Pedagogika [W6-EM-S1-KN-PED]
semestr zimowy 2020/2021
Ćwiczenia,
grupa nr 1
Przedmiot: | Pedagogika [W6-EM-S1-KN-PED] | ||||||||||||||||||||||||||||
Zajęcia: |
semestr zimowy 2020/2021 [2020/2021Z]
(zakończony)
Ćwiczenia [C], grupa nr 1 [pozostałe grupy] |
||||||||||||||||||||||||||||
Termin i miejsce:
|
|||||||||||||||||||||||||||||
Terminy najbliższych spotkań:
Kliknij w datę by zobaczyć tygodniowy plan z zaznaczonym spotkaniem. |
Wszystkie zajęcia tej grupy już się odbyły - pokaż terminy wszystkich spotkań.
|
||||||||||||||||||||||||||||
Liczba osób w grupie: | 22 | ||||||||||||||||||||||||||||
Limit miejsc: | 25 | ||||||||||||||||||||||||||||
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | ||||||||||||||||||||||||||||
Prowadzący: | Alicja Hruzd-Matuszczyk | ||||||||||||||||||||||||||||
Literatura: |
Day Ch.: Od teorii do praktyki. Rozwój zawodowy nauczyciela. Gdańsk 2008, GWP. Chmaj L: Prądy i kierunki w pedagogice XX wieku. Wyd. PZWS, Warszawa 1962. Hejnicka-Bezwińska T.: Pedagogika ogólna w Polsce. Kondycja – problemy – perspektywy. Rocznik Pedagogiczny 2004. Konarzewski K.: Problemy i schematy. Pierwszy rok nauki szkolnej dziecka. Warszawa 1995. Wyd. "Żak". Kupisiewicz Cz.: Z dziejów teorii i praktyki wychowania. Podręcznik akademicki. Oficyna Wydawnicza „Impuls”, Kraków 2012. Kwiatkowska H.: Pedeutologia. Warszawa 2008, Wydawnictwa Akademickie i Profesjonalne. Kwiatkowska H.: Tożsamość nauczycieli. Między anomią a autonomią. Gdańsk 2005, GWP. Kwieciński Z., Śliwerski B.: Pedagogika. Podręcznik akademicki. T.1, Wyd. PWN, Warszawa 2003 (oraz wydania późniejsze). Lewowicki T.: Problemy kształcenia i pracy nauczycieli. Warszawa-Radom 2007, Wydawnictwo Instytutu Technologii Eksploatacji- PIB. Szuksta H., Mendel M.: Współczesne tendencje w nauczaniu inspirowane metodami M. Montessori, C. Freineta, R. Steinera. Zakład Wydawnictw i Reklamy IWANOWSKI, Płock 1995. Wołoszyn S. (red.): Źródła do dziejów wychowania i myśli pedagogicznej. T. 3, ks.2. Dom Wydawniczy „Strzelec”, Kielce 1998. Wołoszyn S.: Nauki o wychowaniu w Polsce w XX wieku. Próba syntetycznego zarysu na tle powszechnym. Dom Wydawniczy „Strzelec”, Kielce 1998. |
||||||||||||||||||||||||||||
Zakres tematów: |
Pedagogika jako nauka. Miejsce pedagogiki w systemie nauk. Aparatura pojęciowa pedagogiki. Wychowanie wśród innych procesów kształtowania człowieka (socjalizacja – inkulturacja – edukacja). Podstawowe instytucje i środowiska edukacyjne (rodzina, grupy rówieśnicze, szkoła). Środowisko pracy nauczyciela - współpraca nauczyciela z opiekunami ucznia (rodzicami) – ramy formalne zasad kooperacji z rodzicami, prawa i obowiązki rodziców wobec szkoły, zasady działania rad rodziców, zasady dobrej komunikacji z rodzicami, projektowanie spotkań (zajęć) zbiorowych i indywidualnych z rodzicami. Planowanie i organizacja pracy wychowawczej (analiza i ocena programów wychowawczych, prowadzenie dokumentacji, projekty zajęć w ramach godzin wychowawczych, planowanie pozalekcyjnych i pozaszkolnych form pracy wychowawczej – wycieczki, zabawy, uroczystości klasowe i szkolne). Praca wychowawcza z klasą szkolną — analiza cech i procesów społecznych klasy, dyscyplinowanie i motywowanie, komunikacja z grupą uczących się. Koszty i przychody w pracy nauczyciela (medialny wizerunek nauczyciela, zjawiska szoku startu zawodowego i wypalenia zawodowego, radzenie sobie ze stresem w miejscu pracy, rola zawodowa wobec innych ról społecznych: rodzica, partnera, obywatela). Patologie edukacyjne. Wybrane szkoły eksperymentalne w Polsce i na świecie – tradycje i przemiany. Zajęcia sprawdzające – na podstawie zrealizowanych treści. Podsumowanie zajęć. |
||||||||||||||||||||||||||||
Metody dydaktyczne: |
Metody poszukujące: dyskusja, gry dydaktyczne i inne metody symulacyjne, analiza aktów prawnych i dokumentacji szkolnej, metody ćwiczeniowe: analizowanie i projektowanie elementów programów wychowawczych, poszukiwanie, gromadzenie i analiza narzędzi pracy wychowawczej – wzory planów i programów działań pedagogicznych, metody podające: analiza literatury przedmiotu |
||||||||||||||||||||||||||||
Metody i kryteria oceniania: |
Student posiada usystematyzowaną wiedzę o podstawowych zagadnieniach pedagogicznych, a także zna i rozumie ich społeczno-kulturowe podłoże. Świadomy swojej wiedzy posiada umiejętność samodzielnego formułowania wypowiedzi i ich uzasadnień oraz zdolność kreatywnego spojrzenia na problemy pedagogiczne, wykazuje aktywną postawę na zajęciach. Potrafi opracować i zinterpretować poznane treści biorąc pod uwagę przemiany edukacyjne (w formie pisemnej lub ustnej). |
||||||||||||||||||||||||||||
Uwagi: |
mgr A. Hruzd-Matuszczyk |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Ślaski w Katowicach.