Historia sztuki nowoczesnej polskiej [0530-HS-S1-NOWOCZPOL]
semestr zimowy 2020/2021
Ćwiczenia,
grupa nr 1
Przedmiot: | Historia sztuki nowoczesnej polskiej [0530-HS-S1-NOWOCZPOL] |
Zajęcia: |
semestr zimowy 2020/2021 [2020/2021Z]
(zakończony)
Ćwiczenia [C], grupa nr 1 [pozostałe grupy] |
Termin i miejsce:
|
|
Terminy najbliższych spotkań:
Kliknij w datę by zobaczyć tygodniowy plan z zaznaczonym spotkaniem. |
Wszystkie zajęcia tej grupy już się odbyły - pokaż terminy wszystkich spotkań. |
Liczba osób w grupie: | 20 |
Limit miejsc: | 16 |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę |
Prowadzący: | Aneta Borowik, Marta Ostrowska-Bies |
Literatura: |
Wybór bibliografii [Z POWODU PANDEMII STUDENCI MOGĄ KORZYSTAĆ Z DOWOLNYCH ŹRÓDEŁ NAUKOWYCH] Piotr Michałowski, Warszawa 1959. M. Masłowski, Piotr Michałowski, Warszawa 1974. M. Czapska-Michalik, Piotr Michałowski, Warszawa 2000. W. Juszczak, Artur Grottger, Warszawa 1957. A. Król, Artur Grottger, Szczecin 2001. H. Słoczyński, Matejko, Wrocław 2000. M. Czapska-Michalik, Jan Matejko, Warszawa 2006. J. Krawczyk, Matejko i historia, Warszawa 1990. B. Ciciora-Czwórnóg, Jan Matejko, Warszawa 2014. D. Dzierżanowska, Gierymscy, Warszawa 2006. J. Starzyński, Aleksander Gierymski, Warszawa 1967. M. Haake, Figuralizm Aleksandra Gierymskiego, Poznań 2015. S. Gowin, Józef Chełmoński, Warszawa 2006. T. Matuszczak, Józef Chełmoński, Warszawa 2014. K. Czarnocka, Józef Chełmoński, Warszawa 1957. E. Micke-Broniarek, Józef Chełmoński, Warszawa 1988. Malarze polscy w Bretanii (1890-1939), Warszawa 2005 [dwa pierwsze rozdziały o W. Ślewińskim] B. Kokoska, Impresjonizm polski, Warszawa 2001. E. Bobrowska-Jakubowska, Artyści polscy we Francji w latach 1890-1918, Warszawa 2004. A. Ligocki, Józef Pankiewicz, Warszawa 1973. E. Charazińska, Józef Pankiewicz, kat. wyst., Warszawa 2006. E. Charazińska, Władysław Podkowiński, Warszawa 2002. I. Kossowska, Władysław Podkowiński, Warszawa 2006. S. Krzysztofowicz-Kozakowska, Jan Stanisławski i jego uczniowie, Kraków 2004. U. Kozakowska-Zaucha, Jan Stanisławski, Kraków 2006. P. Krasny, M. Walczak, A. Siedlik, Polska. Pejzaż, sztuka, historia, Kraków 2012 J. Weyssenhoff i Leon Wyczółkowski, red. M. Gabryś, K. Stępniak, Kielce 2015. A. Bernat, Leon Wyczółkowski, Warszawa 2006. J. Malinowski, Leon Wyczółkowski, Warszawa 1987. E. Bobrowska-Jakubowska, Artyści polscy we Francji w latach 1890-1918, Warszawa 2004. Malarze polscy w Bretanii (1890-1939), Warszawa 2005 T. Bednarski, Krakowskim szlakiem Juliana Fałata, Kraków 2005. A. Król, Podróż do Japonii. Inspiracja sztuką Japonii w twórczości Juliana Fałata, Kraków 2009. M. Masłowski, Julian Fałat, Warszawa 1964. D. Dzierżanowska, Julian Fałat, Warszawa 2006. W. Grzegorczyk, Julian Fałat, Warszawa 2013. S. Krzysztofowicz-Kozakowska, Jacek Malczewski. Życie i twórczość, Kraków 2001. Muzyka w obrazach Jacka Malczewskiego, Warszawa 2005 P.Juszkiewicz, Melancholia Jacka Malczewskiego, Poznań 2002 K. Wyka, Thanatos i Polska czyli o Jacku Malczewskim, Warszawa 1971, M. Czapska-Michnik, Wlastimil Hofman, Kraków 2007. W. Okoń, Stanisław Wyspiański, Wrocław 2001. Ł. Gaweł, Stanisław Wyspiański, Kraków 2017. E. Morawiec, Myśli i obrazy. Stanisław Wyspiański, Warszawa 2014. Irena Kossowska, Witold Wojtkiewicz, Warszawa 2006. Teresa Stepnowska, Witold Wojtkiewicz, Warszawa 1976. Jerzy Ficowski, Witold Wojtkiewicz, Łódź 1996. Wiesław Juszczak, Witold Wojtkiewicz i nowa sztuka, Kraków 2000. Witold Wojtkiewicz 1879-1909, Muzeum Narodowe w Krakowie, Kraków 1976. B. Zgodzińska-Wojciechowska, Witkacy. Kolekcja dzieł Stanisława Ignacego Witkiewicza w w Muzeum Pomorza Środkowego w Słupsku, Warszawa 1996. N. Kuszyna, Witkacy i kobiety nienasycenie, Katowice 2015. I. Jakimowicz, Witkacy, Chwistek, Strzemiński. Myśli i obrazy, Warszawa 1978. A. Żakiewicz, Witkacy, Warszawa 2020. J. Degler, Witkacego portret wielokrotny, Warszawa 2009. K. Mikocka-Rachubowa, Rzeźba polska XIX wieku. Od klasycyzmu do symbolizmu, Warszawa 1993. H. Kotkowska-Bareja, Wacław Szymanowski, Warszawa1981. Piotr Szubert, Rzeźba polska przełomu XIX i XX wieku, Warszawa 1995 Malarze polscy w Bretanii (1890-1939), Warszawa 2005 [dwa pierwsze rozdziały o M. Kislingu, s. 11-88]. Kisling i jego przyjaciele, kat. wyst., Warszawa 1996. J. Malinowski, O Mojżeszu Kislingu z polskiego punktu widzenia, „Pamiętnik Sztuk Pięknych” 2003, nr 1, s. 37-62. D. Folga-Januszewska, Rafał Malczewski i mit Zakopanego, Olszanica 2006. A. Ryszkiewicz, Malarstwo polskie. Romantyzm-historyzm-realizm, Warszawa 1989. M. Borucki, W kręgu króla Stanisława, Warszawa 1998. T. Dobrowolski, Sztuka Młodej Polski, Warszawa 1963. T. Dobrowolski, Nowoczesne malarstwo polskie. 1764-1964, t. I-III, Wrocław-Warszawa-Kraków, 1957-1964. Encyklopedia sztuki polskiej, red. J. Ostrowski, Kraków 2002. T. Jaroszewski, Architektura doby Oświecenia w Polsce. Nurty i odmiany, Warszawa 1971. Z. Kępiński Impresjonizm polski, Warszawa 1961. S. Lorentz, A. Rottermund, Klasycyzm w Polsce, Warszawa 1984. J. Malinowski, Malarstwo polskie XIX wieku, Warszawa 2003. A.K. Olszewski, Dzieje sztuki polskiej 1890-1980 w zarysie, Warszawa 1988. A. Miłobędzki, Zarys dziejów architektury w Polsce, Warszawa 1989. Historia sztuki polskiej, red. T. Dobrowolski, t. III, Kraków 1965. Wielka encyklopedia malarstwa polskiego, red. J. K. Ostrowski, Kraków 2011. S. Krzysztofowicz-Kozakowska, F. Stolot, Historia malarstwa polskiego, Kraków 2000. Nauczyciele Matejki, Grottgera, Gierymskich. Monachijskie malarstwo historyczne XIX wieku, Kraków 2007. |
Zakres tematów: |
Romantyzm Piotr Michałowski, Amazonka, 1853-1855 lub Błękitny chłopiec, 1853-1855 Artur Grottger, Portret Rosalii Matyldy Glaser, 1864 Historyzm (akademizm) Jan Matejko, Portret Józefa Ciechońskiego, 1873 Realizm i monachijczycy Aleksander Gierymski, Żydówka z cytrynami, 1881 Józef Chełmoński, Powrót z balu, 1879 Impresjonizm Józef Pankiewicz, Lato, 1890 Leon Wyczółkowski, Siewca, 1896 Postimpresjonizm, pejzażyści Olga Boznańska, Portret dwóch dziewczynek, 1896 Julian Fałat, Krajobraz zimowy [Bystra], 1915 Symbolizm Jacek Malczewski, Tobiasz z aniołami, ok. 1908 Wlastimil Hofman, Na nowy żywot, 1906 Ekspresjonizm; secesja/Młoda Polska Stanisław Wyspiański, Widok na kopiec Kościuszki, 1904 Teodor Axentowicz, Pogrzeb huculski, 1900 Witold Wojtkiewicz, Cyrk I, 1907 Stanisław Ignacy Witkiewicz, Autoportret, 1938 Rzeźba XIX i 1. połowy XX w W. Szymanowski, Kobieta płacząca, 1896-1905 Xawery Dunikowski, Ludwik Solski, 1915 Modernizm Mojżesz Kisling, Kwiaciarka, 1914 Tadeusz Makowski, Dzieci pod drogowskazem, 1930 |
Metody dydaktyczne: |
Pogadanka, rozmowa nauczająca. Ćwiczenia polegają na przygotowaniu i zaprezentowaniu przez studenta referatu lub wypowiedzi ustnej na zadany temat. Na ogół są to analizy formalno-genetyczne zabytków znajdujących się w zbiorach Muzeum Śląskiego w Katowicach . Ocenie poddawana jest jakość merytoryczna referatu oraz umiejętność przeprowadzenia analizy formalno-genetycznej. Prowadzący ćwiczenia wprowadza i podsumowuje dane zagadnienie artystyczne, ewentualnie uzupełnia informacje o kierunkach, artystach i dziełach. |
Metody i kryteria oceniania: |
Ćwiczenia polegają na przygotowaniu i zaprezentowaniu przez studenta referatu lub wypowiedzi ustnej na zadany temat. Na ogół są to analizy formalno-genetyczne zabytków znajdujących się w zbiorach Muzeum Śląskiego w Katowicach lub dzieł architektonicznych na terenie Katowic. Ocenie poddawana jest jakość merytoryczna referatu oraz umiejętność przeprowadzenia analizy formalno-genetycznej. |
Uwagi: |
5 semestr HISTORIA SZTUKI (stacjonarne 1 stopień) |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Ślaski w Katowicach.