Kultura i literatura 1 - moduły tematyczne (wybór) - Moduł tematyczny 1 [W1-FA-KX-S1-KL1-M1-3]
semestr zimowy 2020/2021
Wykład,
grupa nr 3
Przedmiot: | Kultura i literatura 1 - moduły tematyczne (wybór) - Moduł tematyczny 1 [W1-FA-KX-S1-KL1-M1-3] | ||||||||||||||||||||||||||||||||
Zajęcia: |
semestr zimowy 2020/2021 [2020/2021Z]
(zakończony)
Wykład [W], grupa nr 3 [pozostałe grupy] |
||||||||||||||||||||||||||||||||
Termin i miejsce:
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||
Terminy najbliższych spotkań:
Kliknij w datę by zobaczyć tygodniowy plan z zaznaczonym spotkaniem. |
Wszystkie zajęcia tej grupy już się odbyły - pokaż terminy wszystkich spotkań.
|
||||||||||||||||||||||||||||||||
Liczba osób w grupie: | 11 | ||||||||||||||||||||||||||||||||
Limit miejsc: | 30 | ||||||||||||||||||||||||||||||||
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | ||||||||||||||||||||||||||||||||
Prowadzący: | Jacek Mydla | ||||||||||||||||||||||||||||||||
Literatura: |
The Cambridge Companion to Crime Fiction, red. Martin Priestman. CUP 2003. A Companion to Crime Fiction, red. Charles J. Rzepka, Lee Horsley. Blackwell 2010. The Art of the Mystery Story. A Collection of Critical Essays. Ed. Howard Haycraft. New York, 1992. Val McDermid. Forensics: The Anatomy of Crime. 2015. Haycraft Howard, Murder for Pleasure. The Life and Times of the Detective Story. 1941. Malmgren, Carl D. “Anatomy of Murder: Mystery, Detective, and Crime Fiction.” Journal of Popular Culture. Mydla, Jacek. “Narrative progression and Gothic suspense in Wilkie Collins’s The Dead Secret.” In: Grażyna Bystydzieńska, ed., Gothic, Sensation, Detection. Seria: Texts and Contexts. Studies in 18th and 19th century British Literature and Culture. Warszawa: Pracownia “Ośrodek Studiów Brytyjskich”, Instytut Anglistyki UW, 2017: 39-62. Mydla, Jacek. “‘Death is everywhere’: Dennis Lehane’s Shutter Island as an ‘Oedipal’ narrative.” In: Ryszard W. Wolny i Katarzyna Molek-Kozakowska, ed., Disease, Death, Decay in Literatures and Cultures. Opole: Uniwersytet Opolski, 2018: 109-121. Mydla, Jacek. “It’s All About the Weans: A Survey of Troubled Procreation and Hope in the Contemporary Northern Irish Mystery Thriller.” Ethos 32, no. 4/128 (2019): 202–217. Odell, Ruth. “Mystery Fiction.” American Speech, Vol. 25, No. 4 (1950). Schmid, David. The Secrets of Great Mystery and Suspense Fiction. Series: Great Courses. Audiobook with booklet. Lecture 2: “The Detective Is Born” on YouTube at https://www.youtube.com/watch?v=l8Z9Ig9u9_I |
||||||||||||||||||||||||||||||||
Zakres tematów: |
Zakres tematów Na wykładach omawiane są zagadnienia ułatwiające orientację we współczesnym kryminale: 1. historia gatunku i jego odmiany; 2. wybrane elementy teorii narracji (tajemnica, suspens); 3. elementy kryminalistyki w zakresie w jakim są istotne w lekturze współczesnych powieści; 4. 6-częściowy schemat powieści kryminalnej: zbrodnia i sprawca; dochodzenie i postać głównego detektywa; ofiara i schematy wiktymizacji; szerszy kontekst społeczny (polityczny) i kulturowy. |
||||||||||||||||||||||||||||||||
Metody dydaktyczne: |
Wykład |
||||||||||||||||||||||||||||||||
Metody i kryteria oceniania: |
Test koońcowy pisemny |
||||||||||||||||||||||||||||||||
Uwagi: |
II rok filologii angielskiej, specjalność: 2KMT2, studia stacjonarne I stopnia |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Ślaski w Katowicach.