Poetyka stosowana [W1-PI-S1-PS]
semestr letni 2020/2021
Ćwiczenia,
grupa nr 2
Przedmiot: | Poetyka stosowana [W1-PI-S1-PS] | ||||||||||||||||||||||||||||||||||
Zajęcia: |
semestr letni 2020/2021 [2020/2021L]
(zakończony)
Ćwiczenia [C], grupa nr 2 [pozostałe grupy] |
||||||||||||||||||||||||||||||||||
Termin i miejsce:
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||
Terminy najbliższych spotkań:
Kliknij w datę by zobaczyć tygodniowy plan z zaznaczonym spotkaniem. |
Wszystkie zajęcia tej grupy już się odbyły - pokaż terminy wszystkich spotkań.
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||
Liczba osób w grupie: | 21 | ||||||||||||||||||||||||||||||||||
Limit miejsc: | 25 | ||||||||||||||||||||||||||||||||||
Prowadzący: | Magdalena Kokoszka | ||||||||||||||||||||||||||||||||||
Literatura: |
LEKTURA PODSTAWOWA: Publikacje omawiane na zajęciach: − Barthes Roland: Śmierć autora. Przeł. Michał Paweł Markowski. „Teksty Drugie” 1999, nr 1–2; − Bergson Henri: O komizmie w ogólności. W: Idem: Śmiech. Przeł. Stanisław Cichowicz. Warszawa 1995; − Ingarden Roman: Z teorii dzieła literackiego. W: Teorie literatury XX wieku. Antologia. Red. Anna Burzyńska, Michał Paweł Markowski. Kraków 2006 (fragmenty); − Jakobson Roman: Poetyka w świetle językoznawstwa. Przeł. Krystyna Pomorska. W: Teorie literatury XX wieku. Antologia. Red. Anna Burzyńska, Michał Paweł Markowski. Kraków 2006 (fragmenty); − Kayser Wolfgang: Próba określenia istoty groteskowości. Przeł. Ryszard Handke. W: Groteska. Red. Michał Głowiński. Gdańsk 2003; − Scheler Max: O zjawisku tragiczności. Przeł. Roman Ingarden. W: O tragedii i tragiczności. Oprac. Władysław Tatarkiewicz. Kraków 1976. Lektury, z którymi studenci zapoznają się (poza wybranymi fragmentami) samodzielnie, przygotowując się do testu: – Głowiński Michał, Okopień-Sławińska Aleksandra, Sławiński Janusz: Zarys teorii literatury. Warszawa 1972 (i wyd. nast.) lub Miodońska-Brookes Ewa, Kulawik Adam, Tatara Marian: Zarys poetyki. Warszawa 1978 (i wyd. nast.); – Kulawik Adam: Poetyka. Wstęp do teorii dzieła literackiego. Kraków 1990 (i wyd. nast.). LITERATURA UZUPEŁNIAJĄCA: − „Forum Poetyki” (wybór); dostępne w Internecie: fp.amu.edu.pl; − Abramowska Janina: Podmiot ¬– osoba – autor. W: Sporne i bezsporne problemy współczesnej wiedzy o literaturze. Red. Włodzimierz Bolecki, Ryszard Nycz. Warszawa 2002; − Bachtin Michaił: Twórczość Franciszka Rabelais’go a kultura ludowa średniowiecza i renesansu. Przeł. Anna i Andrzej Goreniowie. Oprac. Stanisław Balbus. Kraków 1975 (wybór); − Boy-Żeleński Tadeusz: Śmiech. W: Idem: Pisma. T. 18: Felietony. T. 3. Warszawa 1959; − Ilustrowany słownik terminów literackich: historia, anegdota, etymologia. Red. Zbigniew Kadłubek, Beata Mytych-Forajter, Aleksander Nawarecki. Gdańsk 2018; − Słownik terminów literackich. Red. Janusz Sławiński. Warszawa 2000 (i wyd. nast.). |
||||||||||||||||||||||||||||||||||
Zakres tematów: |
1. Miejsce poetyki wśród innych nauk literaturoznawczych; podział poetyki ze względu na przedmiot i sposób ujęcia. 2. Sposób istnienia dzieła literackiego i jego specyfika. 3. Stylistyka: styl, stylizacja, typowe środki stylistyczne i ich rola w utworze literackim. 4. Wersologia: organizacja brzmieniowa tekstu; wers, system wersyfikacyjny, systemy numeryczne i nienumeryczne, rymy, strofy. 5. Kompozycja dzieła literackiego: norma kompozycyjna, dominanta, układ kompozycyjny a temat dzieła, typy kompozycji. 6. Instancje nadawcze: autor, podmiot czynności twórczych, podmiot mówiący. Instancje odbiorcze: czytelnik, odbiorca wirtualny, adresat. Formy podawcze – monolog i dialog, mowa niezależna, mowa zależna i pozornie zależna. Relacje osobowe w komunikacji literackiej. 7. Rodzaje i gatunki literackie. Rodzaj, gatunek, odmiana gatunkowa. Liryka: podmiot i adresat w liryce, monolog liryczny, świat przedstawiony, typy liryki, gatunki liryczne. Epika: narrator i adresat w epice, typy narracji, postać literacka, czas i przestrzeń, zdarzenie, wątek główny, wątek poboczny, akcja, fabuła, gatunki epickie. Dramat – budowa świata przedstawionego, dialog w dramacie, monolog sceniczny, tekst główny i tekst poboczny, gatunki i formy dramatyczne, dramat a teatr. Gatunki synkretyczne i gatunki pograniczne. 8. Podstawowe kategorie estetyczne: komizm, groteska, tragizm. 9. Analiza i interpretacja dzieła literackiego. |
||||||||||||||||||||||||||||||||||
Metody dydaktyczne: |
Heureza z elementami wykładu, praca indywidualna. Wiedza wyniesiona z lektury artykułów teoretycznych będzie weryfikowana na zajęciach podczas ćwiczeń praktycznych, uwzględniających analizę i interpretację dzieła literackiego, a także tworzenie własnych tekstów. |
||||||||||||||||||||||||||||||||||
Metody i kryteria oceniania: |
Ocenę końcową ustala się, uwzględniając aktywny udział w zajęciach, prace pisemne i pozytywną ocenę z testu końcowego. Test, przeprowadzony na przedostatnich ćwiczeniach w semestrze, uwzględniać będzie zadania teoretyczne (sprawdzenie znajomości podstawowych pojęć teoretycznoliterackich) i zadania praktyczne (zweryfikowanie umiejętności posługiwania się zdobytą wiedzą). |
||||||||||||||||||||||||||||||||||
Uwagi: |
2 sem. sztuki pisania lic. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Ślaski w Katowicach.