Psychometria [06-PS-SM-015]
semestr zimowy 2020/2021
Laboratorium,
grupa nr 8
Przedmiot: | Psychometria [06-PS-SM-015] | ||||||||||||||||||||||||||||||||
Zajęcia: |
semestr zimowy 2020/2021 [2020/2021Z]
(zakończony)
Laboratorium [L], grupa nr 8 [pozostałe grupy] |
||||||||||||||||||||||||||||||||
Termin i miejsce:
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||
Terminy najbliższych spotkań:
Kliknij w datę by zobaczyć tygodniowy plan z zaznaczonym spotkaniem. |
Wszystkie zajęcia tej grupy już się odbyły - pokaż terminy wszystkich spotkań.
|
||||||||||||||||||||||||||||||||
Liczba osób w grupie: | 17 | ||||||||||||||||||||||||||||||||
Limit miejsc: | 14 | ||||||||||||||||||||||||||||||||
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | ||||||||||||||||||||||||||||||||
Prowadzący: | Maria Flakus | ||||||||||||||||||||||||||||||||
Literatura: |
Brzeziński, J. (2019). Metodologia badań psychologicznych. Wydanie nowe. Warszawa: PWN (rozdziały 14-18). Brzeziński, J. (red) (2005). Trafność i rzetelność testów psychologicznych. Wybór tekstów. Sopot: GWP (rozdziały 2, 5-11) Hornowska, E. (2010). Testy psychologiczne. Teoria i praktyka. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe Scholar. APA (2007). Standardy dla testów stosowanych w psychologii i pedagogice. Sopot: GWP. Mańkowska, M. (2010). Wprowadzenie do psychometrii. Lublin: Wydaw. KUL oraz dodatkowe materiały udostępniane przez prowadzącego w trakcie zajęć |
||||||||||||||||||||||||||||||||
Zakres tematów: |
Wiedza - Czego się dowiesz? Po zakończeniu kursu będziesz znać pojęcia i mechanizmy działania związane z rzetelnością i trafnością narzędzi psychometrycznych. Po zakończeniu kursu będziesz znać . Umiejętności - Co będziesz umieć? Po zakończeniu kursu będziesz umieć wymienić i rozpoznać poszczególne kroki potrzebne do utworzenia rzetelnego i trafnego narzędzia psychometrycznego. Po zakończeniu kursu będziesz umieć określić jakie są cechy rzetelnego i trafnego narzędzia psychometrycznego. Kompetencje - Jak to zastosujesz w praktyce? Po zakończeniu kursu będziesz potrafiła samodzielnie utworzyć wstępną wersję narzędzia psychometrycznego i zadecydować gdzie poszukać wsparcia w bardziej złożonych działaniach. Po zakończeniu kursu będziesz potrafiła zastosować zdobytą wiedzę i umiejętności do samodzielnego wykorzystywania narzędzi psychometrycznych i decydowania, które są warte wykorzystania w pracy praktycznej. Poszczególne tematy 1. Konstrukcja testu - co powinno być zrealizowane i w jakiej kolejności? 2. Rzetelny test - czyli jaki? Czym jest i jak zweryfikować rzetelność testu? 3. Odkrywamy strukturę czynnikową narzędzia - eksploracyjna analiza czynnikowa (EFA) w praktyce 4. Potwierdzamy strukturę czynnikową narzędzia - konfirmacyjna analiza czynnikowa (CFA) w praktyce 5. Trafny test? Czym jest trafność zbieżna i różnicowa, teoretyczna, kryterialna i jak to sprawdzić? 6. Dokładność indywidualnego wyniku - jak bardzo możemy polegać na wynikach punktowych? Błędy SEM i SEE 7. Niedokładne wyniki - niedokładne porównanie. Jak poprawić rzetelność różnicy pomiędzy indywidualnymi wynikami? Błąd SED 8. Jak porównać wynik jednostki do ogółu? Normalizacja i standaryzacja wyników testu 9. Analiza testu z perspektywy pozycji testowej - Item response theory (IRT) |
||||||||||||||||||||||||||||||||
Metody dydaktyczne: |
Kurs będzie prowadzony w 100% online. Podczas naszych zajęć będziemy spotykać się na platformie MSTeams i realizować większość zadań w ramach zajęć synchronicznych. Część spotkań będzie odbywała się na zasadzie Q&A - prowadzący będą dostępni dla Was na platformie MSTeams, podczas gdy będziecie pracować wspólnie. W kursie mamy 9 tematów, z czego niektóre z nich będą realizowane przez dłużej niż jedno spotkanie 1,5 godzinne. Podczas zajęć przewidziane mamy do realizacji: zadania grupowe, zadania indywidualne, pracę warsztatową. W pracach obliczeniowych będziemy wykorzystywać program JASP (darmowy program statystyczny) oraz arkusze kalkulacyjne. Po każdym temacie pojawią się pytania quizowe, które następnie zostaną zsumowane i wyrażone w jednej ocenie (jako ocena z kolokwium). Drugi i trzeci element zaliczenia będzie wynikiem Waszej pracy grupowej nad raportami z przygotowania i analizy narzędzia psychometrycznego. Będziemy nad nimi pracować przez kilka kolejnych zajęć. |
||||||||||||||||||||||||||||||||
Metody i kryteria oceniania: |
Weryfikacja efektów kształcenia będzie zawierać trzy elementy: TEST WIEDZY, TEST UMIEJĘTNOŚCI, RAPORT Z WYKORZYSTANIA WIEDZY I UMIEJĘTNOŚCI. Na naszych zajęciach przybiorą one postać: 1. Quizów na platformie Moodle do poszczególnych tematów. Punkty za quizy zostaną zsumowane w ocenę za kolokwium (30% wagi końcowej oceny) 2. Raportu z przygotowania narzędzia psychometrycznego w ramach pracy grupowej (35% wagi końcowej oceny) 3. Raportu analizy narzędzia psychometrycznego w ramach pracy grupowej (35% wagi końcowej oceny) Poszczególne punkty zdobyte w kryteriach są przeliczane na ocenę według poniższego klucza: 5,0 (bdb) – od 91% do 100% 4,5 (db +) – od 81% do 90% 4,0 (db) – od 71% do 80% 3,5 (dst +) – od 61% do 70% 3,0 (dst) – od 51% do 50% 2,0 (ndst) – od 0% do 50% |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Ślaski w Katowicach.