Wspólna Polityka Bezpieczeństwa i Obrony UE [05-BM-S1-WPBO14]
semestr letni 2020/2021
Ćwiczenia,
grupa nr 2
Przedmiot: | Wspólna Polityka Bezpieczeństwa i Obrony UE [05-BM-S1-WPBO14] | ||||||||||||||||||
Zajęcia: |
semestr letni 2020/2021 [2020/2021L]
(zakończony)
Ćwiczenia [C], grupa nr 2 [pozostałe grupy] |
||||||||||||||||||
Termin i miejsce:
|
Zajęcia prowadzone z częstotliwością "co dwa tygodnie (nieparzyste)" odbywają się w pierwszym tygodniu od rozpoczęcia cyklu dydaktycznego (np. semestru), a potem co dwa tygodnie. Zajęcia prowadzone z częstotliwością "co dwa tygodnie (parzyste)" odbywają się w drugim tygodniu od rozpoczęcia cyklu dydaktycznego (np. semestru), a potem co dwa tygodnie. Jeśli zajęcia wypadają w dniu wolnym, to nie odbywają się, natomiast nie ma to wpływu na terminy kolejnych zajęć - odbędą się one dwa tygodnie później.
|
||||||||||||||||||
Terminy najbliższych spotkań:
Kliknij w datę by zobaczyć tygodniowy plan z zaznaczonym spotkaniem. |
Wszystkie zajęcia tej grupy już się odbyły - pokaż terminy wszystkich spotkań.
|
||||||||||||||||||
Liczba osób w grupie: | 27 | ||||||||||||||||||
Limit miejsc: | 27 | ||||||||||||||||||
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | ||||||||||||||||||
Prowadzący: | Arleta Dulkowska, Monika Szynol | ||||||||||||||||||
Literatura: |
Literatura obowiązkowa Bądźmirowska-Masłowska K., Wspólna polityka zagraniczna i bezpieczeństwa Unii Europejskiej: aspekty prawne i polityczne, Warszawa 2013. Ciupiński A., Wspólna Polityka Bezpieczeństwa i Obrony Unii Europejskiej. Geneza – rozwój – funkcjonowanie, Warszawa 2013. Kuźniar R., Wzlot i upadek Europejskiej Polityki Bezpieczeństwa i Obrony, „Bezpieczeństwo Narodowe” 2014, nr 4. Miszczak K., Polska a Wspólna Polityka Bezpieczeństwa i Obrony Unii Europejskiej, „Studia Polityczne” 2014, nr 3. Miszczak K., Przyszłość polityki bezpieczeństwa i obrony Unii Europejskiej, „Krakowskie Studia Międzynarodowe” 2017, nr 1. Stolarczyk M., Ewolucja stanowiska Polski wobec Wspólnej Polityki Bezpieczeństwa i Obrony Unii Europejskiej, „Studia Politicae Universitatis Silesiensis” 2015, t. 13. Wojnicz L., Integracja państw Unii Europejskiej w ramach Wspólnej Polityki Bezpieczeństwa i Obrony w świetle Brexitu, „Rocznik Integracji Europejskiej” 2018, nr 12. Zięba R., Polska we Wspólnej Polityce Bezpieczeństwa i Obrony Unii Europejskiej, „Polityka i Społeczeństwo” 2012, nr 10. Zięba R., Przyczyny stagnacji i szanse ożywienia polityki obronnej Unii Europejskiej w kontekście stosunków transatlantyckich, „Krakowskie Studia Międzynarodowe” 2014, nr 4. Zięba R., Wspólna Polityka Zagraniczna i Bezpieczeństwa Unii Europejskiej, Warszawa 2007. Literatura uzupełniająca Barcik J., Europejska polityka bezpieczeństwa i obrony: aspekty prawne i polityczne, Katowice 2008. Bezpieczeństwo międzynarodowe, red. R. Kuźniar, B. Balcerowicz et al., Warszawa 2012. Grzeszczak R., Globalna rola Europy oraz Wspólna Polityka Zagraniczna i Bezpieczeństwa – od słów do rzeczywistości, Warszawa 2013. Instytucjonalizacja wielostronnej współpracy międzynarodowej w Europie, red. S. Parzymies, R. Zięba, Warszawa 2004. Przybylska-Maszner B., Operacje w obszarze Europejskiej Polityki Bezpieczeństwa i Obrony – uwarunkowania i perspektywy rozwoju, „Środkowoeuropejskie Studia Polityczne” 2009, nr 1-2. Słomczyńska I., Europejska Polityka Bezpieczeństwa i Obrony. Uwarunkowania – struktury – funkcjonowanie, Lublin 2007. Szałek B.Z., Wspólna polityka bezpieczeństwa i obrony w UE oraz Brexit w świetle prakseologii, „Acta Politica Polonica” 2018, nr 3. Tereszkiewicz F., Proces instytucjonalizacji wspólnej polityki zagranicznej i bezpieczeństwa Unii Europejskiej, Toruń 2013. Węc J.J., Reforma Wspólnej Polityki Bezpieczeństwa i Obrony Unii Europejskiej w latach 2016-2017, „Politeja” 2018, nr 3. Wrzosek M., Współczesne zagrożenia w obszarze bezpieczeństwa europejskiego, Warszawa 2013. Zięba R., Europejska polityka bezpieczeństwa i obrony, Warszawa 2005. Zięba R., Unia Europejska jako aktor stosunków międzynarodowych, Warszawa 2003. |
||||||||||||||||||
Zakres tematów: |
1. Zajęcia organizacyjne 2. Bezpieczeństwo i obronność w historii procesu integracji europejskiej 3. Geneza Wspólnej Polityki Bezpieczeństwa i Obrony UE 4. Realizacja Wspólnej Polityki Bezpieczeństwa i Obrony – sfera instytucjonalna. Realizacja Wspólnej Polityki Bezpieczeństwa i Obrony – struktury polityczno-wojskowe i agendy 5. Operacje wojskowe Unii Europejskiej, cywilne operacje reagowania kryzysowego Unii Europejskiej 6. Polska wobec Wspólnej Polityki Bezpieczeństwa i Obrony UE. Przyszłość Wspólnej Polityki Bezpieczeństwa i Obrony UE 7. Kolokwium zaliczeniowe |
||||||||||||||||||
Metody dydaktyczne: |
W semestrze letnim roku akademickiego 2020/2021 zajęcia odbywają się w trybie zdalnym, w formie synchronicznych spotkań za pośrednictwem platformy MS Teams. metody prowadzenia zajęć Zajęcia prowadzone są z użyciem następujących metod: - dyskusja moderowana, - opis wyjaśniający, - dyskusja piramidowa, - dyskusja dydaktyczna, - dyskusja okrągłego stołu, - metoda „burzy mózgów” - aranżowanie debat, - analizowanie i rozwiązywanie problemów praktycznych i teoretycznych. liczba godzin dydaktycznych (kontaktowych) 15 liczba godzin pracy własnej studenta 45 opis pracy własnej studenta Praca własna studenta obejmuje: - zapoznanie się z literaturą przedmiotu, - zapoznanie się i zdanie lektur obowiązkowych, - przygotowywanie wystąpień ustnych, - przygotowania do sprawdzianów i kolokwium zaliczeniowego. |
||||||||||||||||||
Metody i kryteria oceniania: |
Pisemne sprawdziany wiedzy wymagania merytoryczne 1. Przyswojenie podstawowej wiedzy z tematów podejmowanych w ramach jednostek kontaktowych. 2. Przyswojenie podstawowej wiedzy z wyszczególnionej literatury obowiązkowej. 3. Student posiada wiedzę na temat Wspólnej Polityki Bezpieczeństwa i Obrony UE. kryteria oceny Akcent w ramach pisemnych sprawdzianów wiedzy zostanie położony na wiedzę na temat Wspólnej Polityki Bezpieczeństwa i Obrony UE. Maksymalna liczba punktów w ramach sprawdzianu: 10. 5 pytań otwartych – maksymalnie 2 punkty za pytanie. Kryteria oceny: Bardzo dobry – 10, Dobry+ – 9, Dobry – 8, Dostateczny+ – 7, Dostateczny – 6, Niedostateczny – 5 i mniej punktów. W uzasadnionych przypadkach wykładowca może przyjąć inną formę pisemnych sprawdzianów wiedzy. przebieg procesu weryfikacji Sprawdzian przeprowadzany w formie pisemnej. Zawiera pięć pytań opisowych. W związku z tym prowadzący nie wyznacza minimalnej objętości pracy. Czas trwania: 20 minut. Czas sprawdzianu liczony jest od momentu podania wszystkich pytań. Sprawdzian przeprowadzany jest fakultatywnie przez prowadzącego w trakcie jednostek kontaktowych. Kolokwium zaliczeniowe wymagania merytoryczne 1. Przyswojenie podstawowej wiedzy z tematów podejmowanych w ramach jednostek kontaktowych. 2. Przyswojenie podstawowej wiedzy z wyszczególnionej literatury obowiązkowej. 3. Student posiada wiedzę na temat Wspólnej Polityki Bezpieczeństwa i Obrony UE. kryteria oceny Akcent w ramach kolokwium zaliczeniowego zostanie położony na wiedzę na temat Wspólnej Polityki Bezpieczeństwa i Obrony UE. Maksymalna liczba punktów w ramach sprawdzianu: 20. Kolokwium zawiera 20 pytań zamkniętych (testowych). Kryteria oceny: Bardzo dobry – 20-19, Dobry+ – 18-17, Dobry – 16-15, Dostateczny+ – 14-13, Dostateczny – 12-11, Niedostateczny – 10 i mniej punktów. W uzasadnionych przypadkach wykładowca może przyjąć inną formę kolokwium zaliczeniowego. Wymagania merytoryczne oraz kryteria oceny zostaną wówczas podane po konsultacji między prowadzącym i studentami. przebieg procesu weryfikacji Kolokwium przeprowadzone w formie pisemnej. Zawiera 20 pytań zamkniętych (testowych). Czas trwania: 25 minut. Czas kolokwium liczony jest od momentu rozdania wszystkich testów. Kolokwium odbywa się jednokrotnie w trakcie semestru. Dyskusja moderowana wymagania merytoryczne 1. Student jest przygotowany do aktywnego i merytorycznego uczestniczenia w prowadzonej dyskusji. 2. Student posiada oraz potrafi zaprezentować wymaganą treścią zajęć wiedzę. 3. Student potrafi dokonywać pogłębionej analizy omawianych zjawisk i procesów, podawać argumenty na poparcie stawianych tez, łączyć ze sobą fakty oraz samodzielnie wyciągać wnioski. kryteria oceny W ramach dyskusji moderowanej nacisk zostanie położony na wykształcenie u studenta wskazanych w opisie modułu umiejętności oraz kompetencji społecznych. Aktywność: 5 zajęć – ocena bardzo dobra, 4 zajęcia – dobra plus, 3 zajęcia – dobra, 2 zajęcia – dostateczna plus, 1 zajęcia – dostateczna, 0 zajęć – niedostateczna. przebieg procesu weryfikacji Na każdych zajęciach (z wyjątkiem zajęć przewidzianych na kolokwium) będzie wykorzystana metoda dyskusji moderowanej, w trakcie której student będzie miał możliwość zabrania głosu. Na ostateczną ocenę z dyskusji moderowanej wpływa aktywność studenta na poszczególnych zajęciach w czasie całej realizacji modułu. Nacisk w trakcie zajęć zostanie położony na wykształcenie u studentów pożądanych umiejętności i kompetencji społecznych, wskazanych w opisie modułu. |
||||||||||||||||||
Uwagi: |
6 semestr bezpieczeństwo narodowe i międzynarodowe stacjonarne I stopnia |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Ślaski w Katowicach.