Uniwersytet Ślaski w Katowicach - Centralny System UwierzytelnianiaNie jesteś zalogowany | zaloguj się
katalog przedmiotów - pomoc

B(7) z zakresu asystentury: Asystent osoby niepełnosprawnej i asystent edukacyjny 12-OA-S1-4A.2-AON
semestr zimowy 2020/2021
Ćwiczenia, grupa nr 1

powiększ
plan zajęć przedmiotu
zaznaczono (na zielono) terminy
aktualnie wyświetlanej grupy
To jest strona grupy zajęciowej. Jeśli szukasz opisu przedmiotu, zobacz stronę przedmiotu
Przedmiot B(7) z zakresu asystentury: Asystent osoby niepełnosprawnej i asystent edukacyjny 12-OA-S1-4A.2-AON
Zajęcia semestr zimowy 2020/2021 (2020/2021Z) (zakończony)
Ćwiczenia (C), grupa nr 1 [pozostałe grupy]
Termin i miejsce:
każdy czwartek, 8:00 - 8:45
sala 109
Bielska 62 jaki jest adres?
Terminy najbliższych spotkań: Wszystkie zajęcia tej grupy już się odbyły - pokaż terminy wszystkich spotkań.
Liczba osób w grupie: 11
Limit miejsc: (brak danych)
Prowadzący: Sebastian Mrózek
Literatura:

• Żukiewicz A. (red.), Asystent rodzinny. Nowy zawód i nowa usługa w systemie wspierania rodzin. Od opieki i pomocy do wsparcia. Wyd. Impuls, Kraków 2011.

• Fajfer-Kruczek I. (red.), Asystent osoby niepełnosprawnej, tom 1 i tom 2, Wydawnictwo Arka, Cieszyn 2013.

• Ministerstwo Pracy i Polityki Społecznej, Asystent Osobisty Osoby Niepełnosprawnej. Rozwiązania w wybranych państwach europejskich, Warszawa, październik 2014.

• Odrobińska I., Osobisty asystent osoby niepełnosprawnej. Dębe 2003.

• Cierpiałowska T.: Studenci z niepełnosprawnością. Wyd. WNUP, Kraków 2009.

• Szpunar M. (red.), Asystentura rodziny. Nowatorska metoda pomocy społecznej w Polsce. MOPS, Gdynia 2010.

• Kalita J., Sytuacja osób niepełnosprawnych na rynku pracy oraz rola organizacji pozarządowych świadczących usługi dla tej grupy beneficjentów [W] M. Boni (red.), Bezrobocie – co robić?, Wyd. FIS-E, Warszawa 2006.

• Ramik - Mażewska I., Leśniewska G.: Aktywizacja społeczno-zawodowa osób niepełnosprawnych ruchowo. Poczucie jakości życia niepełnosprawnych, Wyd. Pedagogium, Szczecin 2008.

• Chorab – Zasada A., Kształtowanie się zawodu pracownika socjalnego w Polsce. Częstochowa 2004.

• Krasiejko I., Metodyka działania asystenta rodziny : podejście skoncentrowane na rozwiązaniach w pracy socjalnej. Katowice 2010.

• Krasiejko I., Metodyka działania asystenta rodziny : różne modele pracy socjalnej i terapeutycznej z rodziną. Wyd. 2 zm. i uaktualnione. Wydawnictwo Naukowe Katowice 2012.

• Krasiejko I., Zawód asystenta rodziny w procesie profesjonalizacji : wstęp do teorii i praktyki nowej profesji społecznej. Wydawnictwo Edukacyjne Akapit, Toruń 2013.

Zakres tematów:

1. Zawód asystenta osoby niepełnosprawnej w świetle prawa

2. Modele asystenta osoby niepełnosprawnej

3. Asystent osoby niepełnosprawnej – czyli kto? Cechy dobrego asystenta

4. Asystent osoby niepełnosprawnej, pracownik socjalny, opiekun – zakres zadań i obowiązków

5. Asystent edukacyjny – rola i zadania

6. Instytucje i organizacje wspierające osoby niepełnosprawne

7. Formy wsparcia osoby niepełnosprawnej

8. Praca asystenta osoby niepełnosprawnej oraz asystenta edukacyjnego w różnych krajach

Metody dydaktyczne:

Praktycznego działania, podające

Metody i kryteria oceniania:

Kolokwium pisemne składające się z kilkunastu pytań otwartych oraz zamkniętych (na przedostatnich zajęciach zgodnie z harmonogramem zajęć);

- Przygotowanie prezentacji multimedialnej (z wykorzystaniem metod aktywizujących grupę, np. film, ćwiczenie, itp. + notatka na wybrany temat związany z asystentem osoby niepełnosprawnej lub asystentem edukacyjnym;

- 90% obecności na ćwiczeniach (dozwolona 1 nieobecność);

- uzyskanie pozytywnych ocen ( co najmniej dostatecznej) z kolokwium, prezentacji i innych form sprawdzających wiedzę studenta realizowanych w czasie trwania przedmiotu.

Uwagi:

OA dz.lic

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Ślaski w Katowicach.