Wprowadzenie do nauk o sztukach widowiskowych [W1-KM-S1-007]
semestr zimowy 2020/2021
Konwersatorium,
grupa nr 3
Przedmiot: | Wprowadzenie do nauk o sztukach widowiskowych [W1-KM-S1-007] | ||||||||||||||||||||||||||||||||
Zajęcia: |
semestr zimowy 2020/2021 [2020/2021Z]
(zakończony)
Konwersatorium [K], grupa nr 3 [pozostałe grupy] |
||||||||||||||||||||||||||||||||
Termin i miejsce:
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||
Terminy najbliższych spotkań:
Kliknij w datę by zobaczyć tygodniowy plan z zaznaczonym spotkaniem. |
Wszystkie zajęcia tej grupy już się odbyły - pokaż terminy wszystkich spotkań.
|
||||||||||||||||||||||||||||||||
Liczba osób w grupie: | 24 | ||||||||||||||||||||||||||||||||
Limit miejsc: | 20 | ||||||||||||||||||||||||||||||||
Prowadzący: | Beata Popczyk-Szczęsna | ||||||||||||||||||||||||||||||||
Literatura: |
Lektury obowiązkowe: 1. Z. Raszewski, Teatr w świecie widowisk, Warszawa 1991 (cz. I i III), https://www.encyklopediateatru.pl/ksiazka/147/teatr-w-swiecie-widowisk-dziewiecdziesiat-jeden-listow-o-naturze-teatru 2. T. Kowzan, O różnorodności i granicach sztuki widowiskowej, Znak w teatrze, w: Problemy teorii dramatu i teatru, t. 2, red. J. Degler, Wrocław 2003. 3. L. Kolankiewicz, Lustro w lustrze, w: Tenże, Dziady. Teatr święta zmarłych, Gdańsk 1999. 4. J. MacAloon, Igrzyska olimpijskie a teoria widowisk w społeczeństwach współczesnych, w: Rytuał, dramat, święto, spektakl. Wstęp do teorii widowiska kulturowego, red. J. J. MacAloon, przekł. K. Przyłuska-Urbanowicz, Warszawa 2010. 5. S. Świontek, Teatr jako widowisko, w: Encyklopedia kultury polskiej XX wieku: Teatr. Widowisko, red. M. Fik, Warszawa 2000, https://www.encyklopediateatru.pl/ksiazka/173/teatr-widowisko Lektury uzupełniające: 1. G. Debord, Społeczeństwo spektaklu, przekł. A. Ptaszkowska, Gdańsk 1998. 2. A. Duda, Performans na żywo jako medium i obiekt mediatyzacji, Toruń 2011 (wybór). 3. M. Leyko, Teatralizacja historii lokalnych w formacie R/W, w: Teatr historii lokalnych w Europie Środkowej, red. E. Wąchocka, D. Fox, A. Głowacka, Katowice 2015. 4. D. Ratajczakowa, Galeria gatunków widowiskowych, teatralnych i dramatycznych, Poznań 2015 (wybór). 5.Widowisko – teatr – dramat. Podręcznik dla studentów kulturoznawstwa, red. E. Wąchocka, Katowice 2014 (cz. I.2), https://rebus.us.edu.pl/bitstream/20.500.12128/3955/1/Wachocka_widowisko_teatr_dramat_podrecznik%5b2014%5d.pdf |
||||||||||||||||||||||||||||||||
Zakres tematów: |
1. Koncepcja świata widowisk Zbigniewa Raszewskiego - układ S, miejsce widowisk pośród czterech obszarów układu S, klasyfikacja widowisk, teatr w świecie widowisk. 2. Semiotyczno-estetyczna teoria sztuki widowiskowej - wyznaczniki, autonomiczność, granice i klasyfikacja sztuk widowiskowych w koncepcji Tadeusza Kowzana. 3. Antropologiczne koncepcje widowisk kulturowych. Miejsce sztuk widowiskowych pośród różnorodnych społecznych praktyk widowiskowych. Rodzaje i gatunki widowiskowe w refleksji Johna MacAloona. Typologia widowisk Richarda Schechnera. 4. Charakterystyka wybranych przez prowadzącego i studentów współczesnych form sztuk widowiskowych. |
||||||||||||||||||||||||||||||||
Metody dydaktyczne: |
Praca z tekstem teoretycznym - ćwiczenie umiejętności czytania tekstu teoretycznego, jego analizy i interpretacji zastosowanych w nim pojęć, kategorii. Dyskusja nad rozpoznawanymi przez studentów koncepcjami widowisk oraz próba zastosowania teorii do analizowania i interpretowania współczesnych praktyk widowiskowych. Zajęcia konwersatoryjne odbywać się będą na platformie MS Teams. Praca własna studenta: studiowanie tekstów naukowych, przygotowanie się do samodzielnej analizy widowisk. |
||||||||||||||||||||||||||||||||
Metody i kryteria oceniania: |
Podstawą zaliczenia modułu (70% oceny) jest egzamin ustny, polegający na analizie wskazanego przez egzaminatora (prowadzącego zajęcia) widowiska przy użyciu poznanych w trakcie semestru teorii oraz wypracowanych w ich ramach wyznaczników, kategorii i klasyfikacji. Egzamin, podobnie jak zajęcia, odbywać się będzie na platformie MS Teams. Na ocenę końcową z przedmiotu wpływa także (30%) - aktywny udział w zajęciach, a zwłaszcza dyskusja sprawdzająca – dotycząca przydatności poznanych koncepcji teoretycznych do analizy wybranych przejawów sztuk widowiskowych. |
||||||||||||||||||||||||||||||||
Uwagi: |
Student może opuścić dwa zajęcia. Pozostałe nieobecności, niezależnie od przyczyn, wymagają zaliczenia treści zajęć na indywidualnych konsultacjach (w terminie uzgodnionym z prowadzącym). |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Ślaski w Katowicach.