Uniwersytet Ślaski w Katowicach - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Wprowadzenie do nauk o sztukach widowiskowych [W1-KM-S1-007] semestr zimowy 2020/2021
Konwersatorium, grupa nr 3

Przejdź do planu zaznaczono terminy wyświetlanej grupy
To jest strona grupy zajęciowej. Jeśli szukasz opisu przedmiotu, zobacz stronę przedmiotu
Przedmiot: Wprowadzenie do nauk o sztukach widowiskowych [W1-KM-S1-007]
Zajęcia: semestr zimowy 2020/2021 [2020/2021Z] (zakończony)
Konwersatorium [K], grupa nr 3 [pozostałe grupy]
Termin i miejsce: Podana informacja o terminie jest orientacyjna. W celu uzyskania pewnej informacji obejrzyj kalendarz roku akademickiego lub skontaktuj się z wykładowcą (nieregularności zdarzają się przede wszystkim w przypadku zajęć odbywających się rzadziej niż co tydzień).
każdy wtorek, 11:30 - 13:00
sala Zajęcia zdalne
Zdalny jaki jest adres?
Terminy najbliższych spotkań: Daty odbywania się zajęć grupy. Prezentują informacje na podstawie zdefiniowanych w USOS terminów oraz spotkań.
Kliknij w datę by zobaczyć tygodniowy plan z zaznaczonym spotkaniem.
Wszystkie zajęcia tej grupy już się odbyły - pokaż terminy wszystkich spotkań.
Data i miejsceProwadzący
Liczba osób w grupie: 24
Limit miejsc: 20
Prowadzący: Beata Popczyk-Szczęsna
Literatura:

Lektury obowiązkowe:

1. Z. Raszewski, Teatr w świecie widowisk, Warszawa 1991 (cz. I i III), https://www.encyklopediateatru.pl/ksiazka/147/teatr-w-swiecie-widowisk-dziewiecdziesiat-jeden-listow-o-naturze-teatru

2. T. Kowzan, O różnorodności i granicach sztuki widowiskowej, Znak w teatrze, w: Problemy teorii dramatu i teatru, t. 2, red. J. Degler, Wrocław 2003.

3. L. Kolankiewicz, Lustro w lustrze, w: Tenże, Dziady. Teatr święta zmarłych, Gdańsk 1999.

4. J. MacAloon, Igrzyska olimpijskie a teoria widowisk w społeczeństwach współczesnych, w: Rytuał, dramat, święto, spektakl. Wstęp do teorii widowiska kulturowego, red. J. J. MacAloon, przekł. K. Przyłuska-Urbanowicz, Warszawa 2010.

5. S. Świontek, Teatr jako widowisko, w: Encyklopedia kultury polskiej XX wieku: Teatr. Widowisko, red. M. Fik, Warszawa 2000,

https://www.encyklopediateatru.pl/ksiazka/173/teatr-widowisko

Lektury uzupełniające:

1. G. Debord, Społeczeństwo spektaklu, przekł. A. Ptaszkowska, Gdańsk 1998.

2. A. Duda, Performans na żywo jako medium i obiekt mediatyzacji, Toruń 2011 (wybór).

3. M. Leyko, Teatralizacja historii lokalnych w formacie R/W, w: Teatr historii lokalnych w Europie Środkowej, red. E. Wąchocka, D. Fox, A. Głowacka, Katowice 2015.

4. D. Ratajczakowa, Galeria gatunków widowiskowych, teatralnych i dramatycznych, Poznań 2015 (wybór).

5.Widowisko – teatr – dramat. Podręcznik dla studentów kulturoznawstwa, red. E. Wąchocka, Katowice 2014 (cz. I.2),

https://rebus.us.edu.pl/bitstream/20.500.12128/3955/1/Wachocka_widowisko_teatr_dramat_podrecznik%5b2014%5d.pdf

Zakres tematów:

1. Koncepcja świata widowisk Zbigniewa Raszewskiego - układ S, miejsce widowisk pośród czterech obszarów układu S, klasyfikacja widowisk, teatr w świecie widowisk.

2. Semiotyczno-estetyczna teoria sztuki widowiskowej - wyznaczniki, autonomiczność, granice i klasyfikacja sztuk widowiskowych w koncepcji Tadeusza Kowzana.

3. Antropologiczne koncepcje widowisk kulturowych. Miejsce sztuk widowiskowych pośród różnorodnych społecznych praktyk widowiskowych. Rodzaje i gatunki widowiskowe w refleksji Johna MacAloona. Typologia widowisk Richarda Schechnera.

4. Charakterystyka wybranych przez prowadzącego i studentów współczesnych form sztuk widowiskowych.

Metody dydaktyczne:

Praca z tekstem teoretycznym - ćwiczenie umiejętności czytania tekstu teoretycznego, jego analizy i interpretacji zastosowanych w nim pojęć, kategorii.

Dyskusja nad rozpoznawanymi przez studentów koncepcjami widowisk oraz próba zastosowania teorii do analizowania i interpretowania współczesnych praktyk widowiskowych.

Zajęcia konwersatoryjne odbywać się będą na platformie MS Teams.

Praca własna studenta: studiowanie tekstów naukowych, przygotowanie się do samodzielnej analizy widowisk.

Metody i kryteria oceniania:

Podstawą zaliczenia modułu (70% oceny) jest egzamin ustny, polegający na analizie wskazanego przez egzaminatora (prowadzącego zajęcia) widowiska przy użyciu poznanych w trakcie semestru teorii oraz wypracowanych w ich ramach wyznaczników, kategorii i klasyfikacji. Egzamin, podobnie jak zajęcia, odbywać się będzie na platformie MS Teams.

Na ocenę końcową z przedmiotu wpływa także (30%) - aktywny udział w zajęciach, a zwłaszcza dyskusja sprawdzająca – dotycząca przydatności poznanych koncepcji teoretycznych do analizy wybranych przejawów sztuk widowiskowych.

Uwagi:

Student może opuścić dwa zajęcia. Pozostałe nieobecności, niezależnie od przyczyn, wymagają zaliczenia treści zajęć na indywidualnych konsultacjach (w terminie uzgodnionym z prowadzącym).

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Ślaski w Katowicach.
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0-1 (2024-04-02)