Uniwersytet Ślaski w Katowicach - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Teoretyczne podstawy wychowania [W6-PE-N1-2TPW] semestr zimowy 2020/2021
Wykład, grupa nr 1

Przejdź do planu zaznaczono terminy wyświetlanej grupy
To jest strona grupy zajęciowej. Jeśli szukasz opisu przedmiotu, zobacz stronę przedmiotu
Przedmiot: Teoretyczne podstawy wychowania [W6-PE-N1-2TPW]
Zajęcia: semestr zimowy 2020/2021 [2020/2021Z] (zakończony)
Wykład [W], grupa nr 1 [pozostałe grupy]
Termin i miejsce: Podana informacja o terminie jest orientacyjna. W celu uzyskania pewnej informacji obejrzyj kalendarz roku akademickiego lub skontaktuj się z wykładowcą (nieregularności zdarzają się przede wszystkim w przypadku zajęć odbywających się rzadziej niż co tydzień).
wielokrotnie, sobota (niestandardowa częstotliwość), 12:00 - 15:00
sala Zajęcia zdalne
Zdalny jaki jest adres?
Terminy najbliższych spotkań: Daty odbywania się zajęć grupy. Prezentują informacje na podstawie zdefiniowanych w USOS terminów oraz spotkań.
Kliknij w datę by zobaczyć tygodniowy plan z zaznaczonym spotkaniem.
Wszystkie zajęcia tej grupy już się odbyły - pokaż terminy wszystkich spotkań.
Data i miejsceProwadzący
Liczba osób w grupie: 15
Limit miejsc: (brak danych)
Prowadzący: Anastazja Sorkowicz
Literatura:

Cichoń W., Wartości, człowiek, wychowanie. Zarys problematyki aksjologiczno-wychowawczej.

Górniewicz J., Stare i nowe dylematy teorii wychowania.

Kunowski S., Podstawy współczesnej pedagogiki.

Łobocki M., Teoria wychowania w zarysie.

Nowak M., Teorie i koncepcje wychowania.

Olbrycht K. (red.), Edukacja aksjologiczna. Odpowiedzialność pedagoga.

Śliwerski B., Pedagogika. T. 4. Subdyscypliny i dziedziny wiedzy o edukacji.

Śliwerski B., Teoretyczne i empiryczne podstawy samowychowania.

Zakres tematów:

1. Istota procesu wychowania i samowychowania.

2. Struktura procesu wychowawczego i jego dynamika.

3. Sytuacje wychowawcze.

4. Cele i wartości wychowania:

a) cele a pojęcia pokrewne

b) źródła celów wychowania

c) struktura i funkcje celów

d) warunki i sposoby operacjonalizacji celów ogólnych.

5. Wychowanie a procesy wprowadzania człowieka w życie

a) socjalizacja, inkulturacja, profilaktyka a wychowanie

b) związek między wychowaniem a opieką

c) podstawowe właściwości procesu wychowawczego.

6. Zasady wychowania.

7. Wychowawca - cechy osobowości, kompetencje.

8. Odpowiedzialność wychowawcy.

9. Dziedziny wychowania.

10. Rodzina jako naturalne środowisko wychowawcze.

11. Szkoła jako intencjonalne środowisko wychowawcze.

12. Grupa rówieśnicza i jej rola w wychowaniu.

13. Wychowawcze i antywychowawcze funkcje oceny szkolnej.

14. Psychospołeczne warunki skutecznego wychowania:

• podmiotowe traktowanie dzieci i młodzieży

• praca nad sobą wychowawców i nauczycieli

• umiejętność porozumiewania się z wychowankami

• poznawanie dzieci i młodzieży

• metody wychowania a współczesne tendencje w pedagogice

Metody dydaktyczne:

Wykład konwersatoryjny.

Metody i kryteria oceniania:

Egzamin pisemny.

Uwagi:

WDŻWR lic niestac.

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Ślaski w Katowicach.
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0-1 (2024-04-02)