Instytucje opiekuńczo-wychowawcze [W6-PE-WZ-N1-3IOW]
semestr letni 2020/2021
Ćwiczenia,
grupa nr 1
Przedmiot: | Instytucje opiekuńczo-wychowawcze [W6-PE-WZ-N1-3IOW] | ||||||
Zajęcia: |
semestr letni 2020/2021 [2020/2021L]
(zakończony)
Ćwiczenia [C], grupa nr 1 [pozostałe grupy] |
||||||
Termin i miejsce:
|
wielokrotnie, niedziela (niestandardowa częstotliwość), 13:45 - 17:30
sala Zajęcia zdalne Zdalny jaki jest adres? |
||||||
Terminy najbliższych spotkań:
Kliknij w datę by zobaczyć tygodniowy plan z zaznaczonym spotkaniem. |
Wszystkie zajęcia tej grupy już się odbyły - pokaż terminy wszystkich spotkań.
|
||||||
Liczba osób w grupie: | 13 | ||||||
Limit miejsc: | (brak danych) | ||||||
Prowadzący: | Anton Dragomiletskii | ||||||
Literatura: |
Literatura obowiązkowa: 1. Andrzejewski A.: Domy na piasku. Domy dziecka. Od opieki nad dzieckiem do wspierania rodziny. Poznań 2007, Wyd. Media Rodzina. 2. Brągiel J., Badora S. (red.): Formy opieki i wychowania w zreformowanym systemie pomocy społecznej. Opole 2005, Wydawnictwo Uniwersytetu Opolskiego. 3. Krajewska B.: Instytucje wsparcia dziecka i rodziny: zagadnienia podstawowe. Kraków 2009, Oficyna Wydawnicza "Impuls". 4. Trawkowska D.: Pomoc społeczna wobec rodzin. Interdyscyplinarne rozważania o publicznej trosce o dziecko i rodzinę. Toruń 2011, Wyd. Akapit. 5. Wosik-Kawala D. (red.): Rodzinne i instytucjonalne środowiska opiekuńczo-wychowawcze. Lublin 2012, Wydawnictwo UMCS. 6. Żukiewicz A.: Rodzicielstwo zastępcze w perspektywie teoretycznej i praktycznej. Toruń 2011, Wyd. Akapit. Literatura uzupełniająca: 1. Badora S., Zięba-Kołodziej B.: Pedagogika opiekuńcza. Perspektywy myślenia o rodzinie. Warszawa 2015, Wyd. Difin. 2. Badora S.: Z zagadnień pedagogiki opiekuńczej. Tarnobrzeg 2009, Państwowa Wyższa Szkoła Zawodowa im. prof. Stanisława Tarnowskiego. 3. Biedroń M., Rokosz M. (red.): Teoretyczne i praktyczne aspekty współczesnej pedagogiki opiekuńczej. Toruń 2001. 4. Błeszyński J. J.: Kluczowe zagadnienia przysposobienia i funkcjonowania rodzin adopcyjnych. Kraków 2005, Wyd. Impuls. 5. Gutowska A.: Rodzicielstwo adopcyjne. Wybrane aspekty funkcjonowania rodzin adopcyjnych. Lublin 2008, Redakcja Wydawnictw Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego. 6. Jamrożek M.: Rodzina zastępcza jako środowisko wychowawcze. Kielce 2005, Wydaw. Uczelniane Wszechnica Świętokrzyska. 7. Kamiński U.: Zarys metodyki pracy opiekuńczo-wychowawczej w rodzinnych i instytucjonalnych formach wychowania. Katowice 2003. 8. Kawula S., Brągiel J., Janke A.W.: Pedagogika rodziny. Obszary i panorama problematyki. Toruń 2014, Wyd. Adam Marszałek. 9. Kuźma J. (red.): Opieka i wychowanie dzieci osieroconych w Polsce. Kraków 2007, Krakowska Szkoła Wyższa im. Andrzeja Frycza Modrzewskiego. 10. Kwak A. (red.): Z opieki zastępczej w dorosłe życie. Założenia a rzeczywistość.Warszawa 2006. 11. Matyjas B. (red.): Problemy teorii i praktyki opiekuńczej. Kielce 2005, Wyd. Akademii Świętokrzyskiej. 12. Ostrowska K., Milewska E. (red.): Adopcja teoria i praktyka. Warszawa 1999, Centrum Metodyczne Pomocy PsychologicznoPedagogicznej. 13. Rozporządzenie Ministra Pracy i Polityki Społecznej z dnia 22 grudnia 2011 r. w sprawie instytucjonalnej pieczy zastępczej (nowelizacje) |
||||||
Zakres tematów: |
1. Pojęcie opieki i wychowania. Pojęcie instytucji i jej typy. 2. Państwowe instytucje opiekuńczo-wychowawcze. 3. Kontekst prawny funkcjonowania instytucji opiekuńczo-wychowawczych. 4. Organizacje wspierające rodzinę w kryzysie. 5.-9. Funkcje, cele, zadania, organizacja i metody pracy poszczególnych instytucji opiekuńczo-wychowawczych: - asystent rodziny, - placówka wsparcia dziennego – WTZ, - placówka wsparcia dziennego – ognisko-wychowawcze, - świetlica środowiskowa/socjoterapeutyczna, - placówki interwencyjne – pogotowie opiekuńcze i policyjna izba dziecka, - rodzina zastępcza, rodzinny dom dziecka, - wioski dziecięce SOS, - ośrodek adopcyjno-opiekuńczy, rodzina adopcyjna, - ośrodek wsparcia, dom pomocy społecznej, środowiskowy dom samopomocy, - mieszkanie chronione, mieszkanie usamodzielnienia. 10. Wsparcie osób opuszczających instytucje opiekuńczo-wychowawcze. |
||||||
Metody dydaktyczne: |
Metoda podająca, metoda projektowa, prezentacja, metody aktywizujące, praca z tekstem. |
||||||
Metody i kryteria oceniania: |
Ocenie podlega: – przygotowanie się i aktywny udział w zajęciach, w tym umiejętność podtrzymywania dyskusji w oparciu o literaturę przedmiotu – sprawdzenie stopnia opanowania wiedzy oraz jej operatywnego wykorzystania w dyskusji nad wybranymi zagadnieniami z zakresu pedagogiki opiekuńczo-wychowawczej; – przygotowanie prezentacji przedstawiającej działalność wybranych instytucji opiekuńczo-wychowawczych; – kolokwium pisemne. |
||||||
Uwagi: |
WDŻWR lic niestac. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Ślaski w Katowicach.