Dziejopisarstwo polskie do schyłku I Rzeczpospolitej [W1-KU-S1-004A]
semestr zimowy 2020/2021
Laboratorium,
grupa nr 1
Przedmiot: | Dziejopisarstwo polskie do schyłku I Rzeczpospolitej [W1-KU-S1-004A] | ||||||||||||||||||||||||||||||||||
Zajęcia: |
semestr zimowy 2020/2021 [2020/2021Z]
(zakończony)
Laboratorium [L], grupa nr 1 [pozostałe grupy] |
||||||||||||||||||||||||||||||||||
Termin i miejsce:
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||
Terminy najbliższych spotkań:
Kliknij w datę by zobaczyć tygodniowy plan z zaznaczonym spotkaniem. |
Wszystkie zajęcia tej grupy już się odbyły - pokaż terminy wszystkich spotkań.
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||
Liczba osób w grupie: | 26 | ||||||||||||||||||||||||||||||||||
Limit miejsc: | 29 | ||||||||||||||||||||||||||||||||||
Prowadzący: | Aleksandra Achtelik | ||||||||||||||||||||||||||||||||||
Literatura: |
B. Zientara, Społeczeństwo polskie X - XII w. W: I. Ihnatowicz, A. Mączak, B. Zientara, J. Żarnowski, Społeczeństwo polskie od X do XX w. Warszawa 1988, (rozdz. I-III) Gall Anonim, Kronika polska. Wrocław i in. 1996. Wincenty Kadłubek, Kronika polska. Red. B. Kürbis. Polska Jana Długosza. Red. H. Samsonowicz. Warszawa 1984, s 19-38, 51-55, 63-84. M. Włodarski, Ars moriendi. Rozdział 1-2. A. Wyczański, Szlachta polska XVI w. Warszawa 2001, s. 5-110 S. Cynarski, Sarmatyzm – ideologia i styl życia. W: Polska XVII wieku. Państwo – społeczeństwo – kultura. Red. J. Tazbir, s. 220-243. W. Czapliński, J. Długosz, Życie codzienne magnaterii polskiej w XVII w. Warszawa 1982, rozdziały 1-5. J. Tazbir, Czas w kulturze staropolskiej. W: Tenże, Prace wybrane. T. 4. (Studia nad kulturą staropolską), s. 176-196. oraz J. Tazbir: Kultura szlachecka w Polsce. Rozkwit, upadek, relikty Warszawa 1983, 132-152 (Między postawą otwartą a sarmatyzmem). J. Kitowicz, Opis obyczajów za panowania Augusta III. Oprac. R. Pollak, Wrocław 1950, s. 407 - 475 (O stanie dworskim – fragment). R. Samsonowicz, Dziedzictwo średniowiecza: mity i rzeczywistość. Wrocław i in. 1991. W. Łoziński, Życie polskie w dawnych wiekach. Kraków 1978. J. Maślanka, Pod znakiem sarmatyzmu, Oświeceni przeciwko dziejom bajecznym, w: tegoż, Literatura a dzieje bajeczne, Warszawa 1990. A. Naruszewicz, Historya narodu polskiego od początku chrześcijaństwa. Panowanie Piastów, t .2, Warszawa 1780 (Księga I). M. Plezia, Wstęp, w: Anonim tzw. Gall, Kronika polska, tłum. R. Grodecki, Wrocław 1968. E. Potkowski, Książka rękopiśmienna w kulturze polskiej, Warszawa 1984, s. 7-119. W. Potocki, Poczet Herbow Szlachty Korony Polskiey Y Wielkiego Xiestwa Litewskiego..., Kraków 1696 (Orzeł Biały Herb Korony Polskiey). Prokosz, Kronika słowiańsko-sarmacka, wstęp J. Bieszk, Warszawa 2017 (fragmenty). W. Semkowicz-Zarembina, Przedmowa, w: J. Długosz, Jana Długosza Roczniki czyli Kroniki sławnego Królestwa polskiego, ks. 1-2 do 1038, tłum. S. Gawęda et al., s. Warszawa 2009. J. Tazbir, Z dziejów fałszerstw historycznych w Polsce w pierwszej połowie XIX wieku, „Przegląd Historyczny”, nr 4 (1966) |
||||||||||||||||||||||||||||||||||
Zakres tematów: |
1. Przyjęcie chrześcijaństwa i recepcja kultury łacińskiej. 2. Kroniki średniowieczne jako źródło wiedzy o kulturze polskiej. 3. Model umierania w kulturze polskiego średniowiecza. 4. Początki polskiej odrębności w Europie. Kultura „złotego wieku”. 5. Typ budownictwa 6. Kobieta w kulturze staropolskiej 8. Sarmatyzm – ideologia i styl życia 9. Mity wokół polskiego średniowiecza 10. Życie codzienne polskiej magnaterii 11. Dziejopisarstwo oświeceniowe – Adam Naruszewicz i jego projekt 12. Historiografia Joachima Lelewela 13. Kroniki fałszywe i fałszywe źródła do dziejów 14. Stereotypy narodowe w tekstach historycznych 15. Obyczajowość polskiej szlachty |
||||||||||||||||||||||||||||||||||
Metody dydaktyczne: |
prezentacja multimedialna z elementami materiałów audiowizualnych, dyskusja, omówienie lektur z elementami metody podającej Zajęcia na platformie TEAMS |
||||||||||||||||||||||||||||||||||
Metody i kryteria oceniania: |
obecność i aktywność na zajęciach, uczestnictwo w dyskusji, sprawozdanie z lektury. Test końcowy na platformie TEAMS (pytania otwarte i zamknięte) |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Ślaski w Katowicach.