Uniwersytet Ślaski w Katowicach - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Język starożytny: Moduł 1, Elementy języków starożytnych w kulturze współczesnej (wybór) [W1-FA-TBN-S1-EJSKW-2] semestr letni 2020/2021
Ćwiczenia, grupa nr 10

Przejdź do planu zaznaczono terminy wyświetlanej grupy
To jest strona grupy zajęciowej. Jeśli szukasz opisu przedmiotu, zobacz stronę przedmiotu
Przedmiot: Język starożytny: Moduł 1, Elementy języków starożytnych w kulturze współczesnej (wybór) [W1-FA-TBN-S1-EJSKW-2]
Zajęcia: semestr letni 2020/2021 [2020/2021L] (zakończony)
Ćwiczenia [C], grupa nr 10 [pozostałe grupy]
Termin i miejsce: Podana informacja o terminie jest orientacyjna. W celu uzyskania pewnej informacji obejrzyj kalendarz roku akademickiego lub skontaktuj się z wykładowcą (nieregularności zdarzają się przede wszystkim w przypadku zajęć odbywających się rzadziej niż co tydzień).
każdy poniedziałek, 15:30 - 17:00
sala Zajęcia zdalne
Zdalny jaki jest adres?
Terminy najbliższych spotkań: Daty odbywania się zajęć grupy. Prezentują informacje na podstawie zdefiniowanych w USOS terminów oraz spotkań.
Kliknij w datę by zobaczyć tygodniowy plan z zaznaczonym spotkaniem.
Wszystkie zajęcia tej grupy już się odbyły - pokaż terminy wszystkich spotkań.
Data i miejsceProwadzący
Liczba osób w grupie: 0
Limit miejsc: 31
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Prowadzący: Aleksandra Golik-Prus
Literatura:

Literatura obowiązkowa:

Podręcznik Rudimenta Latinitatis – St. Wilczyński, T. Zarych, cz. I i II, Wrocław 2009

Wstępna nauka języka greckiego – Marian Golias, Warszawa 1989

Mały słownik łacińsko – polski - Józef Korpanty, Warszawa 2001

Słownik łacińsko-polski, Kazimierz Kumaniecki, Warszawa 2001

Mały słownik polsko - łaciński, Lidia Winniczuk, Warszawa 2006

Słownik grecko - polski, Zofia Abramowiczówna, tom I - IV, PWN, Warszawa 1958

Zarys kultury starożytnej Grecji i Rzymu – S. Stabryła. Warszawa 2007

Literatura uzupełniająca:

Ludzie, zwyczaje, obyczaje starożytnej Grecji i Rzymu – Lidia Winniczuk, Warszawa 2006

O łacinie tylko dobrze. De lingua latina nil nisi bene. Język łaciński i grecko-łacińskie dziedzictwo kulturowe we współczesnej Europie - Marek Herman, Kraków 2014

Materiały własne prowadzącego

https://www.imperiumromanum.edu.pl

Zakres tematów:

ASPEKTY JĘZYKOWE

Język łaciński

1. Alfabet łaciński, wymowa, akcent

2. Czasownik: formy podstawowe, indicativus, imperativus i infinitivus praesentis activi koniugacji 1 – 4, czasownik esse ( być ) odmiana w wybranych czasach

3. Deklinacja I i II rzeczowników i przymiotników (pluralia tantum, singularia tantum)

4. Technika tłumaczenia zdań w języku łacińskim

5. Orzeczenie imienne

6. Konstrukcja Accusativus cum infinitivo

7. Sentencje, paremie, wyrażenia, skróty obecnie stosowane, związki frazeologiczne w wersji oryginalnej i w przekładzie.

Język starogrecki ( greka )

8. Alfabet, ortografia, nauka czytania ( przydech, akcent, podział głosek, enklityki

i proklityki, rodzajnik, interpunkcja, iota subsciptum, iota adscriptum ) w języku greckim.

9. Formy czasownika: koniugacja I (tematyczna): indicativus praesentis activi, imperativus praesentis activi, infinitivus praesentis activi, czasownik εἶναι ( być ).

10. Fleksja rodzajnika, rzeczowników oraz przymiotników deklinacji I i II.

11. Gnomy, aforyzmy w wersji oryginalnej i w przekładzie.

12. Słowa o greckiej i łacińskiej proweniencji w obrębie terminologii naukowej i w obrębie życia codziennego - wyszukiwanie znaczeń zarówno w słownikach w wersji papierowej oraz elektronicznej.

Metody dydaktyczne:

Ćwiczenia prowadzone w formie zdalnej o charakterze dyskusji nad poleconymi przez prowadzącego lekturami, nad przedstawionymi zagadnieniami, ćwiczenia przygotowujące do końcowego testu ze znajomości treści zajęć; ćwiczenia są prowadzone z wykorzystaniem metody aktywizującej (burza mózgów) i podającej z zastosowaniem metod i technik kształcenia na odległość

Liczba godzin pracy własnej studenta 30.

Praca z literaturą , źródłami internetowymi; przyswajanie i utrwalanie wiedzy i umiejętności nabytych w trakcie zajęć; przygotowanie się do testu i wypowiedzi ustnych, aktywny udział w dyskusji.

Metody i kryteria oceniania:

Uczestnictwo w zajęciach zdalnych jest warunkiem uzyskania zaliczenia.

Nieusprawiedliwiona nieobecność studenta na co najmniej 3 zajęciach online skutkuje oceną niedostateczną z pierwszego terminu zaliczenia. Nieobecność studenta na zajęciach zdalnych w wymiarze 60% i więcej skutkuje nieotrzymaniem zaliczenia i koniecznością powtórzenia modułu.

Ocena końcowa jest średnią arytmetyczną ocen ze sposobów weryfikacji efektów uczenia się modułu:

- pisemnego testu kompetencyjnego sprawdzającego wiedzę i umiejętności nabyte w trakcie zajęć i w ramach pracy własnej

- prezentacji

- aktywnego udziału w indywidualnych lub grupowych zadaniach w trakcie zajęć

Skala ocen:

94-100% 5.0

87-93% 4.5

80-86% 4.0

73-79% 3.5

65-72% 3.0

0-64% 2.0

Skala ocen ( wypowiedzi ustne ):

5 – wypowiedź płynna, spójna i na temat, bezbłędna, w pełni zrozumiała

4+ – wypowiedź płynna, spójna i na temat, poprawna, zrozumiała

4 – wypowiedź z niewielkimi zawahaniami, w większości spójna i na temat, poprawna, zrozumiała

3+ – wypowiedź z niewielkimi zawahaniami, nie zawsze spójna i na temat, z drobnymi błędami, zrozumiała

3 – wypowiedź z licznymi zawahaniami, sporadycznie spójna i na temat z licznymi błędami

2 – wypowiedź niespójna, niepoprawna / nie na temat /, brak wypowiedzi

Ocena końcowa modułu wyliczana jest wg następujących przedziałów:

4,76 – 5,0 = bdb

4,26 – 4,75 = db+

3,76 – 4,25 = db

3,26 – 3,75 = dst+

3,0 – 3,25 = dst

< 3,0 = ndst

Uwagi:

I rok filologii angielskiej, specjalność nauczycielska z językiem niemieckim

Studenci w ramach modułu wybierają albo aspekty językowe albo kulturowe.

Grupa wybrała ASPEKTY JĘZYKOWE.

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Ślaski w Katowicach.
kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.0.3.0-2 (2024-04-26)