Uniwersytet Ślaski w Katowicach - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Poetyka stosowana [W1-PI-S1-PS] semestr letni 2020/2021
Ćwiczenia, grupa nr 2

Przejdź do planu zaznaczono terminy wyświetlanej grupy
To jest strona grupy zajęciowej. Jeśli szukasz opisu przedmiotu, zobacz stronę przedmiotu
Przedmiot: Poetyka stosowana [W1-PI-S1-PS]
Zajęcia: semestr letni 2020/2021 [2020/2021L] (zakończony)
Ćwiczenia [C], grupa nr 2 [pozostałe grupy]
Termin i miejsce: Podana informacja o terminie jest orientacyjna. W celu uzyskania pewnej informacji obejrzyj kalendarz roku akademickiego lub skontaktuj się z wykładowcą (nieregularności zdarzają się przede wszystkim w przypadku zajęć odbywających się rzadziej niż co tydzień).
każda środa, 11:30 - 13:00
sala Zajęcia zdalne
Zdalny jaki jest adres?
Terminy najbliższych spotkań: Daty odbywania się zajęć grupy. Prezentują informacje na podstawie zdefiniowanych w USOS terminów oraz spotkań.
Kliknij w datę by zobaczyć tygodniowy plan z zaznaczonym spotkaniem.
Wszystkie zajęcia tej grupy już się odbyły - pokaż terminy wszystkich spotkań.
Data i miejsceProwadzący
Liczba osób w grupie: 21
Limit miejsc: 25
Prowadzący: Magdalena Kokoszka
Literatura:

LEKTURA PODSTAWOWA:

Publikacje omawiane na zajęciach:

− Barthes Roland: Śmierć autora. Przeł. Michał Paweł Markowski. „Teksty Drugie” 1999, nr 1–2;

− Bergson Henri: O komizmie w ogólności. W: Idem: Śmiech. Przeł. Stanisław Cichowicz. Warszawa 1995;

− Ingarden Roman: Z teorii dzieła literackiego. W: Teorie literatury XX wieku. Antologia. Red. Anna Burzyńska, Michał Paweł Markowski. Kraków 2006 (fragmenty);

− Jakobson Roman: Poetyka w świetle językoznawstwa. Przeł. Krystyna Pomorska. W: Teorie literatury XX wieku. Antologia. Red. Anna Burzyńska, Michał Paweł Markowski. Kraków 2006 (fragmenty);

− Kayser Wolfgang: Próba określenia istoty groteskowości. Przeł. Ryszard Handke. W: Groteska. Red. Michał Głowiński. Gdańsk 2003;

− Scheler Max: O zjawisku tragiczności. Przeł. Roman Ingarden. W: O tragedii i tragiczności. Oprac. Władysław Tatarkiewicz. Kraków 1976.

Lektury, z którymi studenci zapoznają się (poza wybranymi fragmentami) samodzielnie, przygotowując się do testu:

– Głowiński Michał, Okopień-Sławińska Aleksandra, Sławiński Janusz: Zarys teorii literatury. Warszawa 1972 (i wyd. nast.) lub Miodońska-Brookes Ewa, Kulawik Adam, Tatara Marian: Zarys poetyki. Warszawa 1978 (i wyd. nast.);

– Kulawik Adam: Poetyka. Wstęp do teorii dzieła literackiego. Kraków 1990 (i wyd. nast.).

LITERATURA UZUPEŁNIAJĄCA:

− „Forum Poetyki” (wybór); dostępne w Internecie: fp.amu.edu.pl;

− Abramowska Janina: Podmiot ¬– osoba – autor. W: Sporne i bezsporne problemy współczesnej wiedzy o literaturze. Red. Włodzimierz Bolecki, Ryszard Nycz. Warszawa 2002;

− Bachtin Michaił: Twórczość Franciszka Rabelais’go a kultura ludowa średniowiecza i renesansu. Przeł. Anna i Andrzej Goreniowie. Oprac. Stanisław Balbus. Kraków 1975 (wybór);

− Boy-Żeleński Tadeusz: Śmiech. W: Idem: Pisma. T. 18: Felietony. T. 3. Warszawa 1959;

− Ilustrowany słownik terminów literackich: historia, anegdota, etymologia. Red. Zbigniew Kadłubek, Beata Mytych-Forajter, Aleksander Nawarecki. Gdańsk 2018;

− Słownik terminów literackich. Red. Janusz Sławiński. Warszawa 2000 (i wyd. nast.).

Zakres tematów:

1. Miejsce poetyki wśród innych nauk literaturoznawczych; podział poetyki ze względu na przedmiot i sposób ujęcia.

2. Sposób istnienia dzieła literackiego i jego specyfika.

3. Stylistyka: styl, stylizacja, typowe środki stylistyczne i ich rola w utworze literackim.

4. Wersologia: organizacja brzmieniowa tekstu; wers, system wersyfikacyjny, systemy numeryczne i nienumeryczne, rymy, strofy.

5. Kompozycja dzieła literackiego: norma kompozycyjna, dominanta, układ kompozycyjny a temat dzieła, typy kompozycji.

6. Instancje nadawcze: autor, podmiot czynności twórczych, podmiot mówiący. Instancje odbiorcze: czytelnik, odbiorca wirtualny, adresat. Formy podawcze – monolog i dialog, mowa niezależna, mowa zależna i pozornie zależna. Relacje osobowe w komunikacji literackiej.

7. Rodzaje i gatunki literackie. Rodzaj, gatunek, odmiana gatunkowa. Liryka: podmiot i adresat w liryce, monolog liryczny, świat przedstawiony, typy liryki, gatunki liryczne. Epika: narrator i adresat w epice, typy narracji, postać literacka, czas i przestrzeń, zdarzenie, wątek główny, wątek poboczny, akcja, fabuła, gatunki epickie. Dramat – budowa świata przedstawionego, dialog w dramacie, monolog sceniczny, tekst główny i tekst poboczny, gatunki i formy dramatyczne, dramat a teatr. Gatunki synkretyczne i gatunki pograniczne.

8. Podstawowe kategorie estetyczne: komizm, groteska, tragizm.

9. Analiza i interpretacja dzieła literackiego.

Metody dydaktyczne:

Heureza z elementami wykładu, praca indywidualna. Wiedza wyniesiona z lektury artykułów teoretycznych będzie weryfikowana na zajęciach podczas ćwiczeń praktycznych, uwzględniających analizę i interpretację dzieła literackiego, a także tworzenie własnych tekstów.

Metody i kryteria oceniania:

Ocenę końcową ustala się, uwzględniając aktywny udział w zajęciach, prace pisemne i pozytywną ocenę z testu końcowego. Test, przeprowadzony na przedostatnich ćwiczeniach w semestrze, uwzględniać będzie zadania teoretyczne (sprawdzenie znajomości podstawowych pojęć teoretycznoliterackich) i zadania praktyczne (zweryfikowanie umiejętności posługiwania się zdobytą wiedzą).

Uwagi:

2 sem. sztuki pisania lic.

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Ślaski w Katowicach.
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0 (2024-03-22)