Uniwersytet Ślaski w Katowicach - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Podstawy estetyki [W1-FI-S1-11] semestr zimowy 2020/2021
Ćwiczenia, grupa nr 1

Przejdź do planu zaznaczono terminy wyświetlanej grupy
To jest strona grupy zajęciowej. Jeśli szukasz opisu przedmiotu, zobacz stronę przedmiotu
Przedmiot: Podstawy estetyki [W1-FI-S1-11]
Zajęcia: semestr zimowy 2020/2021 [2020/2021Z] (zakończony)
Ćwiczenia [C], grupa nr 1 [pozostałe grupy]
Termin i miejsce: Podana informacja o terminie jest orientacyjna. W celu uzyskania pewnej informacji obejrzyj kalendarz roku akademickiego lub skontaktuj się z wykładowcą (nieregularności zdarzają się przede wszystkim w przypadku zajęć odbywających się rzadziej niż co tydzień).
każdy wtorek, 13:45 - 15:15
sala 332
Wydział Nauk Społecznych oraz Wydział Humanistyczny (Katowice, ul. Bankowa 11) jaki jest adres?
Terminy najbliższych spotkań: Daty odbywania się zajęć grupy. Prezentują informacje na podstawie zdefiniowanych w USOS terminów oraz spotkań.
Kliknij w datę by zobaczyć tygodniowy plan z zaznaczonym spotkaniem.
Wszystkie zajęcia tej grupy już się odbyły - pokaż terminy wszystkich spotkań.
Data i miejsceProwadzący
Liczba osób w grupie: 25
Limit miejsc: 23
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Prowadzący: Magdalena Wołek
Literatura:

1. MIMESIS

• Platon, Państwo, ks. X, 595-610.

+

• A. Melberg, Teorie mimesis, Kraków 2002, s. 7-51 („Mimesis” Platona).

• J. Gajda-Krynicka: Czy można mówić o estetyce starożytnej? Noesis i aisthesis, [w:] J. Lipiec (red.), Wielkość i piękno w filozofii, Kraków 2003, s. 377-390.

2. KATHARSIS

• Arystoteles, Poetyka. 1447a-1456a30, 1461b25-1462b15.

3. PIĘKNO

• Teksty pitagorejczyków i Heraklita, [w:] W. Tatarkiewicz, Historia estetyki. T. I. Estetyka starożytna, Warszawa 1985, s. 93-95.

• Plotyn, O pięknie, [w:] Tegoż, Enneady, t. I 6, Warszawa1959.

4. PIĘKNO I SMAK

• I. Kant, Analityka piękna, [w:] Tegoż, Krytyka władzy sądzenia. Warszawa 1964, s. 3-129.

+

• D. Hume: Sprawdzian smaku, [w:] Tegoż, Eseje z dziedziny moralności i literatury, Warszawa 1955, s. 190-21 5.

• E. Burke: Dociekania o pochodzeniu naszych idei wzniosłości i piękna. Warszawa 1968 (wybrane fragmenty).

• J. Stolnitz, Bezinteresowność estetyczna a kryzys estetyki, [w:] S. Morawski (red.), Zmierzch estetyki – rzekomy czy autentyczny?, t. I, Warszawa 1987, s. 290-297.

• Grzeliński, Angielski spór o istotę̨ piękna, Zestawienie koncepcji Shaftesbury’ego Burke’a. Toruń 2001(Smak estetyczny).

5. TRAGICZNOŚĆ

• F. Nietzsche, Narodziny tragedii czyli Hellenism i pesymizm. Warszawa 1990, s. 1-15; 21-77 (Próba samokrytyki; §1-§10). http://nietzsche.ph-f.org/dziela/fn_nt.pdf

• M. Scheler, O tragedii i tragiczności, [w:] Red. W. Tatarkiewicz, Arystoteles, David Hume, Max Scheler. O tragedii i tragiczności, Kraków 1976, s. 51-102.

6. WZNIOSŁOŚĆ

• I. Kant, Analityka wzniosłości, [w:] Tegoż, Krytyka władzy sądzenia. Warszawa 1964, s. 130-189.

• J.-F. Lyotard, Wzniosłość i awangarda, [w:] „Teksty drugie” 2-3 (1996), s. 173-189.

7. FORMA

• H. Read, O pochodzeniu formy w sztuce. Warszawa 1973, s. 66-87; 167-179 (Początki formy w sztukach plastycznych; Dezintegracja formy w sztuce współczesnej).

• S. I. Witkiewicz, Nowe formy w malarstwie, Warszawa 1974, s. 3-31.

+

• U. Eco, Dzieło otwarte. Forma i nieokreśloność w poetykach współczesnych. Warszawa 1994.

8. WARTOŚCI ESTETYCZNE

• R. Ingarden, Przeżycie, dzieło, wartość, Kraków 1966, s. 11-17,67-94, 115-160/

• W. Tatarkiewicz, Pojęcie wartości, czyli co historyk filozofii ma do zakomunikowania historykowi sztuki [w:] Tegoż, O filozofii i sztuce, PWN, Warszawa 1986 (lub inne wydanie).

9. HERMENEUTYKA A ESTETYKA

• H. G. Gadamer, Rozum, słowo, dzieje. Szkice wybrane. Warszawa 1986, 119-127 (Estetyka i hermeneutyka).

+

• P. Ricoeur, Język, tekst, interpretacja, [w:] Tegoż. Wyjaśnienie i rozumienie. Warszawa 1989; lub [w:] Red. M. Gołaszewska, Estetyka w świecie. T. 2. Warszawa 1986, s. 65-81.

• J. C. Piguet, Hermeneutyka a estetyka, [w:] Red. M. Gołaszewka, Estetyka w świecie. T. 4. Kraków 1994, s. 39-47.

10. DOŚWIADCZENIE ESTETYCZNE

• N. Goodman, Sztuka i poznanie. W: M. Gołaszewska (red.), Estetyka w świecie. T. 2. Warszawa 1986, s. 135-152.

+

• J. Dewey, Sztuka jako doświadczenie. Wrocław-Warszawa-Kraków-Gdańsk 1975, (pw. s. 45-100).

• V. Ramachandran, W. Hirstein, Nauka wobec zagadnienia sztuki. Neurologiczna teoria doświadczenia estetycznego, [w:] W. Dziarnowska, A. Klawiter. Mózg i jego umysły. Poznań́ 2006, s. 327-364.

11. SZTUKA POPULARNA – SZTUKA ELITARNA

• S. Sontag, Notatki o kampie, „Literatura na świecie” 79/9, s. 307-323 (lub Zapiski o kampie, [w:] S. Sontag, Przeciw interpretacji i inne eseje. Kraków 2018).

• F. Knoth, G. Reznicek, Plagiatorzy i plunderfonicy W. „Magazyn Sztuki” nr 17 (1/98), s. 395-398.

+

• R. Shusterman, Estetyka pragmatyczna. Żywe piękno i refleksja nad sztuką. Wrocław1998, s. 213-258 (Forma i funk; sztuka popularna jako wyzwanie estetyczne).

• N. Carroll, Filozofia sztuki masowej. Gdańsk 2011 (wybrane fragmenty).

12. POSTMODERNIZM

• Ch. Jencks, Wstęp do architektury postmodernistycznej, [w:] Red. M. Giżycki, Postmodernizm – kultura wyczerpania? Warszawa 1988, s. 48-54.

• S. Sontag, Przeciw interpretacji, „Literatura na świecie” 79/9, s. 293-305 (lub [w:] S. Sontag, Przeciw interpretacji i inne eseje. Kraków 2018).

• J.-F. Lyotard, Odpowiedź na pytanie: Co to jest ponowoczesność? [w:] Tegoż, Postmodernizm dla dzieci. Korespondencja 1982-1985. Warszawa 1998, s. 7-28.

VARIA

średniowiecze

Eco U., Sztuka i piękno w Średniowieczu. Kraków 2006.

Huizinga J., Jesień średniowiecza. Warszawa 1992. (pw. r. XV-XVII).

Pastoreau M., Kolor W. Tegoż, Średniowieczna gra symboli. Warszawa 2006, s. 127-234.

ikona

Evdokimov P., Sztuka ikony. Teologia piękna, Warszawa 1999.

Florencki P., Ikonostas i inne szkice. Białystok 1997.

Uspienski L., Teologia ikony. Poznań 1993.

teorie estetyczne

Adorno T.W., Teoria estetyczna. Warszawa 1994 (wybrany fragment).

Binkley T., Przeciw estetyce, [w:] Red. S. Morawski, Zmierzch estetyki rzekomy czy autentyczny?, t. 1, Warszawa 1987.

Bourriaud N., Estetyka relacyjna. Kraków 2012

Danto A., Świat sztuki: pisma z filozofii sztuki. Kraków 2006.

Dilthey W., Pisma estetyczne. Warszawa 1982. (Trzy epoki nowoczesnej estetyki i jej dzisiejsze zadania).

Gadamer H.-G., Aktualność piękna. Sztuka jako gra, symbol i święto. Warszawa 1993.

Hegel G. W. F., Wykłady o estetyce. T. I. Warszawa 1964 (Wstęp do estetyki).

Heidegger M., Cóż po poecie w czas marny? W. Tegoż, Budować, mieszkać, myśleć. Warszawa 1977.

Heidegger M., Źródło dzieła sztuki. W. Tegoż, Drogi lasu. Warszawa 1997.

Kakuzo O., Księga herbaty, Kraków 2004.

Scheler M., Metafizyka i sztuka, [w:] Tegoż. Pisma z antropologii filozoficznej i teorii wiedzy, Warszawa 1987.

Welsch W., Estetyka poza estetyką: o nową postać estetyki. Kraków 2005.

sztuka i psychologia

Freud S., Sztuki plastyczne i literatura. Warszawa 2009

Jung C. G., Problem typowych postaw w estetyce, [w:] Tegoż, Archetypy i symbole. Pisma wybrane. Warszawa 1993.

Segal H., Marzenie senne, wyobraźnia i sztuka, Kraków 2003 (Freud i sztuka, s.107-120; Sztuka i pozycja depresyjna; s. 121-142; Wyobraźnia, zabawa i sztuka, s. 143-156).

sztuka i społeczeństwo

Bourdieu P., Dystynkcja. Społeczna krytyka władzy sądzenia. Warszawa 2005.

Moles A., Kicz, czyli sztuka szczęścia. Warszawa 1978.

Ortega y Gasset J., Dehumanizacja sztuki i inne eseje, Warszawa 1980.

sztuka i technika/technologia

Barthes R., Światło obrazu. Uwagi o fotografii, Warszawa 1996, s. 7-105.

Benjamin W., Mała historia fotografii, [w:] Tegoż, Anioł historii, Poznań 1996.

Ong W. J., Oralność i piśmienność. Słowo poddane technologii. Lublin 1992.

Sontag S., O fotografii, Warszawa 1986.

cielesność

Merleau-Ponty M., Oko i umysł. Szkice o malarstwie. Gdańsk 1996.

Merleau-Ponty M., Postrzeganie, ekspresja, sztuka, [w:] Tegoż, Proza świata: eseje o mowie. Warszawa 1976.

Shusterman, Somaestetyka i gastronomia. Kilka myśli o sztuce jedzenia. „Prace kulturoznawcze” 21 nr 2. Wrocław 2017. https://www.researchgate.net/publication/328031129_Somaestetyka_i_gastronomia_Kilka_mysli_o_sztuce_jedzenia

Wołek M., Cielesna nieużyteczność. Uwagi o pewnym kryterium bycia dziełem sztuki, [w:] E. Struzik (red.), Terytorium i peryferia cielesności: ciało w dyskursie filozoficznym, Katowice 2010, s. 543-552.

neuroestetyka

Ramachandran V.S., Neuronauka o podstawach człowieczeństwa. O czym mówi mózg?, Warszawa 2012 (r. 7 i 8).

Zeki S., Blaski i cienie pracy mózgu: o miłości, sztuce i pogoni za szczęściem. Warszawa 2012.

Hyman J., Art and Neuroscience. In. R. Frigg, M.C.Hunter (ed.), Beyond Mimesis and Convention. Representation in Art and Science, “Boston Studies in the Philosophy of Science” vol. 262, 2010, s. 245-261, https://www.researchgate.net/profile/Manuel_Garcia-Carpintero/publication/226834068_Fictional_Entities_Theoretical_Models_and_Figurative_Truth/links/54b7a82d0cf2e68eb28038da.pdf#page=272

Zakres tematów:

1. MIMESIS

2. KATHARSIS

3. PIĘKNO

4. PIĘKNO I SMAK

5. TRAGICZNOŚĆ

6. WZNIOSŁOŚĆ

7. FORMA

8. WARTOŚCI ESTETYCZNE

9. HERMENEUTYKA A ESTETYKA

10. DOŚWIADCZENIE ESTETYCZNE

11. SZTUKA POPULARNA – SZTUKA ELITARNA

12. POSTMODERNIZM

Metody dydaktyczne:

Analiza tekstów źródłowych z dziedziny estetyki, dyskusja, burza mózgów, prezentacja referatów, wymiana argumentów i komentarzy do prezentowanych prac.

Metody i kryteria oceniania:

Na ocenę w końcową z ćwiczeń składają się oceny z:

1.) aktywności, która jest oceniana pod kątem znajomości i umiejętności interpretacji oraz krytycznej analizy tekstów źródłowych;

2.) referatu przygotowanego w formie multimedialnej prezentacji (wraz z dołączonym tekstem).

Ocena: bardzo dobry (5.0) – pełna znajomość tekstów źródłowych, aktywność na 90% zajęć; referat o charakterze porównawczo-problemowym bez błędów merytorycznych oraz formalnych; umiejętność zaaranżowania i moderowania dyskusji.

Ocena: dobry plus (4.5) – pełna znajomość tekstów źródłowych, aktywność na 80% zajęć; referat o charakterze porównawczo-problemowym z niewielkimi uchybieniami merytorycznymi lub formalnymi.

Ocena: dobry (4.0) – aktywność na 80% zajęć; referat o charakterze opisowym.

Ocena: dostateczny plus (3.5) – aktywność na 80%.

Ocena: dostateczny (3.0) – aktywność na 70% zajęć.

Uwagi:

Dopuszczalne są 2 nieobecności na zajęciach.

Jeśli zajęcia będą odbywały się w formie zdalnej, proszę o używanie kamer.

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Ślaski w Katowicach.
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0 (2024-03-22)