Uniwersytet Ślaski w Katowicach - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Psychometria [06-PS-SM-015] semestr zimowy 2020/2021
Laboratorium, grupa nr 8

Przejdź do planu zaznaczono terminy wyświetlanej grupy
To jest strona grupy zajęciowej. Jeśli szukasz opisu przedmiotu, zobacz stronę przedmiotu
Przedmiot: Psychometria [06-PS-SM-015]
Zajęcia: semestr zimowy 2020/2021 [2020/2021Z] (zakończony)
Laboratorium [L], grupa nr 8 [pozostałe grupy]
Termin i miejsce: Podana informacja o terminie jest orientacyjna. W celu uzyskania pewnej informacji obejrzyj kalendarz roku akademickiego lub skontaktuj się z wykładowcą (nieregularności zdarzają się przede wszystkim w przypadku zajęć odbywających się rzadziej niż co tydzień).
każdy poniedziałek, 15:30 - 17:00
sala Zajęcia zdalne
Zdalny jaki jest adres?
Terminy najbliższych spotkań: Daty odbywania się zajęć grupy. Prezentują informacje na podstawie zdefiniowanych w USOS terminów oraz spotkań.
Kliknij w datę by zobaczyć tygodniowy plan z zaznaczonym spotkaniem.
Wszystkie zajęcia tej grupy już się odbyły - pokaż terminy wszystkich spotkań.
Data i miejsceProwadzący
Liczba osób w grupie: 17
Limit miejsc: 14
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Prowadzący: Maria Flakus
Literatura:

Brzeziński, J. (2019). Metodologia badań psychologicznych. Wydanie nowe. Warszawa: PWN (rozdziały 14-18).

Brzeziński, J. (red) (2005). Trafność i rzetelność testów psychologicznych. Wybór tekstów. Sopot: GWP (rozdziały 2, 5-11)

Hornowska, E. (2010). Testy psychologiczne. Teoria i praktyka. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe Scholar.

APA (2007). Standardy dla testów stosowanych w psychologii i pedagogice. Sopot: GWP.

Mańkowska, M. (2010). Wprowadzenie do psychometrii. Lublin: Wydaw. KUL

oraz dodatkowe materiały udostępniane przez prowadzącego w trakcie zajęć

Zakres tematów:

Wiedza - Czego się dowiesz?

Po zakończeniu kursu będziesz znać pojęcia i mechanizmy działania związane z rzetelnością i trafnością narzędzi psychometrycznych.

Po zakończeniu kursu będziesz znać .

Umiejętności - Co będziesz umieć?

Po zakończeniu kursu będziesz umieć wymienić i rozpoznać poszczególne kroki potrzebne do utworzenia rzetelnego i trafnego narzędzia psychometrycznego.

Po zakończeniu kursu będziesz umieć określić jakie są cechy rzetelnego i trafnego narzędzia psychometrycznego.

Kompetencje - Jak to zastosujesz w praktyce?

Po zakończeniu kursu będziesz potrafiła samodzielnie utworzyć wstępną wersję narzędzia psychometrycznego i zadecydować gdzie poszukać wsparcia w bardziej złożonych działaniach.

Po zakończeniu kursu będziesz potrafiła zastosować zdobytą wiedzę i umiejętności do samodzielnego wykorzystywania narzędzi psychometrycznych i decydowania, które są warte wykorzystania w pracy praktycznej.

Poszczególne tematy

1. Konstrukcja testu - co powinno być zrealizowane i w jakiej kolejności?

2. Rzetelny test - czyli jaki? Czym jest i jak zweryfikować rzetelność testu?

3. Odkrywamy strukturę czynnikową narzędzia - eksploracyjna analiza czynnikowa (EFA) w praktyce

4. Potwierdzamy strukturę czynnikową narzędzia - konfirmacyjna analiza czynnikowa (CFA) w praktyce

5. Trafny test? Czym jest trafność zbieżna i różnicowa, teoretyczna, kryterialna i jak to sprawdzić?

6. Dokładność indywidualnego wyniku - jak bardzo możemy polegać na wynikach punktowych? Błędy SEM i SEE

7. Niedokładne wyniki - niedokładne porównanie. Jak poprawić rzetelność różnicy pomiędzy indywidualnymi wynikami? Błąd SED

8. Jak porównać wynik jednostki do ogółu? Normalizacja i standaryzacja wyników testu

9. Analiza testu z perspektywy pozycji testowej - Item response theory (IRT)

Metody dydaktyczne:

Kurs będzie prowadzony w 100% online. Podczas naszych zajęć będziemy spotykać się na platformie MSTeams i realizować większość zadań w ramach zajęć synchronicznych. Część spotkań będzie odbywała się na zasadzie Q&A - prowadzący będą dostępni dla Was na platformie MSTeams, podczas gdy będziecie pracować wspólnie.

W kursie mamy 9 tematów, z czego niektóre z nich będą realizowane przez dłużej niż jedno spotkanie 1,5 godzinne.

Podczas zajęć przewidziane mamy do realizacji:

zadania grupowe,

zadania indywidualne,

pracę warsztatową.

W pracach obliczeniowych będziemy wykorzystywać program JASP (darmowy program statystyczny) oraz arkusze kalkulacyjne.

Po każdym temacie pojawią się pytania quizowe, które następnie zostaną zsumowane i wyrażone w jednej ocenie (jako ocena z kolokwium). Drugi i trzeci element zaliczenia będzie wynikiem Waszej pracy grupowej nad raportami z przygotowania i analizy narzędzia psychometrycznego. Będziemy nad nimi pracować przez kilka kolejnych zajęć.

Metody i kryteria oceniania:

Weryfikacja efektów kształcenia będzie zawierać trzy elementy: TEST WIEDZY, TEST UMIEJĘTNOŚCI, RAPORT Z WYKORZYSTANIA WIEDZY I UMIEJĘTNOŚCI. Na naszych zajęciach przybiorą one postać:

1. Quizów na platformie Moodle do poszczególnych tematów. Punkty za quizy zostaną zsumowane w ocenę za kolokwium (30% wagi końcowej oceny)

2. Raportu z przygotowania narzędzia psychometrycznego w ramach pracy grupowej (35% wagi końcowej oceny)

3. Raportu analizy narzędzia psychometrycznego w ramach pracy grupowej (35% wagi końcowej oceny)

Poszczególne punkty zdobyte w kryteriach są przeliczane na ocenę według poniższego klucza:

5,0 (bdb) – od 91% do 100%

4,5 (db +) – od 81% do 90%

4,0 (db) – od 71% do 80%

3,5 (dst +) – od 61% do 70%

3,0 (dst) – od 51% do 50%

2,0 (ndst) – od 0% do 50%

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Ślaski w Katowicach.
kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.0.3.0-2 (2024-04-26)