Podstawy filozofii II cz. 1 [W1-DF-S1-PFI2]
semestr zimowy 2020/2021
Ćwiczenia,
grupa nr 2
Przedmiot: | Podstawy filozofii II cz. 1 [W1-DF-S1-PFI2] | ||||||||||||||||||||||||||||||||||
Zajęcia: |
semestr zimowy 2020/2021 [2020/2021Z]
(zakończony)
Ćwiczenia [C], grupa nr 2 [pozostałe grupy] |
||||||||||||||||||||||||||||||||||
Termin i miejsce:
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||
Terminy najbliższych spotkań:
Kliknij w datę by zobaczyć tygodniowy plan z zaznaczonym spotkaniem. |
Wszystkie zajęcia tej grupy już się odbyły - pokaż terminy wszystkich spotkań.
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||
Liczba osób w grupie: | 28 | ||||||||||||||||||||||||||||||||||
Limit miejsc: | 28 | ||||||||||||||||||||||||||||||||||
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | ||||||||||||||||||||||||||||||||||
Prowadzący: | Dariusz Rymar | ||||||||||||||||||||||||||||||||||
Literatura: |
Arystoteles, Metafizyka, Etyka Nikomachejmejska. Wydanie dowolne. Copleston F.: Historia filozofii. (tomy 1-9). Wydanie dowolne. Dziemidok B., Główne kontrowersje estetyki współczesnej, PWN 2002 Hegel G.W.F., Wykłady o estetyce, T I-III, PWN 1966. Heidegger M., Wprowadzenie do metafizyki. KR 2000 Kant I.: Krytyka czystego rozumu, tłum. Roman Ingarden; Krytyka praktycznego rozumu, tłum. J. Gałecki; Krytyka władzy sądzenia, tłum. J. Gałecki; dowolne wydania. Kirk G.S., J.E. Raven, M. Schofield: Filozofia przedsokratejska.PWN 1999. Platon, Państwo, Sofista, Polityk, Prawa. Wydania dowolne. Reale G., Historia filozofii starożytnej. T 1- 5. Wydanie dowolne. Stróżewski Wł., Ontologia, Aureus 2004. Swieżawski St., Dzieje europejskiej filozofii klasycznej. Warszawa 2000. |
||||||||||||||||||||||||||||||||||
Zakres tematów: |
Student zapoznaje się z problematyką poruszaną w najbardziej wpływowych dziełach filozoficznych (od antyku po współczesność), w zakresie myśli krytycznej (dyskusja ze stanowiskami poprzedzającymi), elementów ontologii, epistemologii i aksjologii; ćwiczenia są uporządkowane są zgodnie z chronologią wybranych koncepcji filozoficznych; na ćwiczeniach analizowane są fragmenty źródłowych tekstów filozoficznych. |
||||||||||||||||||||||||||||||||||
Metody dydaktyczne: |
ćwiczenia mają charakter konwersatoryjny, studenci samodzielnie opracowują prezentację na podstawie podanej literatury i zgodnie z wskazówkami prowadzącego; studenci, którzy opracowują dany temat, obok zreferowania zagadnień filozoficznych mają wprowadzać elementy aktywizujące, np. quiz połączony z dyskusją dotyczącą kwestii aporetycznych, prowokują analizy porównawcze i krytyczną ocenę wybranych postulatów filozoficznych, połączoną z uzasadnieniem własnego stanowiska. |
||||||||||||||||||||||||||||||||||
Metody i kryteria oceniania: |
oceniane są: jakość prezentacji (50%), umiejętności moderowania dyskusji (25%), aktywność w trakcie zajęć (w całym semestrze); warunkiem zaliczenia prezentacji jest posiadanie wiedzy, umiejętność jej organizacji, wyjaśnienia treści pojęć, określenie struktury argumentacji (tezy głównej i pobocznych, krytyka ujęć problemów u poprzedników, cele argumentacji; aporie), warunkiem zaliczenia jest samodzielne opracowywanie wybranych tematów oraz uczestnictwo w zajęciach (dopuszcza się maksimum 2 nieobecności; za wyjątkiem zwolnienia lekarskiego; dłuższa absencja chorobowa wymaga określenia warunków zaliczenia z prowadzącym). |
||||||||||||||||||||||||||||||||||
Uwagi: |
3 sem. doradztwo filozoficzne i coaching /stacjonarne I stopnia/ |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Ślaski w Katowicach.