Seminarium I [01-BI-S1-SEMI05]
semestr zimowy 2020/2021
Laboratorium,
grupa nr 3
Przedmiot: | Seminarium I [01-BI-S1-SEMI05] | ||||||||||||||||||||||||||||||||
Zajęcia: |
semestr zimowy 2020/2021 [2020/2021Z]
(zakończony)
Laboratorium [L], grupa nr 3 [pozostałe grupy] |
||||||||||||||||||||||||||||||||
Termin i miejsce:
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||
Terminy najbliższych spotkań:
Kliknij w datę by zobaczyć tygodniowy plan z zaznaczonym spotkaniem. |
Wszystkie zajęcia tej grupy już się odbyły - pokaż terminy wszystkich spotkań.
|
||||||||||||||||||||||||||||||||
Liczba osób w grupie: | 2 | ||||||||||||||||||||||||||||||||
Limit miejsc: | 2 | ||||||||||||||||||||||||||||||||
Zaliczenie: | Zaliczenie z modułu | ||||||||||||||||||||||||||||||||
Prowadzący: | Małgorzata Gaj | ||||||||||||||||||||||||||||||||
Literatura: |
Literatura obowiązkowa Oryginalne prace naukowe, głównie aktualne prace przeglądowe w uznanych czasopismach naukowych, w tym anglojęzyczne; bazach danych oraz biotechnologiczne portale naukowe wskazane przez prowadzącego zajęcia. Zalecane czasopisma naukowe i adresy: Current Opinion in Biotechnology; Trends in Biotechnology; Current Opinion in Plant Biology, Plant Biotechnology; Plant Biotechnology Journal, Plant Biotechnology Reports; Plant Cell, Tissue and Organ Culture, Plant Cell Reports http://www.biotechnolog.pl/kwartalnik-biotechnologia ; http://www.gmo-compass.org/eng/home/ http://www.cell.com/trends/biotechnology literatura uzupełniająca Inne czasopisma naukowe i źródła internetowe |
||||||||||||||||||||||||||||||||
Zakres tematów: |
Współczesne problemy i metody badawcze z zakresu genetyki i biotechnologii roślin, w tym: 1. Plastyczność rozwojowa roślin – zjawisko totipotencji komórek somatycznych i jego wykorzystanie w biotechnologii roślin 2. Arabidopsis i ryż - modelowe gatunki w genomice roślin wyższych 3. Mikropropagacja roślin – metody, cele, przykłady protokołów, rynek światowy 4. Protoplasty i somatyczna hybrydyzacja u roślin 5. Metody transformacji genetycznej. Agrotransformacja i biologiczne podstawy tego procesu 6. Przegląd metod agrotransformacji u różnych roślin ze szczególnym uwzględnieniem zbóż 7. Genetycznie modyfikowane rośliny na rynku światowym: modyfikowane gatunki i cechy, osiągnięcia i ograniczenia 8. Transformacja roślin bez użycia genów markerowych („marker free”) – koncepcja, cele, przykłady, osiągnięcia i perspektywy. 9. Geny reporterowe w produkcji roślin transgenicznych i genomice funkcjonalnej 10. Mutageneza insercyjna – cel, metody, uzyskane linie i ich zastosowanie. 11. Korzyści i zagrożenia związane z GMO – debata (wszyscy uczestnicy) |
||||||||||||||||||||||||||||||||
Metody dydaktyczne: |
Referat wygłaszany przez studenta z wykorzystaniem środków multimedialnych wsparty ko-referatami i dyskusja nad prezentowanymi treściami moderowana przez prowadzącego. |
||||||||||||||||||||||||||||||||
Metody i kryteria oceniania: |
Na ocenę końcową składa się: - ocena z referatu na wybrany temat przygotowanego w formie prezentacji (0,4) - ocena z koreferatów (0,2) - ocena z aktywności w dyskusji i debacie (0,2) - ocena z testu końcowego (0,2) wymagania merytoryczne: Przygotowanie referatu i koreferatów na wybrany temat w formie prezentacji Power Point według zaleceń prowadzącego zajęcia. Prawidłowy dobór literatury przedmiotu, w tym anglojęzycznej. Umiejętność łączenia wiadomości z biotechnologii z wiedzą z różnych dyscyplin biologii. Prawidłowe posługiwania się terminologią naukową, samodzielne wyszukiwanie źródeł informacji; wiązanie pozyskiwanych informacji z posiadaną wiedzą. Umiejętność krytycznej oceny prezentacji. Aktywność na zajęciach: udział w dyskusji nad poruszanymi problemami i prezentowanymi wystąpieniami. kryteria oceny: Ocena bardzo dobra – literatura do referatu zatwierdzona u prowadzącego najpóźniej na 2 tyg. przed terminem wygłoszenia; szczegółowy konspekt referatu/koreferatu zatwierdzony u prowadzącego najpóźniej na 1 tyg. przed terminem wygłoszenia; referat/koreferat bardzo dobry pod względem merytorycznym, oparty na najnowszej oryginalnej literaturze przedmiotu, w tym anglojęzycznej, wyróżniający się pod względem zrozumienia i syntezy problemu, aktualności treści, jak i języka, stylu i formy wypowiedzi. Treść referatu odpowiada założonym celom. Zawarte w referacie treści przedstawione są w odpowiedniej sekwencji i proporcji zależnej od istotności problemu. Prezentacja multimedialna ilustrująca referat/ko-referat przygotowana w języku angielskim wyróżnia się w formie i jasności przekazu, dowodzi kreatywności autora w zakresie formy prezentacji informacji; nie zawiera błędów merytorycznych, terminologicznych, językowych i edycyjnych. Student jest przygotowany do dyskusji, udziela właściwych odpowiedzi na pytania dotyczące referatu i problemów w nim poruszanych. Czas referatu został dostosowany do wymogów( referat -25 min; koreferat- 5 min.). Niespełnienie powyższych wymagań skutkuje obniżeniem oceny w stopniu zależnym od liczby i wagi niespełnionych kryteriów i popełnionych błędów Ocena ciagła,wymagania merytoryczne: -Aktywny udział w dyskusji nad prezentowanymi tezami wystąpień dowodząca zainteresowania i przygotowania merytorycznego do omawianych problemów. - Wykazanie się znajomością poruszanych na seminariach problemów sprawdzane testem końcowym kryteria oceny - Każdorazowo udział w dyskusji odnotowany zostanie w karcie pracy studenta. Za udział w dyskusji na temat przedstawionego referatu student uzyskuje od 0-2 punktów. Sumaryczna liczba punktów za dyskusję: 8 -10 pkt – bdb 7 - 8 pkt- +db 5-6 pkt – db 3 -4 pkt - +dst 1-2 pkt – dst < 1 pkt – ndst Test końcowy w formie pytań sprawdza stopień przyswojenia problemów przedstawionych w całym cyklu seminariów. Skala ocen z testu końcowego: bdb: 90-100% punktów +db: 85-90% db 75-85% +dst: 60-75% dst: 50-60% ndst: 0-50% punktów przebieg procesu weryfikacji: Bezpośredni, ciągły w czasie trwania zajęć seminaryjnych (ocena dyskusji) oraz na końcu zajęć (test). |
||||||||||||||||||||||||||||||||
Uwagi: |
dr hab. Damian Gruszka, prof.UŚ |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Ślaski w Katowicach.