Stosunki Międzynarodowe 05-DP-S1-SM17
semestr zimowy 2020/2021
Ćwiczenia,
grupa nr 1
![]() zaznaczono (na zielono) terminy aktualnie wyświetlanej grupy |
| |||||
Przedmiot | Stosunki Międzynarodowe 05-DP-S1-SM17 | |||||||||||||||||||||||||||||||||||
Zajęcia |
semestr zimowy 2020/2021 (2020/2021Z)
(zakończony)
Ćwiczenia (C), grupa nr 1 [pozostałe grupy] |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||
![]() |
Termin i miejsce: | |||||||||||||||||||||||||||||||||||
![]() |
Terminy najbliższych spotkań: |
Wszystkie zajęcia tej grupy już się odbyły - pokaż terminy wszystkich spotkań.
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||
Liczba osób w grupie: | 32 | |||||||||||||||||||||||||||||||||||
Limit miejsc: | 35 | |||||||||||||||||||||||||||||||||||
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | |||||||||||||||||||||||||||||||||||
Prowadzący: | Agnieszka Miarka | |||||||||||||||||||||||||||||||||||
Literatura: |
Obowiązkowa • Bryc A., Izrael 2020: skazany na potęgę?, Warszawa 2014. • Bryc A., Rosja w XXI wieku: gracz światowy czy koniec gry?, Warszawa 2009. • Całus K., Kosienkowski M. i in., Naddniestrze. Historia-polityka-gospodarka, Poznań 2014. • Cabestan J-P., Polityka zagraniczna Chin: między integralnością a dążeniem do mocarstwowości, Warszawa 2013. • Czachor R., Armenia i Górski Karabach w procesach transformacji społecznej i politycznej, Instytut Polsko-Rosyjski, Wrocław 2014. • Czasopisma: „Stosunki Międzynarodowe – International Relations”, „Bezpieczeństwo Narodowe”, „Przegląd Zachodni”, „Sprawy Międzynarodowe”, "Studia Politicae Universitatis Silesiensis", „Rocznik Bezpieczeństwa Międzynarodowego”, „Przegląd Strategiczny”, „Zeszyty Naukowe WSOWL”. • Domagała, Interwencjonizm humanitarny NATO, Bydgoszcz 2014. • Kuźniar R., Balcerowicz B. i inni (red.), Bezpieczeństwo międzynarodowe, Warszawa 2012. • Łoś R, Reginia-Zacharski J., Współczesne konflikty zbrojne, Warszawa 2010. • Łoś-Nowak T. (red.), Polityka zagraniczna. Aktorzy-potencjały-strategie, Warszawa 2011. • Okraska T (red.), Oblicza współczesnych konfliktów zbrojnych, Katowice 2014. • Marszałek-Kawa J. (red.), Bezpieczeństwo współczesnej Azji, Toruń 2015. • Przybylska-Maszner B. (red.), Operacje wojskowe Unii Europejskiej w Afryce, Poznań 2014. • Wiśniewski J., Żodź-Kuźnia K., Mocarstwa współczesnego świata. Problem przywództwa światowego, Poznań 2008. Teska J. (red.), MENA źródłem szans i zagrożeń bezpieczeństwa, Gdynia 2012. • Zdulski K., Czulda R., Bania R. (red.), Problemy bezpieczeństwa Bliskiego Wschodu i Północnej Afryki (MENA), Łódź 2016. Uzupełniająca • Lakomy M., Główne cele i kierunki polityki zagranicznej Francji w okresie pozimnowojennym, Katowice 2012. • Marszałek-Kawa J. (red.), Azjatyckie strategie bezpieczeństwa, Toruń 2013. • Marszałek-Kawa J. (red.), Azjatyckie strategie bezpieczeństwa u progu XXI wieku, Toruń, 2014. • Roczniki Strategiczne, Wydawnictwo SCHOLAR. • Skulski P., Skulska B. (red.), Bezpieczeństwo międzynarodowe w regionie Azji i Pacyfiku, Wrocław 2010. • Waśko-Owsiejczuk E., Polityka bezpieczeństwa narodowego Stanów Zjednoczonych Ameryki w latach 2001-2009, Avalon 2014. • Zając J. (red.), Polityka zagraniczna USA po zimnej wojnie, Toruń 2005. |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||
Zakres tematów: |
• Zajęcia organizacyjne • Aspekty teoretyczne polityki mocarstwowej. Polityka bezpieczeństwa Niemiec. • Polityka bezpieczeństwa Wielkiej Brytanii • Polityka bezpieczeństwa Federacji Rosyjskiej • Polityka bezpieczeństwa USA • Polityka bezpieczeństwa Francji • Polityka bezpieczeństwa Iranu • Polityka bezpieczeństwa Izraela • Problem potencjalnego hegemona w stosunkach międzynarodowych - debata • Interwencje humanitarne w stosunkach międzynarodowych • Polityka bezpieczeństwa Szwecji • Kryzysy i konflikty w UE w percepcji polskiego społeczeństwa cz. 1 (projekt: badania ankietowe) • Kryzysy i konflikty w UE w percepcji polskiego społeczeństwa cz. 2 (projekt: badania ankietowe) • Problem „zamarzniętych” konfliktów zbrojnych na obszarze poradzieckim. |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||
Metody dydaktyczne: |
- dyskusja moderowana, - opis wyjaśniający, - dyskusja piramidowa, - dyskusja dydaktyczna, - dyskusja okrągłego stołu, - metoda „burzy mózgów”, - aranżowanie debat, - analizowanie i rozwiązywanie problemów praktycznych i teoretycznych - analiza danych empirycznych w prowadzonych zajęciach dydaktycznych. |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||
Metody i kryteria oceniania: |
Praca własna studenta obejmuje: - zapoznanie się z obowiązkową literaturą przedmiotu, - regularne zapoznanie się z tematyką poruszaną na ćwiczeniach, - przygotowanie wystąpień ustnych, - przygotowywanie projektów - przygotowanie do sprawdzianów wiedzy, - przygotowanie wypowiedzi pisemnych (opcjonalnie) Ocena końcowa jest wynikiem oceny aktywności na zajęciach w całym semestrze, przygotowania do ćwiczeń, systematycznego udziału w zajęciach (nieobecności muszą zostać zaliczone w ramach indywidualnych konsultacji w formie ustnej; studenci mają do wykorzystania 2 nieobecności), przygotowania wypowiedzi pisemnych (opcjonalnie zlecanych przez prowadzącego). Ponadto, niezbędnym warunkiem do otrzymania zaliczenia z ćwiczeń jest zaliczenie sprawdzianów wiedzy (testy zamknięte wielokrotnego wyboru dotyczące tematów jednostek kontaktowych oraz pozycji z literatury obowiązkowej), uzyskanie pozytywnej oceny z przeprowadzonych badań projektowych (gromadzenie, analiza i prezentacja danych ilościowych oraz jakościowych na podstawie przeprowadzonych badań ankietowych) |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||
Uwagi: |
5 semestr doradztwo polityczne i publiczne stacjonarne I stopnia |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Ślaski w Katowicach.