Fakultet specjalnościowy - Przemoc wobec dzieci - perspektywa globalna [06-PE-EWP-N1-4]
semestr letni 2020/2021
Ćwiczenia,
grupa nr 1
Przedmiot: | Fakultet specjalnościowy - Przemoc wobec dzieci - perspektywa globalna [06-PE-EWP-N1-4] | ||||||||
Zajęcia: |
semestr letni 2020/2021 [2020/2021L]
(zakończony)
Ćwiczenia [C], grupa nr 1 [pozostałe grupy] |
||||||||
Termin i miejsce:
|
Zajęcia prowadzone z częstotliwością "co dwa tygodnie (nieparzyste)" odbywają się w pierwszym tygodniu od rozpoczęcia cyklu dydaktycznego (np. semestru), a potem co dwa tygodnie. Zajęcia prowadzone z częstotliwością "co dwa tygodnie (parzyste)" odbywają się w drugim tygodniu od rozpoczęcia cyklu dydaktycznego (np. semestru), a potem co dwa tygodnie. Jeśli zajęcia wypadają w dniu wolnym, to nie odbywają się, natomiast nie ma to wpływu na terminy kolejnych zajęć - odbędą się one dwa tygodnie później.
|
||||||||
Terminy najbliższych spotkań:
Kliknij w datę by zobaczyć tygodniowy plan z zaznaczonym spotkaniem. |
Wszystkie zajęcia tej grupy już się odbyły - pokaż terminy wszystkich spotkań.
|
||||||||
Liczba osób w grupie: | 21 | ||||||||
Limit miejsc: | 18 | ||||||||
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | ||||||||
Prowadzący: | Marcin Gierczyk | ||||||||
Literatura: |
Brian Corby, Child Abuse; Toward a knowledge base, Open University Press (3ed); Glasgow 2006 The APSAC Handbook on child maltreatment. Second Edition, Ed. J. Myers et all, Sage Publications, London-New Delhi 2002 „Dzieciństwo – witraż bolesny” Chowanna 2010, nr 1, pod red. E.Jarosz E.Jarosz, Ochrona dzieci przed krzywdzeniem. Perspektywa globalna i lokalna. Katowice 2008 i 2009 E.Jarosz, Dom który krzywdzi, Katowice 2001 E.Jarosz, Międzynarodowe standardy przeciwdziałania krzywdzeniu dzieci, Warszawa 2008 E.Jarosz: Przemoc w wychowaniu. Między prawnym zakazem a społeczną akceptacją , Warszawa 2015 ( na stronie RPD) K.Browne, M.Herbert, Przeciwdziałanie przemocy w rodzinie, Warszawa 1999 K.Kendall_Tackett, Skutki zdrowotne krzywdzenia dzieci, "Dziecko Krzywdzone" 2004, nr 8 S.Forward, Toksyczni rodzice, Warszawa 1992 J.L.Herman, Przemoc – uraz psychiczny i powrót do równowagi, Gdańsk 1998 (maltretowanie dzieci) J.Mellibruda: Przeciwdziałanie przemocy domowej, Warszawa 2009 K.Kamińska: Dobro dziecka w dyskursie państwo-rodzina, inaczej o przemocy domowej. Impuls, Kraków 2009 D.Iwaniec, J.Szmagalski (red.): Zaburzenia rozwojowe dzieci krzywdzonych emocjonalnie, Warszawa 2002 Ustawa o zmianie ustawy o przeciwdziałaniu przemocy w rodzinie z 2010 roku Czasopismo „Dziecko Krzywdzone. Teoria Badania Praktyka” (www.dzieckokrzywdzone.pl) Materiały edukacyjne Fundacji Dzieci Niczyje www.fdn.org Strony www. : Rzecznik Praw Dziecka, Niebieska Linia, Ministerstwo Rodziny Pracy i Polityki Społecznej www.endcorporalpunishment.org http://srsg.violenceagainstchildren.org/publications |
||||||||
Zakres tematów: |
1. Historia dzieciństwa i zjawiska przemocy wobec dzieci – jak było dawniej? 2. Mity o przemocy wobec dzieci/przemocy w rodzinie i ich znaczenie. Występowanie zjawiska współcześnie – rozmiary i sposoby ich określania szacowania (przykłady danych i badań). 3-4. Istota zjawiska przemocy (przegląd definicji, kryteria zasadnicze rozumienia zjawiska). Formy i przejawy przemocy wobec dzieci. 5. Uwarunkowania zjawiska, czynniki ryzyka przemocy wobec dzieci, uwarunkowania przemocowego rodzicielstwa.. 6. Wiele hałasu o nic? Znaczenie zjawiska przemocy wobec dziecka /konsekwencje indywidualne i społeczne 7. Case study - na podstawie filmu Kafarnaum (2018). |
||||||||
Metody dydaktyczne: |
Zajęcia realizowane na platformie Moodle. Analiza krytyczna, analiza egzemplifikacji, metoda projektów, prezentacje multimedialne |
||||||||
Metody i kryteria oceniania: |
Ocena końcowa jest wypadkową: Aktywności na platformie Moodle oceny przygotowanego projektu broszury informacyjnej dotyczącej przeciwdziałania przemocy wobec dzieci. Analiza przypadku krzywdzenia dzieci w kontekście doniesień medialnych |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Ślaski w Katowicach.