Wprowadzenie do kognitywistyki [W1-KO-S1-01]
semestr zimowy 2020/2021
Konwersatorium,
grupa nr 3
Przedmiot: | Wprowadzenie do kognitywistyki [W1-KO-S1-01] | ||||||||||||||||||||||||||||||||||
Zajęcia: |
semestr zimowy 2020/2021 [2020/2021Z]
(zakończony)
Konwersatorium [K], grupa nr 3 [pozostałe grupy] |
||||||||||||||||||||||||||||||||||
Termin i miejsce:
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||
Terminy najbliższych spotkań:
Kliknij w datę by zobaczyć tygodniowy plan z zaznaczonym spotkaniem. |
Wszystkie zajęcia tej grupy już się odbyły - pokaż terminy wszystkich spotkań.
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||
Liczba osób w grupie: | 22 | ||||||||||||||||||||||||||||||||||
Limit miejsc: | 25 | ||||||||||||||||||||||||||||||||||
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | ||||||||||||||||||||||||||||||||||
Prowadzący: | Mateusz Tofilski | ||||||||||||||||||||||||||||||||||
Literatura: |
• Buss D., Psychologia ewolucyjna, Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne, Gdańsk 2003. • Chalmers D., Świadomy umysł. W poszukiwaniu teorii fundamentalnej, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2010. • Chomsky N., Recenzja ”Verbal Behavior” B.F. Skinnera, [w:] Lingwistyka a filozofia: współczesny spór o filozoficzne założenia teorii języka, Stanosz B. (red.), PWN, Warszawa 1977. • Churchland P.M., Mechanizm rozumu siedlisko duszy. Filozoficzna podróż w głąb mózgu, Fundacja Aletheia, Warszawa 2002. • Clark A., Chalmers D., Umysł rozszerzony, [w:] Analityczna metafizyka umysłu, Miłkowski M., Poczobut R. (red.), Wydawnictwo Instytutu Filozofii i Socjologii PAN, Warszawa 2008, s. 342-356. • Dennet D., Świadomość, Copernicus Center Press, Kraków 2016. • Dotov D.G., Nie L., de Wit M., Zrozumieć afordancje: przegląd badań nad główną tezą Jamesa J. Gibsona, Avant 2(3), 2012, s. 282-295. • Dunbar R., Nowa historia ewolucji człowieka, Copernicus Center Press Kraków 2013. • Dutton D., The art Instinct: beauty, pleasure and human evolution, Oxford University Press, Oxford 2010. • Gallagher S., The past, Present and Future of Time-Consciousness: From Husserl to Varela and Beyond, Constructivist Foundations, vol. 13 (1), 2017, s. 91-97. • Gallagher S., Zahavi D., Fenomenologiczny umysł, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2015. • Gazzaniga M., The Cognitive Neurosciences, The MIT Press, Cambridge MA 2009. • Hock R., Chociaż oczy nie widzą, [w:] 40 prac badawczych, które zmieniły oblicze psychologii, Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne, Gdańsk 2003, s. 170-178. • Hohol M., Wyjaśnić umysł. Struktura teorii neurokognitywnych, Copernicus Center Press, Kraków 2013. • Kahneman D., Pułapki myślenia. O myśleniu szybkim i wolnym, Media Rodzina, Poznań 2012. • Kurek Ł., Dualizm przekonań, Copernicus Center Press, Kraków 2016. • Lakoff G., Johnson M., Metafory w naszym życiu, Wydawnictwo Aletheia, Warszawa 2010. • Łukasik A., Ewolucyjna psychologia umysłu, Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, Rzeszów 2007. • Łupkowski P., Test Turinga: perspektywa sędziego, Wydawnictwo Naukowe UAM, Poznań 2010. • Miller G., Galanter E., Pribram K.H., Plany i struktura zachowania, PWN, Warszawa 1980, s. 17-35. • Nęcka E., Prusak J., Eksperymentalna psychologia woli: wolność i intencjonalność z perspektywy psychologii poznawczej i neuronauki, [w:] W stronę psychologii eksperymentalnej, Kielar-Turska M. (red.), Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego, Kraków 2016, s. 41-58. • Pinker S., Jak działa umysł?, Książka i Wiedza, Warszawa 2002. • Putnam H., Funkcjonalizm – kognitywistyka czy fantastyka naukowa?, [w:] Filozofia umysłu. Fragmenty filozofii analitycznej, Chwedeńczuk B. (red.), Fundacja Aletheia - Wydawnictwo Spacja, Warszawa 1995. • Ramachandran V., Neuronauka o podstawach człowieczeństwa: o czym mówi mózg?, Wydawnictwa Uniwersytetu Warszawskiego, Warszawa 2012. • Richerson P., Boyd R., Not by genes alone. How culture transformed Human Evolution, The University of Chicago Press, Chicago 2005. • Rosner K., Teoria języka i umysłu ludzkiego Naoma Chomsky’ego i jej interdyscyplinarna doniosłość, [w:] Naoma Chomsky’ego próba rewolucji naukowej, t.1 Język i jego nabywanie, IFIS PAN, Warszawa 1995, s. 7-44. • Siedlecka M., Nęcka E., Psychologia poznawcza, [w:] Przewodnik po kognitywistyce, Bremer J. (red.), Wydawnictwo WAM, Kraków 2016, s. 148-171. • Tadeusiewicz R., Sztuczne sieci neuronowe, [w:] Przewodnik po kognitywistyce, Bremer J. (red.), Wydawnictwo WAM, Kraków 2016, s. 484-498. • Tomasello M., Kulturowe źródła ludzkiego poznawania, PIW, Warszawa 2002. • Turing A., Maszyna licząca a inteligencja, [w:] Filozofia umysłu. Fragmenty filozofii analitycznej, Chwedeńczuk B. (red.), Fundacja Aletheia - Wydawnictwo Spacja, Warszawa 1995, s. 271-299. • Varela F., Neurofenomenologia: lekarstwo na trudny problem świadomości, „Avant” 1, 2010, s. 31-73. |
||||||||||||||||||||||||||||||||||
Zakres tematów: |
Zagadnienia są podane hasłowo, a każdy temat opiera się na lekturze i analizie powiązanych z nim tekstów. 1. Wprowadzenie do podejmowanych zagadnień - czym jest kognitywistyka i jaki jest jej obszar badawczy. 2. Historia badania umysłu - od psychologii eksperymentalnej do poznawczej. 3. Powstanie kognitywistyki – krytyka behawioryzmu i koncepcja maszyny Turinga. 4. Koneksjonizm i układy dynamiczne. 5. Probabilizm i heurystyki wydawania sądów. 6. Przewrót neurobiologiczny i rozwój neuronauki poznawczej. 7. Psychologia ewolucyjna. 8. Paradygmat umysłu ucieleśnionego. 9. Świadomość – dualizm własności, eliminatywizm. 10. Świadomość cz. 2 - neurofenomenologia, heterofenomenologia. 11. Natura a kultura – perspektywa kognitywistyczna. |
||||||||||||||||||||||||||||||||||
Metody dydaktyczne: |
Metoda ćwiczeniowa oparta na dyskusji na temat omawianych tekstów źródłowych, wsparta prezentacją multimedialną. |
||||||||||||||||||||||||||||||||||
Metody i kryteria oceniania: |
Ocena końcowa studenta będzie składała się z trzech części składowych: 1. Obecność na zajęciach (podstawowy element wymagany do zaliczenia przedmiotu). 2. Aktywność na zajęciach oparta o lekturę omawianych tekstów. 3. Praca zaliczeniowa (referat dotyczący wybranego zagadnienia dotyczącego problematyki podejmowanej w trakcie zajęć). |
||||||||||||||||||||||||||||||||||
Uwagi: |
1 sem. kognitywistyki /stacjonarne I stopnia/ |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Ślaski w Katowicach.