Metodyka edukacji społecznej i przyrodniczej w przedszkolu i klasach I-III W6-PP-NM-MESPP
semestr zimowy 2020/2021
Wykład,
grupa nr 1
![]() zaznaczono (na zielono) terminy aktualnie wyświetlanej grupy |
| |||||
Przedmiot | Metodyka edukacji społecznej i przyrodniczej w przedszkolu i klasach I-III W6-PP-NM-MESPP | |||||||||
Zajęcia |
semestr zimowy 2020/2021 (2020/2021Z)
(w trakcie)
Wykład (W), grupa nr 1 [pozostałe grupy] |
|||||||||
![]() |
Termin i miejsce: |
wielokrotnie, sobota (niestandardowa częstotliwość), 14:30 - 16:00
sala zajęcia zdalne Bielska 62 jaki jest adres? |
||||||||
![]() |
Terminy najbliższych spotkań: |
Wszystkie zajęcia tej grupy już się odbyły - pokaż terminy wszystkich spotkań.
|
||||||||
Liczba osób w grupie: | 17 | |||||||||
Limit miejsc: | (brak danych) | |||||||||
Prowadzący: | Aniela Różańska | |||||||||
Literatura: |
Budniak A.: Edukacja społeczno-przyrodnicza dzieci w wieku przedszkolnym i młodszym szkolnym. Kraków 2010, Oficyna Wydawnicza "Impuls". Domka L.: Kształtowanie postaw ekologicznych u dzieci działaniem na rzecz ekorozwoju. „Edukacja Biologiczna i Środowiskowa” 2004, nr 2-3, s. 54-93. Dymara B., Michałowski S., Wollman-Mazurkiewicz L.: Dziecko w świecie przyrody. Kraków 2010, Oficyna Wydawnicza "Impuls". Gardner H.: Inteligencje wielorakie. Nowe horyzonty w praktyce, MT Biznes 2009. Gutowska. H.: Środowisko społeczno-przyrodnicze w kl. 1-3. Warszawa 1985, WSiP. Kielar-Turska M.: Jak pomagać dziecku w poznawaniu świata, Warszawa 1992. Kraszewska M.: W kręgu tradycji i świąt. Kraków 2005, , Wyd. WIR. Meredith S.: Dlaczego powinniśmy chronić naszą planetę. Warszawa 2009, . Paśko I.: Kształtowanie postaw proekologicznych uczniów klas I-III szkoły podstawowej. Kraków 2001, WN Akademii Pedagogicznej. Różańska A.: The competence of a teacher in a situation of forming the ecological consciousness of a preschool and primary school child. In: R. Burkovicova (ed.): Aktuální otázky preprimárního a primárního vzdělávání. Ostrava 2010, Ostravska universita. Różańska A.: Etyczne wyznaczniki świadomości ekologicznej młodzieży na pograniczu polsko-czeskim. „Ruch Pedagogiczny” 2001, nr 3-4. Różańska A.: Wymiar bioregionalny edukacji ekologicznej. (W:) Lewowicki T., Szczurek-Boruta A. (red.): Szkoła na pograniczach. Katowice 2000, Wyd. Uniwersytet Śląski. Różańska A: Edukacja środowiskowa jako dialog z przyrodą. W: E. Ogrodzka-Mazur, U. Szuścik, M. Zalewska-Bujak (red.): Edukacja małego dziecka. Tom 2. Wychowanie i kształcenie w praktyce. Kraków 2010, Oficyna Wydawnicza "Impuls". Różańska A.: Rola refleksji w edukacji ekologicznej. W: E. Ogrodzka-Mazur, U. Szuścik, B. Oerszleager-Kosturek (red.): Edukacja małego dziecka. T. 12: Kierunki zmian w edukacji i stymulacji aktywności twórczej. Cieszyn – Kraków 2017, Oficyna Wydawnicza "Impuls". Sawicki M.: Edukacja środowiskowa w klasach I-III szkoły podstawowej. Warszawa 1998, Semper. Sławińska M.: Konstruowanie wiedzy na zajęciach w przedszkolu. Kraków 2010, Oficyna Wydawnicza "Impuls". Włoch S. (red.): Wczesna edukacja dziecka – perspektywy i zagrożenia, Opole 2009. Zioło I.: Edukacja środowiskowa na poziomie nauczania zintegrowanego. Kraków 2002, WN Akademii Pedagogicznej. |
|||||||||
Zakres tematów: |
• Znaczenie, cele kształcenia i zadania edukacji środowiskowej małego dziecka. • Proces poznawania przyrody przez małe dziecko i zasady dydaktyczno-metodyczne wypływające z niego. • Rozwijanie refleksyjności ucznia i nauczyciela. Znaczenie refleksji w edukacji ekologicznej małego dziecka. • Metody wyzwalania aktywności ucznia i ich efektywność dydaktyczna w procesie nauczania przyrody. Metoda problemowa, ćwiczeniowa, obserwacje polisensoryczne, eksperymenty przyrodnicze. • Kompetencje zawodowe nauczyciela kształcenia środowiskowego i ekologicznego. Nauczyciel jako inicjator i model zachowań proprzyrodniczych. • Znaczenie hodowli szkolnych. Elementy etologii zwierząt wg Konrada Lorenza i in. • Dialog dziecka z przyrodą. Metodyczne aspekty dialogowania z przyrodą. • Wycieczki, spacery i zajęcia w terenie w edukacji środowiskowej – możliwości zastosowania w poznawaniu różnorodnych elementów środowiska. • Kształtowania świadomości ekologicznej i postaw ekologicznych u dzieci. • Bioregion w edukacji środowiskowej małego dziecka. Możliwości wykorzystania walorów lokalnego, najbliższego środowiska (naturalne okazy). |
|||||||||
Metody dydaktyczne: |
wykład informacyjno-problemowy nt. wybranych zagadnień rozszerzających zakres wiedzy metodycznej z wykorzystaniem prezentacji multimedialnej. |
|||||||||
Metody i kryteria oceniania: |
Zaliczenie z oceną – praca pisemna polegająca na przedstawieniu wybranego zagadnienia z zakresu tematyki wykładów oraz jego metodycznego opracowania wraz z oceną przydatności wybranych metodycznych rozwiązań w edukacji małego dziecka. |
|||||||||
Uwagi: |
St. mgr 5-letnie niestacjonarne; prowadząca: dr hab. Aniela Różańska, prof. UŚ. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Ślaski w Katowicach.