Pedagogika porównawcza [W6-PE-S2-3PP]
semestr zimowy 2020/2021
Ćwiczenia,
grupa nr 1
Przedmiot: | Pedagogika porównawcza [W6-PE-S2-3PP] | ||||||||||||||||||||||||||||||||
Zajęcia: |
semestr zimowy 2020/2021 [2020/2021Z]
(zakończony)
Ćwiczenia [C], grupa nr 1 [pozostałe grupy] |
||||||||||||||||||||||||||||||||
Termin i miejsce:
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||
Terminy najbliższych spotkań:
Kliknij w datę by zobaczyć tygodniowy plan z zaznaczonym spotkaniem. |
Wszystkie zajęcia tej grupy już się odbyły - pokaż terminy wszystkich spotkań.
|
||||||||||||||||||||||||||||||||
Liczba osób w grupie: | 28 | ||||||||||||||||||||||||||||||||
Limit miejsc: | (brak danych) | ||||||||||||||||||||||||||||||||
Prowadzący: | Anton Dragomiletskii | ||||||||||||||||||||||||||||||||
Literatura: |
Dziewulak D.: Systemy szkolne Unii Europejskiej. Warszawa 1997, "Żak. Frątczak J.: Pedagogika porównawcza. Bydgoszcz 1995, WSP. Leppert R. (red.): Edukacja w świecie współczesnym. Kraków 2000, Oficyna Wydawnicza Impuls. Nowakowska-Siuta R.: Pedagogika porównawcza. Problemy, stan badań i perspektywy rozwoju. Kraków 2014, Oficyna Wydawnicza „Impuls”. Pachociński R.: Pedagogika porównawcza. Zarys teorii i metodologii badań. Warszawa 1991, PWN. Pachociński R.: Współczesne systemy edukacyjne. Warszawa 2000, IBE. Potulicka E., Hildebrandt-Wypych D., Czech-Włodarczyk C. (red.): Systemy edukacji w krajach europejskich. Oficyna Wydawnicza „Impuls”, Kraków 2012. Prucha J.: Pedagogika porównawcza. Podręcznik akademicki. Warszawa 2004, Wyd. Naukowe PWN. Rabczuk W. (red.): Z problematyki pedagogiki porównawczej. Warszawa 1998, IBE. literatura uzupełniająca: Delors J. (red.): Edukacja - jest w niej ukryty skarb. Warszawa 1998, SOP. Edukacja narodowym priorytetem. Warszawa 1989, PWN. Faure E. (red.): Uczyć się, aby być. Warszawa 1975, PWN. Jasiński Z., Karcz E. (red.): Pedagogika porównawcza: konteksty teoretyczne i praktyczne. Wydawnictwo Uniwersytetu Opolskiego, Opole 2005. Lewowicki T., Siemieniecki B. (red.): Kształcenie na odległość w praktyce edukacyjnej. Wydawnictwo Adam Marszałek, Toruń 2009. Parczewska T., Bilewicz-Kuźnia B. (red.): Edukacja przedszkolna w Polsce i na świecie: wybrane zagadnienia. Wydawnictwo Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej, Lublin 2013. Rabczuk W.: Polityka edukacyjna Unii Europejskiej na tle przemian w szkolnictwie krajów członkowskich. Warszawa 1994, IBE. |
||||||||||||||||||||||||||||||||
Zakres tematów: |
Celem zajęć jest zapoznanie studentów z rozszerzoną wiedzą o pedagogice porównawczej. Zakres tematyczny ćwiczeń obejmuje zagadnienia: 1. Podstawowe terminy i pojęcia pedagogiki porównawczej 2. Uwarunkowania polityki oświatowej 3. Kryteria i wskaźniki poziomu oświaty 4. Instytucje zajmujące się badaniami komparatystycznymi 5-10. Systemy szkolne w wybranych krajach na świecie (Polska, Francja, Wielka Brytania, Stany Zjednoczone, Japonia i inne) 11-15. Wybrane problemy edukacyjne: edukacja przedszkolna, wczesna edukacja, kształcenie średnie, kształcenie zawodowe, kształcenie i doskonalenie nauczycieli, ewaluacja wewnętrzna i zewnętrzna, kompetencje kluczowe, kształcenie dzieci zdolnych, kształcenie dzieci z grup defaworyzowanych, edukacja włączająca, szkolnictwo wyższe, edukacja dorosłych, uznawalność wykształcenia, kształcenie na odległość, szkolnictwo mniejszości narodowych w Polsce i w świecie. |
||||||||||||||||||||||||||||||||
Metody dydaktyczne: |
dyskusja, praca z tekstem, zajęcia warsztatowe z zastosowaniem metod poszukujących, analiza przypadków. |
||||||||||||||||||||||||||||||||
Metody i kryteria oceniania: |
kolokwium: Wymagana znajomość treści przedmiotu przedstawianych na ćwiczeniach i zagadnień z literatury. Metodą sprawdzenia wiedzy i umiejętności jest test obejmujący zestaw pytań zamkniętych (np. pytania „prawda-fałsz”, pytania wielokrotnego wyboru i innych), półotwartych (np. pytania z luką) i otwartych. Termin kolokwium zostanie uzgodniony podczas pierwszych zajęć dydaktycznych. Ocena na podstawie ilości punktów uzyskanych za poszczególne zadania oceniane pod względem poprawności merytorycznej i formalnej. Ocenę pozytywną uzyskuje student, który otrzymał 50% + 1 punkt spośród ogólnej punktacji przewidzianej na test. Student otrzymuje oceny: 3; 3,5; 4; 4,5; 5. Student otrzymujący ocenę negatywną zobowiązany jest do ponownego napisania kolokwium w terminie uzgodnionym z prowadzącą zajęcia. Kolokwium pisemne, czas trwania: 35-40 min. Dopuszcza się przeprowadzenie kolokwium weryfikującego wiedzę studenta podczas zajęć dydaktycznych, czas trwania 10-15 min. Zwrot prac nastąpi do 7 dni po napisaniu kolokwium. Ocena końcowa z ćwiczeń będzie dodatkowo weryfikowana i może ulec obniżeniu, jeżeli student ma więcej niż jedną nieobecność na zajęciach (1x 45 min.), której nie zaliczył na konsultacjach u prowadzącego (najpóźniej do 2 tygodni przed ostatnimi zajęciami dydaktycznymi). Ocena końcowa ulega obniżeniu o pół stopnia za każdą niezaliczoną jednostkę zajęciową. prezentacja multimedialna: Prezentacja ustna ma na celu sprawdzenie umiejętności posługiwania się wybranymi ujęciami teoretycznymi oraz stopnia wykorzystania zdobytej wiedzy teoretycznej w celu przedstawienia wybranego systemu pedagogicznego. Opracowanie powinno się składać z 4 części: 1. część wprowadzająca -wyjaśnienie, w oparciu o literaturę przedmiotu, podstawowych specyficznych społeczno-kulturowych, geograficznych itd. warunków funkcjonowania wybranego państwa wskazanie na determinanty pośrednie i bezpośrednie systemu edukacyjnego; 2. część główna – wskazująca na podstawy administracyjne/prawne systemu szkolnego oraz charakterystykę funkcjonowania i organizacji szczebli edukacyjnych oświaty w prezentowanym państwie; 3. atuty i mankamenty prezentowanego systemu edukacyjnego; refleksja/ocena własna systemu (pedagogiczna);4. zestawienie literatury źródłowej. Ocenie podlega: umiejętność przygotowania i zaprezentowania prezentacji, wykorzystanie literatury obowiązkowej i uzupełniającej; częstotliwość udziału w dyskusji. Każdy z członków zespołu oceniany jest indywidualnie. Podczas prezentacji oceniana będzie również częstotliwość i jakość wypowiadania się, wkład pracy włożony w przygotowanie prezentacji. Prezentacja multimedialna powinna być przygotowana zgodnie ze standardami edycyjnymi tekstu naukowego; zapisana w formacie ppt lub pdf. Najwyżej oceniane będą projekty spełniające w pełni poniższe w kryteria: - pełna zgodność zawartości opracowania z podjętym tematem, - uwzględnienie wszystkich części pracy; - zagadnienie przedstawione w wyczerpujący sposób, podane informacje zgodne z aktualnymi źródłami wiedzy; - pełna poprawność językowa, swoboda w operowaniu słownictwem prezentowanego zakresu tematycznego, zarówno w treściach ujętych w prezentacji multimedialnej, jak i podczas wypowiedzi ustnej; - estetyka pracy. Przygotowanie i omówienie przez wszystkich studentów przygotowujących prezentację porównawczej analizy – w postaci prezentacji multimedialnej – wybranych pojęć, koncepcji i systemów pedagogicznych oraz wybranych problemów edukacyjnych. Prezentacja multimedialna jest przygotowywanego przez studentów w grupach lub indywidualnie (na pierwszych zajęciach prowadzący informuje grupę o szczegółowych wymaganiach). Prezentacje multimedialne przygotowane przez studentów powinny liczyć ok. 15 slajdów. |
||||||||||||||||||||||||||||||||
Uwagi: |
zewiwp 3 sem. ped mgr uzup stac |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Ślaski w Katowicach.