Z]
(zakończony)
Ćwiczenia [C], grupa nr 2 [pozostałe grupy] |
||||||||||||||||||||||||||||||||||
Termin i miejsce:
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||
Terminy najbliższych spotkań:
Kliknij w datę by zobaczyć tygodniowy plan z zaznaczonym spotkaniem. |
Wszystkie zajęcia tej grupy już się odbyły - pokaż terminy wszystkich spotkań.
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||
Liczba osób w grupie: | 30 | ||||||||||||||||||||||||||||||||||
Limit miejsc: | 30 | ||||||||||||||||||||||||||||||||||
Zaliczenie: | Egzamin | ||||||||||||||||||||||||||||||||||
Prowadzący: | Marcin Kuczok | ||||||||||||||||||||||||||||||||||
Literatura: |
1. Lektura podstawowa: Dirven, R., Verspoor, M. 2004. Cognitive Exploration of Language and Linguistics. Amsterdam: John Benjamins. Lyons, J. 1981. Language and Linguistics. An Introduction. Cambridge: Cambridge University Press. McGregor, W. 2015. Linguistics. An Introduction. 2nd edition. London: Bloomsbury. O'Grady, W., Dobrovolsky, M., Katamba, F. 1997. Contemporary Linguistics. An Introduction. London: Longman. Yule, G. 2017. The Study of Language. 6th edition. Cambridge: Cambridge University Press. 2. Lektura uzupełniająca: Crystal, D. 1995. The Cambridge Encyclopedia of the English Language. Cambridge: Cambridge University Press Crystal, D. 2011. A Dictionary of Linguistics and Phonetics. Cambridge: Basil Blackwell. Kuczok, M. 2016. Review of William B. McGregor. 2015. Linguistics. An Introduction. London: Bloomsbury Publishing. LINGUIST List 27.1391: https://linguistlist.org/issues/27/27-1391.html Parker, F., Riley, K. 2009. Linguistics for Non-Linguists: A Primer with Exercises. Allyn & Bacon |
||||||||||||||||||||||||||||||||||
Zakres tematów: |
Definicje języka. Język ludzi a komunikacja w świecie zwierząt. Językoznawstwo jako dyscyplina badań naukowych. Zarys historyczny rozwoju językoznawstwa – główne nurty badań językoznawczych, przedstawiciele i założenia. Biologiczne podstawy funkcjonowania języka. Język jako system znaków – elementy semiotyki językoznawczej. Język jako system dźwięków. Język jako struktura. Badanie znaczenia w języku. Język a kultura. Elementy socjolingwistyki. Klasyfikacja języków. |
||||||||||||||||||||||||||||||||||
Metody dydaktyczne: |
Student powinien przeczytać teksty zadane przez wykładowcę oraz przygotować się do omówienia podanych tematów. Zajęcia będą opierały się na pracy z tekstem, dyskusji, prezentacji multimedialnej, rozwiązywaniu ćwiczeń pisemnych, pracy w grupach oraz indywidualnej z wykorzystaniem narzędzi nauczania na odległość. |
||||||||||||||||||||||||||||||||||
Metody i kryteria oceniania: |
Dwa sprawdziany pisemne (lub online) - w połowie semestru i na koniec semestru. Warunkiem otrzymania oceny pozytywnej jest uzyskanie przynajmniej 65% możliwych punktów. Ocena z zaliczenia wymaga zdobycia oceny pozytywnej za każdy ze sprawdzianów. Egzamin pisemny w zimowej sesji egzaminacyjnej (stacjonarny lub zdawany online). Warunkiem przystąpienia do egzaminu jest uzyskanie zaliczenia z ćwiczeń. Warunkiem otrzymania oceny pozytywnej z egzaminu jest uzyskanie przynajmniej 65% możliwych punktów. Studenci, którzy uzyskają zaliczenie ćwiczeń z oceną 5 będą zwolnieni z konieczności zdawania egzaminu, za który automatycznie otrzymują ocenę 5. OKM będzie ustalona jako średnia z oceny za ćwiczenia oraz oceny z egzaminu. |
||||||||||||||||||||||||||||||||||
Uwagi: |
I rok filologii angielskiej, specjalność tłumaczeniowa z językiem chińskim |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Ślaski w Katowicach.