Wybrane metody diagnozy psychologicznej [06-PS-SM-025]
semestr zimowy 2020/2021
Laboratorium,
grupa nr 8
Przedmiot: | Wybrane metody diagnozy psychologicznej [06-PS-SM-025] |
Zajęcia: |
semestr zimowy 2020/2021 [2020/2021Z]
(zakończony)
Laboratorium [L], grupa nr 8 [pozostałe grupy] |
Terminy i miejsca:
|
jednokrotnie, piątek (konkretny dzień, zobacz opis przedmiotu), 8:00 - 9:30
sala 209 Wydział Nauk Społecznych (Katowice, ul. Grażyńskiego 53) jaki jest adres?
jednokrotnie, piątek (konkretny dzień, zobacz opis przedmiotu), 9:45 - 11:15
sala 209 Wydział Nauk Społecznych (Katowice, ul. Grażyńskiego 53) jaki jest adres?
jednokrotnie, piątek (konkretny dzień, zobacz opis przedmiotu), 11:30 - 13:00
sala 209 Wydział Nauk Społecznych (Katowice, ul. Grażyńskiego 53) jaki jest adres?
jednokrotnie, piątek (konkretny dzień, zobacz opis przedmiotu), 13:45 - 15:15
sala 209 Wydział Nauk Społecznych (Katowice, ul. Grażyńskiego 53) jaki jest adres? |
Terminy najbliższych spotkań:
Kliknij w datę by zobaczyć tygodniowy plan z zaznaczonym spotkaniem. |
Wszystkie zajęcia tej grupy już się odbyły - pokaż terminy wszystkich spotkań. |
Liczba osób w grupie: | 13 |
Limit miejsc: | 13 |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę |
Prowadzący: | Anna Pyszkowska |
Zakres tematów: |
Blok 1. Wybrane metody diagnozy psychologicznej w neuropsychologii. MMSE, MoCA, BVRT, WAIS. • Krótka Skala Oceny Stanu Psychicznego Mini-Mental State Examination (MMSE). Podręcznik. Wersja wg M.F. Folstein, S.E, Folstein, P.R, Mc Hugh rekomendowana przez lnterdyscyplinarną Grupę Ekspertów Rozpoznawania Otępienia Sekcji Psychogeriatrii i Choroby Alzheimera PTP. • Gierus, J., Mosiołek, A., Koweszko, T., Kozyra, O., Wnukiewicz, P., Łoza, B., Szulc, B. (2015). Montrealska Skala Oceny Funkcji Poznawczych MoCA 7.2 – polska adaptacja metody i badania nad równoważnością. Psychiatria Polska, 49(1), 171-179. Dostęp: http://www.psychiatriapolska.pl/uploads/images/PP_1_2015/171Gierus_PsychiatrPol2015v49i1.pdf . • Benton Sivan A. (1996). Test Pamięci Wzrokowej Bentona. Podręcznik. Warszawa: PTP. • Brzeziński J., Gaul M., Hornowska E., Jaworowska A., Machowski A., Zakrzewska M. (2007). Skala Inteligencji D. Wechslera dla dorosłych. Wersja zrewidowana – renormalizacja. WAIS-R(PL). Podręcznik. Warszawa, PTP. Blok 2. Teoria i praktyka stosowania testów psychologicznych. Ocena zdrowia psychicznego kwestionariuszami Goldberga (GHQ -12 i GHQ – 28). • Dennett, D. (2015). Dźwignie wyobraźni i inne narzędzia do myślenia. Copernicus Center Press. s. 29-82. • Heszen I. (2005). Iluzoryczność założeń kwestionariuszy samoopisowych. W: M. Fajkowska-Stanik M., K. Drat-Ruszczak, M. Marszał-Wiśniewska (red). Pułapki metodologiczne w badaniach empirycznych. Warszawa: Wydawnictwo Academica SWPS. • Brzeziński J., Hornowska E. (2003). Podstawowe metody badawcze – teoria i praktyka testowania, W: J. Strelau (red.) Psychologia. Podręcznik akademicki tom 1, Gdańsk: GWP, s. 389-400. • Makowska Z., Merecz D. (2001). Polska adaptacja kwestionariuszy ogólnego stanu zdrowia Davida Goldberga: GHQ – 12 i GHQ – 28. W: Ocena zdrowia psychicznego na podstawie badań kwestionariuszami Davida Goldberga. Podręcznik dla użytkowników Kwestionariuszy GHQ – 12 i GHQ – 28. Łódź: Instytut Medycyny Pracy. Blok 3. Diagnoza struktury osobowości Inwentarzem NEO-PI-R (1). • Strelau, J. (2000). Pięcioczynnikowy model osobowości. W: Psychologia. J.Strelau (red).t.2.,r.VII. Gdańsk: GWP. • Donnellan, M. B., Robins, R. W. (2010). Resilient, Overcontrolled, and Undercontrolled Personality Types: Issues and Controversies. Social and Personality Psychology Compass, 3, 1–14. Dostęp: https://www.researchgate.net/publication/264730913_Resilient_Overcontrolled_and_Undercontrolled_Personality_Types_Issues_and_Controversies . • Jankowski T., Oleś M., Bąk W., Oleś P. (2009). Przydatność Inwentarza NEO-PI-R w diagnozie indywidualnej. Dostęp: https://www.researchgate.net/publication/265552707_Przydatnosc_Inwentarza_NEO-PI-R_w_diagnozie_indywidualnej Blok 4. Diagnoza struktury osobowości Inwentarzem NEO-PI-R (1). Pojęcie lęku w psychologii. Charakterystyka kwestionariusza STAI Spielbergera w polskiej adaptacji Sosnowskiego, Wrześniewskiego, Jaworowskiej i Fecenec. • Wrześniewski K., Sosnowski T., Jaworowska A., Fecenec D. (2011): Inwentarz Stanu i Cechy Lęku STAI. Polska adaptacja STAI. Podręcznik. Warszawa, PTP. • LeDoux, J. (2017). Lęk. Neuronauka na tropie źródeł lęku i strachu. Kraków, CCPress. Rozdział 1 (s. 29-61). • Van Der Kolk, B. (2018). Strach ucieleśniony. Mózg, umysł i ciało w terapii traumy. Wydawnictwo Czarna Owca. Rozdział 2 i 3 (s. 34-57). Blok 5. Inteligencja jako specyficzna zmienna w badaniach i diagnozie psychologicznej. • Brzeziński J., Gaul M., Hornowska E., Jaworowska A., Machowski A., Zakrzewska M. (2007). Skala Inteligencji D. Wechslera dla dorosłych. Wersja zrewidowana – renormalizacja. WAIS-R(PL). Podręcznik. Warszawa, PTP. Blok 6. Kolokwium. |
Metody i kryteria oceniania: |
1. Ocena końcowa stanowi średnią ważoną z oceny uzyskanej z pracy semestralnej (0,4) oraz kolokwium (0,6). a. Termin złożenia pracy semestralnej drogą elektroniczną: 11 stycznia 2021. b. Termin kolokwium: 15 stycznia 2021 2. Istnieje możliwość podniesienia oceny końcowej o ½ poprzez uzyskanie co najmniej pięciu „plusów” za aktywność (przy wcześniejszym spełnieniu warunków podstawowych w postaci pozytywnych oraz zdobytych w terminie ocen z kolokwium i pracy zaliczeniowej). 3. Każdy/-a Student/-ka ma prawo do skorzystania z dwóch nieusprawiedliwionych nieobecności. W sytuacji przekroczenia tego limitu Student/-ka zobowiązany/-a jest do odrobienia nieobecności w czasie konsultacji, których terminy podane są na stronie pracowniczej osoby prowadzącej. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Ślaski w Katowicach.