Uniwersytet Ślaski w Katowicach - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Liturgika fundamentalna [11-KRK-T-049] semestr zimowy 2020/2021
Wykład, grupa nr 1

Przejdź do planu zaznaczono terminy wyświetlanej grupy
To jest strona grupy zajęciowej. Jeśli szukasz opisu przedmiotu, zobacz stronę przedmiotu
Przedmiot: Liturgika fundamentalna [11-KRK-T-049]
Zajęcia: semestr zimowy 2020/2021 [2020/2021Z] (zakończony)
Wykład [W], grupa nr 1 [pozostałe grupy]
Termin i miejsce: Podana informacja o terminie jest orientacyjna. W celu uzyskania pewnej informacji obejrzyj kalendarz roku akademickiego lub skontaktuj się z wykładowcą (nieregularności zdarzają się przede wszystkim w przypadku zajęć odbywających się rzadziej niż co tydzień).
wielokrotnie, środa (niestandardowa częstotliwość), 13:45 - 15:15
sala Zajęcia zdalne
Zdalny jaki jest adres?
Terminy najbliższych spotkań: Daty odbywania się zajęć grupy. Prezentują informacje na podstawie zdefiniowanych w USOS terminów oraz spotkań.
Kliknij w datę by zobaczyć tygodniowy plan z zaznaczonym spotkaniem.
Wszystkie zajęcia tej grupy już się odbyły - pokaż terminy wszystkich spotkań.
Data i miejsceProwadzący
Liczba osób w grupie: 21
Limit miejsc: (brak danych)
Prowadzący: Ireneusz Celary
Literatura:

B. Nadolski, Liturgika, t. 1: Liturgika fundamentalna, Poznań 1989; T. Sinka, Zarys liturgiki, Kraków 1994; A.J. Znak, Fundamentalne rzeczywistości liturgii, Oleśnica 1992; M. Kunzler, Liturgia Kościoła, Poznań 1999; B. Nadolski, Wprowadzenie do liturgii, Kraków 2004, s. 11-26; 110-126; 145-201; 307-355; S. Czerwik, Słudzy Chrystusa - szafarze Bożych misteriów, Kielce 2004 (strony: od 41 do 62); S. Czerwik, Teologia liturgii w ujęciu konstytucji "Sacrosanctum Concilium" i w całokształcie dzieła Soboru Watykańskiego II, "Ruch Biblijny i Liturgiczny" 41,2 (1988), s. 155-168; S. Czerwik, Teologia liturgii, "Ateneum Kapłańskie" 66,1 (1974), s. 92-104; M. Pisarzak, Nazwy liturgii na Zachodzie, "Liturgia Sacra" 8,1 (2002), s. 43-57; S. Czerwik, Liturgia w formacji kapłanów według nauki Soboru Watykańskiego II, "Roczniki Teologiczne" 50,8 (2003), s. 91-115; S. Czerwik, Medytacja nad encykliką "Mediator Dei" w 50 lat po jej ogłoszeniu (20 XI 1947), w: Liturgia Domus Christiana, red. A. Durak, Warszawa 1998, s. 324-351; S. Koperek, Aktualne postulaty encykliki "Mediator Dei", w: Liturgia Domus Christiana, red. A. Durak, Warszawa 1998, s. 352-372; B. Migut, Teologia i liturgia. Teologiczna nauka o liturgii w niemieckim obszarze językowym. Geneza i założenia teoretyczne, w: "Teologiczne Studia Siedleckie" 12 (2015), s. 253-266; K. Filipowicz, Liturgia jako zbawczy dialog i święta wymiana, "Warszawskie Studia Teologiczne" 24,1 (2011), s. 133-142; P. Gabara, Liturgia jako proces komunikowania, w: http://www.kkbids.episkopat.pl/uploaded/a58/Anamnesis58-4b%20str.65-68.pdf

Zakres tematów:

Moduł "Liturgika fundamentalna" zapoznaje studentów z następującymi zagadnieniami: Pojęcie i definicja liturgii oraz jej treści teologiczne; Historyczne linie rozwoju liturgii; Rodziny liturgiczne w Kościele Wschodnim i Zachodnim; Liturgia przed Soborem Trydenckim; Charakterystyka liturgii po Soborze Trydenckim; Ruch liturgiczny; Reforma liturgii na Soborze Watykańskim II; Obecność Chrystusa w liturgii; Liturgia jako uświęcenie ludzi i kult składany Bogu Ojcu - w obecnym czasie dziejów zbawienia; Przymioty kultu liturgicznego; Księgi liturgiczne - wczoraj i dziś; Liturgia zespołem znaków uświęcenia i kultu; Uzasadnienie stosowania w liturgii znaków uchwytnych zmysłami; Elementy naturalne, przedmioty i szaty stosowane w liturgii; Teologiczna interpretacja postaw i gestów stosowanych w liturgii; Liturgiczna przestrzeń i jej ukształtowanie; Pojęcie i cechy zgromadzenia liturgicznego; Liturgika jako systematyczna refleksja nad liturgią.

Metody dydaktyczne:

Uczestnictwo wszystkich studentów w wykładach dla nich przeznaczonych jest jak najbardziej wskazane. Będzie ono miało bowiem niewątpliwy wpływ na zdobycie odpowiedniej wiedzy, która zostanie poddana weryfikacji na zakończenie semestru, jak też na osiągnięcie stosownych umiejętności i kompetencji społecznych. Dydaktyczną metodą na przekaz takiej wiedzy, na prowadzenie ku umiejętnościom i społecznym kompetencjom będzie wykład kursoryczny, ubogacany materiałem multimedialnym, w postaci odpowiadających poszczególnym partiom materiału prezentacjom.

Metody i kryteria oceniania:

Sposobem na zweryfikowanie osiągniętych efektów kształcenia, w postaci wiedzy, umiejętności i kompetencji społecznych, będzie - ustalony na pierwszym spotkaniu ze studentami - test wyposażony w pytania odnoszące się do przedłożonych w semestrze zimowym 2020/2021 treści.

Uwagi:

ireneusz.celary@us.edu.pl

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Ślaski w Katowicach.
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0 (2024-03-22)