Seminarium magisterskie z historii wybranej epoki 2 [W1-HI-S2-SM2]
semestr letni 2020/2021
seminarium,
grupa nr 1
Przedmiot: | Seminarium magisterskie z historii wybranej epoki 2 [W1-HI-S2-SM2] | ||||||||||||||||||||||||||||||||
Zajęcia: |
semestr letni 2020/2021 [2020/2021L]
(zakończony)
seminarium [S], grupa nr 1 [pozostałe grupy] |
||||||||||||||||||||||||||||||||
Termin i miejsce:
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||
Terminy najbliższych spotkań:
Kliknij w datę by zobaczyć tygodniowy plan z zaznaczonym spotkaniem. |
Wszystkie zajęcia tej grupy już się odbyły - pokaż terminy wszystkich spotkań.
|
||||||||||||||||||||||||||||||||
Liczba osób w grupie: | 4 | ||||||||||||||||||||||||||||||||
Limit miejsc: | 6 | ||||||||||||||||||||||||||||||||
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | ||||||||||||||||||||||||||||||||
Prowadzący: | Agata Kluczek | ||||||||||||||||||||||||||||||||
Literatura: |
Becker H.S., Warsztat pisarski badacza, tłum. P. Tomanek. Warszawa 2013 Giedymin J., Semantyczne problemy klasyfikacji źródeł historycznych. W związku z artykułem Gerarda Labudy... „Studia Źródłoznawcze” t.3, 1958 Giedymin J., Z problemów logicznych analizy historycznej, Poznań 1961 Kersten K., Historyk twórcą źródeł, „Kwartalnik Historyczny” nr 2, 1971 Kościałkowski S., Historyka. Wstęp do studiów historycznych, Londyn 1951 Langlois Ch., Seignonos Ch., Wstęp do badań historycznych, Lwów 1912 Matuszewski J., O próbie nowej systematyki źródeł historycznych, „Studia Metodologiczne” nr 4, 1968 Miśkiewicz B., Wstęp do badań historycznych, Warszawa 1978 Szymański J., Nauki pomocnicze historii, Warszawa 2004 Topolski J., Jak się pisze i rozumie historię. Tajemnice narracji historycznej, Warszawa 1996 Topolski J., Metodologia historii, Warszawa 1984 Topolski J., Wprowadzenie do historii, Poznań 1998, 2001 Vademecum historyka starożytnej Grecji i Rzymu, t.1-2, red. E. Wipszycka, Warszawa 1985, 1986 Vademecum historyka starożytnej Grecji i Rzymu, t. I/II, Źródłoznawstwo starożytności klasycznej, red. E. Wipszycka, Warszawa 2001 Vademecum historyka starożytnej Grecji i Rzymu, t. III: Źródłoznawstwo czasów późnego antyku, red. E. Wipszycka, Warszawa 1999 Brożek M., Historia literatury łacińskiej, Warszawa 1969 Cytowska M., Szelest H., Literatura grecka i rzymska w zarysie, Warszawa 1981 Cytowska M., Szelest H., Literatura rzymska. Okres augustiański, Warszawa 1990 Cytowska M., Szelest H., Literatura rzymska. Okres cesarstwa, autorzy chrześcijańscy, Warszawa 1994 Cytowska M., Szelest H., Literatura rzymska. Okres cesarstwa, Warszawa 1992 Cytowska M., Szelest H., Rychlewska L., Literatura rzymska. Okres archaiczny, Warszawa 1996 Kaczanowicz W., Aspekty ideologiczne w rzymskim mennictwie lat 235-284 n.e., Katowice 1990 Kolendo J., Żelazowski J., Tekst i pomnik. Zarys epigrafiki łacińskiej okresu Cesarstwa Rzymskiego, Warszawa 2003 Kumaniecki K., Historia kultury starożytnej Grecji i Rzymu, /kilka wydań/ Kumaniecki K., Literatura rzymska, Okres cyceroński, Warszawa 1977 Lewandowski I., Historiografia rzymska, Poznań 2007 Morawski K., Schyłek literatury rzymskiej w drugim i trzecim wieku po Chr., Kraków 1921 Reynolds L., Wilson N., Skrybowie i uczeni. O tym, w jaki sposób antyczne teksty literackie przetrwały do naszych czasów, przekł. P. Majewski, wstęp N.G. Wilson, Warszawa 2008 Sinko T., Literatura grecka, t. 1–2, Wrocław 1931–1954 Sinko T., Zarys literatury greckiej, t. 1–2, Warszawa 1959 Słownik pisarzy antycznych, red. A. Świderkówna, Warszawa 2001 Słownik wczesnochrześcijańskiego piśmiennictwa, red. J. M. Szymusiak, M. Starowieyski, Poznań 1971 Stabryła S., Historia literatury starożytnej Grecji i Rzymu, Wrocław 2002 Świadectwa epigraficzne. Historia starożytna w świetle inskrypcji, red. J. Bodel, tłum. A. Baziór, Do druku podał L. Mrozewicz, Poznań 2008 Witkowski St., Historiografia grecka i nauki pokrewne, t.I–III, Kraków 1925–1927 |
||||||||||||||||||||||||||||||||
Zakres tematów: |
Specyfika badań nad historią starożytną (ze szczególnym uwzględnieniem antyku) Kwerendy biblioteczne Ustalanie tematu pracy i jej zakresu rzeczowego Tworzenie spisów bibliograficznych, ze szczególnym uwzględnieniem wydawnictw źródłowych Analiza materiałów źródłowych Wstępny konspekt pracy magisterskiej |
||||||||||||||||||||||||||||||||
Metody dydaktyczne: |
dyskusja; analiza i interpretacja materiałów źródłowych, ewentualne tłumaczenia; analiza tematów badawczych pod kątem właściwego ujęcia poruszanej w nich problematyki; ewentualnie minireferaty dotyczące charakterystyki konkretnych materiałów źródłowych zajęcia prowadzone online na platformie MS Teams |
||||||||||||||||||||||||||||||||
Metody i kryteria oceniania: |
Na ocenę końcową (semestralną) składa się: – ocena ciągła: frekwencja, bieżące przygotowanie do zajęć i aktywne uczestnictwo w zajęciach, dyskusja nad własną pracą i pracami innych uczestników seminarium; poziom merytoryczny dyskusji – postęp w tworzeniu pracy magisterskiej: wstępny konspekt, bibliografia złożona ze źródeł i opracowań – zgromadzenie podstawowego korpusu źródeł do wybranego tematu pracy magisterskiej i ich wstępne opracowanie Ocena końcowa nie jest średnią tych składowych; akcent kładziony jest na umiejętności warsztatowe, pracę nad źródłami, ich analizę i interpretację, czyli merytoryczne przygotowanie studenta do pisania pracy dyplomowej i jego wiedzę historyczną związaną z badanym tematem, oraz na systematyczne gromadzenie i opracowywanie materiałów (zwłaszcza źródeł) niezbędnych do napisania własnej pracy magisterskiej. |
||||||||||||||||||||||||||||||||
Uwagi: |
2 semestr Seminarium z Historii starożytnej |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Ślaski w Katowicach.