Uniwersytet Ślaski w Katowicach - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Analiza filmu [W1-KU-S1-AF04] semestr letni 2020/2021
Laboratorium, grupa nr 1

Przejdź do planu zaznaczono terminy wyświetlanej grupy
To jest strona grupy zajęciowej. Jeśli szukasz opisu przedmiotu, zobacz stronę przedmiotu
Przedmiot: Analiza filmu [W1-KU-S1-AF04]
Zajęcia: semestr letni 2020/2021 [2020/2021L] (zakończony)
Laboratorium [L], grupa nr 1 [pozostałe grupy]
Termin i miejsce: Podana informacja o terminie jest orientacyjna. W celu uzyskania pewnej informacji obejrzyj kalendarz roku akademickiego lub skontaktuj się z wykładowcą (nieregularności zdarzają się przede wszystkim w przypadku zajęć odbywających się rzadziej niż co tydzień).
każdy czwartek, 13:45 - 15:15
sala Zajęcia zdalne
Zdalny jaki jest adres?
Terminy najbliższych spotkań: Daty odbywania się zajęć grupy. Prezentują informacje na podstawie zdefiniowanych w USOS terminów oraz spotkań.
Kliknij w datę by zobaczyć tygodniowy plan z zaznaczonym spotkaniem.
Wszystkie zajęcia tej grupy już się odbyły - pokaż terminy wszystkich spotkań.
Data i miejsceProwadzący
Liczba osób w grupie: 18
Limit miejsc: 18
Prowadzący: Agnieszka Nieracka
Literatura:

J. Aumont, M. Marie, Analiza filmu, tłum. M. Zawadzka, Warszawa 2011.

D. Bordwell, K. Thompson, Film Art. Sztuka filmowa, tłum. B. Rosińska, Warszawa 2010.

D. Bordwell, O historii stylu filmowego, tłum. M. Stelmach, Łódź 2019.

W. Buckland, Th. Elsaesser, Studying Contemporary American Film. A Guide to Movie Analysis, London 2002.

A. Helman, A. Pitrus, Podstawy wiedzy o filmie, Gdańsk 2008.

G. Mercado, Okiem filmowca. Nauka i łamanie zasad filmowej kompozycji, Warszawa 2011.

S. Neale, Męskość jako spektakl, tłum. M. Radkiewicz, [w:] E. Ostrowska (red.), Gender w kinie europejskim i mediach, Kraków 2001.

E. S. Tan, Film fabularny jako maszyna emocji, w: Kognitywna teoria filmu. Antologia przekładów, red. Jacek Ostaszewski, Kraków 1999.

R. Altman, Gatunki filmowe, tłum. M. Zawadzka, Warszawa 2012.

J. Collet, Autor, "Kwartalnik Filmowy" 2007, nr 59.

A.L. Mulvey, Przyjemność wzrokowa a kino narracyjne, [w:] tejże Do utraty wzroku. Wybór tekstów, Kraków, Warszawa 2008.

Piotr Mirski, Metoda i szaleństwo. O narracjach paranoicznych, „Ekrany” 2014, nr 1 (17).

Zakres tematów:

1. Filmoznawcy warsztat analityczny. Terminologia.

2. Różnorodność podejść analitycznych. Metody interpretacji filmu (np. psychoanaliza, feminizm, kognitywizm).

3 Przestrzeń filmowa i czas filmowy. Dwie jakości: shot i take. Rola planu wielkiego przy rozbiciu homogenicznej przestrzeni. Rama kadru.

3. Obraz filmowy: kompozycja, mise -en-scene, ustawienia i ruchy kamery i obiektów, światło, walor barwny.

4 Dźwiękowe struktury filmu.

5. Sztuka montażu.

6. Narracja jako struktura poznawcza. Pojęcie opowiadania. Przyczynowość i chronologia zdarzeń. Instancje narracyjne w filmie: figura narratora, figura autora, fokalizacja i formy subiektywizacji.

7 .Teoria gatunku. Problematyka związana z gatunkiem filmowym i konwencją (ikonografia, tematyka, ideologia, funkcje, demitologizacja). Gatunki progresywne, gatunki zmącone.

8 . Kino autorskie. Reżyser i jego rozpoznawalny styl.

9. Autotematyzm /autorefleksywność/ autoteliczność.

10. Konteksty historyczne i przemysłowe a analiza filmu.

Metody dydaktyczne:

Laboratorium. Dyskusja nad tekstem analitycznym, analizy warsztatowe fragmentów filmów, paratekstów (czołówki filmów, seriali) na zajęciach, rekonstrukcja propozycji analitycznych i interpretacyjnych,

Praca własna studenta: 25 godz., praca nad wskazaną literaturą przedmiotu, praca nad zadanym materiałem audiowizualnym, przyswajanie wiedzy przekazanej w trakcie zajęć, lektura wybranych tekstów poszerzających wiedzę.

Metody i kryteria oceniania:

test/praca pisemna 02-KO1SN-12-w_t

praca pisemna, skala ocen 2 - 5

ocenione zostaną: zawartość merytoryczna, poprawność językowa, dobre wykorzystanie literatury przedmiotu, zawartość analityczno interpretacyjna, wykorzystanie warsztatu analitycznego, sprawne posługiwanie się terminologią filmoznawczą;

praca musi zawierać bibliografię oraz przypisy;

każdy z elementów pracy podlega ocenie w skali 2 - 5 i stanowi o ocenie końcowej pracy;

dyskusja/debata sprawdzająca 02-KO1SN-12-w_o

Uwagi:

Z podanych (niektórych) propozycji lekturowych obowiązkowe będą wskazane na zajęciach fragmenty.

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Ślaski w Katowicach.
kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.0.3.0-2 (2024-04-26)