Uniwersytet Ślaski w Katowicach - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Społeczno-kulturowe konteksty edukacji [W6-PE-WIP-S2-1SKK] semestr letni 2020/2021
Ćwiczenia, grupa nr 1

Przejdź do planu zaznaczono terminy wyświetlanej grupy
To jest strona grupy zajęciowej. Jeśli szukasz opisu przedmiotu, zobacz stronę przedmiotu
Przedmiot: Społeczno-kulturowe konteksty edukacji [W6-PE-WIP-S2-1SKK]
Zajęcia: semestr letni 2020/2021 [2020/2021L] (zakończony)
Ćwiczenia [C], grupa nr 1 [pozostałe grupy]
Termin i miejsce: Podana informacja o terminie jest orientacyjna. W celu uzyskania pewnej informacji obejrzyj kalendarz roku akademickiego lub skontaktuj się z wykładowcą (nieregularności zdarzają się przede wszystkim w przypadku zajęć odbywających się rzadziej niż co tydzień).
każda środa, 13:45 - 14:30
sala Zajęcia zdalne
Zdalny jaki jest adres?
Terminy najbliższych spotkań: Daty odbywania się zajęć grupy. Prezentują informacje na podstawie zdefiniowanych w USOS terminów oraz spotkań.
Kliknij w datę by zobaczyć tygodniowy plan z zaznaczonym spotkaniem.
Wszystkie zajęcia tej grupy już się odbyły - pokaż terminy wszystkich spotkań.
Data i miejsceProwadzący
Liczba osób w grupie: 28
Limit miejsc: (brak danych)
Prowadzący: Alicja Hruzd-Matuszczyk
Literatura:

1. Brezinka W.: Wychowanie i pedagogika w dobie przemian kulturowych. Kraków 2005, Wyd. WAM.

2. Hejnicka-Bezwińska T.: O zmianach w edukacji. Konteksty, zagrożenia i możliwości. Bydgoszcz 2000, Wyd. AB.

3. Korzeniecka-Bondar A.: Mity związane z transmisją kultury dokonywaną przez nauczyciela. W: J. Nikitorowicz, J. Halicki, J. Muszyńska (red.): Międzygeneracyjna transmisja dziedzictwa kulturowego. Społeczno-kulturowe wymiary przekazu. Białystok 2003, Wydawnictwo Uniwersyteckie „Trans Humana”.

4. Kożyczkowska A., Młynarczuk-Sokołowska A.: Kulturowe konteksty dzieciństwa. Szkice antropologiczno-pedagogiczne.Gdańsk 2018, Wyd. Naukowe Katedra.

5. Kwiatkowa H., Lewowicki T.: Społeczno-kulturowe konteksty edukacji nauczycieli i pedagogów. Warszawa 2003, WSP ZNP.

6. Lewowicki T.: Kultura, wartości i edukacja – o humanistycznej synergii i racjonalnym optymizmie. W: D. Kubinowski (red.): Kultura – Wartości – Kształcenie. Toruń 2004, Wyd. A. Marszałek.

7. Lewowicki T., Jasiński Z.: Potencjał społeczno-kulturowy regiony jako czynnik determinujący poczucie tożsamości i plany życiowe. W: Z. Jasiński, T. Lewowicki, J. Nikitorowicz (red.): Potencjał społeczno-kulturowy polskich pograniczy. Opole 1998, Uniwersytet Opolski.

8. Melosik Z., Szkudlarek T.: Kultura, tożsamość i edukacja. Migotanie znaczeń. Kraków 2010, Oficyna Wydawnicza „Impuls” (Wyd. III).

9. Szyfer A.: Międzygeneracyjna transmisja dziedzictwa kulturowego w rodzinie i społeczności. W: J. Nikitorowicz, J. Halicki, J. Muszyńska (red.): Międzygeneracyjna transmisja dziedzictwa kulturowego. Społeczno-kulturowe wymiary przekazu. Białystok 2003, Wydawnictwo Uniwersyteckie „Trans Humana”.

Opracowania z serii „Edukacja Międzykulturowa”, „Kultura i Edukacja”.

Literatura uzupełniająca:

1. Bauman Z.: Globalizacja: i co z tego dla ludzi wynika. Warszawa 2000, PIW.

2. Brezinka W.: Wychowanie i pedagogika w dobie przemian kulturowych. Kraków 2005, Wyd. WAM.

3. Grzybowski P.: Edukacja europejska – od wielokulturowości do międzykulturowości. Kraków 2009, Oficyna Wydawnicza „Impuls” (Wyd. III uzupełnione).

4. Jakubowski W. (red.): Dzisiejsze czasy – edukacja wobec przemian w kulturze współczesnej. Kraków 2006, Oficyna Wydawnicza „Impuls”.

5. Lewowicki T., Ogrodzka-Mazur E., Szczurek-Boruta A. (red.): Edukacja międzykulturowa w Polsce i na świecie. Katowice 2000, Wyd. UŚ.

6. Lewowicki T., Ogrodzka-Mazur E. (red.): Polityka społeczna i oświatowa a edukacja międzykulturowa. Cieszyn – Warszawa 2005, Wyd. UŚ – Filia w Cieszynie, Wyższa Szkoła Pedagogiczna ZNP w War-szawie.

7. Nikitorowicz J.: Spotkanie i dialog kultur – wymiar edukacji międzykulturowej. W: T. Pilch (red.): O potrzebie dialogu kultur i ludzi. Warszawa 2000, Wydawnictwo Akademickie „Żak”.

8. Nikitorowicz J., Sobecki M. (red.): Edukacja międzykulturowa w wymiarze instytucjonalnym. Białystok 1999, Wydawnictwo Uniwersyteckie „Trans Humana”.

9. Witkowski L., H.A. Giroux: Edukacja i sfera publiczna. Idee i doświadczenia pedagogiki radykalnej. Kraków 2010, Oficyna Wydawnicza „Impuls”.

10. Wojnar I.: Aktualne problemy edukacji i kultury w Polsce i na świecie. W: I. Wojnar, J. Kubin (red.): Edukacja wobec wyzwań XXI wieku. Warszawa 1996, Wyd. Komitet Prognoz „Polska w XXI wieku” przy Prezydium PAN.

Zakres tematów:

1. Przygotowanie grupy do wykonania prezentacji obejmującej społeczno-kulturowe konteksty edukacji wybranego środowiska wychowawczego.

2. Przemiany i transmisja kultury w rodzinie, instytucjach edukacyjnych i środowisku lokalnym – konteksty teoretyczne. Analiza tekstów z dyskusją.

3-15. Prezentacja przygotowanych projektów dotyczących społeczno-kulturowych kontekstów edukacji wybranego środowiska wychowawczego.

Metody dydaktyczne:

Prezentacja, dyskusja, analiza tekstów.

Metody i kryteria oceniania:

Kolokwium - realizowane w formie ustnej na podstawie znajomości treści literatury. Sprawdzenie umiejętności analizy opracowań teoretycznych oraz poddania ich krytycznej ocenie. Oceniana jest swoboda wypowiedzi, posługiwanie się terminologią pedagogiczną i znajomość problematyki lektur.

Prezentacja - sprawdzenie umiejętności pracy w zespole oraz stopnia wykorzystania zdobytej wiedzy teoretycznej w celu przedstawienia społeczno-kulturowych uwarunkowań edukacji na przykładzie wybranych środowisk wychowawczych. W prezentacji biorą udział wszyscy członkowie zespołu przygotowującego projekt, każdy student oceniany jest indywidualnie. Sprawdzenie umiejętności pracy w grupie oraz prezentowania i interpretacji zdobytej wiedzy teoretycznej dotyczącej przemian społeczno-kulturowych zachodzących w wybranej społeczności lokalnej. Po prezentacji studenci oraz prowadzący wypełnia kartę ewaluacji zajęć stosując skalę ocen od 1 do 5. Uzyskana średnia ocen jest oceną końcową z prezentacji.

Projekt - Sprawdzenie indywidualnych umiejętności wykorzystania zdobytej wiedzy teoretycznej w praktyce edukacyjnej. Celem pracy będzie przygotowanie własnej propozycji spotkań edukacyjnych (dla uczniów, dorosłych, osób starszych) realizowanych w zróżnicowanych środowiskach społecznych i kulturowych. Projekt ma charakter praktyczny i będzie realizowany jako propozycja poznania jednego z prezentowanych środowisk podczas wycieczki/wyjazdu/spotkania.

Uwagi:

zewiwp mgr.uzup.sem.4 stac.

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Ślaski w Katowicach.
kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.0.3.0-2 (2024-04-26)