Fakultet specjalnościowy - Współczesne zachowania komsumpcyjne-zagrożenie dla zdrowia i rozwoju [06-PE-RT-N1-WZK]
semestr letni 2020/2021
Ćwiczenia,
grupa nr 1
Przedmiot: | Fakultet specjalnościowy - Współczesne zachowania komsumpcyjne-zagrożenie dla zdrowia i rozwoju [06-PE-RT-N1-WZK] | ||||||||
Zajęcia: |
semestr letni 2020/2021 [2020/2021L]
(zakończony)
Ćwiczenia [C], grupa nr 1 [pozostałe grupy] |
||||||||
Termin i miejsce:
|
Zajęcia prowadzone z częstotliwością "co dwa tygodnie (nieparzyste)" odbywają się w pierwszym tygodniu od rozpoczęcia cyklu dydaktycznego (np. semestru), a potem co dwa tygodnie. Zajęcia prowadzone z częstotliwością "co dwa tygodnie (parzyste)" odbywają się w drugim tygodniu od rozpoczęcia cyklu dydaktycznego (np. semestru), a potem co dwa tygodnie. Jeśli zajęcia wypadają w dniu wolnym, to nie odbywają się, natomiast nie ma to wpływu na terminy kolejnych zajęć - odbędą się one dwa tygodnie później.
|
||||||||
Terminy najbliższych spotkań:
Kliknij w datę by zobaczyć tygodniowy plan z zaznaczonym spotkaniem. |
Wszystkie zajęcia tej grupy już się odbyły - pokaż terminy wszystkich spotkań.
|
||||||||
Liczba osób w grupie: | 15 | ||||||||
Limit miejsc: | 16 | ||||||||
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | ||||||||
Prowadzący: | Alina Dworak | ||||||||
Literatura: |
Andrzejweska A.; Dzieci i młodzież w sieci zagrożeń realnych i wirtualnych. Warszawa 2014 Głębocka A.; Niezadowolenie z wyglądu, a rozpaczliwa kontrola wagi. Kraków 2009 Guerreschi C.; Nowe uzależnienia. Kraków2005 Grzegorzewska I., Cierpiałowska L., Uzależnienia behawioralne. Warszawa 2018 Halińska M., Blaski i mroki Netu „Psychologia w szkole” 3(39)/2013 Jedrzejko M., Rosiak B., Kowalski M. (red.); Uzależnienia behawioralne. Pułtusk-Warszawa 2015 Kozak S.; Patologie wśród dzieci i młodzieży. Warszawa 2007 Kurczewsko J.M.; Praktyki cielesne. Warszawa 2006 Krzyżak-Szymańska E.; Uzależnienia technologiczne wśród dzieci i młodzieży. Teoria, profilaktyka, terapia. Kraków 2018 Ogińska-Bulik N.(red.); Zachowania ryzykowne i szkodliwe dla zdrowia. Łódź 2010 Sarzała D., Cyberprzestrzeń jako źródło zagrożeń procesu socjalizacji i wychowania W: B. Chrostowska, E. Kantowicz, C. Kurkowski (red.) Pedagogika społeczna wobec problemów współczesnej młodzieży. Toruń 2010 Spitzer M., Cyberchoroby, Jak cyfrowe życie rujnuje nasze zdrowie. Słupsk 2016 Szafraniec K.; Zdrowie i zachowania ryzykowne młodzieży, w: tegoż, Młodzi, 2011,s.334,http://www.obserwatoriumkultury.pl/files/study/raport_modzi_2011_copy2.pdf (data dostępu: 11.08.2014). Woynarowska B.(red.); Edukacja zdrowotna. Podręcznik akademicki. Warszawa 2007 |
||||||||
Zakres tematów: |
1. Pojęcie zagrożenia i uzależnienia w kontekście fizycznego i psychospołecznego zdrowia człowieka. Pojęcie uzależnienia behawioralne. Uzależnienie od substancji, a uzależnienie od czynności. 2. W sieci uzależnień: netoholizm, fonoholizm jako nowa forma uzależnienia. 3. Uzależnienie od pracy: pracoholizm- zaleta czy niebezpieczne uzależnienie XXI wieku. 4. Zakupoholizm- nałóg czy współczesny styl życia. 5. Niespecyficzne zaburzenia odżywiania: jedzenioholizm, ortoreksja. 6. Praktyki udoskonalania ciała, a konsekwencje dla zdrowia. 7. Edukacja zdrowotna i promocja zdrowia w profilaktyce nowych uzależnień. |
||||||||
Metody dydaktyczne: |
Prezentacja multimedialna |
||||||||
Metody i kryteria oceniania: |
Oceniania będzie znajomość wybranych zagrożeń behawioralnych ich konsekwencje zarówno społeczne, jak i ponoszone straty fizyczne. Uwrażliwienie studenta na potrzebę wczesnych działań prewencyjnych ze szczególną rolą edukacji zdrowotnej |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Ślaski w Katowicach.