Uniwersytet Ślaski w Katowicach - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Wiedza o języku 1 [W1-PI-S1-WOJ1] semestr zimowy 2020/2021
Wykład, grupa nr 1

Przejdź do planu zaznaczono terminy wyświetlanej grupy
To jest strona grupy zajęciowej. Jeśli szukasz opisu przedmiotu, zobacz stronę przedmiotu
Przedmiot: Wiedza o języku 1 [W1-PI-S1-WOJ1]
Zajęcia: semestr zimowy 2020/2021 [2020/2021Z] (zakończony)
Wykład [W], grupa nr 1 [pozostałe grupy]
Termin i miejsce: Podana informacja o terminie jest orientacyjna. W celu uzyskania pewnej informacji obejrzyj kalendarz roku akademickiego lub skontaktuj się z wykładowcą (nieregularności zdarzają się przede wszystkim w przypadku zajęć odbywających się rzadziej niż co tydzień).
co drugi wtorek (nieparzyste), 11:30 - 13:00
sala Zajęcia zdalne
Zdalny jaki jest adres?
Zajęcia prowadzone z częstotliwością "co dwa tygodnie (nieparzyste)" odbywają się w pierwszym tygodniu od rozpoczęcia cyklu dydaktycznego (np. semestru), a potem co dwa tygodnie. Zajęcia prowadzone z częstotliwością "co dwa tygodnie (parzyste)" odbywają się w drugim tygodniu od rozpoczęcia cyklu dydaktycznego (np. semestru), a potem co dwa tygodnie. Jeśli zajęcia wypadają w dniu wolnym, to nie odbywają się, natomiast nie ma to wpływu na terminy kolejnych zajęć - odbędą się one dwa tygodnie później.
Terminy najbliższych spotkań: Daty odbywania się zajęć grupy. Prezentują informacje na podstawie zdefiniowanych w USOS terminów oraz spotkań.
Kliknij w datę by zobaczyć tygodniowy plan z zaznaczonym spotkaniem.
Wszystkie zajęcia tej grupy już się odbyły - pokaż terminy wszystkich spotkań.
Data i miejsceProwadzący
Liczba osób w grupie: 40
Limit miejsc: 44
Prowadzący: Ewa Ulitzka
Strona domowa grupy: https://el.us.edu.pl/wh/course/view.php?id=1039
Literatura:

Proponowane pozycje (ich znajomość nie jest niezbędna do zaliczenia przedmiotu):

Encyklopedia języka polskiego, red. Urbańczyk S., Wrocław (wydanie dowolne).

Encyklopedia językoznawstwa ogólnego, red. Polański K., Wrocław (wydanie dowolne).

Formy i normy, czyli poprawna polszczyzna w praktyce, red. Kłosińska K., Warszawa 2014.

Gramatyka współczesnego języka polskiego. Morfologia, red. Grzegorczykowa R., Laskowski R., Wróbel H., Warszawa 1998.

Grzegorczykowa R., Wstęp do językoznawstwa, Warszawa 2007.

Grzegorczykowa R., Zarys słowotwórstwa polskiego, Warszawa (wydanie dowolne).

Jadacka H., Kultura języka polskiego. Fleksja, słowotwórstwo, składnia, Warszawa 2005.

Kita M., Wybieram gramatykę!, Katowice 2009.

Łuczyński E., Maćkiewicz J., Językoznawstwo ogólne. Wybrane zagadnienia, Gdańsk 2002.

Markowski A., Kultura języka polskiego. Teoria. Zagadnienia leksykalne, Warszawa 2007.

Nagórko A., Zarys gramatyki polskiej (ze słowotwórstwem), Warszawa (wydanie dowolne).

Ostaszewska D., Tambor J., Fonetyka i fonologia współczesnego języka polskiego, Warszawa

2000 (lub wydanie późniejsze).

Pałka P., Kwaśnicka-Janowicz A., Przewodnik po elektronicznych zasobach językowych dla polonistów (słowniki, kartoteki, korpusy, kompendia), Kraków 2017 [online: https://tmjp.pl/images/pdf/przewodnik_po_elektronicznych_zasobach.pdf].

Pastuchowa M., Ukryte dziedzictwo. Ślady dawnej leksyki w słownictwie współczesnej polszczyzny, Katowice 2008.

Piela A, Słownik frazeologizmów z archaizmami. Pamiątki przeszłości, Warszawa 2018.

Polański E., Nowak T., Najnowszy podręcznik gramatyki języka polskiego, Kraków 2011.

Przybylska R., Wstęp do nauki o języku polskim. Podręcznik dla szkół wyższych, Kraków 2003.

Rudnicka E., Słownik jako tekst kultury, Język Polski 2016, z. 4., s. 47–64.

Słowniki dawne i współczesne. Internetowy przewodnik edukacyjny, red. Bańko M., Majdak M., Czeszewski M. [online: http://www.leksykografia.uw.edu.pl].

Wacławek M., Samogłoskowe problemy polszczyzny (emisja głosu, prawidła wymowy w świetle nauczania JPjO), [w:] Sztuka czy rzemiosło? Nauczyć Polski i polskiego, red. Achtelik A., Tambor J., Katowice 2007, s. 52–61.

Wielki słownik poprawnej polszczyzny PWN, red. Markowski A., Warszawa (wydanie dowolne).

Wierzbicka A., Genry mowy, [w:] Tekst i zdanie. Zbiór studiów, red. Dobrzyńska T., Janus E., Wrocław 1983, s. 125–137.

Współczesny język polski, red. Bartmiński J., Lublin 2001.

Żmigrodzki P., Wprowadzenie do leksykografii polskiej, Katowice 2009 [online: https://rebus.us.edu.pl/bitstream/20.500.12128/3960/1/Zmigrodzki_wprowadzenie_do_leksykografii_polskiej_%5B2009%5D.pdf].

▪ Wybrane jednojęzyczne słowniki językowe, przede wszystkim współczesne (powojenne) słowniki ogólne (zwłaszcza: Wielki słownik języka polskiego PAN, red. Żmigrodzki P. [WSJP PAN; online: http://www.wsjp.pl]).

▪ Elektroniczne korpusy tekstów, zwłaszcza Narodowy Korpus Języka Polskiego [NKJP; online: www.nkjp.pl].

Zakres tematów:

Głównym celem wykładów jest udoskonalenie umiejętności świadomego, twórczego i poprawnego używania języka (między innymi poprzez usystematyzowanie i poszerzenie wiedzy uczestników zajęć na temat gramatycznych i semantycznych własności polszczyzny), a także rozwijanie umiejętności efektywnego i krytycznego korzystania z różnego typu słowników językowych (współczesnych i historycznych) oraz korpusów tekstowych.

Tematyka wykładów:

1. Implicytna i eksplicytna wiedza o języku. Język jako system znaków. Językoznawstwo i jego działy.

2. Fonetyka i fonologia. Głoska i fonem. Cechy polskich głosek. Rozbieżności między pisownią a wymową. Akcent w języku polskim.

3. Morfologia i morfonologia. Podział wyrazów na morf(em)y. Typologia morf(em)ów. Alternacje (oboczności) spółgłoskowe i samogłoskowe.

4. Słowotwórstwo – podstawowe pojęcia. Kategorie słowotwórcze. Analiza słowotwórcza derywatów prostych i złożonych.

5. Sposoby wzbogacania słownictwa. Semantyka. Metody definiowania znaczeń. Relacje znaczeniowe. Polisemia i homonimia.

6. Leksykologia i leksykografia. Typy słowników. Elementy mikrostruktury językowego słownika jednojęzycznego. Słowniki dawne i współczesne. Słownik jako tekst kultury. Korpusy tekstów jako źródło wiedzy o języku.

7. Frazeologia i frazematyka. Językowy obraz świata. Pamiątki przeszłości w języku. Kierunki rozwoju znaczeniowego wyrazów.

Metody dydaktyczne:

Wykład z wykorzystaniem prezentacji multimedialnych i materiałów poglądowych.

Metody i kryteria oceniania:

Oceną z wykładów jest ocena z egzaminu pisemnego, obejmującego wiedzę teoretyczno-praktyczną (z zakresu fonetyki, fonologii, prozodii, morfologii, morfonologii, słowotwórstwa, leksykologii – zwłaszcza semantyki i frazeologii – oraz leksykografii). Pytania, sformułowane na podstawie treści prezentowanych podczas wykładów, będą miały zróżnicowaną formę (m.in. pytania otwarte, test wyboru – jednokrotnego i wielokrotnego, pytania typu prawda–fałsz). Żeby przystąpić do egzaminu, trzeba uzyskać zaliczenie z ćwiczeń.

Jeśli ze względu na warunki sesja egzaminacyjna będzie musiała odbyć się w formule zdalnej, egzamin zostanie przeprowadzony zdalnie za pomocą narzędzi dostępnych na platformie Moodle.

KOŃCOWA OCENA MODUŁU – średnia: ocena z wykładów (50%) i ocena z ćwiczeń (50%)

Skala ocen:

od 60% – ocena dst

od 68% – ocena dst+

od 76% – ocena db

od 84% – ocena db+

od 92% – ocena bdb

Uwagi:

3 semestr sztuki pisania lic

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Ślaski w Katowicach.
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0-1 (2024-04-02)