Historia sztuki średniowiecznej polskiej [W1-HS-S1-HSSP]
semestr letni 2020/2021
Ćwiczenia,
grupa nr 1
Przedmiot: | Historia sztuki średniowiecznej polskiej [W1-HS-S1-HSSP] | ||||||||||||||
Zajęcia: |
semestr letni 2020/2021 [2020/2021L]
(zakończony)
Ćwiczenia [C], grupa nr 1 [pozostałe grupy] |
||||||||||||||
Termin i miejsce:
|
Zajęcia prowadzone z częstotliwością "co dwa tygodnie (nieparzyste)" odbywają się w pierwszym tygodniu od rozpoczęcia cyklu dydaktycznego (np. semestru), a potem co dwa tygodnie. Zajęcia prowadzone z częstotliwością "co dwa tygodnie (parzyste)" odbywają się w drugim tygodniu od rozpoczęcia cyklu dydaktycznego (np. semestru), a potem co dwa tygodnie. Jeśli zajęcia wypadają w dniu wolnym, to nie odbywają się, natomiast nie ma to wpływu na terminy kolejnych zajęć - odbędą się one dwa tygodnie później.
|
||||||||||||||
Terminy najbliższych spotkań:
Kliknij w datę by zobaczyć tygodniowy plan z zaznaczonym spotkaniem. |
Wszystkie zajęcia tej grupy już się odbyły - pokaż terminy wszystkich spotkań.
|
||||||||||||||
Liczba osób w grupie: | 16 | ||||||||||||||
Limit miejsc: | 14 | ||||||||||||||
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | ||||||||||||||
Prowadzący: | Oskar Rojewski | ||||||||||||||
Literatura: |
Zajęcia 2 ➢ Rodzińska-Chorąży Teresa, „Co nam mówi architektura murowana?”, w: Ziemie polskie w X wieku i ich znaczenie w kształtowaniu się nowej mapy Europy, red. Henryk Samsonowicz, Kraków, 2000, s. 361–387. Zajęcia 3 ➢ Graczyńska Marta, „Krypta w dobie pierwszy Piastów – typologia i geneza formalno-stylowa”, w: Początki architektury monumentalnej w Polsce, red. Tomasz Janiak, Dariusz Styrniak, Gniezno: Muzeum Początków Państwa Polskiego, 2004, s. 363-372. ➢ Tomaszewski Andrzej, Romańskie kościoły z emporami zachodnimi na obszarze Polski, Czech i Węgier, Wrocław: Ossolineum, 1974, s. 55-181. Zajęcia 4 ➢ Quirini-Popławski Rafał, „Rozdział IV: Założenia portalowe (Czerwińsk, Wrocław, Tum pod Łęczycą)”, w: Quirini-Popławski, Rafał, Rzeźba przedromańska i romańska w Polsce wobec sztuki włoskiej, Kraków: Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego, 2006, s. 91-118. ➢ Freus Paweł, Rzeźbione kolumny w Strzelnie, https://culture.pl/pl/dzielo/rzezbione-kolumny-w-strzelnie ➢ Mrozowski Przemysław, „Gotyckie tablice erekcyjne i romańskie tympanony fundacyjne jako wyraz odmiennej sytuacji prawnej fundatorów”, w: Mecenas. Kolekcjoner. Odbiorca, red. Elżbieta Karwowska, Anna Marczak-Krupa, Warszawa : Państwowe Wydaw. Naukowe, 1984, s. 55-62. Zajęcia 5 ➢ Kalinowski Lech, Treści ideowe i estetyczne Drzwi gnieźnieńskich, w: Kalinowski, Lech, Speculum artis. Treści dzieła sztuki średniowiecza i renesansu, Warszawa : Państwowe Wydaw. Naukowe 1989, s. 227-345. ➢ http://blog.polona.pl/2015/11/sakramentarz-tyniecki/ ➢ Znajomość facsimile z portualu https://polona.pl/ • Sacramentarium tinecense • Evangeliarium (znane jako Ewnageliarz Anastazji) • Evangelistarium (Ewangelistarz Płocki bądź Kodeks Pułtuski) 1. Architektura zakonów mendykanckich w Polsce ➢ Grzybkowski Andrzej, Wczesnogotycki kościół i klasztor dominikański w Sieradzu, Warszawa: Państwowe wydawnictwo naukowe, 1979, s. 60-90. ➢ Rosenbaiger Kazimierz, Dzieje Kościoła oo. Franciszkanów w Krakowie, Kraków: druk W. K. Anczyca i Spółki, 1933, s. 84-105. 2. Sztuka Zakonu Krzyżackiego ➢ Kutzner Marian, „Propaganda władzy w sztuce Zakonu Niemieckiego w Prusach”, w: Woźniak Michał (red.), Sztuka w kręgu Zakonu Krzyżackiego w Prusach i Inflantach, Toruń: Wydawnictwo Uniwersytetu Mikołaja Kopernika, 1995, s. 17-66. 3. Wpływy niderlandzkie w malarstwie Małopolskim ➢ Łanuszka Magdalena, „Tryptyk Matki Boskiej Bolesnej w Kaplicy Świętokrzyskiej – najbardziej niderladyzujące dzieło z fundacji Jagiellonów”, w: Walczak Marek, Węcowski Piotr (red.), Patronat artystyczny Jagiellonów, Kraków: Societas Vistulana, 2015, s. 359 – 372. ➢ Łanuszka Magdalena, „Wpływy niderlandzkie w kwaterach krakowskiego tryptyku dominikańskiego”, w: Markiewicz Anna, Szyma Marcin, Walczak Marek (red.), Sztuka w kręgu krakowskich dominikanów, Kraków: Esprit, 2014, s. 443-462. 4. Zajęcia we Wrocławiu i wygłoszenie referatów Proszę uwzględnić stan badań przedstawiony w publikacji: Adamski Jakub, Gotycka architektura sakralna na Śląsku w latach 1200–1420, Kraków: Vistulana, 2017. 5. Średniowieczna wielokulturowość Śląska i zaliczenie zajęć ➢ Patała Agnieszka, „Obcy i nieuchwytni. Aktywność pracowni Wilhelma Kalteysena von Oche, Mistrza lat 1486-1487 i Mistrza Poliptyku z Gościszowic”, w: Patała Agnieszka (ed.), Migracje: Sztuka późnogotycka na Śląsku (Wrocław: Muzeum Narodowe we Wrocławiu, 2018), s. 39-62. (Przyniosę na zajęcia 05.03 książkę żeby mogli Państwo skserować tekst) ➢ Ziemba Antoni, „Silesia”, w: Borchert Till Holger (ed.), Van Eyck to Dürer. Early Netherlandish Painting & Central Europe 1430-1530, (Tielt: Lannoo Publisher, 2010), s. 475-491. |
||||||||||||||
Zakres tematów: |
1. Zajęcia organizacyjne i periodyzacja sztuki romańskiej na ziemiach polskich 2. Sztuka przedromańska Piastowskie palatia książęce i ich układ przestrzenny; funkcja i forma baptysteriów; wątpliwości dotyczące obecności baptysterium w Poznaniu; pierwsze katedry na ziemiach polskich; typologia budowli centralnych; przedromańska architektura Wzgórza Wawelskiego; przedromańskie ornamenty 3. Typologia świątyń romańskich do początków XIII wieku Katedry wczesnoromańskie (Kraków, Gniezno, Poznań); opactwa benedyktyńskie na Ziemiach Polskich do XIII wieku; typologia krypt romańskich, świątynie z emporami zachodnimi; nurty w architekturze romańskiej: tradycyjny i reformy klasztornej; fundacje władców, biskupów i rycerstwa. 4. Romańska rzeźba architektoniczna Problem zdefiniowania wpływów niemieckich, włoskich i francuskich na rzeźbę romańską na Ziemiach Polski; Mecenat artystyczny biskupa Aleksandra z Mellone i biskupa Waltera z Mellone; styl Wiligelma i Benedetta Antelamiego; teoria Michała Walickiego i Rafała Quirini-Popławskiego na temat warsztatów pracujących przy dekoracji portalu kościoła opackiego na Ołbinie we Wrocławiu; ornamenty portali z kościoła Kanoników Regularnych w Czerwińsku, kościoła opackiego na Ołbinie we Wrocławiu i kolegiaty w Tumie pod Łęczycą; ikonografia kolumn strzeleńskich; funkcja i znaczenie ideologiczne tympanonów fundacyjnych. 5. Ikonografia romańskiego rzemiosła artystycznego i malarstwa miniaturowego Ikonografia kwater z drzwi Gnieźnieńskich; treści ideowe Drzwi Gnieźnieńskich; historia, ornamenty oraz ikonografia miniatur z Sakramentarza Tynieckiego (POLONA); ikonografia miniatur i opraw Ewangeliarza Anastazji (POLONA) i Kodeksu Pułtuskiego (POLONA); tetramorfo. 1. Architektura zakonów mendykanckich w Polsce Cechy architektury mendykanckiej, układy przestrzenne kościołów dominikańskich, dekoracje architektoniczne, budynki klasztorne, lokacje klasztorów franciszkańskich i dominikańskich, problem fundacji Kościoła Franciszkanów w Krakowie oraz fazy rozwojowe i przebudowy świątyni. 2. Sztuka Zakonu Krzyżackiego Sprowadzenie Krzyżaków do Polski: okoliczności i cel, status prawny państwa Zakonu Krzyżackiego, narzędzia propagandy krzyżackiej, ikonografia zakonników i Wielkich Mistrzów, terminologia i opis architektury militarnej. 3. Wpływy niderlandzkie w malarstwie Małopolskim Detale en grisaille, wprowadzenie pejzażu, drogi dotarcia wpływów niderlandzkich do Krakowa, znajomość sztuki niderlandzkiej przez Mistrza Tryptyku Dominikańskiego i Mistrza Tryptyku Matki Boskiej Bolesnej, datacja, atrybucja i fundacja Tryptyku Matki Boskiej Bolesnej, sakralne portrety identyfikacyjne. 4. Zajęcia we Wrocławiu i wygłoszenie referatów Tematy referatów ➢ Katedra św. Jana Chrzciela ➢ Kościół św. Elżbiety ➢ Kościół dominikanów (Kościół św. Wojciecha) ➢ Kościół NMP na Piasku ➢ Kościół Bożego Ciała ➢ Kościół św. Marii Magdaleny ➢ Kościół św. Krzyża 5. Średniowieczna wielokulturowość Śląska i zaliczenie zajęć Bibliografia do badań struktur cechowych we Wrocławiu, asymilacja emigrantów w strukturach cechowych, pochodzenie Kalteysena von Oche, historiografia Ołtarza św. Barbary, twórczość Mistrza lat 1486-1487 i problem jego identyfikacji, atrybucje dzieł Mistrza Poliptyku z Gościszowic, obecność artystów norymberskich i frankońskich we Wrocławiu, uniwersalizm późnośredniowiecznych motywów ikonograficznych. |
||||||||||||||
Metody dydaktyczne: |
- analiza planów architektonicznych oraz ikonografii - prezentacje multimedialne - dyskusje na temat zaproponowanej literatury - debaty nad poglądami naukowymi na temat polskiej sztuki romańskiej - analiza planów architektonicznych oraz ikonografii - prezentacje multimedialne - dyskusje na temat zaproponowanej literatury - debaty nad poglądami naukowymi na temat polskiej sztuki gotyckiej - oprowadzenie grupy po jednym z wybranych wrocławskich zabytków - wykorzystanie technik wizualizacji fotograficznej - wykorzystanie zasad ekspozycji wizualnej - wykorzystanie technik wizualizacji fotograficznej w prowadzonych zajęciach, - wykorzystanie zasad ekspozycji wizualnej w prowadzonych zajęciach, - wizualizacja danych za pomocą formatowania warunkowego na zajęciach - wizualizacja danych za pomocą wykresów |
||||||||||||||
Metody i kryteria oceniania: |
- obecność na zajęciach - aktywny udział w dyskusjach prowadzonych na zajęciach opartych na znajomości zaproponowanej literatury - colloquium zaliczeniowe Warunki zaliczenia ćwiczeń: ➢ Obecność i aktywny udział w zajęciach ➢ Znajomość zaproponowanych lektur ➢ Przygotowanie, wygłoszenie i oddanie w wersji pisemnej referatu analizującego jeden z wrocławskich kościołów |
||||||||||||||
Uwagi: |
4 semestr HISTORIA SZTUKI - stacjonarne 1 stopnia |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Ślaski w Katowicach.