Metodyka edukacji wczesnoszkolnej-zajęcia praktyczne [W6-PP-NM-EW-PRAKT3]
semestr letni 2020/2021
Laboratorium,
grupa nr 2
Przedmiot: | Metodyka edukacji wczesnoszkolnej-zajęcia praktyczne [W6-PP-NM-EW-PRAKT3] |
Zajęcia: |
semestr letni 2020/2021 [2020/2021L]
(zakończony)
Laboratorium [L], grupa nr 2 [pozostałe grupy] |
Termin i miejsce:
|
wielokrotnie, piątek (niestandardowa częstotliwość), 17:30 - 19:45
sala Zajęcia zdalne Zdalny jaki jest adres? |
Terminy najbliższych spotkań:
Kliknij w datę by zobaczyć tygodniowy plan z zaznaczonym spotkaniem. |
Wszystkie zajęcia tej grupy już się odbyły - pokaż terminy wszystkich spotkań. |
Liczba osób w grupie: | 9 |
Limit miejsc: | (brak danych) |
Prowadzący: | Sylwia Ryszawy |
Literatura: |
Adamek I.: Pedagogika wczesnoszkolna. Kraków 2016. Adamek I.: Podstawy edukacji wczesnoszkolnej. Oficyna Wydawnicza „Impuls”. Kraków 1997. Adamek I., Zbróg Z. (red.): Wczesna edukacja dziecka wobec wyzwań współczesności. Kraków 2011. Bereźnicka F.: Dydaktyka kształcenia ogólnego. Oficyna Wydawnicza „Impuls”. Kraków 2009. Chałas K., Komorowska B., Buk-Cegiełka M. (red.): Pedagogika szkolna, szkolna i przedszkolna. Teoria i praktyka. Lublin 2016. Denek K.: O nowym kształcie edukacji. Toruń 1998. Duraj - Nowakowa K.: Integrowanie edukacji wczesnoszkolnej, modernizacja teorii i praktyki. Oficyna Wydawnicza „Impuls”. Kraków 1998. Dymara B.: Dziecko w świecie edukacji. Podstawy uczenia się kompleksowego – nowe kształty i wymiary edukacji. Kraków 2009. Klus-Stańska D., Nowicka M.: Sensy i bezsensy edukacji wczesnoszkolnej. Warszawa 2005. Klus-Stańska D., Szczepska-Pustkowska M. (red.): Pedagogika wczesnoszkolna – dyskursy, problemy, rozwiązania. Warszawa 2009. Kojs W.: Działanie jako kategoria dydaktyczna. Katowice 1994. Magda-Adamowicz M., Kopaczyńska I. (red.): Pedagogika wczesnoszkolna wobec zmieniających się kontekstów społecznych. Toruń 2014. Oelszlaeger B.: Jak uczyć uczenia się? Środki i metody kształcenia samokontroli i samooceny w edukacji wczesnoszkolnej. Kraków 2007. Oelszlaeger-Kosturek B.: Wybrane problemy edukacji wczesnoszkolnej w kontekście treści podręczników szkolnych. W: B. Kasáčová, S. Kariková, B. Oelszlaeger-Kosturek (red.): Nauczyciel. Teoretyczno-empiryczne konteksty edukacji wczesnoszkolnej. Cieszyn 2015. Oelszlaeger-Kosturek B.: Nauczyciel i uczeń. Teoria i praktyka odbioru oraz transmisji informacji w edukacji wczesnoszkolnej. Katowice 2018. Waloszek D. (red.): Edukacja przedszkolna i wczesnoszkolna. Obszary sporów, poszukiwań, wyzwań i doświadczeń w kontekście zmian oświatowych. Kraków 2010. |
Zakres tematów: |
1. Ocenianie w klasach I-III. Ocena opisowa. 2. Współpraca z rodzicami. Spotkania z rodzicami. Rodzic jako partner procesu kształcenia. 3. Sytuacje trudne w życiu małego ucznia. Przyczyny trudności i niepowodzeń w edukacji dzieci. Zajęcia dydaktyczno-wyrównawcze – uwarunkowania i wyznaczniki ich skuteczności. 4. Rozwijanie ekspresji oraz zdolności artystycznych w klasach I-III. 5. Współpraca nauczyciela wiodącego z nauczycielem współorganizującym proces kształcenia. 6. Analiza lekcji. 7. Praktyczne przeprowadzenie fragmentów lekcji – przygotowanie przerwy śródlekcyjnej, gry dydaktycznej, wiersza, opowiadania. |
Metody dydaktyczne: |
Przygotowanie raportu z praktyk oraz stosownej dokumentacji. Przygotowanie scenariuszy zajęć, tworzenie pomocy dydaktycznych, kart pracy, prowadzenie zajęć dydaktyczno-wychowawczych |
Metody i kryteria oceniania: |
Raport z praktyk: W raporcie z praktyk powinna znaleźć się charakterystyka środowiska edukacyjnego, w którym praktykę odbywał student, a także opis celów, podstaw prawnych oraz organizacyjnych szkoły podstawowej. W raporcie student opisuje także metody i formy pracy nauczyciela, jakie zaobserwował w placówce będącej miejscem praktyki. Student odnotowuje ponadto istnienie zasad bezpieczeństwa i higieny pracy, jakie wdrażają szkoły podstawowe. Analiza dokumentacji: Student dokonuje oceny zgromadzonej dokumentacji ilustrującej funkcjonowanie placówek szkolnych (np. plany pracy, arkusze obserwacji ucznia, scenariusze zajęć itd.) Student przedstawia własne spostrzeżenia dotyczące metod, form i procedur oraz dobrych praktyk, jakie zaobserwował w klasach I-III. Student potwierdza własne zaangażowanie w projektowanie i wykonanie działań pedagogicznych w szkole podstawowej, przedstawiając stosowną dokumentację (np. scenariusze zajęć, arkusze obserwacji ucznia, itd.). Rejestr frekwencji: Student potwierdza wysoką frekwencją w zajęciach praktycznych, własnym zaangażowaniem w zaplanowane do realizacji działania, potrzebę ciągłego dokształcania się zawodowego i rozwoju osobistego. |
Uwagi: |
st mgr 5l niestac. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Ślaski w Katowicach.