Analiza filmu [W1-KU-S1-AF04]
semestr letni 2020/2021
Laboratorium,
grupa nr 1
Przedmiot: | Analiza filmu [W1-KU-S1-AF04] | ||||||||||||||||||||||||||||||||
Zajęcia: |
semestr letni 2020/2021 [2020/2021L]
(zakończony)
Laboratorium [L], grupa nr 1 [pozostałe grupy] |
||||||||||||||||||||||||||||||||
Termin i miejsce:
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||
Terminy najbliższych spotkań:
Kliknij w datę by zobaczyć tygodniowy plan z zaznaczonym spotkaniem. |
Wszystkie zajęcia tej grupy już się odbyły - pokaż terminy wszystkich spotkań.
|
||||||||||||||||||||||||||||||||
Liczba osób w grupie: | 18 | ||||||||||||||||||||||||||||||||
Limit miejsc: | 18 | ||||||||||||||||||||||||||||||||
Prowadzący: | Agnieszka Nieracka | ||||||||||||||||||||||||||||||||
Literatura: |
J. Aumont, M. Marie, Analiza filmu, tłum. M. Zawadzka, Warszawa 2011. D. Bordwell, K. Thompson, Film Art. Sztuka filmowa, tłum. B. Rosińska, Warszawa 2010. D. Bordwell, O historii stylu filmowego, tłum. M. Stelmach, Łódź 2019. W. Buckland, Th. Elsaesser, Studying Contemporary American Film. A Guide to Movie Analysis, London 2002. A. Helman, A. Pitrus, Podstawy wiedzy o filmie, Gdańsk 2008. G. Mercado, Okiem filmowca. Nauka i łamanie zasad filmowej kompozycji, Warszawa 2011. S. Neale, Męskość jako spektakl, tłum. M. Radkiewicz, [w:] E. Ostrowska (red.), Gender w kinie europejskim i mediach, Kraków 2001. E. S. Tan, Film fabularny jako maszyna emocji, w: Kognitywna teoria filmu. Antologia przekładów, red. Jacek Ostaszewski, Kraków 1999. R. Altman, Gatunki filmowe, tłum. M. Zawadzka, Warszawa 2012. J. Collet, Autor, "Kwartalnik Filmowy" 2007, nr 59. A.L. Mulvey, Przyjemność wzrokowa a kino narracyjne, [w:] tejże Do utraty wzroku. Wybór tekstów, Kraków, Warszawa 2008. Piotr Mirski, Metoda i szaleństwo. O narracjach paranoicznych, „Ekrany” 2014, nr 1 (17). |
||||||||||||||||||||||||||||||||
Zakres tematów: |
1. Filmoznawcy warsztat analityczny. Terminologia. 2. Różnorodność podejść analitycznych. Metody interpretacji filmu (np. psychoanaliza, feminizm, kognitywizm). 3 Przestrzeń filmowa i czas filmowy. Dwie jakości: shot i take. Rola planu wielkiego przy rozbiciu homogenicznej przestrzeni. Rama kadru. 3. Obraz filmowy: kompozycja, mise -en-scene, ustawienia i ruchy kamery i obiektów, światło, walor barwny. 4 Dźwiękowe struktury filmu. 5. Sztuka montażu. 6. Narracja jako struktura poznawcza. Pojęcie opowiadania. Przyczynowość i chronologia zdarzeń. Instancje narracyjne w filmie: figura narratora, figura autora, fokalizacja i formy subiektywizacji. 7 .Teoria gatunku. Problematyka związana z gatunkiem filmowym i konwencją (ikonografia, tematyka, ideologia, funkcje, demitologizacja). Gatunki progresywne, gatunki zmącone. 8 . Kino autorskie. Reżyser i jego rozpoznawalny styl. 9. Autotematyzm /autorefleksywność/ autoteliczność. 10. Konteksty historyczne i przemysłowe a analiza filmu. |
||||||||||||||||||||||||||||||||
Metody dydaktyczne: |
Laboratorium. Dyskusja nad tekstem analitycznym, analizy warsztatowe fragmentów filmów, paratekstów (czołówki filmów, seriali) na zajęciach, rekonstrukcja propozycji analitycznych i interpretacyjnych, Praca własna studenta: 25 godz., praca nad wskazaną literaturą przedmiotu, praca nad zadanym materiałem audiowizualnym, przyswajanie wiedzy przekazanej w trakcie zajęć, lektura wybranych tekstów poszerzających wiedzę. |
||||||||||||||||||||||||||||||||
Metody i kryteria oceniania: |
test/praca pisemna 02-KO1SN-12-w_t praca pisemna, skala ocen 2 - 5 ocenione zostaną: zawartość merytoryczna, poprawność językowa, dobre wykorzystanie literatury przedmiotu, zawartość analityczno interpretacyjna, wykorzystanie warsztatu analitycznego, sprawne posługiwanie się terminologią filmoznawczą; praca musi zawierać bibliografię oraz przypisy; każdy z elementów pracy podlega ocenie w skali 2 - 5 i stanowi o ocenie końcowej pracy; dyskusja/debata sprawdzająca 02-KO1SN-12-w_o |
||||||||||||||||||||||||||||||||
Uwagi: |
Z podanych (niektórych) propozycji lekturowych obowiązkowe będą wskazane na zajęciach fragmenty. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Ślaski w Katowicach.