Uniwersytet Ślaski w Katowicach - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Pedagogika [W6-EM-S1-KN-PED] semestr zimowy 2020/2021
Ćwiczenia, grupa nr 1

Przejdź do planu zaznaczono terminy wyświetlanej grupy
To jest strona grupy zajęciowej. Jeśli szukasz opisu przedmiotu, zobacz stronę przedmiotu
Przedmiot: Pedagogika [W6-EM-S1-KN-PED]
Zajęcia: semestr zimowy 2020/2021 [2020/2021Z] (zakończony)
Ćwiczenia [C], grupa nr 1 [pozostałe grupy]
Termin i miejsce: Podana informacja o terminie jest orientacyjna. W celu uzyskania pewnej informacji obejrzyj kalendarz roku akademickiego lub skontaktuj się z wykładowcą (nieregularności zdarzają się przede wszystkim w przypadku zajęć odbywających się rzadziej niż co tydzień).
każda środa, 9:45 - 11:15
sala Zajęcia zdalne
Zdalny jaki jest adres?
Terminy najbliższych spotkań: Daty odbywania się zajęć grupy. Prezentują informacje na podstawie zdefiniowanych w USOS terminów oraz spotkań.
Kliknij w datę by zobaczyć tygodniowy plan z zaznaczonym spotkaniem.
Wszystkie zajęcia tej grupy już się odbyły - pokaż terminy wszystkich spotkań.
Data i miejsceProwadzący
Liczba osób w grupie: 22
Limit miejsc: 25
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Prowadzący: Alicja Hruzd-Matuszczyk
Literatura:

Day Ch.: Od teorii do praktyki. Rozwój zawodowy nauczyciela. Gdańsk 2008, GWP.

Chmaj L: Prądy i kierunki w pedagogice XX wieku. Wyd. PZWS, Warszawa 1962.

Hejnicka-Bezwińska T.: Pedagogika ogólna w Polsce. Kondycja – problemy – perspektywy. Rocznik Pedagogiczny 2004.

Konarzewski K.: Problemy i schematy. Pierwszy rok nauki szkolnej dziecka. Warszawa 1995. Wyd. "Żak".

Kupisiewicz Cz.: Z dziejów teorii i praktyki wychowania. Podręcznik akademicki. Oficyna Wydawnicza „Impuls”, Kraków 2012.

Kwiatkowska H.: Pedeutologia. Warszawa 2008, Wydawnictwa Akademickie i Profesjonalne.

Kwiatkowska H.: Tożsamość nauczycieli. Między anomią a autonomią. Gdańsk 2005, GWP.

Kwieciński Z., Śliwerski B.: Pedagogika. Podręcznik akademicki. T.1, Wyd. PWN, Warszawa 2003 (oraz wydania późniejsze).

Lewowicki T.: Problemy kształcenia i pracy nauczycieli. Warszawa-Radom 2007, Wydawnictwo Instytutu Technologii Eksploatacji- PIB.

Szuksta H., Mendel M.: Współczesne tendencje w nauczaniu inspirowane metodami M. Montessori, C. Freineta, R. Steinera. Zakład Wydawnictw i Reklamy IWANOWSKI, Płock 1995.

Wołoszyn S. (red.): Źródła do dziejów wychowania i myśli pedagogicznej. T. 3, ks.2. Dom Wydawniczy „Strzelec”, Kielce 1998.

Wołoszyn S.: Nauki o wychowaniu w Polsce w XX wieku. Próba syntetycznego zarysu na tle powszechnym. Dom Wydawniczy „Strzelec”, Kielce 1998.

Zakres tematów:

Pedagogika jako nauka. Miejsce pedagogiki w systemie nauk.

Aparatura pojęciowa pedagogiki.

Wychowanie wśród innych procesów kształtowania człowieka (socjalizacja – inkulturacja – edukacja).

Podstawowe instytucje i środowiska edukacyjne (rodzina, grupy rówieśnicze, szkoła).

Środowisko pracy nauczyciela - współpraca nauczyciela z opiekunami ucznia (rodzicami) – ramy formalne zasad kooperacji z rodzicami, prawa i obowiązki rodziców wobec szkoły, zasady działania rad rodziców, zasady dobrej komunikacji z rodzicami, projektowanie spotkań (zajęć) zbiorowych i indywidualnych z rodzicami.

Planowanie i organizacja pracy wychowawczej (analiza i ocena programów wychowawczych, prowadzenie dokumentacji, projekty zajęć w ramach godzin wychowawczych, planowanie pozalekcyjnych i pozaszkolnych form pracy wychowawczej – wycieczki, zabawy, uroczystości klasowe i szkolne).

Praca wychowawcza z klasą szkolną — analiza cech i procesów społecznych klasy, dyscyplinowanie i motywowanie, komunikacja z grupą uczących się.

Koszty i przychody w pracy nauczyciela (medialny wizerunek nauczyciela, zjawiska szoku startu zawodowego i wypalenia zawodowego, radzenie sobie ze stresem w miejscu pracy, rola zawodowa wobec innych ról społecznych: rodzica, partnera, obywatela).

Patologie edukacyjne.

Wybrane szkoły eksperymentalne w Polsce i na świecie – tradycje i przemiany.

Zajęcia sprawdzające – na podstawie zrealizowanych treści.

Podsumowanie zajęć.

Metody dydaktyczne:

Metody poszukujące: dyskusja, gry dydaktyczne i inne metody symulacyjne, analiza aktów prawnych i dokumentacji szkolnej, metody ćwiczeniowe: analizowanie i projektowanie elementów programów wychowawczych, poszukiwanie, gromadzenie i analiza narzędzi pracy wychowawczej – wzory planów i programów działań pedagogicznych, metody podające: analiza literatury przedmiotu

Metody i kryteria oceniania:

Student posiada usystematyzowaną wiedzę o podstawowych zagadnieniach pedagogicznych, a także zna i rozumie ich społeczno-kulturowe podłoże. Świadomy swojej wiedzy posiada umiejętność samodzielnego formułowania wypowiedzi i ich uzasadnień oraz zdolność kreatywnego spojrzenia na problemy pedagogiczne, wykazuje aktywną postawę na zajęciach. Potrafi opracować i zinterpretować poznane treści biorąc pod uwagę przemiany edukacyjne (w formie pisemnej lub ustnej).

Uwagi:

mgr A. Hruzd-Matuszczyk

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Ślaski w Katowicach.
kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.0.3.0-2 (2024-04-26)