Uniwersytet Ślaski w Katowicach - Centralny System UwierzytelnianiaNie jesteś zalogowany | zaloguj się
katalog przedmiotów - pomoc

Współczesna myśl pedagogiczna jako dziedzictwo antycznych ideałów wychowawczych 11-KRK-R1-111
semestr letni 2020/2021
Wykład, grupa nr 1

powiększ
plan zajęć przedmiotu
zaznaczono (na zielono) terminy
aktualnie wyświetlanej grupy
To jest strona grupy zajęciowej. Jeśli szukasz opisu przedmiotu, zobacz stronę przedmiotu
Przedmiot Współczesna myśl pedagogiczna jako dziedzictwo antycznych ideałów wychowawczych 11-KRK-R1-111
Zajęcia semestr letni 2020/2021 (2020/2021L) (w trakcie)
Wykład (W), grupa nr 1 [pozostałe grupy]
Termin i miejsce:
każdy piątek, 9:45 - 11:15
sala zajęcia zdalne
Jordana 18 jaki jest adres?
Terminy najbliższych spotkań: Wszystkie zajęcia tej grupy już się odbyły - pokaż terminy wszystkich spotkań.
Liczba osób w grupie: 8
Limit miejsc: 50
Zaliczenie: Zaliczenie z modułu
Prowadzący: Andrzej Uciecha
Literatura:

Jan Chryzostom, O wychowaniu dzieci, tłum. W.Kania, [w:] Jan Chryzostom, Wybór pism, tłum. H.Paprocki, W.Kania, Warszawa 1974 (PSP XIII).

Klemens Aleksandryjski, Wychowawca, tłum. M.Szarmach, Toruń 2012.

Augustyn, O wartości małżeństwa, w: Pisma Świętego Augustyna o małżeństwie i dziewictwie, tłum. A. Eckmann, Lublin 2003, s.73-116.

Chrześcijanie w cesarstwie rzymskim II i III wieku. Wybrane zagadnienia życia społecznego, Studia Antiquitatis Christianae. Series Nova 1, wybór i oprac. W. Myszor, Katowice 2012, s. 202-218;

H.I.Marrou, Historia wychowania w starożytności, tłum. St.Łoś, Warszawa 1969;

Werner Jaeger, Wczesne chrześcijaństwo i grecka "Paideia", przekł., red. i wprow. Krzysztof Bielawski, Bydgoszcz 1997;

A.Bober, Rodzina Kościołem domowym według św. Jana Chryzostoma, VoxP 1985, t. 8-9, s. 193-200;

W.Kania, Pierwsza rodzinna katecheza domowa w ujęciu św. Jana Chryzostoma, VoxP 1985, t. 8-9, s. 215-222;

H.Wójtowicz, Zadania rodziny chrześcijańskiej w nauczaniu św. Jana Chryzostoma, VoxP 1985, t. 8-9, s. 201-214;

E.Stanula, Rodzina kształtująca system wartości w ujęciu św. Jana Chryzostoma, [w:] Wychowanie w rodzinie od starożytności po wiek XX. Materiały z Konferencji (czerwiec 1993 r.), Bydgoszcz 1994, s. 81-94;

A.Uciecha, Rodzina miejscem wychowania w traktacie pedagogicznym „O wychowaniu dzieci” św. Jana Chryzostoma, w: Śląskie Studia Historyczno-Teologiczne 19/20 (1986/87), s. 65-92; A.Uciecha, Rola ojca w procesie wychowania domowego na podstawie traktatu św. Jana Chryzostoma „O wychowaniu dzieci”, w: Dziecko w rodzinie i społeczeństwie. Starożytność-Średniowiecze, red. J. Jundziłł, D. Żołądź-Strzelczyk, Bydgoszcz 2002, t. I, s. 205-218; A.Uciecha, Religijny program wychowania w ujęciu Jana Chryzostoma, w: Vox Patrum 29 (2009), t. 53-54, s. 421-432.

Zakres tematów:

Prawda, dobro i piękno jako podstawy starożytnej paideia. Zadania wychowawcy i znaczenie autorytetu w ujęciu biblijnym. Bóg Stwórca jako najwyższy Autorytet i Pedagog. Pedagogia ekonomii zbawienia. Antropologia w teorii wychowania. Obyczaje i zwyczaje w wychowaniu antycznym. Karność i dyscyplina (rythmidzein). Pater familias w nauczaniu św. Jana Chryzostoma. Ukazywania zagrożeń w procesie rozwoju osobowości. Chrześcijański model małżeństwa i rodziny. Postulat wszechstronnego rozwoju człowieka - koncepcja pedagogiki holistycznej. Etyka chrześcijańska w szacie stoickiej.Model chrześcijańskiego wychowania wg Jana Bosko.

Metody dydaktyczne:

Wykład problemowy połączony z prezentacją multimedialną jako wprowadzeniem do dyskusji.

Metody i kryteria oceniania:

Zaliczenie z oceną, na którą się składa:

a/ przygotowanie komentarza do wskazanych tekstów zgodnie z podanym harmonogramem;

b/ umiejętność aktualizacji omawianych zjawisk;

c/ obecność i aktywny udział w wykładach.

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Ślaski w Katowicach.