Seminarium: Prawo samorządu terytorialnego [W5-AD-S1-SEM7.1]
semestr letni 2020/2021
seminarium,
grupa nr 1
Przedmiot: | Seminarium: Prawo samorządu terytorialnego [W5-AD-S1-SEM7.1] |
Zajęcia: |
semestr letni 2020/2021 [2020/2021L]
(zakończony)
seminarium [S], grupa nr 1 [pozostałe grupy] |
Termin i miejsce:
|
(brak danych) |
Liczba osób w grupie: | 0 |
Limit miejsc: | (brak danych) |
Prowadzący: | Roman Marchaj |
Literatura: |
1) B. Dolnicki, Samorząd Terytorialny. Wyd. 8, Warszawa 2021. 2) B. Dolnicki (red.), Ustawa o samorządzie gminnym. Komentarz, Wyd. 3, Warszawa 2021; 3) B. Dolnicki (red.), Ustawa o samorządzie powiatowym. Komentarz, Warszawa 2020. Ww. literatura każdorazowo będzie dopasowywana do tematu przygotowywanej pracy w oparciu o porcyjce biblioteczne dostępne w bibliotece WPIA i CINIBIE. |
Zakres tematów: |
Treści programowe: 1. Pojęcie i istota samorządu terytorialnego. 2. Kształt oraz funkcjonowanie polskiej administracji terenowej w latach 1918-1939. 3. Samorząd terytorialny w polskich konstytucjach. 4. Struktura organizacyjna gminy. 5. Ustrój powiatu. 6. Struktura organizacyjna województwa samorządowego. 7. Formy współdziałania jednostek samorządu terytorialnego. 8. Zadania samorządu terytorialnego. 9. Samorządowe prawo pracy i ograniczenia antykorupcyjne. 10. Prawo miejscowe. 11. Zasada jawności działania i dostęp do informacji publicznej. 12. Nadzór nad samorządem terytorialnym |
Metody dydaktyczne: |
Podczas zajęć stosowana jest metoda seminaryjna oraz referatowa. Metoda seminaryjna opiera się na kompetentnych wypowiedziach przygotowanych do dyskusji studentów. W trakcie seminarium nauczyciel akademicki: wprowadza w temat, organizuje i kieruje dyskusją, porządkuje, podsumowuje wypowiedzi studentów, dokonuje oceny: przygotowania do dyskusji, formy wypowiedzi, udziału w dyskusji. Uczy rzeczowej, merytorycznej dyskusji; sprzyja wymianie poglądów, prowadzenia dialogu. Metoda referatu - przygotowane przez studentów referaty stanowią wprowadzenie, podstawę do dyskusji. Jej poprawna realizacja wymaga: właściwego doboru tematu i źródeł, problemowego ujęcia treści inspirujących dyskusję, sposobu wygłoszenia (unikanie czytania), podsumowania - ustalenia wyników dyskusji. Jej wartość edukacyjna jest niewielka i uzależniona od spełnienia określonych wymagań. |
Metody i kryteria oceniania: |
Każdy ze studentów będzie podlegał ocenie ciągłej opierającej się na nieustannej ewaluacji osiągnięć studenta, zaawansowania przygotowanej pracy a także zaangażowania. |
Uwagi: |
4 sem. AD S1 - seminarium nieuruchomione |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Ślaski w Katowicach.