Uniwersytet Ślaski w Katowicach - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Wprowadzenie do kognitywistyki [W1-KO-S1-01] semestr zimowy 2020/2021
Konwersatorium, grupa nr 3

Przejdź do planu zaznaczono terminy wyświetlanej grupy
To jest strona grupy zajęciowej. Jeśli szukasz opisu przedmiotu, zobacz stronę przedmiotu
Przedmiot: Wprowadzenie do kognitywistyki [W1-KO-S1-01]
Zajęcia: semestr zimowy 2020/2021 [2020/2021Z] (zakończony)
Konwersatorium [K], grupa nr 3 [pozostałe grupy]
Termin i miejsce: Podana informacja o terminie jest orientacyjna. W celu uzyskania pewnej informacji obejrzyj kalendarz roku akademickiego lub skontaktuj się z wykładowcą (nieregularności zdarzają się przede wszystkim w przypadku zajęć odbywających się rzadziej niż co tydzień).
każdy czwartek, 8:00 - 10:15
sala Zajęcia zdalne
Zdalny jaki jest adres?
Terminy najbliższych spotkań: Daty odbywania się zajęć grupy. Prezentują informacje na podstawie zdefiniowanych w USOS terminów oraz spotkań.
Kliknij w datę by zobaczyć tygodniowy plan z zaznaczonym spotkaniem.
Wszystkie zajęcia tej grupy już się odbyły - pokaż terminy wszystkich spotkań.
Data i miejsceProwadzący
Liczba osób w grupie: 22
Limit miejsc: 25
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Prowadzący: Mateusz Tofilski
Literatura:

• Buss D., Psychologia ewolucyjna, Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne, Gdańsk 2003.

• Chalmers D., Świadomy umysł. W poszukiwaniu teorii fundamentalnej, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2010.

• Chomsky N., Recenzja ”Verbal Behavior” B.F. Skinnera, [w:] Lingwistyka a filozofia: współczesny spór o filozoficzne założenia teorii języka, Stanosz B. (red.), PWN, Warszawa 1977.

• Churchland P.M., Mechanizm rozumu siedlisko duszy. Filozoficzna podróż w głąb mózgu, Fundacja Aletheia, Warszawa 2002.

• Clark A., Chalmers D., Umysł rozszerzony, [w:] Analityczna metafizyka umysłu, Miłkowski M., Poczobut R. (red.), Wydawnictwo Instytutu Filozofii i Socjologii PAN, Warszawa 2008, s. 342-356.

• Dennet D., Świadomość, Copernicus Center Press, Kraków 2016.

• Dotov D.G., Nie L., de Wit M., Zrozumieć afordancje: przegląd badań nad główną tezą Jamesa J. Gibsona, Avant 2(3), 2012, s. 282-295.

• Dunbar R., Nowa historia ewolucji człowieka, Copernicus Center Press Kraków 2013.

• Dutton D., The art Instinct: beauty, pleasure and human evolution, Oxford University Press, Oxford 2010.

• Gallagher S., The past, Present and Future of Time-Consciousness: From Husserl to Varela and Beyond, Constructivist Foundations, vol. 13 (1), 2017, s. 91-97.

• Gallagher S., Zahavi D., Fenomenologiczny umysł, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2015.

• Gazzaniga M., The Cognitive Neurosciences, The MIT Press, Cambridge MA 2009.

• Hock R., Chociaż oczy nie widzą, [w:] 40 prac badawczych, które zmieniły oblicze psychologii, Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne, Gdańsk 2003, s. 170-178.

• Hohol M., Wyjaśnić umysł. Struktura teorii neurokognitywnych, Copernicus Center Press, Kraków 2013.

• Kahneman D., Pułapki myślenia. O myśleniu szybkim i wolnym, Media Rodzina, Poznań 2012.

• Kurek Ł., Dualizm przekonań, Copernicus Center Press, Kraków 2016.

• Lakoff G., Johnson M., Metafory w naszym życiu, Wydawnictwo Aletheia, Warszawa 2010.

• Łukasik A., Ewolucyjna psychologia umysłu, Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, Rzeszów 2007.

• Łupkowski P., Test Turinga: perspektywa sędziego, Wydawnictwo Naukowe UAM, Poznań 2010.

• Miller G., Galanter E., Pribram K.H., Plany i struktura zachowania, PWN, Warszawa 1980, s. 17-35.

• Nęcka E., Prusak J., Eksperymentalna psychologia woli: wolność i intencjonalność z perspektywy psychologii poznawczej i neuronauki, [w:] W stronę psychologii eksperymentalnej, Kielar-Turska M. (red.), Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego, Kraków 2016, s. 41-58.

• Pinker S., Jak działa umysł?, Książka i Wiedza, Warszawa 2002.

• Putnam H., Funkcjonalizm – kognitywistyka czy fantastyka naukowa?, [w:] Filozofia umysłu. Fragmenty filozofii analitycznej, Chwedeńczuk B. (red.), Fundacja Aletheia - Wydawnictwo Spacja, Warszawa 1995.

• Ramachandran V., Neuronauka o podstawach człowieczeństwa: o czym mówi mózg?, Wydawnictwa Uniwersytetu Warszawskiego, Warszawa 2012.

• Richerson P., Boyd R., Not by genes alone. How culture transformed Human Evolution, The University of Chicago Press, Chicago 2005.

• Rosner K., Teoria języka i umysłu ludzkiego Naoma Chomsky’ego i jej interdyscyplinarna doniosłość, [w:] Naoma Chomsky’ego próba rewolucji naukowej, t.1 Język i jego nabywanie, IFIS PAN, Warszawa 1995, s. 7-44.

• Siedlecka M., Nęcka E., Psychologia poznawcza, [w:] Przewodnik po kognitywistyce, Bremer J. (red.), Wydawnictwo WAM, Kraków 2016, s. 148-171.

• Tadeusiewicz R., Sztuczne sieci neuronowe, [w:] Przewodnik po kognitywistyce, Bremer J. (red.), Wydawnictwo WAM, Kraków 2016, s. 484-498.

• Tomasello M., Kulturowe źródła ludzkiego poznawania, PIW, Warszawa 2002.

• Turing A., Maszyna licząca a inteligencja, [w:] Filozofia umysłu. Fragmenty filozofii analitycznej, Chwedeńczuk B. (red.), Fundacja Aletheia - Wydawnictwo Spacja, Warszawa 1995, s. 271-299.

• Varela F., Neurofenomenologia: lekarstwo na trudny problem świadomości, „Avant” 1, 2010, s. 31-73.

Zakres tematów:

Zagadnienia są podane hasłowo, a każdy temat opiera się na lekturze i analizie powiązanych z nim tekstów.

1. Wprowadzenie do podejmowanych zagadnień - czym jest kognitywistyka i jaki jest jej obszar badawczy.

2. Historia badania umysłu - od psychologii eksperymentalnej do poznawczej.

3. Powstanie kognitywistyki – krytyka behawioryzmu i koncepcja maszyny Turinga.

4. Koneksjonizm i układy dynamiczne.

5. Probabilizm i heurystyki wydawania sądów.

6. Przewrót neurobiologiczny i rozwój neuronauki poznawczej.

7. Psychologia ewolucyjna.

8. Paradygmat umysłu ucieleśnionego.

9. Świadomość – dualizm własności, eliminatywizm.

10. Świadomość cz. 2 - neurofenomenologia, heterofenomenologia.

11. Natura a kultura – perspektywa kognitywistyczna.

Metody dydaktyczne:

Metoda ćwiczeniowa oparta na dyskusji na temat omawianych tekstów źródłowych, wsparta prezentacją multimedialną.

Metody i kryteria oceniania:

Ocena końcowa studenta będzie składała się z trzech części składowych:

1. Obecność na zajęciach (podstawowy element wymagany do zaliczenia przedmiotu).

2. Aktywność na zajęciach oparta o lekturę omawianych tekstów.

3. Praca zaliczeniowa (referat dotyczący wybranego zagadnienia dotyczącego problematyki podejmowanej w trakcie zajęć).

Uwagi:

1 sem. kognitywistyki /stacjonarne I stopnia/

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Ślaski w Katowicach.
kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.0.3.0-2 (2024-04-26)