Moduł do wyboru - Edukacja w zapobieganiu zachowaniom ryzykownym [06-PE-RT-S1-4.2s6]
semestr letni 2020/2021
Wykład,
grupa nr 1
Przedmiot: | Moduł do wyboru - Edukacja w zapobieganiu zachowaniom ryzykownym [06-PE-RT-S1-4.2s6] | ||||||||||||||||||
Zajęcia: |
semestr letni 2020/2021 [2020/2021L]
(zakończony)
Wykład [W], grupa nr 1 [pozostałe grupy] |
||||||||||||||||||
Termin i miejsce:
|
Zajęcia prowadzone z częstotliwością "co dwa tygodnie (nieparzyste)" odbywają się w pierwszym tygodniu od rozpoczęcia cyklu dydaktycznego (np. semestru), a potem co dwa tygodnie. Zajęcia prowadzone z częstotliwością "co dwa tygodnie (parzyste)" odbywają się w drugim tygodniu od rozpoczęcia cyklu dydaktycznego (np. semestru), a potem co dwa tygodnie. Jeśli zajęcia wypadają w dniu wolnym, to nie odbywają się, natomiast nie ma to wpływu na terminy kolejnych zajęć - odbędą się one dwa tygodnie później.
|
||||||||||||||||||
Terminy najbliższych spotkań:
Kliknij w datę by zobaczyć tygodniowy plan z zaznaczonym spotkaniem. |
Wszystkie zajęcia tej grupy już się odbyły - pokaż terminy wszystkich spotkań.
|
||||||||||||||||||
Liczba osób w grupie: | 28 | ||||||||||||||||||
Limit miejsc: | 24 | ||||||||||||||||||
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | ||||||||||||||||||
Prowadzący: | Joanna Bulska | ||||||||||||||||||
Literatura: |
Bukowska, B. : Profilaktyczna funkcja rodziny / B. Bukowska, J. Szymańska // „Remedium”. 2014, nr 9, s. 1-44. Bulska J.; O potrzebie edukacji zdrowotnej kobiet. W świetle badań społeczno-pedagogicznych, Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego, Katowice 2013 Bulska J.; Zagrożenia zdrowia chorobami cywilizacyjnymi. Pedagogiczne konteksty badawcze, Impuls , Kraków, 2010 Dąbrowski, J. : Zachowania ryzykowne / Jacek Dąbrowski // „Emocje”. -2012, nr 2, s. 25-28 Edukacja zdrowotna. Podręcznik akademicki, Woynarowska B. (red.), PWN, Warszawa 2017. Gaś Z. Profilaktyka w szkole, UMCS Lublin 2006. Gaś Z. Psychoprofilaktyka . Procedury konstruowania programów wczesnej interwencji, UMCS Lublin2000, Geldard, K. (red.); Skuteczne interwencje w pracy z młodymi ludźmi z grup ryzyka. PARPHA ,Warszawa, 2010 Getzen T.E., Ekonomika zdrowia, PWN, Warszawa 2000 Kaczmarek, K. M. : Ryzykowne zachowania a nowe media / Kinga Maria Kaczmarek. –(Na uzależnienia behawioralne) // „Remedium”. - 2014, nr 7/8, dod. s. 13 Prajsner, B. : Zachowania problemowe młodzieży w Krakowie/ Bogusław Prajsner // „Remedium”. - 2008, nr 3, s. 47 Pyżalski, J.; Agresja elektroniczna – profilaktyka i interwencja. W: Agresja elektroniczna wśród dzieci i młodzieży, GWP, Sopot 2011 Swearer, S. M., Espelage, D. L., Napolitano, S. A.; Przemoc rówieśnicza. Zapobieganie i interwencje. Skuteczne strategie dla szkół. PARPA. Warszawa 2010 Szymańska J. Programy profilaktyczne. Podstawy profesjonalnej profilaktyki, CMPPP Warszawa 2000 Zachowania ryzykowne i szkodliwe dla zdrowia / red. nauk. Nina Ogińska-Bulik. - Łódź : Wydawnictwo Akademii Humanistyczno-Ekonomicznej, 2010. -191 s. : il. ; 21 cm |
||||||||||||||||||
Zakres tematów: |
Zrozumienie znaczenia zdrowia dla jednostki i społeczeństwa Problemowe nawyki młodych osób - profilaktyka uzależnień behawioralnych. Prognozowanie konsekwencji postępowania Zachowanie ryzykowne – palenie tytoniu Ryzykowne spożywanie alkoholu, interakcje z lekami Kwas foliowy – rola i zasadność suplementacji, komplikacje zdrowotne. Kompetencje medialne jako ważny element działań profilaktyki zdrowotnej w zapobieganiu fonoholizmowi Zagrożenia zdrowia chorobami cywilizacyjnymi (sercowo-naczyniowe, przewodu pokarmowego, psychiczne – wybrane zagrożenia)- profilaktyka |
||||||||||||||||||
Metody dydaktyczne: |
metoda problemowa metoda podająca |
||||||||||||||||||
Metody i kryteria oceniania: |
Warunkiem zaliczenia będzie: • napisanie kolokwium końcowego, co najmniej na ocenę dostateczną |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Ślaski w Katowicach.