Uniwersytet Ślaski w Katowicach - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Teoria literatury: Moduł 1, Wstęp do literaturoznawstwa 1 [W1-FA-NX-S1-TL-WL-2] semestr letni 2020/2021
Ćwiczenia, grupa nr 2

Przejdź do planu zaznaczono terminy wyświetlanej grupy
To jest strona grupy zajęciowej. Jeśli szukasz opisu przedmiotu, zobacz stronę przedmiotu
Przedmiot: Teoria literatury: Moduł 1, Wstęp do literaturoznawstwa 1 [W1-FA-NX-S1-TL-WL-2]
Zajęcia: semestr letni 2020/2021 [2020/2021L] (zakończony)
Ćwiczenia [C], grupa nr 2 [pozostałe grupy]
Termin i miejsce: Podana informacja o terminie jest orientacyjna. W celu uzyskania pewnej informacji obejrzyj kalendarz roku akademickiego lub skontaktuj się z wykładowcą (nieregularności zdarzają się przede wszystkim w przypadku zajęć odbywających się rzadziej niż co tydzień).
każdy czwartek, 14:30 - 15:15
sala Zajęcia zdalne
Zdalny jaki jest adres?
Terminy najbliższych spotkań: Daty odbywania się zajęć grupy. Prezentują informacje na podstawie zdefiniowanych w USOS terminów oraz spotkań.
Kliknij w datę by zobaczyć tygodniowy plan z zaznaczonym spotkaniem.
Wszystkie zajęcia tej grupy już się odbyły - pokaż terminy wszystkich spotkań.
Data i miejsceProwadzący
Liczba osób w grupie: 23
Limit miejsc: 30
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Prowadzący: Justyna Jajszczok
Literatura:

TEORIA

Baldick, Chris. 2001. The Concise Oxford Dictionary of Literary Terms. Oxford: Oxford University Press.

Barry, Peter. 2009. Beginning Theory: An Introduction to Literary and Cultural Theory. Manchester: Manchester University Press.

Chandler, Daniel. 2020. “Semiotics for Beginners.” http://visual-memory.co.uk/daniel/Documents/S4B/semiotic.html

Fish, Stanley. 2004. “Interpretive Communities.” Julie Rivkin, Michael Ryan, eds. Literary Theory: An Anthology. Second Edition. Oxford: Blackwell, 217–221. https://tinyurl.com/ut5cfiz3

Gallagher, Catherine, Stephen Greenblatt. 2000. Practicing New Historicism. Chicago: University of Chicago Press.

Glotfelty, Cheryll, Harold Fromm. 1996. The Ecocriticism Reader: Landmarks in Literary Ecology. Athens and London: University of Georgia Press.

Hart, Kevin. 2008 “It / Is time.” Studia Phænomenologica 8, 219-239. CINiBA.

Jajszczok, Justyna, Aleksandra Musiał. 2019. “‘The past is written on my body’” : Bodies and History.” The Body in History, Culture, and the Arts. New York: Routledge, 1–8. https://tinyurl.com/c5k60ae7

Leitch, Vincent B. et al. 2001. The Norton Anthology: Theory and Criticism. New York: Norton.

Martin, Wallace. 1972. “The Hermeneutic Circle and the Art of Interpretation.” Comparative Literature, Vol. 24, No. 2, 97–117.

Rivkin, Julie, Michael Ryan. 2004. Literary Theory: An Anthology. Second Edition. Oxford: Blackwell.

Said, Edward. 2004. “Jane Austen and Empire.” Julie Rivkin, Michael Ryan, eds. Literary Theory: An Anthology. Second Edition. Oxford: Blackwell, 1112–1125. https://tinyurl.com/ut5cfiz3

LITERATURA POMOCNICZA

https://owl.purdue.edu/owl/subject_specific_writing/writing_in_literature/literary_theory_and_schools_of_criticism/index.html

https://literariness.org/

PRAKTYKA

Gaiman, Neil. 2001. American Gods. (excerpt) https://www.neilgaiman.com/works/Books/American+Gods/in/181/

Gilman, Charlotte Perkins. 1892. “The Yellow Wallpaper.” https://en.wikisource.org/wiki/The_Yellow_Wall_Paper

Hill, Geoffrey. 1994. “September Song.” https://www.poetryfoundation.org/poems/48459/september-song

Motion, Andrew. 2017. “Rainfall.” https://www.poetryfoundation.org/poetrymagazine/poems/91673/rainfall

Poe, Edgar Allan. 1842. “The Oval Portrait.” https://en.wikisource.org/wiki/The_Works_of_the_Late_Edgar_Allan_Poe/Volume_1/The_Oval_Portrait

Poe, Edgar Allan. 1846. “The Cask of Amontillado.” https://en.wikisource.org/wiki/The_Works_of_the_Late_Edgar_Allan_Poe/Volume_1/The_Cask_of_Amontillado

Rich, Adrienne. 1973. “Diving into the Wreck.” https://poets.org/poem/diving-wreck

Shakespeare, William. 1609. “Sonnet 127.” https://en.wikisource.org/wiki/Shakespeare%27s_Sonnets_(1923)_Yale/Text/Sonnet_127

Thomas, Dylan. 1953. “A Refusal to Mourn the Death, by Fire, of a Child in London.” https://poets.org/poem/refusal-mourn-death-fire-child-london

Zakres tematów:

Wprowadzenie

Formalizm: Edgar Allan Poe, “The Oval Portrait”

Fenomenologia: Geoffrey Hill, “September Song”

Hermeneutyka: Wallace Martin, “The Hermeneutic Circle and the Art of Interpretation”

Psychologia postaci i teoria odbioru: Stanley Fish, “Interpretive Communities”

Semiotyka i strukturalizm: William Shakespeare, “Sonnet 127”

Psychoanaliza: Charlotte Perkins Gilman, "The Yellow Wallpaper"

Krytyka archetypalna: Neil Gaiman, American Gods (fragmenty)

Marksizm: Edgar Allan Poe, “The Cask of Amontillado”

Krytyka feministyczna i teoria queer: Adrienne Rich, “Diving into the Wreck”

Post-strukturalizm: Dylan Thomas, "A Refusal to Mourn the Death, by Fire, of a Child in London"

Nowy Historycyzm: Arthur Conan Doyle, "Lot no. 249"

Ekokrytyka: Andrew Motion, "Rainfall"

Postkolonializm: Edward Said, “Jane Austen and Empire”

Esej zaliczeniowy

Metody dydaktyczne:

Praca samodzielna (przed zajęciami): lektura zadanych tekstów; praca pisemna (poprzez zadanie na platformie MS Teams)

Dyskusja i praca w grupach (poprzez spotkanie i kanał na platformie MS Teams)

Metody i kryteria oceniania:

Praca pisemna: esej sprawdzający umiejętność zastosowania zdobytej wiedzy w refleksji teoretycznej oraz praktyce interpretacyjnej. Studenci mogą sami wybrać tekst literacki do interpretacji, ale wybór musi być wcześnie zaakceptowany przez prowadzącą.

KRYTERIA OCENIANIA:

- umiejętność zastosowania podanego wzorca eseju interpretacyjnego,

- zaprezentowanie zarysu wybranej teorii,

- umiejętność zastosowania teorii do interpretacji wybranego tekstu literackiego.

- użycie przekonującej argumentacji i zastosowanie akademickiego stylu wypowiedzi pisemnej.

Terminem oddania eseju poprzez zadanie na MS Teams są ostatnie zajęcia w semestrze.

Uwagi:

I rok filologii angielskiej, specjalność nauczycielska z językiem niemieckim

Zajęcia odbywają się w sposób zdalny, na platformie MS Teams. Dozwolone są dwie nieusprawiedliwione nieobecności; każdą kolejną należy usprawiedliwić.

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Ślaski w Katowicach.
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0 (2024-03-22)