Uniwersytet Ślaski w Katowicach - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Historia sztuki nowoczesnej polskiej [0530-HS-S1-NOWOCZPOL] semestr zimowy 2020/2021
Ćwiczenia, grupa nr 1

Przejdź do planu zaznaczono terminy wyświetlanej grupy
To jest strona grupy zajęciowej. Jeśli szukasz opisu przedmiotu, zobacz stronę przedmiotu
Przedmiot: Historia sztuki nowoczesnej polskiej [0530-HS-S1-NOWOCZPOL]
Zajęcia: semestr zimowy 2020/2021 [2020/2021Z] (zakończony)
Ćwiczenia [C], grupa nr 1 [pozostałe grupy]
Termin i miejsce: Podana informacja o terminie jest orientacyjna. W celu uzyskania pewnej informacji obejrzyj kalendarz roku akademickiego lub skontaktuj się z wykładowcą (nieregularności zdarzają się przede wszystkim w przypadku zajęć odbywających się rzadziej niż co tydzień).
każdy wtorek, 13:45 - 15:15
sala Muzeum Śląskie
Budynek Instytucji Zewnętrznej jaki jest adres?
Terminy najbliższych spotkań: Daty odbywania się zajęć grupy. Prezentują informacje na podstawie zdefiniowanych w USOS terminów oraz spotkań.
Kliknij w datę by zobaczyć tygodniowy plan z zaznaczonym spotkaniem.
Wszystkie zajęcia tej grupy już się odbyły - pokaż terminy wszystkich spotkań.
Data i miejsceProwadzący
Liczba osób w grupie: 20
Limit miejsc: 16
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Prowadzący: Aneta Borowik, Marta Ostrowska-Bies
Literatura:

Wybór bibliografii

[Z POWODU PANDEMII STUDENCI MOGĄ KORZYSTAĆ Z DOWOLNYCH ŹRÓDEŁ NAUKOWYCH]

Piotr Michałowski, Warszawa 1959.

M. Masłowski, Piotr Michałowski, Warszawa 1974.

M. Czapska-Michalik, Piotr Michałowski, Warszawa 2000.

W. Juszczak, Artur Grottger, Warszawa 1957.

A. Król, Artur Grottger, Szczecin 2001.

H. Słoczyński, Matejko, Wrocław 2000.

M. Czapska-Michalik, Jan Matejko, Warszawa 2006.

J. Krawczyk, Matejko i historia, Warszawa 1990.

B. Ciciora-Czwórnóg, Jan Matejko, Warszawa 2014.

D. Dzierżanowska, Gierymscy, Warszawa 2006.

J. Starzyński, Aleksander Gierymski, Warszawa 1967.

M. Haake, Figuralizm Aleksandra Gierymskiego, Poznań 2015.

S. Gowin, Józef Chełmoński, Warszawa 2006.

T. Matuszczak, Józef Chełmoński, Warszawa 2014.

K. Czarnocka, Józef Chełmoński, Warszawa 1957.

E. Micke-Broniarek, Józef Chełmoński, Warszawa 1988.

Malarze polscy w Bretanii (1890-1939), Warszawa 2005 [dwa pierwsze rozdziały o W. Ślewińskim]

B. Kokoska, Impresjonizm polski, Warszawa 2001.

E. Bobrowska-Jakubowska, Artyści polscy we Francji w latach 1890-1918, Warszawa 2004.

A. Ligocki, Józef Pankiewicz, Warszawa 1973.

E. Charazińska, Józef Pankiewicz, kat. wyst., Warszawa 2006.

E. Charazińska, Władysław Podkowiński, Warszawa 2002.

I. Kossowska, Władysław Podkowiński, Warszawa 2006.

S. Krzysztofowicz-Kozakowska, Jan Stanisławski i jego uczniowie, Kraków 2004.

U. Kozakowska-Zaucha, Jan Stanisławski, Kraków 2006.

P. Krasny, M. Walczak, A. Siedlik, Polska. Pejzaż, sztuka, historia, Kraków 2012

J. Weyssenhoff i Leon Wyczółkowski, red. M. Gabryś, K. Stępniak, Kielce 2015.

A. Bernat, Leon Wyczółkowski, Warszawa 2006.

J. Malinowski, Leon Wyczółkowski, Warszawa 1987.

E. Bobrowska-Jakubowska, Artyści polscy we Francji w latach 1890-1918, Warszawa 2004.

Malarze polscy w Bretanii (1890-1939), Warszawa 2005

T. Bednarski, Krakowskim szlakiem Juliana Fałata, Kraków 2005.

A. Król, Podróż do Japonii. Inspiracja sztuką Japonii w twórczości Juliana Fałata, Kraków 2009.

M. Masłowski, Julian Fałat, Warszawa 1964.

D. Dzierżanowska, Julian Fałat, Warszawa 2006.

W. Grzegorczyk, Julian Fałat, Warszawa 2013.

S. Krzysztofowicz-Kozakowska, Jacek Malczewski. Życie i twórczość, Kraków 2001.

Muzyka w obrazach Jacka Malczewskiego, Warszawa 2005

P.Juszkiewicz, Melancholia Jacka Malczewskiego, Poznań 2002

K. Wyka, Thanatos i Polska czyli o Jacku Malczewskim, Warszawa 1971,

M. Czapska-Michnik, Wlastimil Hofman, Kraków 2007.

W. Okoń, Stanisław Wyspiański, Wrocław 2001.

Ł. Gaweł, Stanisław Wyspiański, Kraków 2017.

E. Morawiec, Myśli i obrazy. Stanisław Wyspiański, Warszawa 2014.

Irena Kossowska, Witold Wojtkiewicz, Warszawa 2006.

Teresa Stepnowska, Witold Wojtkiewicz, Warszawa 1976.

Jerzy Ficowski, Witold Wojtkiewicz, Łódź 1996.

Wiesław Juszczak, Witold Wojtkiewicz i nowa sztuka, Kraków 2000.

Witold Wojtkiewicz 1879-1909, Muzeum Narodowe w Krakowie, Kraków 1976.

B. Zgodzińska-Wojciechowska, Witkacy. Kolekcja dzieł Stanisława Ignacego Witkiewicza w w Muzeum Pomorza Środkowego w Słupsku, Warszawa 1996.

N. Kuszyna, Witkacy i kobiety nienasycenie, Katowice 2015.

I. Jakimowicz, Witkacy, Chwistek, Strzemiński. Myśli i obrazy, Warszawa 1978.

A. Żakiewicz, Witkacy, Warszawa 2020.

J. Degler, Witkacego portret wielokrotny, Warszawa 2009.

K. Mikocka-Rachubowa, Rzeźba polska XIX wieku. Od klasycyzmu do symbolizmu, Warszawa 1993.

H. Kotkowska-Bareja, Wacław Szymanowski, Warszawa1981.

Piotr Szubert, Rzeźba polska przełomu XIX i XX wieku, Warszawa 1995

Malarze polscy w Bretanii (1890-1939), Warszawa 2005 [dwa pierwsze rozdziały o M. Kislingu, s. 11-88].

Kisling i jego przyjaciele, kat. wyst., Warszawa 1996.

J. Malinowski, O Mojżeszu Kislingu z polskiego punktu widzenia, „Pamiętnik Sztuk Pięknych” 2003, nr 1, s. 37-62.

D. Folga-Januszewska, Rafał Malczewski i mit Zakopanego, Olszanica 2006.

A. Ryszkiewicz, Malarstwo polskie. Romantyzm-historyzm-realizm, Warszawa 1989.

M. Borucki, W kręgu króla Stanisława, Warszawa 1998.

T. Dobrowolski, Sztuka Młodej Polski, Warszawa 1963.

T. Dobrowolski, Nowoczesne malarstwo polskie. 1764-1964, t. I-III, Wrocław-Warszawa-Kraków, 1957-1964.

Encyklopedia sztuki polskiej, red. J. Ostrowski, Kraków 2002.

T. Jaroszewski, Architektura doby Oświecenia w Polsce. Nurty i odmiany, Warszawa 1971.

Z. Kępiński Impresjonizm polski, Warszawa 1961.

S. Lorentz, A. Rottermund, Klasycyzm w Polsce, Warszawa 1984.

J. Malinowski, Malarstwo polskie XIX wieku, Warszawa 2003.

A.K. Olszewski, Dzieje sztuki polskiej 1890-1980 w zarysie, Warszawa 1988.

A. Miłobędzki, Zarys dziejów architektury w Polsce, Warszawa 1989.

Historia sztuki polskiej, red. T. Dobrowolski, t. III, Kraków 1965.

Wielka encyklopedia malarstwa polskiego, red. J. K. Ostrowski, Kraków 2011.

S. Krzysztofowicz-Kozakowska, F. Stolot, Historia malarstwa polskiego, Kraków 2000.

Nauczyciele Matejki, Grottgera, Gierymskich. Monachijskie malarstwo historyczne XIX wieku, Kraków 2007.

Zakres tematów:

Romantyzm

Piotr Michałowski, Amazonka, 1853-1855 lub Błękitny chłopiec, 1853-1855

Artur Grottger, Portret Rosalii Matyldy Glaser, 1864

Historyzm (akademizm)

Jan Matejko, Portret Józefa Ciechońskiego, 1873

Realizm i monachijczycy

Aleksander Gierymski, Żydówka z cytrynami, 1881

Józef Chełmoński, Powrót z balu, 1879

Impresjonizm

Józef Pankiewicz, Lato, 1890

Leon Wyczółkowski, Siewca, 1896

Postimpresjonizm, pejzażyści

Olga Boznańska, Portret dwóch dziewczynek, 1896

Julian Fałat, Krajobraz zimowy [Bystra], 1915

Symbolizm

Jacek Malczewski, Tobiasz z aniołami, ok. 1908

Wlastimil Hofman, Na nowy żywot, 1906

Ekspresjonizm; secesja/Młoda Polska

Stanisław Wyspiański, Widok na kopiec Kościuszki, 1904

Teodor Axentowicz, Pogrzeb huculski, 1900

Witold Wojtkiewicz, Cyrk I, 1907

Stanisław Ignacy Witkiewicz, Autoportret, 1938

Rzeźba XIX i 1. połowy XX w

W. Szymanowski, Kobieta płacząca, 1896-1905

Xawery Dunikowski, Ludwik Solski, 1915

Modernizm

Mojżesz Kisling, Kwiaciarka, 1914

Tadeusz Makowski, Dzieci pod drogowskazem, 1930

Metody dydaktyczne:

Pogadanka, rozmowa nauczająca. Ćwiczenia polegają na przygotowaniu i zaprezentowaniu przez studenta referatu lub wypowiedzi ustnej na zadany temat. Na ogół są to analizy formalno-genetyczne zabytków znajdujących się w zbiorach Muzeum Śląskiego w Katowicach . Ocenie poddawana jest jakość merytoryczna referatu oraz umiejętność przeprowadzenia analizy formalno-genetycznej. Prowadzący ćwiczenia wprowadza i podsumowuje dane zagadnienie artystyczne, ewentualnie uzupełnia informacje o kierunkach, artystach i dziełach.

Metody i kryteria oceniania:

Ćwiczenia polegają na przygotowaniu i zaprezentowaniu przez studenta referatu lub wypowiedzi ustnej na zadany temat. Na ogół są to analizy formalno-genetyczne zabytków znajdujących się w zbiorach Muzeum Śląskiego w Katowicach lub dzieł architektonicznych na terenie Katowic. Ocenie poddawana jest jakość merytoryczna referatu oraz umiejętność przeprowadzenia analizy formalno-genetycznej.

Uwagi:

5 semestr HISTORIA SZTUKI (stacjonarne 1 stopień)

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Ślaski w Katowicach.
kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.0.3.0-2 (2024-04-26)