Uniwersytet Ślaski w Katowicach - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Instytucje opiekuńczo-wychowawcze [W6-PE-WZ-N1-3IOW] semestr letni 2020/2021
Ćwiczenia, grupa nr 1

Przejdź do planu zaznaczono terminy wyświetlanej grupy
To jest strona grupy zajęciowej. Jeśli szukasz opisu przedmiotu, zobacz stronę przedmiotu
Przedmiot: Instytucje opiekuńczo-wychowawcze [W6-PE-WZ-N1-3IOW]
Zajęcia: semestr letni 2020/2021 [2020/2021L] (zakończony)
Ćwiczenia [C], grupa nr 1 [pozostałe grupy]
Termin i miejsce: Podana informacja o terminie jest orientacyjna. W celu uzyskania pewnej informacji obejrzyj kalendarz roku akademickiego lub skontaktuj się z wykładowcą (nieregularności zdarzają się przede wszystkim w przypadku zajęć odbywających się rzadziej niż co tydzień).
wielokrotnie, niedziela (niestandardowa częstotliwość), 13:45 - 17:30
sala Zajęcia zdalne
Zdalny jaki jest adres?
Terminy najbliższych spotkań: Daty odbywania się zajęć grupy. Prezentują informacje na podstawie zdefiniowanych w USOS terminów oraz spotkań.
Kliknij w datę by zobaczyć tygodniowy plan z zaznaczonym spotkaniem.
Wszystkie zajęcia tej grupy już się odbyły - pokaż terminy wszystkich spotkań.
Data i miejsceProwadzący
Liczba osób w grupie: 13
Limit miejsc: (brak danych)
Prowadzący: Anton Dragomiletskii
Literatura:

Literatura obowiązkowa:

1. Andrzejewski A.: Domy na piasku. Domy dziecka. Od opieki nad dzieckiem do wspierania rodziny. Poznań 2007, Wyd. Media

Rodzina.

2. Brągiel J., Badora S. (red.): Formy opieki i wychowania w zreformowanym systemie pomocy społecznej. Opole 2005,

Wydawnictwo Uniwersytetu Opolskiego.

3. Krajewska B.: Instytucje wsparcia dziecka i rodziny: zagadnienia podstawowe. Kraków 2009, Oficyna Wydawnicza "Impuls".

4. Trawkowska D.: Pomoc społeczna wobec rodzin. Interdyscyplinarne rozważania o publicznej trosce o dziecko i rodzinę. Toruń

2011, Wyd. Akapit.

5. Wosik-Kawala D. (red.): Rodzinne i instytucjonalne środowiska opiekuńczo-wychowawcze. Lublin 2012, Wydawnictwo UMCS.

6. Żukiewicz A.: Rodzicielstwo zastępcze w perspektywie teoretycznej i praktycznej. Toruń 2011, Wyd. Akapit.

Literatura uzupełniająca:

1. Badora S., Zięba-Kołodziej B.: Pedagogika opiekuńcza. Perspektywy myślenia o rodzinie. Warszawa 2015, Wyd. Difin.

2. Badora S.: Z zagadnień pedagogiki opiekuńczej. Tarnobrzeg 2009, Państwowa Wyższa Szkoła Zawodowa im. prof.

Stanisława Tarnowskiego.

3. Biedroń M., Rokosz M. (red.): Teoretyczne i praktyczne aspekty współczesnej pedagogiki opiekuńczej. Toruń 2001.

4. Błeszyński J. J.: Kluczowe zagadnienia przysposobienia i funkcjonowania rodzin adopcyjnych. Kraków 2005, Wyd. Impuls.

5. Gutowska A.: Rodzicielstwo adopcyjne. Wybrane aspekty funkcjonowania rodzin adopcyjnych. Lublin 2008, Redakcja

Wydawnictw Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego.

6. Jamrożek M.: Rodzina zastępcza jako środowisko wychowawcze. Kielce 2005, Wydaw. Uczelniane Wszechnica

Świętokrzyska.

7. Kamiński U.: Zarys metodyki pracy opiekuńczo-wychowawczej w rodzinnych i instytucjonalnych formach wychowania.

Katowice 2003.

8. Kawula S., Brągiel J., Janke A.W.: Pedagogika rodziny. Obszary i panorama problematyki. Toruń 2014, Wyd. Adam

Marszałek.

9. Kuźma J. (red.): Opieka i wychowanie dzieci osieroconych w Polsce. Kraków 2007, Krakowska Szkoła Wyższa im. Andrzeja

Frycza Modrzewskiego.

10. Kwak A. (red.): Z opieki zastępczej w dorosłe życie. Założenia a rzeczywistość.Warszawa 2006.

11. Matyjas B. (red.): Problemy teorii i praktyki opiekuńczej. Kielce 2005, Wyd. Akademii Świętokrzyskiej.

12. Ostrowska K., Milewska E. (red.): Adopcja teoria i praktyka. Warszawa 1999, Centrum Metodyczne Pomocy PsychologicznoPedagogicznej.

13. Rozporządzenie Ministra Pracy i Polityki Społecznej z dnia 22 grudnia 2011 r. w sprawie instytucjonalnej pieczy zastępczej

(nowelizacje)

Zakres tematów:

1. Pojęcie opieki i wychowania. Pojęcie instytucji i jej typy.

2. Państwowe instytucje opiekuńczo-wychowawcze.

3. Kontekst prawny funkcjonowania instytucji opiekuńczo-wychowawczych.

4. Organizacje wspierające rodzinę w kryzysie.

5.-9. Funkcje, cele, zadania, organizacja i metody pracy poszczególnych instytucji opiekuńczo-wychowawczych:

- asystent rodziny,

- placówka wsparcia dziennego – WTZ,

- placówka wsparcia dziennego – ognisko-wychowawcze,

- świetlica środowiskowa/socjoterapeutyczna,

- placówki interwencyjne – pogotowie opiekuńcze i policyjna izba dziecka,

- rodzina zastępcza, rodzinny dom dziecka,

- wioski dziecięce SOS,

- ośrodek adopcyjno-opiekuńczy, rodzina adopcyjna,

- ośrodek wsparcia, dom pomocy społecznej, środowiskowy dom samopomocy,

- mieszkanie chronione, mieszkanie usamodzielnienia.

10. Wsparcie osób opuszczających instytucje opiekuńczo-wychowawcze.

Metody dydaktyczne:

Metoda podająca, metoda projektowa, prezentacja, metody aktywizujące, praca z tekstem.

Metody i kryteria oceniania:

Ocenie podlega:

– przygotowanie się i aktywny udział w zajęciach, w tym umiejętność podtrzymywania dyskusji w oparciu o literaturę przedmiotu

– sprawdzenie stopnia opanowania wiedzy oraz jej operatywnego wykorzystania w dyskusji nad wybranymi zagadnieniami z

zakresu pedagogiki opiekuńczo-wychowawczej;

– przygotowanie prezentacji przedstawiającej działalność wybranych instytucji opiekuńczo-wychowawczych;

– kolokwium pisemne.

Uwagi:

WDŻWR lic niestac.

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Ślaski w Katowicach.
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0 (2024-03-22)