B(7) z zakresu asystentury: Asystent osoby niepełnosprawnej i asystent edukacyjny [12-OA-S1-4A.2-AON]
semestr zimowy 2020/2021
Ćwiczenia,
grupa nr 1
Przedmiot: | B(7) z zakresu asystentury: Asystent osoby niepełnosprawnej i asystent edukacyjny [12-OA-S1-4A.2-AON] |
Zajęcia: |
semestr zimowy 2020/2021 [2020/2021Z]
(zakończony)
Ćwiczenia [C], grupa nr 1 [pozostałe grupy] |
Termin i miejsce:
|
|
Terminy najbliższych spotkań:
Kliknij w datę by zobaczyć tygodniowy plan z zaznaczonym spotkaniem. |
Wszystkie zajęcia tej grupy już się odbyły - pokaż terminy wszystkich spotkań. |
Liczba osób w grupie: | 11 |
Limit miejsc: | (brak danych) |
Prowadzący: | Sebastian Mrózek |
Literatura: |
• Żukiewicz A. (red.), Asystent rodzinny. Nowy zawód i nowa usługa w systemie wspierania rodzin. Od opieki i pomocy do wsparcia. Wyd. Impuls, Kraków 2011. • Fajfer-Kruczek I. (red.), Asystent osoby niepełnosprawnej, tom 1 i tom 2, Wydawnictwo Arka, Cieszyn 2013. • Ministerstwo Pracy i Polityki Społecznej, Asystent Osobisty Osoby Niepełnosprawnej. Rozwiązania w wybranych państwach europejskich, Warszawa, październik 2014. • Odrobińska I., Osobisty asystent osoby niepełnosprawnej. Dębe 2003. • Cierpiałowska T.: Studenci z niepełnosprawnością. Wyd. WNUP, Kraków 2009. • Szpunar M. (red.), Asystentura rodziny. Nowatorska metoda pomocy społecznej w Polsce. MOPS, Gdynia 2010. • Kalita J., Sytuacja osób niepełnosprawnych na rynku pracy oraz rola organizacji pozarządowych świadczących usługi dla tej grupy beneficjentów [W] M. Boni (red.), Bezrobocie – co robić?, Wyd. FIS-E, Warszawa 2006. • Ramik - Mażewska I., Leśniewska G.: Aktywizacja społeczno-zawodowa osób niepełnosprawnych ruchowo. Poczucie jakości życia niepełnosprawnych, Wyd. Pedagogium, Szczecin 2008. • Chorab – Zasada A., Kształtowanie się zawodu pracownika socjalnego w Polsce. Częstochowa 2004. • Krasiejko I., Metodyka działania asystenta rodziny : podejście skoncentrowane na rozwiązaniach w pracy socjalnej. Katowice 2010. • Krasiejko I., Metodyka działania asystenta rodziny : różne modele pracy socjalnej i terapeutycznej z rodziną. Wyd. 2 zm. i uaktualnione. Wydawnictwo Naukowe Katowice 2012. • Krasiejko I., Zawód asystenta rodziny w procesie profesjonalizacji : wstęp do teorii i praktyki nowej profesji społecznej. Wydawnictwo Edukacyjne Akapit, Toruń 2013. |
Zakres tematów: |
1. Zawód asystenta osoby niepełnosprawnej w świetle prawa 2. Modele asystenta osoby niepełnosprawnej 3. Asystent osoby niepełnosprawnej – czyli kto? Cechy dobrego asystenta 4. Asystent osoby niepełnosprawnej, pracownik socjalny, opiekun – zakres zadań i obowiązków 5. Asystent edukacyjny – rola i zadania 6. Instytucje i organizacje wspierające osoby niepełnosprawne 7. Formy wsparcia osoby niepełnosprawnej 8. Praca asystenta osoby niepełnosprawnej oraz asystenta edukacyjnego w różnych krajach |
Metody dydaktyczne: |
Praktycznego działania, podające |
Metody i kryteria oceniania: |
Kolokwium pisemne składające się z kilkunastu pytań otwartych oraz zamkniętych (na przedostatnich zajęciach zgodnie z harmonogramem zajęć); - Przygotowanie prezentacji multimedialnej (z wykorzystaniem metod aktywizujących grupę, np. film, ćwiczenie, itp. + notatka na wybrany temat związany z asystentem osoby niepełnosprawnej lub asystentem edukacyjnym; - 90% obecności na ćwiczeniach (dozwolona 1 nieobecność); - uzyskanie pozytywnych ocen ( co najmniej dostatecznej) z kolokwium, prezentacji i innych form sprawdzających wiedzę studenta realizowanych w czasie trwania przedmiotu. |
Uwagi: |
OA dz.lic |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Ślaski w Katowicach.