Historia sztuki i wiedza o sztuce współczesnej [W6-GR-SM-HS4]
semestr letni 2020/2021
Ćwiczenia,
grupa nr 1
Przedmiot: | Historia sztuki i wiedza o sztuce współczesnej [W6-GR-SM-HS4] | ||||||||||||||||||||||||||||||
Zajęcia: |
semestr letni 2020/2021 [2020/2021L]
(zakończony)
Ćwiczenia [C], grupa nr 1 [pozostałe grupy] |
||||||||||||||||||||||||||||||
Termin i miejsce:
|
|||||||||||||||||||||||||||||||
Terminy najbliższych spotkań:
Kliknij w datę by zobaczyć tygodniowy plan z zaznaczonym spotkaniem. |
Wszystkie zajęcia tej grupy już się odbyły - pokaż terminy wszystkich spotkań.
|
||||||||||||||||||||||||||||||
Liczba osób w grupie: | 22 | ||||||||||||||||||||||||||||||
Limit miejsc: | (brak danych) | ||||||||||||||||||||||||||||||
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | ||||||||||||||||||||||||||||||
Prowadzący: | Aleksandra Giełdoń-Paszek | ||||||||||||||||||||||||||||||
Literatura: |
Literatura obowiązkowa: 1.J. Białostocki, Sztuka cenniejsza niż złoto, t. I-II, Warszawa 1969 i następne wydania, szczególnie: Warszawa 2001 2.Sztuka świata, red. P. Trzeciak, t. V, VI, red. W. Włodarczyk, Warszawa 1996. 3.A. Ligocki, Sztuka renesansu, Warszawa 1971 4.A. Bochnak, Historia sztuki nowożytnej, t. I, II, Warszawa 1970 5.H. i S. Kozakiewiczowie, Renesans w Polsce,Warszawa 1987 Literatura uzupełniająca: Dzieje sztuki polskiej, Dzieje sztuki powszechnej, Warszawa 1986 N. Pevsner, Historia architektury europejskiej, Warszawa 1976 W. Koch, Style w architekturze, Warszawa 1998 K. Piwocki, M. Porębski, Dzieje sztuki w zarysie, Warszawa 1985 M. Rzepińska, Historia koloru w dziejach malarstwa europejskiego, Warszawa 1989 W. Tatarkiewicz, Historia estetyki,Warszawa 1960 M. Levey, Od Giotta do Cezanne`a. Zarys historii malarstwa europejskiego, Warszawa1987 J. Białostocki, Sztuka i myśl humanistyczna, 1976 J. Białostocki, Pięć wieków myśli o sztuce, Warszawa 1976 J. Białostocki, Symbole i obrazy ze świata sztuki, 1982 J. Burckhard, Kultura Odrodzenia we Włoszech, Warszawa 1991 J. Delumeau, Cywilizacja Odrodzenia, Warszawa 1987 A. Kuczyńska, Przemiany wyobraźni. Z problemów recepcji kultury renesansu, Warszawa 1987 G. Vasari, Żywoty najsłynniejszych malarzy, rzeźbiarzy, architektów, Warszawa 1985-8 A.Chastel, Sztuka włoska,Warszawa 1987 K. Chłędowski, Rzym. Ludzie Odrodzenia, Warszawa 1996 K. Secomska, Mistrzowie i książęta. Malarstwo francuskie XV i XVI wieku, Warszawa 1989 M. Levey, Wczesny renesans, Warszawa 1972 K. Ulatowski, Architektura wczesnego renesansu, Warszawa 1964 Z. Waźbiński, Sztuka Quattrocenta, Warszawa 1989 M. Levey, Dojrzały renesans, Warszawa 1980 M. Rzepińska, Cinquecento, Warszawa 1988 J. Shaerman, Manieryzm, Warszawa 1970 M. Rzepińska, Siedem wieków malarstwa europejskiego, Warszawa 1979 T. Dobrowolski, Sztuka polska, Kraków 1974 Miłobędzki, Zarys dziejów architektury w Polsce, Warszawa 1979 A. Morawińska, Malarstwo polskie od gotyku do współczesności, Warszawa 1984 |
||||||||||||||||||||||||||||||
Zakres tematów: |
ćwiczenia z analizy dzieła, zagadnienia metodologiczne, lektury; Giotto, Duccio, Giovanni Pisano, renesansowe miasto idealne , Donatello, Verocchio, rodzina dela Robbia, L.Ghiberti, F. Brunelleschi, Masaccio, Ucello, Piero dela Francesca, S. Botticelli, A. Mantegna, D. Ghirlandaio, Bramante, Michał Anioł, budowa bazyliki św. Piotra, Leonardo, Rafael, Giorgione, Tycjan, Giovanni Bellini,bracia van Eyck, H. Bosch, A. Durer, L. Cranach, H. Holbein, Zamki nad Loarą, El Greco,Jan Michałowicz z Urzędowa, arrasy wawelskie, renesansowy i manierystyczny Gdańsk Palladio, Bronziono, Tintoretto |
||||||||||||||||||||||||||||||
Metody dydaktyczne: |
Ćwiczenia będące uzupełnieniem wykładu, są zsynchronizowane tematycznie z jego problematyką. Studenci, w formie prezentacji i samodzielnie przygotowanych referatów, omawiają twórczość znaczących artystów, wskazane przez prowadzącego zjawiska lub problemy. Na ćwiczeniach przewidziana jest również analiza kanonicznych dla sztuki najnowszej dzieł i tekstów i wypowiedzi krytycznych oraz dyskusja nad nimi. Ćwiczenia są ukierunkowane problemowo, z położeniem nacisku na aspekt kontekstowy funkcjonowania sztuki. |
||||||||||||||||||||||||||||||
Metody i kryteria oceniania: |
Umiejętność rozpoznania artefaktów sprawdzana na zajęciach i w formie kolokwium, aktywność i obecność na zajęciach, prezentacja przeliczane na punkty i ocenę. |
||||||||||||||||||||||||||||||
Uwagi: |
brak |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Ślaski w Katowicach.