Uniwersytet Ślaski w Katowicach - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Wykład monograficzny [W6-PE-OT-S2-WMSP] semestr zimowy 2020/2021
Wykład, grupa nr 1

Przejdź do planu zaznaczono terminy wyświetlanej grupy
To jest strona grupy zajęciowej. Jeśli szukasz opisu przedmiotu, zobacz stronę przedmiotu
Przedmiot: Wykład monograficzny [W6-PE-OT-S2-WMSP]
Zajęcia: semestr zimowy 2020/2021 [2020/2021Z] (zakończony)
Wykład [W], grupa nr 1 [pozostałe grupy]
Termin i miejsce: Podana informacja o terminie jest orientacyjna. W celu uzyskania pewnej informacji obejrzyj kalendarz roku akademickiego lub skontaktuj się z wykładowcą (nieregularności zdarzają się przede wszystkim w przypadku zajęć odbywających się rzadziej niż co tydzień).
każda środa, 11:30 - 13:00
sala Zajęcia zdalne
Zdalny jaki jest adres?
Terminy najbliższych spotkań: Daty odbywania się zajęć grupy. Prezentują informacje na podstawie zdefiniowanych w USOS terminów oraz spotkań.
Kliknij w datę by zobaczyć tygodniowy plan z zaznaczonym spotkaniem.
Wszystkie zajęcia tej grupy już się odbyły - pokaż terminy wszystkich spotkań.
Data i miejsceProwadzący
Liczba osób w grupie: 9
Limit miejsc: (brak danych)
Prowadzący: Alina Szczurek-Boruta
Literatura:

Adrjan B. (2011): Kultura szkoły. W poszukiwaniu nieuchwytnego. Oficyna Wydawnicza „Impuls”, Kraków.

Bałachowicz J. Rowicka A. (red.) (2013): Nowoczesny wychowawca – tutor, mentor, coach. WSP im. J. Korczaka, Warszawa. *

Bertalanffy L. (1984): Ogólna teoria systemów. Podstawy, rozwój zastosowania. Przekład E. Woydyłło-Woźniak, PWN, Warszawa.

Bruner J. (2006): Kultura edukacji. Przekł. T. Brzostowska-Tereszkiewicz. Wstęp A. Brzezińska. Wydawnictwo Universitas, Kraków.

Czekierda P., Fingas B., Szala M. (red.) (2018): Tutoring. Teoria, praktyka, studia przypadków. Warszawa.*

Duraj-Nowakowa K. (1997): Modelowanie systemowe w pedagogice. Wydawnictwo Naukowe WSP, Kraków.

Duraj-Nowakowa K. (2008): Podejścia całościowe do pedagogiki: wybór. Wydawnictwo UR, Rzeszów.

Gołaszewski T. (1977): Szkoła jako system społeczny. Wyd. I, PWN, Warszawa.

Krzychała S., (2018): Nauczyciel-tutor. Prakseologiczna rekonstrukcja tutoringu szkolnego. Kraków.*

Kuźma J. (2005): Nauki o szkole: studium monograficzne, zarys koncepcji. Oficyna Wydawnicza Impuls, Kraków.

Schulz R. (2018): Edusfera jako holistyczna kategoria pedagogiki ogólnej. Oficyna Wydawnicza Impuls, Kraków.

Śliwerski B. (2009): Współczesna myśl pedagogiczna: znaczenia, klasyfikacje, badania. Oficyna Wydawnicza Impuls, Kraków.

Śliwerski B. (2010): Współczesne teorie i nurty wychowania. Wyd. 7. Oficyna Wydawnicza Impuls, Kraków.

Szczurek-Boruta A.(2007): Edukacja i odkrywanie tożsamości w warunkach wielokulturowości – szkice pedagogiczne. WEiNoE Oficyna Wydawnicza „Impuls”, Kraków.

Szczurek-Boruta A. (2007): Zadania rozwojowe młodzieży i edukacyjne warunki ich wypełniania w środowiskach zróżnicowanych kulturowo i gospodarczo – studium pedagogiczne. Wyd. UŚ, Katowice.

Szczurek-Boruta A. (2013): Doświadczenia społeczne w przygotowaniu przyszłych nauczycieli do pracy w warunkach wielokulturowości. Wydział Etnologii i Nauk o Edukacji Uniwersytetu Śląskiego, Wydawnictwo Adam Marszałek, Toruń.

Szczurek-Boruta A. (2014): O przygotowaniu nauczycieli do pracy w warunkach wielokulturowości – konteksty, opinie studentów, propozycje. Wydział Etnologii i Nauk o Edukacji Uniwersytetu Śląskiego, Wydawnictwo Adam Marszałek, Toruń.

Szczurek-Boruta A. (2017): Doświadczanie, rozumienie i postrzeganie rzeczywistości społecznej i zawodowej oraz praktyki działania pedagogicznego nauczycieli Pogranicza. W: Lewowicki T., Szczurek-Boruta A., Szafrańska A.: Sfery życia duchowego dzieci, młodzieży i dorosłych – studium z pogranicza polsko-czeskiego. T.4. O nauczycielach ich spostrzeganiu świata społecznego i aktywności. WEiNoE UŚ, SWEM, Wydawnictwo Adam Marszałek, Toruń.

Szczurek-Boruta A. (2018): Young people’s identity capital and social participation in the life of the local community. “Polish Journal of Educational Studies” 2018, LXXI, s. 81-91.

Szczurek-Boruta A. (2019): Youth and school – about partially separated systems.”Pedagogika Społeczna” 2019, nr 3.

Szczurek-Boruta A. (2020): Education and Social Participation of Polish Youth. “European Review”, Academia Europaea doi:10.1017/S1062798720000162 Published online: 04 March 2020, pp. 1-10

* zmiana w sylabusie na podstawie szkolenia "Tutoring - edukacja spersonalizowana na uniwersytecie"

Zakres tematów:

Wykład monograficzny zatytułowany Systemowe podejście do zjawisk i procesów społecznych oraz do edukacji realizowany jest w semestrze zimowym 2020/2021, obejmuje 30 godzin dydaktycznych (15 dwugodzinnych zajęć), których celem jest: analiza podstawowych problemów dotyczących systemowego spojrzenia na świat, w którym poszczególne zjawiska rozpatruje się jako wzajemnie ze sobą powiązane, a ich złożoność jest przedmiotem badań i dyskusji nad nimi; ukazanie, że pewne pojęcia, zasady i metody dają się zastosować w wielu różnych dziedzinach nauki, w tym w dyscyplinie pedagogika; poszerzenie wiedzy z zakresu wybranych współczesnych problemów szkoły, rozumienia istoty funkcjonowania tej instytucji, jej związków, relacji z innymi elementami systemu oraz poszukiwania skutecznych metod edukacji szkolnej, w tym tutoringu *, w celu zapewnienia wszechstronnego rozwoju dzieci i młodzieży.

Szczegółowe tezy wykładów związane są z jego treściami, a poszczególne zagadnienia oparte są o podaną literaturę.

* zmiana w sylabusie na podstawie szkolenia "Tutoring - edukacja spersonalizowana na uniwersytecie"

Metody dydaktyczne:

Metody podające (wykład informacyjny, konwencjonalny, konwersatoryjny); problemowe (wykład problemowy, dyskusja); metody eksponujące (prezentacja multimedialna, film).

Metody i kryteria oceniania:

Warunkiem zaliczenia modułu jest zaliczenie egzaminu pisemnego na najniższym dopuszczalnym poziomie (ocena dostateczna - uzyskanie minimum 50% maksymalnej punktacji), przy założeniu, że wszystkie sposoby weryfikacji efektów kształcenia zaliczone są pozytywnie.

Egzamin pisemny – praca egzaminacyjna

Egzamin pisemny na podstawie przygotowanej i przesłanej przez studenta pracy egzaminacyjnej na podany temat.

W pisemnej pracy egzaminacyjnej ocenie podlega:

- wykorzystanie treści programowych wykładu, treści zaleconych tekstów źródłowych, treści poruszanych w filmach egzemplifikujących tematykę wykładów (3 pkt)

- umiejętność syntezy wiedzy, argumentowania i wyciągania wniosków (4 pkt).

- umiejętność krytycznego i refleksyjnego podejścia do problematyki wykładów (3 pkt).

Punktacja:

ocena bardzo dobra - 9-10 pkt.

ocena dobra - 7-8 pkt.

ocena dostateczna - 5-6 pkt.

ocena niedostateczna poniżej 5 pkt.

Praca z egzaminacyjna przesłana na adres: alina.szczurek-boruta@us.edu.pl

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Ślaski w Katowicach.
kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.1.2.0-8 (2025-07-09)