Współczesna myśl pedagogiczna jako dziedzictwo antycznych ideałów wychowawczych [11-KRK-R1-111]
semestr letni 2020/2021
Wykład,
grupa nr 1
Przedmiot: | Współczesna myśl pedagogiczna jako dziedzictwo antycznych ideałów wychowawczych [11-KRK-R1-111] | ||||||||||||||||||||||||||||||||
Zajęcia: |
semestr letni 2020/2021 [2020/2021L]
(zakończony)
Wykład [W], grupa nr 1 [pozostałe grupy] |
||||||||||||||||||||||||||||||||
Termin i miejsce:
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||
Terminy najbliższych spotkań:
Kliknij w datę by zobaczyć tygodniowy plan z zaznaczonym spotkaniem. |
Wszystkie zajęcia tej grupy już się odbyły - pokaż terminy wszystkich spotkań.
|
||||||||||||||||||||||||||||||||
Liczba osób w grupie: | 8 | ||||||||||||||||||||||||||||||||
Limit miejsc: | 50 | ||||||||||||||||||||||||||||||||
Zaliczenie: | Zaliczenie z modułu | ||||||||||||||||||||||||||||||||
Prowadzący: | Andrzej Uciecha | ||||||||||||||||||||||||||||||||
Literatura: |
Jan Chryzostom, O wychowaniu dzieci, tłum. W.Kania, [w:] Jan Chryzostom, Wybór pism, tłum. H.Paprocki, W.Kania, Warszawa 1974 (PSP XIII). Klemens Aleksandryjski, Wychowawca, tłum. M.Szarmach, Toruń 2012. Augustyn, O wartości małżeństwa, w: Pisma Świętego Augustyna o małżeństwie i dziewictwie, tłum. A. Eckmann, Lublin 2003, s.73-116. Chrześcijanie w cesarstwie rzymskim II i III wieku. Wybrane zagadnienia życia społecznego, Studia Antiquitatis Christianae. Series Nova 1, wybór i oprac. W. Myszor, Katowice 2012, s. 202-218; H.I.Marrou, Historia wychowania w starożytności, tłum. St.Łoś, Warszawa 1969; Werner Jaeger, Wczesne chrześcijaństwo i grecka "Paideia", przekł., red. i wprow. Krzysztof Bielawski, Bydgoszcz 1997; A.Bober, Rodzina Kościołem domowym według św. Jana Chryzostoma, VoxP 1985, t. 8-9, s. 193-200; W.Kania, Pierwsza rodzinna katecheza domowa w ujęciu św. Jana Chryzostoma, VoxP 1985, t. 8-9, s. 215-222; H.Wójtowicz, Zadania rodziny chrześcijańskiej w nauczaniu św. Jana Chryzostoma, VoxP 1985, t. 8-9, s. 201-214; E.Stanula, Rodzina kształtująca system wartości w ujęciu św. Jana Chryzostoma, [w:] Wychowanie w rodzinie od starożytności po wiek XX. Materiały z Konferencji (czerwiec 1993 r.), Bydgoszcz 1994, s. 81-94; A.Uciecha, Rodzina miejscem wychowania w traktacie pedagogicznym „O wychowaniu dzieci” św. Jana Chryzostoma, w: Śląskie Studia Historyczno-Teologiczne 19/20 (1986/87), s. 65-92; A.Uciecha, Rola ojca w procesie wychowania domowego na podstawie traktatu św. Jana Chryzostoma „O wychowaniu dzieci”, w: Dziecko w rodzinie i społeczeństwie. Starożytność-Średniowiecze, red. J. Jundziłł, D. Żołądź-Strzelczyk, Bydgoszcz 2002, t. I, s. 205-218; A.Uciecha, Religijny program wychowania w ujęciu Jana Chryzostoma, w: Vox Patrum 29 (2009), t. 53-54, s. 421-432. |
||||||||||||||||||||||||||||||||
Zakres tematów: |
Prawda, dobro i piękno jako podstawy starożytnej paideia. Zadania wychowawcy i znaczenie autorytetu w ujęciu biblijnym. Bóg Stwórca jako najwyższy Autorytet i Pedagog. Pedagogia ekonomii zbawienia. Antropologia w teorii wychowania. Obyczaje i zwyczaje w wychowaniu antycznym. Karność i dyscyplina (rythmidzein). Pater familias w nauczaniu św. Jana Chryzostoma. Ukazywania zagrożeń w procesie rozwoju osobowości. Chrześcijański model małżeństwa i rodziny. Postulat wszechstronnego rozwoju człowieka - koncepcja pedagogiki holistycznej. Etyka chrześcijańska w szacie stoickiej.Model chrześcijańskiego wychowania wg Jana Bosko. |
||||||||||||||||||||||||||||||||
Metody dydaktyczne: |
Wykład problemowy połączony z prezentacją multimedialną jako wprowadzeniem do dyskusji. |
||||||||||||||||||||||||||||||||
Metody i kryteria oceniania: |
Zaliczenie z oceną, na którą się składa: a/ przygotowanie komentarza do wskazanych tekstów zgodnie z podanym harmonogramem; b/ umiejętność aktualizacji omawianych zjawisk; c/ obecność i aktywny udział w wykładach. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Ślaski w Katowicach.