Uniwersytet Ślaski w Katowicach - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Fakultet specjalnościowy - Przemoc wobec dzieci - perspektywa globalna [06-PE-EWP-N1-4] semestr letni 2020/2021
Ćwiczenia, grupa nr 1

Przejdź do planu zaznaczono terminy wyświetlanej grupy
To jest strona grupy zajęciowej. Jeśli szukasz opisu przedmiotu, zobacz stronę przedmiotu
Przedmiot: Fakultet specjalnościowy - Przemoc wobec dzieci - perspektywa globalna [06-PE-EWP-N1-4]
Zajęcia: semestr letni 2020/2021 [2020/2021L] (zakończony)
Ćwiczenia [C], grupa nr 1 [pozostałe grupy]
Termin i miejsce: Podana informacja o terminie jest orientacyjna. W celu uzyskania pewnej informacji obejrzyj kalendarz roku akademickiego lub skontaktuj się z wykładowcą (nieregularności zdarzają się przede wszystkim w przypadku zajęć odbywających się rzadziej niż co tydzień).
co druga niedziela (nieparzyste), 17:15 - 20:30
sala Zajęcia zdalne
Zdalny jaki jest adres?
Zajęcia prowadzone z częstotliwością "co dwa tygodnie (nieparzyste)" odbywają się w pierwszym tygodniu od rozpoczęcia cyklu dydaktycznego (np. semestru), a potem co dwa tygodnie. Zajęcia prowadzone z częstotliwością "co dwa tygodnie (parzyste)" odbywają się w drugim tygodniu od rozpoczęcia cyklu dydaktycznego (np. semestru), a potem co dwa tygodnie. Jeśli zajęcia wypadają w dniu wolnym, to nie odbywają się, natomiast nie ma to wpływu na terminy kolejnych zajęć - odbędą się one dwa tygodnie później.
Terminy najbliższych spotkań: Daty odbywania się zajęć grupy. Prezentują informacje na podstawie zdefiniowanych w USOS terminów oraz spotkań.
Kliknij w datę by zobaczyć tygodniowy plan z zaznaczonym spotkaniem.
Wszystkie zajęcia tej grupy już się odbyły - pokaż terminy wszystkich spotkań.
Data i miejsceProwadzący
Liczba osób w grupie: 21
Limit miejsc: 18
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Prowadzący: Marcin Gierczyk
Literatura:

Brian Corby, Child Abuse; Toward a knowledge base, Open University Press (3ed); Glasgow 2006

The APSAC Handbook on child maltreatment. Second Edition, Ed. J. Myers et all, Sage Publications, London-New Delhi 2002

„Dzieciństwo – witraż bolesny” Chowanna 2010, nr 1, pod red. E.Jarosz

E.Jarosz, Ochrona dzieci przed krzywdzeniem. Perspektywa globalna i lokalna. Katowice 2008 i 2009

E.Jarosz, Dom który krzywdzi, Katowice 2001

E.Jarosz, Międzynarodowe standardy przeciwdziałania krzywdzeniu dzieci, Warszawa 2008

E.Jarosz: Przemoc w wychowaniu. Między prawnym zakazem a społeczną akceptacją , Warszawa 2015 ( na stronie RPD)

K.Browne, M.Herbert, Przeciwdziałanie przemocy w rodzinie, Warszawa 1999

K.Kendall_Tackett, Skutki zdrowotne krzywdzenia dzieci, "Dziecko Krzywdzone" 2004, nr 8

S.Forward, Toksyczni rodzice, Warszawa 1992

J.L.Herman, Przemoc – uraz psychiczny i powrót do równowagi, Gdańsk 1998 (maltretowanie dzieci)

J.Mellibruda: Przeciwdziałanie przemocy domowej, Warszawa 2009

K.Kamińska: Dobro dziecka w dyskursie państwo-rodzina, inaczej o przemocy domowej. Impuls, Kraków 2009

D.Iwaniec, J.Szmagalski (red.): Zaburzenia rozwojowe dzieci krzywdzonych emocjonalnie, Warszawa 2002

Ustawa o zmianie ustawy o przeciwdziałaniu przemocy w rodzinie z 2010 roku

Czasopismo „Dziecko Krzywdzone. Teoria Badania Praktyka” (www.dzieckokrzywdzone.pl)

Materiały edukacyjne Fundacji Dzieci Niczyje www.fdn.org

Strony www. :

Rzecznik Praw Dziecka, Niebieska Linia, Ministerstwo Rodziny Pracy i Polityki Społecznej

www.endcorporalpunishment.org

http://srsg.violenceagainstchildren.org/publications

Zakres tematów:

1. Historia dzieciństwa i zjawiska przemocy wobec dzieci – jak było dawniej?

2. Mity o przemocy wobec dzieci/przemocy w rodzinie i ich znaczenie. Występowanie zjawiska współcześnie – rozmiary i sposoby ich określania szacowania (przykłady danych i badań).

3-4. Istota zjawiska przemocy (przegląd definicji, kryteria zasadnicze rozumienia zjawiska). Formy i przejawy przemocy wobec dzieci.

5. Uwarunkowania zjawiska, czynniki ryzyka przemocy wobec dzieci, uwarunkowania przemocowego rodzicielstwa..

6. Wiele hałasu o nic? Znaczenie zjawiska przemocy wobec dziecka /konsekwencje indywidualne i społeczne

7. Case study - na podstawie filmu Kafarnaum (2018).

Metody dydaktyczne:

Zajęcia realizowane na platformie Moodle. Analiza krytyczna, analiza egzemplifikacji, metoda projektów, prezentacje multimedialne

Metody i kryteria oceniania:

Ocena końcowa jest wypadkową:

Aktywności na platformie Moodle

oceny przygotowanego projektu broszury informacyjnej dotyczącej przeciwdziałania przemocy wobec dzieci.

Analiza przypadku krzywdzenia dzieci w kontekście doniesień medialnych

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Ślaski w Katowicach.
kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.0.3.0-2 (2024-04-26)