Uniwersytet Ślaski w Katowicach - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Socjobiologia rozrywki [W1-KM-S2-010b] semestr zimowy 2020/2021
Konwersatorium, grupa nr 1

Przejdź do planu zaznaczono terminy wyświetlanej grupy
To jest strona grupy zajęciowej. Jeśli szukasz opisu przedmiotu, zobacz stronę przedmiotu
Przedmiot: Socjobiologia rozrywki [W1-KM-S2-010b]
Zajęcia: semestr zimowy 2020/2021 [2020/2021Z] (zakończony)
Konwersatorium [K], grupa nr 1 [pozostałe grupy]
Termin i miejsce: Podana informacja o terminie jest orientacyjna. W celu uzyskania pewnej informacji obejrzyj kalendarz roku akademickiego lub skontaktuj się z wykładowcą (nieregularności zdarzają się przede wszystkim w przypadku zajęć odbywających się rzadziej niż co tydzień).
każdy czwartek, 11:30 - 13:00
sala Zajęcia zdalne
Zdalny jaki jest adres?
Terminy najbliższych spotkań: Daty odbywania się zajęć grupy. Prezentują informacje na podstawie zdefiniowanych w USOS terminów oraz spotkań.
Kliknij w datę by zobaczyć tygodniowy plan z zaznaczonym spotkaniem.
Wszystkie zajęcia tej grupy już się odbyły - pokaż terminy wszystkich spotkań.
Data i miejsceProwadzący
Liczba osób w grupie: 19
Limit miejsc: 19
Prowadzący: Dobrosława Wężowicz-Ziółkowska
Literatura:

Buss D., Psychologia ewolucyjna. Jak wytłumaczyć społeczne zachowania człowieka? Najnowsze koncepcje. GWP, Gdańsk 2001

Dunbar R., Pchły, plotki a ewolucja języka. Czarna Owca, Warszawa, 2009

Dunbar R., Ilu przyjaciół potrzebuje człowiek i inne wybryki ewolucji. Wydawnictwo Literackie, 2010.

Dutton D., Instynkt sztuki. Piekno, zachwyt i ewolucja człowieka, Kraków 2019

Gazzaniga M., Kto tu rządzi – ja czy mój mózg …. Smak Słowa, Sopot 2013

Gould S. J., Niewczesny pogrzeb Darwina, Warszawa PIW 1991

Kozłowski T., Szlendak T., Naga małpa przed telewizorem. Wydawnictwa Akademickie i Profesjonalne, Warszawa 2008

Kozłowski T., Samotny hulaka. Rzecz o protokulturze ery pop. Oficyna Wydawnicza Łóśgraf, Warszawa 2012

Luty J., Estetyka ewolucyjna: sztuka jako adaptacja w ujęciu międzykulturowym, „Estetyka i Krytyka” 21 (2/2011)

Miller G., Umysł w zalotach. Jak wybory seksualne kształtowały naturę człowieka, przeł. M. Koraszewska, Rebis, Poznań, 2004

Pawłowski B. (red.), Biologia atrakcyjności człowieka. Wydawnictwa Uniwersytetu Warszawskiego, Warszawa 2009.

Piątek Z., Pawi ogon czyli o biologicznych uwarunkowaniach kultury. Wydawnictwo UJ, Kraków 2007

Pinker S., Tabula rasa. Spory o naturę ludzką, GWP, Gdańsk, 2005.

Prum R., Ewolucja piękna, Kraków 2019

Wężowicz-Ziółkowska D., Słowo w ewolucji. Kłamstwa, seks, plotki i… znajomi na Facebooku, „Poznańskie Studia Slawistyczne” NR 4/2013

Zakres tematów:

Kultura jako adaptacja. Biologiczne źródła kultury i zachowań człowieka

Teoria ewolucji: od Darwinowskiej koncepcji doboru naturalnego do nowej syntezy.

• Socjobiologia – nauka o naturze ludzkiej. Krótki zarys historii socjobiologii i głównych tez psychologii ewolucyjnej.

• „Mowa – trawa”. Język jako ozdoba seksualna. Teoria pawiego ogona

• „Mało nas, mało nas …” Liczba Dunbara, plotki a życie społeczne

• Piękne ciała, piękne głosy. Biologia atrakcyjności człowieka

• Zaopiekuj się mną! O atrakcyjności cech dziecięcych, instynktach opiekuńczych i gwiazdach Disneya

• Powiem ci, gdzie złowić ryby. O dzieleniu się informacją

• Ewolucja piękna. Od biologii atrakcyjności człowieka do uniwersalistycznych koncepcji piękna.

• Jeleń na rykowisku: estetyka ewolucyjna

• „Piosenka jest dobra na wszystko”. Ewolucyjne przyjemności muzyki

• Przemysł estetyczny czyli Tort z truskawkami.

Metody dydaktyczne:

Zajęcia prowadzone na platformie Moodle. Prowadzący załącza materiał wyjściowy do konkretnego tematu. Studenci zobowiązani są do logowania w czasie rzeczywistym, zapoznania się z materiałem. Praca własna studenta: wyszukiwanie materiału uzupełniającego i zawieszanie go w bazach danych oraz przygotowanie własnego wystąpienia (opracowania wybranego tematu) i przedstawienia go grupie na platformie Moodle

Metody i kryteria oceniania:

Obecność /logowanie na zajęcia 25 % oceny końcowej

aktywność w wyszukiwaniu i załączaniu materiałów dla grupy 25% oceny końcowej

przygotowanie własnej prezentacji wybranego problemu (referat, szczegółowy konspekt lektury, prezentacja multimedialna) 50% oceny końcowej.

100% - ocena bardzo dobra

Uwagi:

Studentów studiujących w trybie IOS obowiązują wszystkie wymagania poza obowiązkiem logowania się w czasie rzeczywistym. Utracone 25% uzyskują/nadrabiają aktywnym dołączaniem materiałów przygotowanych w ramach pracy własnej studenta

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Ślaski w Katowicach.
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0-1 (2024-04-02)