Język starożytny: Moduł 1, Elementy języków starożytnych w kulturze współczesnej (wybór) [W1-FA-TBN-S1-EJSKW-2]
semestr letni 2020/2021
Ćwiczenia,
grupa nr 10
Przedmiot: | Język starożytny: Moduł 1, Elementy języków starożytnych w kulturze współczesnej (wybór) [W1-FA-TBN-S1-EJSKW-2] | ||||||||||||||||||||||||||||||
Zajęcia: |
semestr letni 2020/2021 [2020/2021L]
(zakończony)
Ćwiczenia [C], grupa nr 10 [pozostałe grupy] |
||||||||||||||||||||||||||||||
Termin i miejsce:
|
|||||||||||||||||||||||||||||||
Terminy najbliższych spotkań:
Kliknij w datę by zobaczyć tygodniowy plan z zaznaczonym spotkaniem. |
Wszystkie zajęcia tej grupy już się odbyły - pokaż terminy wszystkich spotkań.
|
||||||||||||||||||||||||||||||
Liczba osób w grupie: | 0 | ||||||||||||||||||||||||||||||
Limit miejsc: | 31 | ||||||||||||||||||||||||||||||
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | ||||||||||||||||||||||||||||||
Prowadzący: | Aleksandra Golik-Prus | ||||||||||||||||||||||||||||||
Literatura: |
Literatura obowiązkowa: Podręcznik Rudimenta Latinitatis – St. Wilczyński, T. Zarych, cz. I i II, Wrocław 2009 Wstępna nauka języka greckiego – Marian Golias, Warszawa 1989 Mały słownik łacińsko – polski - Józef Korpanty, Warszawa 2001 Słownik łacińsko-polski, Kazimierz Kumaniecki, Warszawa 2001 Mały słownik polsko - łaciński, Lidia Winniczuk, Warszawa 2006 Słownik grecko - polski, Zofia Abramowiczówna, tom I - IV, PWN, Warszawa 1958 Zarys kultury starożytnej Grecji i Rzymu – S. Stabryła. Warszawa 2007 Literatura uzupełniająca: Ludzie, zwyczaje, obyczaje starożytnej Grecji i Rzymu – Lidia Winniczuk, Warszawa 2006 O łacinie tylko dobrze. De lingua latina nil nisi bene. Język łaciński i grecko-łacińskie dziedzictwo kulturowe we współczesnej Europie - Marek Herman, Kraków 2014 Materiały własne prowadzącego https://www.imperiumromanum.edu.pl |
||||||||||||||||||||||||||||||
Zakres tematów: |
ASPEKTY JĘZYKOWE Język łaciński 1. Alfabet łaciński, wymowa, akcent 2. Czasownik: formy podstawowe, indicativus, imperativus i infinitivus praesentis activi koniugacji 1 – 4, czasownik esse ( być ) odmiana w wybranych czasach 3. Deklinacja I i II rzeczowników i przymiotników (pluralia tantum, singularia tantum) 4. Technika tłumaczenia zdań w języku łacińskim 5. Orzeczenie imienne 6. Konstrukcja Accusativus cum infinitivo 7. Sentencje, paremie, wyrażenia, skróty obecnie stosowane, związki frazeologiczne w wersji oryginalnej i w przekładzie. Język starogrecki ( greka ) 8. Alfabet, ortografia, nauka czytania ( przydech, akcent, podział głosek, enklityki i proklityki, rodzajnik, interpunkcja, iota subsciptum, iota adscriptum ) w języku greckim. 9. Formy czasownika: koniugacja I (tematyczna): indicativus praesentis activi, imperativus praesentis activi, infinitivus praesentis activi, czasownik εἶναι ( być ). 10. Fleksja rodzajnika, rzeczowników oraz przymiotników deklinacji I i II. 11. Gnomy, aforyzmy w wersji oryginalnej i w przekładzie. 12. Słowa o greckiej i łacińskiej proweniencji w obrębie terminologii naukowej i w obrębie życia codziennego - wyszukiwanie znaczeń zarówno w słownikach w wersji papierowej oraz elektronicznej. |
||||||||||||||||||||||||||||||
Metody dydaktyczne: |
Ćwiczenia prowadzone w formie zdalnej o charakterze dyskusji nad poleconymi przez prowadzącego lekturami, nad przedstawionymi zagadnieniami, ćwiczenia przygotowujące do końcowego testu ze znajomości treści zajęć; ćwiczenia są prowadzone z wykorzystaniem metody aktywizującej (burza mózgów) i podającej z zastosowaniem metod i technik kształcenia na odległość Liczba godzin pracy własnej studenta 30. Praca z literaturą , źródłami internetowymi; przyswajanie i utrwalanie wiedzy i umiejętności nabytych w trakcie zajęć; przygotowanie się do testu i wypowiedzi ustnych, aktywny udział w dyskusji. |
||||||||||||||||||||||||||||||
Metody i kryteria oceniania: |
Uczestnictwo w zajęciach zdalnych jest warunkiem uzyskania zaliczenia. Nieusprawiedliwiona nieobecność studenta na co najmniej 3 zajęciach online skutkuje oceną niedostateczną z pierwszego terminu zaliczenia. Nieobecność studenta na zajęciach zdalnych w wymiarze 60% i więcej skutkuje nieotrzymaniem zaliczenia i koniecznością powtórzenia modułu. Ocena końcowa jest średnią arytmetyczną ocen ze sposobów weryfikacji efektów uczenia się modułu: - pisemnego testu kompetencyjnego sprawdzającego wiedzę i umiejętności nabyte w trakcie zajęć i w ramach pracy własnej - prezentacji - aktywnego udziału w indywidualnych lub grupowych zadaniach w trakcie zajęć Skala ocen: 94-100% 5.0 87-93% 4.5 80-86% 4.0 73-79% 3.5 65-72% 3.0 0-64% 2.0 Skala ocen ( wypowiedzi ustne ): 5 – wypowiedź płynna, spójna i na temat, bezbłędna, w pełni zrozumiała 4+ – wypowiedź płynna, spójna i na temat, poprawna, zrozumiała 4 – wypowiedź z niewielkimi zawahaniami, w większości spójna i na temat, poprawna, zrozumiała 3+ – wypowiedź z niewielkimi zawahaniami, nie zawsze spójna i na temat, z drobnymi błędami, zrozumiała 3 – wypowiedź z licznymi zawahaniami, sporadycznie spójna i na temat z licznymi błędami 2 – wypowiedź niespójna, niepoprawna / nie na temat /, brak wypowiedzi Ocena końcowa modułu wyliczana jest wg następujących przedziałów: 4,76 – 5,0 = bdb 4,26 – 4,75 = db+ 3,76 – 4,25 = db 3,26 – 3,75 = dst+ 3,0 – 3,25 = dst < 3,0 = ndst |
||||||||||||||||||||||||||||||
Uwagi: |
I rok filologii angielskiej, specjalność nauczycielska z językiem niemieckim Studenci w ramach modułu wybierają albo aspekty językowe albo kulturowe. Grupa wybrała ASPEKTY JĘZYKOWE. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Ślaski w Katowicach.