Teoria literatury: Moduł 1, Wstęp do literaturoznawstwa 1 [W1-FA-NX-S1-TL-WL-2]
semestr letni 2020/2021
Ćwiczenia,
grupa nr 2
Przedmiot: | Teoria literatury: Moduł 1, Wstęp do literaturoznawstwa 1 [W1-FA-NX-S1-TL-WL-2] | ||||||||||||||||||||||||||||||||
Zajęcia: |
semestr letni 2020/2021 [2020/2021L]
(zakończony)
Ćwiczenia [C], grupa nr 2 [pozostałe grupy] |
||||||||||||||||||||||||||||||||
Termin i miejsce:
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||
Terminy najbliższych spotkań:
Kliknij w datę by zobaczyć tygodniowy plan z zaznaczonym spotkaniem. |
Wszystkie zajęcia tej grupy już się odbyły - pokaż terminy wszystkich spotkań.
|
||||||||||||||||||||||||||||||||
Liczba osób w grupie: | 23 | ||||||||||||||||||||||||||||||||
Limit miejsc: | 30 | ||||||||||||||||||||||||||||||||
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | ||||||||||||||||||||||||||||||||
Prowadzący: | Justyna Jajszczok | ||||||||||||||||||||||||||||||||
Literatura: |
TEORIA Baldick, Chris. 2001. The Concise Oxford Dictionary of Literary Terms. Oxford: Oxford University Press. Barry, Peter. 2009. Beginning Theory: An Introduction to Literary and Cultural Theory. Manchester: Manchester University Press. Chandler, Daniel. 2020. “Semiotics for Beginners.” http://visual-memory.co.uk/daniel/Documents/S4B/semiotic.html Fish, Stanley. 2004. “Interpretive Communities.” Julie Rivkin, Michael Ryan, eds. Literary Theory: An Anthology. Second Edition. Oxford: Blackwell, 217–221. https://tinyurl.com/ut5cfiz3 Gallagher, Catherine, Stephen Greenblatt. 2000. Practicing New Historicism. Chicago: University of Chicago Press. Glotfelty, Cheryll, Harold Fromm. 1996. The Ecocriticism Reader: Landmarks in Literary Ecology. Athens and London: University of Georgia Press. Hart, Kevin. 2008 “It / Is time.” Studia Phænomenologica 8, 219-239. CINiBA. Jajszczok, Justyna, Aleksandra Musiał. 2019. “‘The past is written on my body’” : Bodies and History.” The Body in History, Culture, and the Arts. New York: Routledge, 1–8. https://tinyurl.com/c5k60ae7 Leitch, Vincent B. et al. 2001. The Norton Anthology: Theory and Criticism. New York: Norton. Martin, Wallace. 1972. “The Hermeneutic Circle and the Art of Interpretation.” Comparative Literature, Vol. 24, No. 2, 97–117. Rivkin, Julie, Michael Ryan. 2004. Literary Theory: An Anthology. Second Edition. Oxford: Blackwell. Said, Edward. 2004. “Jane Austen and Empire.” Julie Rivkin, Michael Ryan, eds. Literary Theory: An Anthology. Second Edition. Oxford: Blackwell, 1112–1125. https://tinyurl.com/ut5cfiz3 LITERATURA POMOCNICZA https://owl.purdue.edu/owl/subject_specific_writing/writing_in_literature/literary_theory_and_schools_of_criticism/index.html https://literariness.org/ PRAKTYKA Gaiman, Neil. 2001. American Gods. (excerpt) https://www.neilgaiman.com/works/Books/American+Gods/in/181/ Gilman, Charlotte Perkins. 1892. “The Yellow Wallpaper.” https://en.wikisource.org/wiki/The_Yellow_Wall_Paper Hill, Geoffrey. 1994. “September Song.” https://www.poetryfoundation.org/poems/48459/september-song Motion, Andrew. 2017. “Rainfall.” https://www.poetryfoundation.org/poetrymagazine/poems/91673/rainfall Poe, Edgar Allan. 1842. “The Oval Portrait.” https://en.wikisource.org/wiki/The_Works_of_the_Late_Edgar_Allan_Poe/Volume_1/The_Oval_Portrait Poe, Edgar Allan. 1846. “The Cask of Amontillado.” https://en.wikisource.org/wiki/The_Works_of_the_Late_Edgar_Allan_Poe/Volume_1/The_Cask_of_Amontillado Rich, Adrienne. 1973. “Diving into the Wreck.” https://poets.org/poem/diving-wreck Shakespeare, William. 1609. “Sonnet 127.” https://en.wikisource.org/wiki/Shakespeare%27s_Sonnets_(1923)_Yale/Text/Sonnet_127 Thomas, Dylan. 1953. “A Refusal to Mourn the Death, by Fire, of a Child in London.” https://poets.org/poem/refusal-mourn-death-fire-child-london |
||||||||||||||||||||||||||||||||
Zakres tematów: |
Wprowadzenie Formalizm: Edgar Allan Poe, “The Oval Portrait” Fenomenologia: Geoffrey Hill, “September Song” Hermeneutyka: Wallace Martin, “The Hermeneutic Circle and the Art of Interpretation” Psychologia postaci i teoria odbioru: Stanley Fish, “Interpretive Communities” Semiotyka i strukturalizm: William Shakespeare, “Sonnet 127” Psychoanaliza: Charlotte Perkins Gilman, "The Yellow Wallpaper" Krytyka archetypalna: Neil Gaiman, American Gods (fragmenty) Marksizm: Edgar Allan Poe, “The Cask of Amontillado” Krytyka feministyczna i teoria queer: Adrienne Rich, “Diving into the Wreck” Post-strukturalizm: Dylan Thomas, "A Refusal to Mourn the Death, by Fire, of a Child in London" Nowy Historycyzm: Arthur Conan Doyle, "Lot no. 249" Ekokrytyka: Andrew Motion, "Rainfall" Postkolonializm: Edward Said, “Jane Austen and Empire” Esej zaliczeniowy |
||||||||||||||||||||||||||||||||
Metody dydaktyczne: |
Praca samodzielna (przed zajęciami): lektura zadanych tekstów; praca pisemna (poprzez zadanie na platformie MS Teams) Dyskusja i praca w grupach (poprzez spotkanie i kanał na platformie MS Teams) |
||||||||||||||||||||||||||||||||
Metody i kryteria oceniania: |
Praca pisemna: esej sprawdzający umiejętność zastosowania zdobytej wiedzy w refleksji teoretycznej oraz praktyce interpretacyjnej. Studenci mogą sami wybrać tekst literacki do interpretacji, ale wybór musi być wcześnie zaakceptowany przez prowadzącą. KRYTERIA OCENIANIA: - umiejętność zastosowania podanego wzorca eseju interpretacyjnego, - zaprezentowanie zarysu wybranej teorii, - umiejętność zastosowania teorii do interpretacji wybranego tekstu literackiego. - użycie przekonującej argumentacji i zastosowanie akademickiego stylu wypowiedzi pisemnej. Terminem oddania eseju poprzez zadanie na MS Teams są ostatnie zajęcia w semestrze. |
||||||||||||||||||||||||||||||||
Uwagi: |
I rok filologii angielskiej, specjalność nauczycielska z językiem niemieckim Zajęcia odbywają się w sposób zdalny, na platformie MS Teams. Dozwolone są dwie nieusprawiedliwione nieobecności; każdą kolejną należy usprawiedliwić. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Ślaski w Katowicach.