Uniwersytet Ślaski w Katowicach - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Pracownia licencjacka I [01-OS-S1-PL1] semestr zimowy 2020/2021
Laboratorium, grupa nr 13

Przejdź do planu zaznaczono terminy wyświetlanej grupy
To jest strona grupy zajęciowej. Jeśli szukasz opisu przedmiotu, zobacz stronę przedmiotu
Przedmiot: Pracownia licencjacka I [01-OS-S1-PL1]
Zajęcia: semestr zimowy 2020/2021 [2020/2021Z] (zakończony)
Laboratorium [L], grupa nr 13 [pozostałe grupy]
Termin i miejsce: Podana informacja o terminie jest orientacyjna. W celu uzyskania pewnej informacji obejrzyj kalendarz roku akademickiego lub skontaktuj się z wykładowcą (nieregularności zdarzają się przede wszystkim w przypadku zajęć odbywających się rzadziej niż co tydzień).
każda środa, 9:45 - 13:00
sala sale KE
Wydział Nauk Przyrodniczych (Katowice, ul. Bankowa 9) jaki jest adres?
Terminy najbliższych spotkań: Daty odbywania się zajęć grupy. Prezentują informacje na podstawie zdefiniowanych w USOS terminów oraz spotkań.
Kliknij w datę by zobaczyć tygodniowy plan z zaznaczonym spotkaniem.
Wszystkie zajęcia tej grupy już się odbyły - pokaż terminy wszystkich spotkań.
Data i miejsceProwadzący
Liczba osób w grupie: 1
Limit miejsc: 1
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Prowadzący: Piotr Skubała
Literatura:

Literatura obowiązkowa:

Bar-On Y.M., Phillips R., Milo R. 2018. The biomass distribution on Earth. PNAS 115 (25): 6506-6511.

Climate Change and Land. An IPCC Special Report on climate change, desertification, land degradation, sustainable land management, food security, and greenhouse gas fluxes in terrestrial ecosystems. Summary for Policymakers. Intergovernmental Panel on Climate Change (IPCC), 07 August 2019; https://www.ipcc.ch/site/assets/uploads/2019/08/4.-SPM_Approved_Microsite_FINAL.pdf

EU Biodiversity Strategy for 2030. Bringing nature back into our lives. European Commission, Brussels, 20.05.2020, https://ec.europa.eu/info/sites/info/files/communication-annex-eu-biodiversity-strategy-2030_en.pdf

Mirkowska Z. 2009. Konsekwencje zmian klimatycznych dla rolnictwa. Zagadnienia Ekonomiki Rolnej 2: 48-58.

Pe'er G. et al. 2020. Action needed for the EU Common Agricultural Policy to address sustainability challenges. People and Nature 2:305–316.

Agriculture Overwiew; https://earth.esa.int/web/guest/earth-topics/agriculture;

Maxwell S. L., Fuller L. A., Brooks T. M., Watson J. E. M. 2016. The ravages of guns, nets and bulldozers. Nature 536: 143-145.

Skoczylas J. 2015. Rolnictwo i żywność a zmiany klimatu. Zielone Wiadomości; http://zielonewiadomosci.pl/tematy/energetyka/rolnictwo-i-zywnosc-a-zmiana-klimatu/

The EAT-Lancet Commission Summary Report: https://eatforum.org/eat-lancet-commission/eat-lancet-commission-summary-report/

Literatura uzupełniająca:

Ceballos G., Ehrlich P.R., Dirzo R. 2017. Biological annihilation via the ongoing sixth mass extinction signaled by vertebrate population losses and declines. PNAS 114, E6089–E6096.

Crowther T., Todd-Brown K., Rowe C., W. R. Wieder J. C. Carey et al. 2016. Quantifying global soil carbon losses in response to warming. Nature 540: 104–108.

Global Assessment Report on Biodiversity and Ecosystem Services; https://ipbes.net/global-assessment, dostęp 30.10/2020

ONZ: chroń klimat – odstaw mięso; http://chronmyklimat.pl/publikacje/polityka-klimatyczna/onz-chron-klimat-odstaw-mieso

Ripple W. J., Wolf Ch., Galetti M., Newsome T. M., Alamgir M., Crist E., Mahmoud M. I., Laurance W. F. 2017. World Scientists’ Warning to Humanity: A Second Notice. Bioscience 67(12): 1026-1028.

Skubała P. 2015. Dlaczego jemy te a nie inne rośliny? Dzikie Życie, nr 3/249, marzec 2015: 34. http://pracownia.org.pl/dzikie-zycie-numery-archiwalne,2360,article,6107

Skubała P. 2019. Rolnictwo i zmiany klimatu – w zaklętym kręgu. Aura, Miesięcznik Naczelnej Organizacji Technicznej, 5: 28-29.

Skubała P. 2020. Postępująca, niezauważalna apokalipsa owadów. Dzikie Życie, nr 4/310, kwiecień 2020: 34.

Smil V. 2011. Harvesting the Biosphere. The Human Impact. Population and Development Review 37: 613-636.

Zakres tematów:

1. Historia rolnictwa (ze szczególnym uwzględnieniem “Zielonej rewolucji”).

2. Oddziaływanie rolnictwa na ekosystemy.

3. Szóste wymieranie gatunków w odniesieniu do rolnictwa.

4. Biomasa zwierząt gospodarskich w przeszłości i obecnie.

5. Wpływ obecnego modelu rolnictwa na zmiany klimatu.

6. Rola gleby w rolnictwie oraz jej oddziaływanie na zmiany klimatu.

7. Zasoby wodne a rolnictwo.

8. Deforestacja a rozwój rolnictwa.

9. Wspólna polityka rolna oraz jej egzekwowanie.

10. Rolnictwo przemysłowe na przykładzie poszczególnych krajów.

11. Najdroższe środowiskowo produkty.

12. Hodowla zwierząt w rolnictwie przemysłowym.

13. Marnowanie żywności.

14. Rolnictwo rodzime.

15. Zrównoważona dieta jako realny sposób na poprawę kondycji Ziemi oraz przeciwdziałanie zmianą klimatu.

Metody dydaktyczne:

Praca samodzielna pod kierunkiem opiekuna pracy licencjackiej. Regularne rozmowy z promotorem na Teams dotyczące kolejnych omawianych zagadnień, zakresu i doboru literatury, umiejętności jej cytowania, formułowanie celów pracy licencjackiej, wyciąganie wniosków, formułowanie zaleceń.

Metody i kryteria oceniania:

Ocenie podlega wiedza teoretyczna oraz zaangażowanie studenta w gromadzeniu piśmiennictwa, przygotowaniu manuskryptu pracy licencjackiej oraz udział w dyskusyjnych kwestiach dotyczących problemów będących tematem pracy licencjackiej. Prowadzący w sposób ciągły ocenia pod względem merytorycznym pracę studenta, weryfikuje jego wiedzę teoretyczną związaną z tematyką pracy licencjackiej, ocenia zaangażowanie i rzetelność przy opracowaniu materiału i pisaniu pracy.

1. bardzo dobry – student aktywnie uczestniczy w gromadzeniu piśmiennictwa, jest kreatywny w zbieraniu i opracowaniu zebranego materiału, jest aktywny w dyskusji z opiekunem na temat ostatecznego planu pracy licencjackiej;

2. dobry – student opanował wiedzę teoretyczną z zakresu zagadnień związanych z tematem pracy licencjackiej, ale nie zebrał wystarczającej liczby pozycji piśmiennictwa;

3. dostateczny – student jest mało zaangażowany w realizację zajęć i wymaga pomocy w zbieraniu materiałów i ich opracowaniu;

4. niedostateczny – student jest niezaangażowany w realizację zajęć, nie wykazuje żadnej inicjatywy.

Uwagi:

prof.dr hab. Piotr Skubała

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Ślaski w Katowicach.
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0-1 (2024-04-02)