Uniwersytet Ślaski w Katowicach - Centralny System UwierzytelnianiaNie jesteś zalogowany | zaloguj się
katalog przedmiotów - pomoc

Teoretyczne podstawy wychowania W6-PE-N1-2TPW
semestr zimowy 2020/2021
Wykład, grupa nr 1

powiększ
plan zajęć przedmiotu
zaznaczono (na zielono) terminy
aktualnie wyświetlanej grupy
To jest strona grupy zajęciowej. Jeśli szukasz opisu przedmiotu, zobacz stronę przedmiotu
Przedmiot Teoretyczne podstawy wychowania W6-PE-N1-2TPW
Zajęcia semestr zimowy 2020/2021 (2020/2021Z) (w trakcie)
Wykład (W), grupa nr 1 [pozostałe grupy]
Termin i miejsce:
wielokrotnie, sobota (niestandardowa częstotliwość), 12:00 - 15:00
sala zajęcia zdalne
Bielska 62 jaki jest adres?
Terminy najbliższych spotkań: Wszystkie zajęcia tej grupy już się odbyły - pokaż terminy wszystkich spotkań.
Liczba osób w grupie: 15
Limit miejsc: (brak danych)
Prowadzący: Anastazja Sorkowicz
Literatura:

Cichoń W., Wartości, człowiek, wychowanie. Zarys problematyki aksjologiczno-wychowawczej.

Górniewicz J., Stare i nowe dylematy teorii wychowania.

Kunowski S., Podstawy współczesnej pedagogiki.

Łobocki M., Teoria wychowania w zarysie.

Nowak M., Teorie i koncepcje wychowania.

Olbrycht K. (red.), Edukacja aksjologiczna. Odpowiedzialność pedagoga.

Śliwerski B., Pedagogika. T. 4. Subdyscypliny i dziedziny wiedzy o edukacji.

Śliwerski B., Teoretyczne i empiryczne podstawy samowychowania.

Zakres tematów:

1. Istota procesu wychowania i samowychowania.

2. Struktura procesu wychowawczego i jego dynamika.

3. Sytuacje wychowawcze.

4. Cele i wartości wychowania:

a) cele a pojęcia pokrewne

b) źródła celów wychowania

c) struktura i funkcje celów

d) warunki i sposoby operacjonalizacji celów ogólnych.

5. Wychowanie a procesy wprowadzania człowieka w życie

a) socjalizacja, inkulturacja, profilaktyka a wychowanie

b) związek między wychowaniem a opieką

c) podstawowe właściwości procesu wychowawczego.

6. Zasady wychowania.

7. Wychowawca - cechy osobowości, kompetencje.

8. Odpowiedzialność wychowawcy.

9. Dziedziny wychowania.

10. Rodzina jako naturalne środowisko wychowawcze.

11. Szkoła jako intencjonalne środowisko wychowawcze.

12. Grupa rówieśnicza i jej rola w wychowaniu.

13. Wychowawcze i antywychowawcze funkcje oceny szkolnej.

14. Psychospołeczne warunki skutecznego wychowania:

• podmiotowe traktowanie dzieci i młodzieży

• praca nad sobą wychowawców i nauczycieli

• umiejętność porozumiewania się z wychowankami

• poznawanie dzieci i młodzieży

• metody wychowania a współczesne tendencje w pedagogice

Metody dydaktyczne:

Wykład konwersatoryjny.

Metody i kryteria oceniania:

Egzamin pisemny.

Uwagi:

WDŻWR lic niestac.

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Ślaski w Katowicach.