Uniwersytet Ślaski w Katowicach - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Seminarium I [01-BI-S1-SEMI05] semestr zimowy 2020/2021
Laboratorium, grupa nr 3

Przejdź do planu zaznaczono terminy wyświetlanej grupy
To jest strona grupy zajęciowej. Jeśli szukasz opisu przedmiotu, zobacz stronę przedmiotu
Przedmiot: Seminarium I [01-BI-S1-SEMI05]
Zajęcia: semestr zimowy 2020/2021 [2020/2021Z] (zakończony)
Laboratorium [L], grupa nr 3 [pozostałe grupy]
Termin i miejsce: Podana informacja o terminie jest orientacyjna. W celu uzyskania pewnej informacji obejrzyj kalendarz roku akademickiego lub skontaktuj się z wykładowcą (nieregularności zdarzają się przede wszystkim w przypadku zajęć odbywających się rzadziej niż co tydzień).
każdy poniedziałek, 19:00 - 20:30
sala Zajęcia zdalne
Zdalny jaki jest adres?
Terminy najbliższych spotkań: Daty odbywania się zajęć grupy. Prezentują informacje na podstawie zdefiniowanych w USOS terminów oraz spotkań.
Kliknij w datę by zobaczyć tygodniowy plan z zaznaczonym spotkaniem.
Wszystkie zajęcia tej grupy już się odbyły - pokaż terminy wszystkich spotkań.
Data i miejsceProwadzący
Liczba osób w grupie: 2
Limit miejsc: 2
Zaliczenie: Zaliczenie z modułu
Prowadzący: Małgorzata Gaj
Literatura:

Literatura obowiązkowa

Oryginalne prace naukowe, głównie aktualne prace przeglądowe w uznanych czasopismach naukowych, w tym anglojęzyczne; bazach danych oraz biotechnologiczne portale naukowe wskazane przez prowadzącego zajęcia.

Zalecane czasopisma naukowe i adresy:

Current Opinion in Biotechnology; Trends in Biotechnology; Current Opinion in Plant Biology, Plant Biotechnology; Plant Biotechnology Journal, Plant Biotechnology Reports; Plant Cell, Tissue and Organ Culture, Plant Cell Reports

http://www.biotechnolog.pl/kwartalnik-biotechnologia ; http://www.gmo-compass.org/eng/home/

http://www.cell.com/trends/biotechnology

literatura uzupełniająca

Inne czasopisma naukowe i źródła internetowe

Zakres tematów:

Współczesne problemy i metody badawcze z zakresu genetyki i biotechnologii roślin, w tym:

1. Plastyczność rozwojowa roślin – zjawisko totipotencji komórek somatycznych i jego wykorzystanie w biotechnologii roślin

2. Arabidopsis i ryż - modelowe gatunki w genomice roślin wyższych

3. Mikropropagacja roślin – metody, cele, przykłady protokołów, rynek światowy

4. Protoplasty i somatyczna hybrydyzacja u roślin

5. Metody transformacji genetycznej. Agrotransformacja i biologiczne podstawy tego procesu

6. Przegląd metod agrotransformacji u różnych roślin ze szczególnym uwzględnieniem zbóż

7. Genetycznie modyfikowane rośliny na rynku światowym: modyfikowane gatunki i cechy, osiągnięcia i ograniczenia

8. Transformacja roślin bez użycia genów markerowych („marker free”) – koncepcja, cele, przykłady, osiągnięcia i perspektywy.

9. Geny reporterowe w produkcji roślin transgenicznych i genomice funkcjonalnej

10. Mutageneza insercyjna – cel, metody, uzyskane linie i ich zastosowanie.

11. Korzyści i zagrożenia związane z GMO – debata (wszyscy uczestnicy)

Metody dydaktyczne:

Referat wygłaszany przez studenta z wykorzystaniem środków multimedialnych wsparty ko-referatami i dyskusja nad prezentowanymi treściami moderowana przez prowadzącego.

Metody i kryteria oceniania:

Na ocenę końcową składa się:

- ocena z referatu na wybrany temat przygotowanego w formie prezentacji (0,4)

- ocena z koreferatów (0,2)

- ocena z aktywności w dyskusji i debacie (0,2)

- ocena z testu końcowego (0,2)

wymagania merytoryczne:

Przygotowanie referatu i koreferatów na wybrany temat w formie prezentacji Power Point według zaleceń prowadzącego zajęcia. Prawidłowy dobór literatury przedmiotu, w tym anglojęzycznej. Umiejętność łączenia wiadomości z biotechnologii z wiedzą z różnych dyscyplin biologii. Prawidłowe posługiwania się terminologią naukową, samodzielne wyszukiwanie źródeł informacji; wiązanie pozyskiwanych informacji z posiadaną wiedzą. Umiejętność krytycznej oceny prezentacji. Aktywność na zajęciach: udział w dyskusji nad poruszanymi problemami i prezentowanymi wystąpieniami.

kryteria oceny:

Ocena bardzo dobra – literatura do referatu zatwierdzona u prowadzącego najpóźniej na 2 tyg. przed terminem wygłoszenia; szczegółowy konspekt referatu/koreferatu zatwierdzony u prowadzącego najpóźniej na 1 tyg. przed terminem wygłoszenia; referat/koreferat bardzo dobry pod względem merytorycznym, oparty na najnowszej oryginalnej literaturze przedmiotu, w tym anglojęzycznej, wyróżniający się pod względem zrozumienia i syntezy problemu, aktualności treści, jak i języka, stylu i formy wypowiedzi. Treść referatu odpowiada założonym celom. Zawarte w referacie treści przedstawione są w odpowiedniej sekwencji i proporcji zależnej od istotności problemu. Prezentacja multimedialna ilustrująca referat/ko-referat przygotowana w języku angielskim wyróżnia się w formie i jasności przekazu, dowodzi kreatywności autora w zakresie formy prezentacji informacji; nie zawiera błędów merytorycznych, terminologicznych, językowych i edycyjnych. Student jest przygotowany do dyskusji, udziela właściwych odpowiedzi na pytania dotyczące referatu i problemów w nim poruszanych.

Czas referatu został dostosowany do wymogów( referat -25 min; koreferat- 5 min.).

Niespełnienie powyższych wymagań skutkuje obniżeniem oceny w stopniu zależnym od liczby i wagi niespełnionych kryteriów i popełnionych błędów

Ocena ciagła,wymagania merytoryczne:

-Aktywny udział w dyskusji nad prezentowanymi tezami wystąpień dowodząca zainteresowania i przygotowania merytorycznego do omawianych problemów.

- Wykazanie się znajomością poruszanych na seminariach problemów sprawdzane testem końcowym kryteria oceny

- Każdorazowo udział w dyskusji odnotowany zostanie w karcie pracy studenta.

Za udział w dyskusji na temat przedstawionego referatu student uzyskuje od 0-2 punktów.

Sumaryczna liczba punktów za dyskusję:

8 -10 pkt – bdb

7 - 8 pkt- +db

5-6 pkt – db

3 -4 pkt - +dst

1-2 pkt – dst

< 1 pkt – ndst

Test końcowy w formie pytań sprawdza stopień przyswojenia problemów przedstawionych w całym cyklu seminariów.

Skala ocen z testu końcowego:

bdb: 90-100% punktów

+db: 85-90%

db 75-85%

+dst: 60-75%

dst: 50-60%

ndst: 0-50% punktów

przebieg procesu weryfikacji:

Bezpośredni, ciągły w czasie trwania zajęć seminaryjnych (ocena dyskusji) oraz na końcu zajęć (test).

Uwagi:

dr hab. Damian Gruszka, prof.UŚ

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Ślaski w Katowicach.
kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.0.3.0-2 (2024-04-26)