Uniwersytet Ślaski w Katowicach - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Profilaktyka i promocja zdrowia w przedszkolu i szkole [12-PE-WIP-N1-PPZ] semestr letni 2020/2021
Ćwiczenia, grupa nr 1

Przejdź do planu zaznaczono terminy wyświetlanej grupy
To jest strona grupy zajęciowej. Jeśli szukasz opisu przedmiotu, zobacz stronę przedmiotu
Przedmiot: Profilaktyka i promocja zdrowia w przedszkolu i szkole [12-PE-WIP-N1-PPZ]
Zajęcia: semestr letni 2020/2021 [2020/2021L] (zakończony)
Ćwiczenia [C], grupa nr 1 [pozostałe grupy]
Termin i miejsce: Podana informacja o terminie jest orientacyjna. W celu uzyskania pewnej informacji obejrzyj kalendarz roku akademickiego lub skontaktuj się z wykładowcą (nieregularności zdarzają się przede wszystkim w przypadku zajęć odbywających się rzadziej niż co tydzień).
wielokrotnie, niedziela (niestandardowa częstotliwość), 14:45 - 16:15
sala Zajęcia zdalne
Zdalny jaki jest adres?
Terminy najbliższych spotkań: Daty odbywania się zajęć grupy. Prezentują informacje na podstawie zdefiniowanych w USOS terminów oraz spotkań.
Kliknij w datę by zobaczyć tygodniowy plan z zaznaczonym spotkaniem.
Wszystkie zajęcia tej grupy już się odbyły - pokaż terminy wszystkich spotkań.
Data i miejsceProwadzący
Liczba osób w grupie: 21
Limit miejsc: (brak danych)
Prowadzący: Gabriela Piechaczek-Ogierman
Strona domowa grupy: http://www.us.edu.pl
Literatura:

T. Szewczyk: Pedagogika zdrowia. W: B. Śliwerski (red): Pedagogika. Subdyscypliny wiedzy pedagogicznej. T. 3, GWP, Gdańsk 2006.

H. Sęk: Zdrowie behawioralne. (W:): J. Strelau (red.): Psychologia. Jednostka w społeczeństwie i elementy psychologii stosowanej. T. 3, GWP, Gdańsk 2000.

B. Woynarowska (red.): Zdrowie i szkoła. PZWL, Warszawa 2000.

B. Woynarowska: Jak tworzymy szkołę promującą zdrowie: doświadczenia z realizacji projektu "Szkoła Promująca Zdrowie" w latach 1992-1995. PZP, Warszawa 1995.

B. Woynarowska: Edukacja zdrowotna w podstawie programowej kształcenia ogólnego, jako fundament dla szkolnego programu profilaktyki. Ośrodek Rozwoju Edukacji. Warszawa

B. Woynarowska (red): Organizacja i realizacja. Poradnik dla dyrektorów szkół i nauczycieli szkół podstawowych. Ośrodek Rozwoju Edukacji. Warszawa 2012

Jakubowska H.: Promocja zdrowia i profilaktyka uzależnień (przewodnik nauczyciela szkoły podstawowej i gimnazjum). PWN, Warszawa-Łódź 2001.

Kurzępa J.: Falochron. Zintegrowany profilaktyki wczesnej wobec zachowań ryzykownych dzieci i młodzieży, Dolnośląski Ośrodek Polityki społecznej, Wrocław 2006.

Skulicz D. (red.): Zdrowie w edukacji elementarnej. Wprowadzenie do konstruowania programów autorskich. Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego, Kraków 2004.

Słońska Z., Woynarowska B.(red.): Programy dla zdrowia w społeczności lokalnej. Instytut Kardiologii im. Kardynała Stefana Wyszyńskiego, Warszawa 2002.

J. Szymborski, K. Jakóbik: Zdrowie dzieci i młodzieży w Polsce. Biuro Rzecznika Praw Obywatelskich, Warszawa 2008.

Zakres tematów:

1. Przedmiot i cele pedagogiki zdrowia. Związek pedagogiki z innymi dyscyplinami naukowymi; Kluczowe pojęcie w edukacji zdrowotnej (definicja zdrowia wg WHO, rozumienie pojęć promocja zdrowia, zachowania zdrowotne, postawy zdrowotne

2. Profilaktyka i promocja zdrowia w szkolnej edukacji. Działania profilaktyczne i promocja zdrowia w świetle przepisów prawnych. Koncepcja szkoły promującej zdrowie.

3-5. Tworzenie środowiska sprzyjającego zdrowiu – studenci w dwu- trzyosobowych zespołach prezentują na ćwiczeniach warsztaty z zakresu kształtowania umiejętności psychospołecznych i profilaktyki uzależnień.

• Zdrowie psychiczne – sposoby walki ze stresem; umiejętność pozytywnego myślenia – optymizm i nadzieja.

• Zdrowie psychospołeczne: kształtowanie poczucia własnej wartości .

• Komunikacja społeczna: trening asertywności ; rozwiązywanie konfliktów; współpraca w grupie, empatia, rozumienie innych.

• Profilaktyka wobec zagrożeń w cyberprzestrzeni .

• Profilaktyka uzależnień: warsztaty dla uczniów z wybranego zakresu profilaktyki uzależnień.

Metody dydaktyczne:

dyskusja, metoda warsztatowa, metoda projektu

Metody i kryteria oceniania:

Studenci w parach przygotowują na podstawie literatury przedmiotu i najnowszych raportów scenariusza zajęć (1,5 h) na wybrany temat z zakresu profilaktyki i promocji zdrowia. Adresatami warsztatów jest wybrana grupa – uczniowie lub rodzice.

Studenci prezentują na zajęciach warsztat, uzasadniając dobór ćwiczeń/zadań.

Uwagi:

zewiwp lic niestac. 5 sem

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Ślaski w Katowicach.
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0 (2024-03-22)