Filozoficzne modele umysłu [W1-KO-S2-02]
semestr zimowy 2020/2021
Wykład,
grupa nr 1
Przedmiot: | Filozoficzne modele umysłu [W1-KO-S2-02] | ||||||||||||||||||||||||||||
Zajęcia: |
semestr zimowy 2020/2021 [2020/2021Z]
(zakończony)
Wykład [W], grupa nr 1 [pozostałe grupy] |
||||||||||||||||||||||||||||
Termin i miejsce:
|
|||||||||||||||||||||||||||||
Terminy najbliższych spotkań:
Kliknij w datę by zobaczyć tygodniowy plan z zaznaczonym spotkaniem. |
Wszystkie zajęcia tej grupy już się odbyły - pokaż terminy wszystkich spotkań.
|
||||||||||||||||||||||||||||
Liczba osób w grupie: | 34 | ||||||||||||||||||||||||||||
Limit miejsc: | 30 | ||||||||||||||||||||||||||||
Zaliczenie: | Egzamin | ||||||||||||||||||||||||||||
Prowadzący: | Piotr Łaciak | ||||||||||||||||||||||||||||
Literatura: |
Bremer J., Jak to jest być świadomym. Analityczne teorie umysłu a problem świadomości, Warszawa 2005. Bremer J., Wprowadzenie do filozofii umysłu, Kraków 2010. Dennett D., Świadomość, tłum. E. Stokłosa, Kraków 2016. Fenomenologia i kognitywistyka, [w:] Główne problemy współczesnej fenomenologii, red. J. Migasiński, M. Prokropski, Warszawa 2017. Filozofia. Podstawowe pytania, red. E. Martens, H. Schnädelbach, tłum. K. Krzemieniowa. Warszawa 1995. Hasło: świadomość. Gallagher S., Zahavi D., Fenomenologiczny umysł, tłum. M. Pokropski, Warszawa 2015. Gloy K., Wprowadzenie do filozofii świadomości. Problematyka i historia zagadnienia świadomości oraz samoświadomości, tłum. T. Kubalica, Kraków 2009. Leksykon pojęć filozofii analitycznej, red. J. Bremer, Kraków 2009. Łagosz M., O świadomości. Fenomenologia zjawisk umysłowych, Kęty 2016. Przewodnik po kognitywistyce, red. J. Bremer, Kraków 2016. Sellars W., Empiryzm a filozofia umysłu, [w:] Empiryzm współczesny, red. B Stanosz. Warszawa 1991. Święcicka K., Husserl, Warszawa 1993 |
||||||||||||||||||||||||||||
Zakres tematów: |
1. Filozoficzne definicje umysłu w kontekście sporu między koncepcjami monistycznymi i dualistycznymi. 2. Koncepcje duszy i ciała Platona i Arystotelesa oraz ich implikacje ogólnofilozoficzne. 3. Dualizm Kartezjusza. 4. Problem umysłu w empiryzmie brytyjskim. 5. Kantowski przełom w filozoficznych badaniach nad umysłem. 6. Fenomenologia umysłu jako koncepcja antynaturalistyczna i jej krytyka. 7. Eliminacjonistyczne, redukcjonistyczne, komputacjonistyczne i funkcjonalistyczne modele umysłu. 8. Trudny problem świadomości w kontekście sporu o wartość pierwszoosobowych i trzecioosobowych opisów. 9. Całościowe wyjaśnianie umysłu jako ujęcie multidyscyplinarne. |
||||||||||||||||||||||||||||
Metody dydaktyczne: |
Wykład w formie zdalnej (metoda podająca z elementami dyskusji). |
||||||||||||||||||||||||||||
Metody i kryteria oceniania: |
Egzamin ustny. bardzo dobry (5.0): student wykazuje się bardzo dobrą znajomością kluczowych zagadnień filozoficznych modeli umysłu. W ramach argumentacji potrafi sformułować wypowiedź, w której wykazuje się pełną wiedzą nabytą dzięki lekturze tekstów źródłowych i komentarzy. dobry plus (4.5): student wykazuje się znajomością podstawowych modeli umysłu. W zakresie poznanych zagadnień potrafi sformułować poprawne wypowiedzi na podstawie zalecanej literatury. dobry (4.0): student wykazuje się znajomością kluczowych zagadnień i pojęć filozoficznych koncepcji umysłu, potwierdzającą znajomość literatury. dostateczny plus (3.5): student w sposób niewyczerpujący i niesamodzielny formułuje wypowiedzi w zakresie filozoficznych modeli umysłu. dostateczny (3.0): stopień opanowania kluczowych zagadnień i pojęć filozoficznych modeli umysłu wskazuje na braki w odniesieniu do poziomu merytorycznego lub formalnego. |
||||||||||||||||||||||||||||
Uwagi: |
1 sem. kognitywistyki /stacjonarne II stopnia/ |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Ślaski w Katowicach.